AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #21 Skrevet 27. mai 2023 Jeg tok cipralex i 4 år. Hadde god effekt på meg. Den hjalp meg å bli mer stabil i følelsene. Jeg vil ikke kalle det å bli følelsesløs. Men min mening er at det er ikke en varig løsning. Medisinen bør alltid gis i kombinasjon med samtaleterapi men det fikk jeg ikke fordi jeg ikke var syk nok. Kun forslag om privat psykolog til 1000 kroner timen noe jeg ikke har råd til. Fastlegene skriver ut antidepressiva over en lav sko uten noen mer oppfølging. Min lege mente jeg kunne trappe ned og slutte på cipralex på to uker. Det gikk ikke i det hele tatt. Det tok meg 2 år å slutte helt og jeg er tilbake der jeg var. Sliter med depresjoner og har det ikke bra. Så her og nå kan det hjelpe og jeg vil heller være litt følelsesløs enn å ha det slik jeg har det nå. Jeg gikk også opp 10 kg i vekt som raste av igjen da jeg sluttet på cipralex. Anonymkode: fb1a2...7bf
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #22 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tok cipralex i 4 år. Hadde god effekt på meg. Den hjalp meg å bli mer stabil i følelsene. Jeg vil ikke kalle det å bli følelsesløs. Men min mening er at det er ikke en varig løsning. Medisinen bør alltid gis i kombinasjon med samtaleterapi men det fikk jeg ikke fordi jeg ikke var syk nok. Kun forslag om privat psykolog til 1000 kroner timen noe jeg ikke har råd til. Fastlegene skriver ut antidepressiva over en lav sko uten noen mer oppfølging. Min lege mente jeg kunne trappe ned og slutte på cipralex på to uker. Det gikk ikke i det hele tatt. Det tok meg 2 år å slutte helt og jeg er tilbake der jeg var. Sliter med depresjoner og har det ikke bra. Så her og nå kan det hjelpe og jeg vil heller være litt følelsesløs enn å ha det slik jeg har det nå. Jeg gikk også opp 10 kg i vekt som raste av igjen da jeg sluttet på cipralex. Anonymkode: fb1a2...7bf 2 uker 😵💫 Det var et dårlig råd ja. En tommelfingerrel er vel å bruke ca 20% av tiden man har stått på det - og se an om det er snakk om mange år. Anonymkode: fe480...4a7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #23 Skrevet 27. mai 2023 For å være ærlig så merket jeg ingen forskjell når jeg tok cipralex. Tok det i 1,5 år og sluttet fordi det var et ork å huske å ta den hver dag og jeg så virkelig ingen forskjell. Begynte å ta den fordi legen min mente jeg slet med depresjon, selv dro jeg i hovedsak til legen fordi jeg slet med stress pga nytt studie. Etter at jeg sluttet å ta den kjente jeg ingen forskjell heller, ikke vet jeg hvorfor. Går ikke på antidepressiva mer, men har perioder jeg er litt deprimert (som regel rundt eksamensperioder) Anonymkode: 6e261...374
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #24 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): For å være ærlig så merket jeg ingen forskjell når jeg tok cipralex. Tok det i 1,5 år og sluttet fordi det var et ork å huske å ta den hver dag og jeg så virkelig ingen forskjell. Begynte å ta den fordi legen min mente jeg slet med depresjon, selv dro jeg i hovedsak til legen fordi jeg slet med stress pga nytt studie. Etter at jeg sluttet å ta den kjente jeg ingen forskjell heller, ikke vet jeg hvorfor. Går ikke på antidepressiva mer, men har perioder jeg er litt deprimert (som regel rundt eksamensperioder) Anonymkode: 6e261...374 Høres rart ut at du ikke merket noe som helst forskjell på verken bruk eller seponering av Cipralex, siden Cipralex er et "sterkt" preparat. Kanskje du/kroppen din ikke klarte å ta opp og nyttiggjøre virkestoffene i medisinen, som igjen tyder på at medisinen var helt feil for deg. For øvrig er det meget rart at du i det hele tatt ble satt på Cipralex. Det