Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal starte med Cipralex etter at både fastlege og psykolog la frem at det kunne være en idé. 

Leser at folk føler seg nærmest følelsesløs, og jeg sliter med å forstå at det skal være krykka for å hjelpe meg på beina igjen. Det jeg kunne trengt var vel mer noe som gjorde meg litt gladere, eller positiv. Finnes ikke det? Ikke direkte lykkepiller, men noe som regulerte feromoner eller hormoner i den grad at ting var mer overkommelig og fant mer glede i noen ting.

Skjønner ikke at det skal hjelpe at jeg blir en følelsesløs bolle som er helt flat. 

Hva var dine erfaringer ? 

Anonymkode: 18231...0ab

Skrevet

Jeg fikk et nytt liv på Cipralex. Destruktive tanker ble borte. Men lykke må du skaffe deg selv da

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Cipralex gjør hverdagen lettere hvis du sliter mye med bekymringer/angst. På den måten kam den indirikte gjøre deg mer glad/positiv fordi du kan fokusere energien din på positive tanker istedenfor negative. Fot meg som slet mye med bekymringer og katastrofetenkning var cipralex løsningen til en lettere hverdag.

Anonymkode: cc99a...684

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Hmmmmmm skrev (7 minutter siden):

Jeg fikk et nytt liv på Cipralex. Destruktive tanker ble borte. Men lykke må du skaffe deg selv da

Kan jeg spørre hvilken dose du gikk på, og hvor lenge du gikk på den?

Tilkater meg å fyre noen spørsmål til.. Merket du noen bivirkninger? Og hvor lang tid gikk det før du merket bedring?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble relativt ødelagt av den pillen, venninna mi har et nytt liv. Ingen aner om dette vil funke på deg eller ikke, så det er NULL poeng i å spørre på forum. Ta det med legen din.

Anonymkode: 5da85...15e

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Cipralex gjør hverdagen lettere hvis du sliter mye med bekymringer/angst. På den måten kam den indirikte gjøre deg mer glad/positiv fordi du kan fokusere energien din på positive tanker istedenfor negative. Fot meg som slet mye med bekymringer og katastrofetenkning var cipralex løsningen til en lettere hverdag.

Interessant. Høres jo ikke så dumt ut.. Kanskje jeg må få hentet ut medisinen og gi et forsøk.. 

Spør deg også, slik jeg spurte ovenfor. Om du kunne dele hvilken dose du hadde, hvor lenge du gikk på medisinen, bivirkninger du merket og hvor lang tid det gikk før du merker bedring? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble relativt ødelagt av den pillen, venninna mi har et nytt liv. Ingen aner om dette vil funke på deg eller ikke, så det er NULL poeng i å spørre på forum. Ta det med legen din.

Hva mener du med at du ble relativt ødelagt?

AnonymBruker
Skrevet

Interessant. Høres jo ikke så dumt ut.. Kanskje jeg må få hentet ut medisinen og gi et forsøk.. 

Spør deg også, slik jeg spurte ovenfor. Om du kunne dele hvilken dose du hadde, hvor lenge du gikk på medisinen, bivirkninger du merket og hvor lang tid det gikk før du merker bedring? 

Gått på 10mg om dagen i ca 10år. Husker det tok et par uker før jeg merket bedring. Ikke merket noen bivirkninger. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva mener du med at du ble relativt ødelagt?

At jeg fikk omtrent alle bivirkningene som står i vedlegget, og ingen virkning. Men det er ikke relevant for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan dette vil fungere for deg vil du bare finne ut av dersom du prøver. Det er individuelt, forskjellig fra person til person. At en person ble følelsesløs betyr ikke at du blir det. Det er størst sjanse for at du vil ha nytte av dette, ellers ville ikke legen din foreslått at du skulle prøve.

Du vil kunne få bivirkninger i de første ukene eller ved doseøkning. Det kan være ubehagelig, men det men det går som regel over etter et par uker. Blir det veldig plagsomt så tar du kontakt med legen din.

Anonymkode: 14d66...f81

Skrevet

Jeg ble kvitt panikkangst og sluttet å gråte hver dag. Fikk virkning etter et par uker. Litt kvalme i starten. Lykkepiller finnes ikke, med mindre du vil mikrodosere mdma eller noe sånt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er veldig viktig å bra at du tenker igjennom bruk av antidepressiva. Min erfaring er at leger er veldig raske med å skrive ut det. Jeg hadde for eksempel kanskje hatt større langtidsnytte av å fått henvisning til psykolog enn å bare få noen piller. Jeg fikk de utskrevet etter 15 minutter med fastlege. Men siden både fastlegen din og psykologen din tror at det er riktig for deg så er det større sjanse at det er det enn hva det var for meg. 

