Gå til innhold

Har toåringen min OCD?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en liten gutt på snart to år. Han er veeeldig opptatt av dette med skitt og flekker. Spesielt i sammenheng med måltider😅 hater f. eks å få smøreost etc. på fingrene, da sier han enten «skitten!» eller «klissete!» og vil bli tørket. Liker heller ikke «søle!» og kan finne rusk på gulvet eller buksa som han kommer og viser til oss og sier «rusk!» før han går og kaster det i søppla. Samme med biler osv., han kan ta fingeren på dem og si «skitten!»😅 er dette normal oppførsel? Vet ikke om han har det fra farmora som har støv på hjernen… i begynnelsen syntes vi det var litt søtt, men nå er det mest slitsomt😅 han liker også at vi sitter på faste plasser og reagerer med å si «pappa sin plass!» hvis jeg setter meg der🙈 han har også noen andre rare ideer, f. eks at han nekter å legge seg uten sokker. Da sier han bestemt at vi skal «ta på sokker!», og hvis vi prøver å si at han ikke trenger det om natta (når det er 25 grader ute) blir det tantrum. Noen som har hatt unger som høres sånn ut og kan dele erfaringer?

Anonymkode: 88829...6c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn var begge mine også, ingen OCD, hehe. Mange barn liker bare faste rutiner og det kjente. Og ingen av mine har heller likt å bli skitten og klissete. Helt normale unger nå begge to. 

Anonymkode: 25c5d...05b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Sånn var begge mine også, ingen OCD, hehe. Mange barn liker bare faste rutiner og det kjente. Og ingen av mine har heller likt å bli skitten og klissete. Helt normale unger nå begge to. 

Anonymkode: 25c5d...05b

Godt å høre😂🥰 når sluttet de å oppføre seg sånn?😅

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt helt vanlig. Kommer og går i perioder. 

Det jeg tenker er viktig er å ta noen små kamper underveis, slik at han ikke dikterer hvor dere sitter eller hva dere spiser, si litt ja den er litt støvete men aja pytt pytt, osv. 

Dere gjør sikkert det allerede, det fjør de fleste. Men noen (som min søster), bekrefter kun barnet hele veien uten å samtidig si at det ikke gjør noe og da kan fasen gå over til et problem. 

Anonymkode: 2cf0c...96a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har en liten gutt på snart to år. Han er veeeldig opptatt av dette med skitt og flekker. Spesielt i sammenheng med måltider😅 hater f. eks å få smøreost etc. på fingrene, da sier han enten «skitten!» eller «klissete!» og vil bli tørket. Liker heller ikke «søle!» og kan finne rusk på gulvet eller buksa som han kommer og viser til oss og sier «rusk!» før han går og kaster det i søppla. Samme med biler osv., han kan ta fingeren på dem og si «skitten!»😅 er dette normal oppførsel? Vet ikke om han har det fra farmora som har støv på hjernen… i begynnelsen syntes vi det var litt søtt, men nå er det mest slitsomt😅 han liker også at vi sitter på faste plasser og reagerer med å si «pappa sin plass!» hvis jeg setter meg der🙈 han har også noen andre rare ideer, f. eks at han nekter å legge seg uten sokker. Da sier han bestemt at vi skal «ta på sokker!», og hvis vi prøver å si at han ikke trenger det om natta (når det er 25 grader ute) blir det tantrum. Noen som har hatt unger som høres sånn ut og kan dele erfaringer?

OCD? Du har bare tørket han for mye rett og slett.
Jeg holdt på å gå i samme fella med min minste, men lot han gradvis venne seg til skitt. 

Dette er din egen feil, slutt å sette en diagnose på ungen, det er GALSKAP!
Han høres ut som en heeelt normal 2-åring!

Du kan ikke bruke fornuft på en 2-åring og si "du trenger ikke sokker". Snakk med 2-åringen: "Ville du så gjerne ha på deg sokker om natta? Synes du det er godt å ha på sokkene når du sover? Ja, det skjønner jeg, men vet du hva, sokker har vi på oss på dagen, ikke om natta". 

Anonymkode: c4a5e...e36

AnonymBruker
Skrevet

Føler «alle» barn har litt ocd. De er veldig opptatt av rutiner og vare for endringer.

Anonymkode: f3c8a...966

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg holdt på å gå i samme fella med min minste, men lot han gradvis venne seg til skitt. 

Du kan ikke bruke fornuft på en 2-åring og si "du trenger ikke sokker". Snakk med 2-åringen: "Ville du så gjerne ha på deg sokker om natta? Synes du det er godt å ha på sokkene når du sover? Ja, det skjønner jeg, men vet du hva, sokker har vi på oss på dagen, ikke om natta". 

Hva er problemet med å ha på sokker om natta?? Om ikke ungen plages av det, hva er da problemet. Mange bruker klær om natten, nattdrakt kalles det… 

Anonymkode: 228ae...99b

• Liker 1
Skrevet

Alle så små barn har ocd. Adhd har de også. Ganske autistisk i oppførselen på de fleste. Vi setter ikke diagnose på vanlig småbarns-tull. Det går som regel over, heldigvis :) 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja så krise det er å ha på sokker om natta 🤪

Anonymkode: c16f5...ffc

AnonymBruker
Skrevet

Min får nærmest raserianfall når hunden har fått på seg halsbånd og kobbel men ingen holder i kobbelet. Selv om vi fortsatt er inne i gangen og det ikke er risiko for at hunden løper avgårde, så skal man alltid holde i kobbelet og sånn er det bare med den saken😅

Det er nok mye det at de holder på å lære hvordan ting skal være og så er det krise når det avviker litt fra regelen slik de har forstått den.

Anonymkode: f5ad0...4d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg også lurt på mange ganger. Godt å lese at det er vanlig 😅

Anonymkode: 792c8...000

AnonymBruker
Skrevet

Min eldste var også veldig regelbundet, og opptatt av at ting alltid skulle være "riktig ". I tillegg til slikt du nevner ble han etterhvert skikkelig frustrert når folk "ikke fulgte reglene ", som at barna i kø til noe ikke sto peni i ro selv om de fikk beskjed fra lærer om å gjøre det, og ble veldig stresset og kunne klikke om planer ble endret. Viste seg at han hadde ADD, som det da ble kalt. Nå kaller man også det ADHD, selv om H' en er svak/fraværende. Dette har vært og er en sosial utfordring for ham, for han blir oppfattet som regid og bedreviter. Han klarer ikke å la være å påpeke feil og mangler, og folk liker ikke det. 

Det trenger likevel ikke være noe slikt. Min niese var også veldig opptatt av skitt, og reagerte negativt på å bli klissete/skitten, og hun har ingen diagnose, men er svært velfungerende sosialt og på alle måter. 

Anonymkode: 9fdb9...980

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...