er et symptom på at leger er altfor slepphendte med antidepressivaer. Og tar man i betraktning at det finnes hundrevis av antidepressivaer der ute, der fastlegen knapt nok har kompetanse om noen av dem, og i tillegg der fastlegen har "sin" favoritt-antidepressiva som han setter "alle" pasienter på, så blir problemet enda verre. Jeg mener at skal man få utskrevet antidepressiva for første gang, så bør dette skje via spesialist som vet og kan både fagfelt, tilstander og ulike medisiner. Herav enten psykolog, psykologspesialist eller psykiater. Å få utskrevet en tilfeldig antidepressiva hos fastlegen etter 1-2 konsultasjoner er katastrofe. Det er flaksbasert pasientbehandling med store konsekvenser for pasienten. Anonymkode: 58b10...773
Kalevala Skrevet 27. mai 2023 #25 Skrevet 27. mai 2023 Jeg har veldig god nytte av Cipralex. Har stått på samme dose i ca. 10 år.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #26 Skrevet 27. mai 2023 Er det sammenheng mellom bivirkninger i begynnelsen og om de har effekt noen uker senere? Jeg har nettopp begynt på dem og har null bivirkninger. Anonymkode: c7c3e...c65
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #27 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det sammenheng mellom bivirkninger i begynnelsen og om de har effekt noen uker senere? Jeg har nettopp begynt på dem og har null bivirkninger. Anonymkode: c7c3e...c65 Jeg antar at svaret på dette er nei. Man trenger ikke få bivirkninger for å få effekt. Men så har du "nettopp begynt", så bivirkninger kan komme. Anonymkode: 58b10...773
isw Skrevet 27. mai 2023 #28 Skrevet 27. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 26.5.2023 den 11.42): Skal starte med Cipralex etter at både fastlege og psykolog la frem at det kunne være en idé. Leser at folk føler seg nærmest følelsesløs, og jeg sliter med å forstå at det skal være krykka for å hjelpe meg på beina igjen. Det jeg kunne trengt var vel mer noe som gjorde meg litt gladere, eller positiv. Finnes ikke det? Ikke direkte lykkepiller, men noe som regulerte feromoner eller hormoner i den grad at ting var mer overkommelig og fant mer glede i noen ting. Skjønner ikke at det skal hjelpe at jeg blir en følelsesløs bolle som er helt flat. Hva var dine erfaringer ? Anonymkode: 18231...0ab Spørs hva du skal bruke medisinen mot. Skal du fjerne plagsomme symptomer (f.eks angst, tristhet, søvnløshet, depressive tanker, osv) så er SSRI som Cipralex riktig Skal du gjenvinne noe som har forsvunnet, som energi, følelser, glede, osv. er NDRI som Wellbutrin riktig. Endret 27. mai 2023 av isw 1
Hmmmmmm Skrevet 27. mai 2023 #29 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 26.5.2023 den 11.52): Kan jeg spørre hvilken dose du gikk på, og hvor lenge du gikk på den? Tilkater meg å fyre noen spørsmål til.. Merket du noen bivirkninger? Og hvor lang tid gikk det før du merket bedring? Anonymkode: 18231...0ab 10 mg går jeg på. Har nå gått på det i to år. Tok 3/4 mnd før jeg merket noe bedring. Hadde en del bivirkninger. Økt apetitt, munntørrhet. Kvalme og dårlig apetitt de to første mnd, før det gikk over til stor apetitt. Etterhvert gikk dette over, og ting stabiliserte seg.