Men, de har hjulpet. Men jeg har ikke blitt "lykkelig" av de. Jeg beskriver mitt psyke som en heis i en 10 etasjers bygg. På 10 etasje er det veldig bra, og på 1 etasje er det veldig dårlig. Problemet med mitt psyke er at når jeg var som dårligst så var det ikke noen bremser på den heisen så jeg kunne aldri gå av på etasjene mellom 10 og 1. Cipralex gjorde at heisen fikk bremser og jeg kunne gå av på etasje 34567 istedet for å måtte ned på 1 etasje hele tiden. Men cipralexen holdt meg jo ikke på 10 etasje hele tiden. Hvis jeg vil være mer på 9 og 10 etasje så må jeg jobbe på andre måter med livet mitt. Jeg har alltid hatt følelser, men det har vært mer balanse. 

Anonymkode: 50cad...bd8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble også helt ødelagt. Først to uker i et levende mareritt der alt ble verre, for deretter svært trøtt (kunne sovne overalt og sove hele tiden), matt, aggressiv og totalt likegyldig både til folk og omgivelser. Konstant diarè og null sexlyst. Gikk opp 20 kg på 3 måneder. Cravet etter mat konstant, og hadde null reguleringskontroll på matinntak. Hoppet av pillene etter 3 måneder, imot legens oppfordring, og det er den beste avgjørelsen jeg har tatt.

Budskapet her er ikke å skremme deg, men å vise at Cipralex kan være noe herk, og du bør være varsom på dette. Ha tett oppfølgning med en seriøs lege som vet hva legen driver på med og har skrevet ut. Føles ikke Cipralex riktig for deg etter 2-3 måneder, så bør dere vurdere noe annet. 

Det sagt så er det flere som har fått et nytt og bedre liv på Cipralex, så la oss nå håpe at Cipralex blir redningen din også.

Lykke til, og tvi tvi! 

Anonymkode: 58b10...773

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk litt tregere orgasme, og vektøkning. Noe selvforskyldt altså grunnet økt appetitt. 

Ellers ble jeg vel ikke så flat, mer mindre angst/depresjon og litt sånn «jaja, det får vi ordnet/den tid den sorg». Mindre plagsom PMS. 

Stod først på 10, siste året på 5. Merker 10 må til for å ta angst/depresjon og særlig den PMS’ en skikkelig. 

Anonymkode: fe480...4a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Gått på 10mg om dagen i ca 10år. Husker det tok et par uker før jeg merket bedring. Ikke merket noen bivirkninger. 

Og dette er fellen: man kan bli så dårlig ved å slutte at det ikke er mulig. Etter 10 år kan det bli så vanskelig å slutte at det ikke er mulig. 

Terapi er bedre enn piller. 

Anonymkode: bdb81...aa6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

SSRI ble aldri laget for langtidsbruk. Den er laget for korttidsbruk kombinert med terapi. Men..  terapi er dyrt og alle vil spare..  

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Og dette er fellen: man kan bli så dårlig ved å slutte at det ikke er mulig. Etter 10 år kan det bli så vanskelig å slutte at det ikke er mulig. 

Terapi er bedre enn piller. 

Altså hun du siterer sier at hun har blitt bedre og ikke har noen bivirkninger. Hva er da problemet (feilen, som du kaller det)? Det er ikke noe problem med å bruke SSRI over lang tid, tror kanskje du blander med andre medikamenter.

Skrevet

Jeg har brukt Cipralex i ca 15 år. Jeg fikk en mye bedre hverdag med Cipralex og medisinen gjør at jeg klarer å holde hodet over vannet. Hvordan man vil reagere på en medisin er jo forskjellig fra person til person. Du kan jo prøve den og hvis du føler at den ikke funker, så kan jo du be om å få prøve noe annet. For meg iallefall så har den funket veldig bra. 

Skrevet

Har brukt 15 mg cipralex i 10 år, og jeg er veldig fornøyd. Føler meg ikke følelsesløs og flat i det hele tatt, men mer positiv og rolig. 

Fikk en del bivirkninger de første to ukene, men etter det ingenting. Full effekt kom først etter noen måneder, men jeg husker ikke hvor fort. Anslår 3 - 6 mnd. 

Prøv!

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Altså hun du siterer sier at hun har blitt bedre og ikke har noen bivirkninger. Hva er da problemet (feilen, som du kaller det)? Det er ikke noe problem med å bruke SSRI over lang tid, tror kanskje du blander med andre medikamenter.

Nei, det har ikke vært særlig med langtidsstudier. Ny forskning viser oss også at mange depresjoner ikke kommer av serotoninproblemer, så å bruke SSRI er å skyte i blinde der personen ikke en gang nødvendigvis har problem med serotonin. Da tar du tungtvirkende piller som kan gi alvorlige bivirkninger for ingenting. Noen få kan også utvikle fysiske sykdommer som lavt stoffskifte etter bruk av SSRI.

De fleste studiene som har vist positivt effekt er sponset av de som selger pillene, så den forskningen er langt fra "ren" og ærlig. De tok opp dette på nrk i en episode av folkeopplysningen, tror jeg det var

SSRi er bare noe som burde bli prøvd hos mennesker som har gått i terapi i åresvis uten bedring, evt som har tunge psykiatriske diagnoser. Folk flest med depresjon som knapt har møtt en psykolog burde aldri få det

Anonymkode: 28f94...570

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...