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #30 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Høres rart ut at du ikke merket noe som helst forskjell på verken bruk eller seponering av Cipralex, siden Cipralex er et "sterkt" preparat. Kanskje du/kroppen din ikke klarte å ta opp og nyttiggjøre virkestoffene i medisinen, som igjen tyder på at medisinen var helt feil for deg. For øvrig er det meget rart at du i det hele tatt ble satt på Cipralex. Det er et symptom på at leger er altfor slepphendte med antidepressivaer. Og tar man i betraktning at det finnes hundrevis av antidepressivaer der ute, der fastlegen knapt nok har kompetanse om noen av dem, og i tillegg der fastlegen har "sin" favoritt-antidepressiva som han setter "alle" pasienter på, så blir problemet enda verre. Jeg mener at skal man få utskrevet antidepressiva for første gang, så bør dette skje via spesialist som vet og kan både fagfelt, tilstander og ulike medisiner. Herav enten psykolog, psykologspesialist eller psykiater. Å få utskrevet en tilfeldig antidepressiva hos fastlegen etter 1-2 konsultasjoner er katastrofe. Det er flaksbasert pasientbehandling med store konsekvenser for pasienten. Anonymkode: 58b10...773 Jeg er helt enig med deg. Fastlegene skriver ut resepter på antidepressiva uten noen videre oppfølging. Uten tilbud om samtaleterapi. Jeg kunne bare sende melding om at jeg måtte ha ny resept og fikk det uten spørsmål. Er det meningen da at man kan stå på det livet ut? For hvis man ikke får hjelp med de bakenforliggende problemene som angst og depresjon så løser ikke pillene problemene. Jeg har selv kjent på kroppen hvor sterk virkning cipralex har da det var nesten umulig å trappe ned og slutte. Angsten kom tilbake i dobbel styrke og jeg ble så redd at jeg ikke turte og slutte. Anonymkode: fb1a2...7bf
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #31 Skrevet 27. mai 2023 Cipralex var topp for meg. Når det tar bort det som holder deg nede som angsten og bekymringer, så får du rom til glede og lykke. Men den må du jo skape selv. Anonymkode: 1d131...6b6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #32 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er helt enig med deg. Fastlegene skriver ut resepter på antidepressiva uten noen videre oppfølging. Uten tilbud om samtaleterapi. Jeg kunne bare sende melding om at jeg måtte ha ny resept og fikk det uten spørsmål. Er det meningen da at man kan stå på det livet ut? For hvis man ikke får hjelp med de bakenforliggende problemene som angst og depresjon så løser ikke pillene problemene. Jeg har selv kjent på kroppen hvor sterk virkning cipralex har da det var nesten umulig å trappe ned og slutte. Angsten kom tilbake i dobbel styrke og jeg ble så redd at jeg ikke turte og slutte. Anonymkode: fb1a2...7bf Selvfølgelig skriver legen ut ny resept når du ber om det.. du kan ikke bare slutte brått. Vil du avslutte må du kontakte legen og lage en nedtrappingsplan. Gradvis over tid. så må du trappe rolig ned når du er på et godt sted i livet. Du kan be legen om samtale terapi hvis du ønsker det. Legen ordner ikke dette uten at du ber om det. dessuten er det mange som sliter med panikk angst uten at det ligger noe i bunn. mye er genetisk sårbarhet rett og slett. Anonymkode: 1d131...6b6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #33 Skrevet 27. mai 2023 Selv har jeg god erfaring med Cipralex 10-20 mg over 16 år. Klarte endelig å stoppe i fjor etter gjentatte forsøk. Har vært av i 1 år. Det var svært vanskelig å komme av medisinen, noe som var grunnen til mitt langvarige forbruk. Merker ikke få stor forskjell nå uten. Jeg merker faktisk mindre angst og depresjon UTEN medisinen enn PÅ. Anonymkode: 01048...98d
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #34 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg antar at svaret på dette er nei. Man trenger ikke få bivirkninger for å få effekt. Men så har du "nettopp begynt", så bivirkninger kan komme. Anonymkode: 58b10...773 Spurte om det fordi jeg har opplevd før at medisiner som ikke har gitt meg bivirkninger overhodet, har vist seg å ikke virke. Håper ikke det gjelder Cipralex. Anonymkode: c7c3e...c65
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #35 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 26.5.2023 den 18.29): Og dette er fellen: man kan bli så dårlig ved å slutte at det ikke er mulig. Etter 10 år kan det bli så vanskelig å slutte at det ikke er mulig. Terapi er bedre enn piller. Anonymkode: bdb81...aa6 Hvorfor da slutte? Anonymkode: 084df...1a9 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #36 Skrevet 28. mai 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor da slutte? Anonymkode: 084df...1a9 Det tenker jeg også. Noen må gå på medisiner hele livet mot fysiske plager, hvorfor ikke mot psykiske? Det viktigste er at man får er godt liv. Anonymkode: 81be6...d26 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #37 Skrevet 28. mai 2023 Gikk på nest høyeste anbefalte dose i ca 8 uker. Ble rumlete i magen (HØYE lyder) og ganske dårlig i magen ellers. Fikk brainzaps når jeg slutta og synes det var skummelt etter så kort tid. Ellers lite bivirkninger. Startet på Wellbutrin (anbefalt dose for depresjon) og bruker de per dd. All angst er borte, men er fortsattsvingende i humøret du må nesten prøve og se. Anonymkode: a84de...6b0
Kalevala Skrevet 28. mai 2023 #38 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det tenker jeg også. Noen må gå på medisiner hele livet mot fysiske plager, hvorfor ikke mot psykiske? Det viktigste er at man får er godt liv. Helt enig. Det er faktisk anbefalt å stå på antidepressiva resten av livet om du har tilbakevendende depresjoner.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #39 Skrevet 28. mai 2023 Er jeg den eneste her som ikke har fått bivirkninger av Cipralex? Jeg har gått på de en uke, og merker ikke engang at jeg tar de. Anonymkode: c7c3e...c65
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #40 Skrevet 28. mai 2023 Har ett litt elsk/hat-forhold til Cipralex. Var så deprimert da jeg begynte og hadde vært det lenge at jeg seriøst ikke tror jeg hadde overlevd uten disse da, pluss terapi og en meds til. Nå har det gått over 17 år. Og jeg har prøvd å slutte utallige ganger, på den riktige måten. Sakte nedtrapping. Sist gang holdt jeg ut 3 forferdelige måneder, hvor jeg hadde en rar kjemisk angst 24/7, så sterk jeg ikke har kjent. og jeg har mye vanslig angst. Detter er noe helt annet. Det ligner ikke en dugg likt grunnen til jeg begynte på cipralex heller, så det er abstinenser. Jeg hadde selvsagt også disse støtene i kroppen, som i min tid som bruker ble ført inn i pakningsvedlegget. Jeg tenkte at nå rakner det, og jeg mister alt jeg har slitt for. jeg sto på badet og så meg i speilet og kunne ikke kjenne igjen mitt eget fjes eller hva som var rett og galt i noen ting. Helt forvirra. jeg holder ikke ut å være i live. to-tre dager etter oppstart på ny var jeg nesten den samme gamle. Og jeg har innsett jeg aldri vil klare slutte. Hvorfor slutte ? Jo jeg syns i grunn ikke noe om å stappe i meg medisiner ingen egentlig helt vet langtidsvirkningene på på verken kropp eller sjel og som staten må sponse. Jeg har nok psykiske verktøy nå til å stanse tilløpet til depresjoner. Er bipolar men ikke vært deprimert på flere år, så vel.. jeg var bipolar. Til spørsmålene så hadde jeg de første rundene med oppstart tre uke ganske sterk kvalme. Jeg gikk ikke opp i vekt. Er ikke følelsesmessig flat, men regner vel knotten min er fint tilpasset dopet sitt etter så lang tid og at hodet funker nærmest som om det var i normale forhold. Da jeg begynte ble jeg heller ikke flat, men så var mine følelser en jojo. Jeg pleier si til folk det min erfaring har lært meg. Bruk de ja om du må, men vit at om du går mer en ett par år er det mulig du aldri klarer slutte. Anonymkode: 6d57f...e21 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå