Gå til innhold

Når skal en 3-åring egentlig legge seg. Kl.22?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en niese som nettopp ble 3 år. Var i bursdag i helga og det var hyggelig, men ikke så hyggelig å være der utover kvelden. 

Det virket som hun var mer enn leggeklar kl.20, men hun ville ikke legge seg. Hun begynte å bli urolig og tulle og løpe litt. Virket ikke som foreldrene gadd å prøve å legge hennes engang. 

Så løp hun rundt i nesten 2 t og løp og lo og tullet. Faren til barnet bare løp og tullet med henne og mente hun ville bli sliten av det, og moren bare satt i sofaen og smilte og lo med og syns hun var så søt. Hun er høygravid. 

Det gikk nesten ikke an prate med foreldrene, og de sa at hun var sånn hver kveld. Hun ville ikke legge seg og de klarte ikke å legge henne. 

Til slutt ble barnet helt hysterisk og begynte å hylgrine, og foreldrene sa at nå var hun overtrøtt og da kunne de legge henne. Klokka var 22...

Jeg var helt utslitt etter den kvelden, men altså, er dette normalt? Vet ikke om jeg orker å besøke de på kvelden igjen. Har tidligere bare møtt de på dagtid. 

Hvordan skal det gå når de får barn nummer 2 om ikke så lenge? 

Anonymkode: 67aa7...b52

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1900

Anonymkode: ec93e...00a

• Liker 8
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Om det er slik hver kveld, så er det rimelig spesielt. Men da ville jo barnet vært veldig trøtt på dagtid også, så det ville jo merkes. Om da barnet ikke sover mange timer på dagen?

Men at sånn kan skje ved spesielle anledninger, ville jeg ikke brydd meg om. 

Anonymkode: 1a90f...ed2

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

19 er ver mer vanlig. Har notert meg at en del innvandrere har små barn ute til både 22, 23 og midnatt, hvor det høres ut som om barna nærmest utsettes for tortur fordi de er så slitne og trøtte. Jeg kjenner igjen den type gråt når som helst, selv om de tydeligvis ikke gjør det selv.

Anonymkode: 1b296...bad

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vår treåring la seg 18 og andre 19. 

synes synd på barn som ikke får inn en god søvnvane. Er foreldrene som må lære barna dette. 

Anonymkode: a2c43...6e9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som broren min og hans stesønn. Mor og min bror masker og tøyser med barnet til det er overtrøtt og hyler. Helt forferdelig å ha besøk av de. ( De bor på annen kant av landet, så de er her på overnattingsbesøk noen hanger i året).

Anonymkode: e2b62...e0d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min 3-åring la seg rundt 22. Men har aldri vært overtrøtt eller bråkete, har bare ekstremt lite søvnbehov og er B-menneske. 

Å prøve å legge tidligere første til massivt stress, gråt, og at hun ikke sovnet før midnatt. Og jeg ble utslitt av 4-timers legginger.

Anonymkode: dbc14...19a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Barn er forskjellige. Jeg hadde to barn som fulgte boka først, så fikk vi frøken fryd! Hun lå kun til lading de første 4 årene. Hun kunne gjerne være oppe til både 22, 23 osv før hun gikk til lading i 45-60 minutter, så var det på`n igjen. Var vi heldige så ladet hun 2-3 ganger mellom midnatt og 06.00. 

Hun var strålende fornøyd, resten av familien gikk rundt som Zombier.  

Anonymkode: 0396d...95c

• Liker 2
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har der samme, tvillinger faktisk. Den ene sovener rundt kl 18-19 tiden, mens den andre sovner ikke før rundt 21-23. 

Barn er forskjellige og har ulike søvnbehov. Ikke noe vits å presse på om ungen ikke er trøtt. 

Anonymkode: d4caa...aa1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Spørs om når barnet må våkne og om det sover på dagen (min ene sov på dagtid til hun var fire). Slik du beskriver det var det altfor sent for det barnet i den situasjonen. Men ingen av foreldrene ønsket vel å bruke testen av kvelden  til leggerutiner og bråk når de hadde besøk.
Men det finns ingen regel som sier kl.19. 

Anonymkode: 5f176...5ce

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mi legger seg mellom 18-20, avhengig av om hun har sovet på dagen. MEN ved spesielle anledninger (jul, nyttår, bursdager) har vi latt henne hvile ekstra på dagtid slik at hun kan være litt lenger oppe på kvelden. :)

Anonymkode: 04e71...011

AnonymBruker
Skrevet

Kan hende hun er ekstra vanskelig å legge når de har besøk og de ikke orket å ta den kampen. Mine kunne alltid fint legge seg sent ved besøk, de tok alltid igjen søvnen dagen etter. Er ikke sikkert foreldrene synes hun var slitsom selvom du synes det. 

Anonymkode: 1b6b8...928

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er også stor forskjell på om 3-åringen må opp før klokka seks for å rekke barnehagen, eller om hen kan sove til klokka ni… 

Anonymkode: dbc14...19a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har en niese som nettopp ble 3 år. Var i bursdag i helga og det var hyggelig, men ikke så hyggelig å være der utover kvelden. 

Det virket som hun var mer enn leggeklar kl.20, men hun ville ikke legge seg. Hun begynte å bli urolig og tulle og løpe litt. Virket ikke som foreldrene gadd å prøve å legge hennes engang. 

Så løp hun rundt i nesten 2 t og løp og lo og tullet. Faren til barnet bare løp og tullet med henne og mente hun ville bli sliten av det, og moren bare satt i sofaen og smilte og lo med og syns hun var så søt. Hun er høygravid. 

Det gikk nesten ikke an prate med foreldrene, og de sa at hun var sånn hver kveld. Hun ville ikke legge seg og de klarte ikke å legge henne. 

Til slutt ble barnet helt hysterisk og begynte å hylgrine, og foreldrene sa at nå var hun overtrøtt og da kunne de legge henne. Klokka var 22...

Jeg var helt utslitt etter den kvelden, men altså, er dette normalt? Vet ikke om jeg orker å besøke de på kvelden igjen. Har tidligere bare møtt de på dagtid. 

Hvordan skal det gå når de får barn nummer 2 om ikke så lenge? 

Anonymkode: 67aa7...b52

kl.19

Anonymkode: 6f599...241

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn er forskjellige.

vår la seg 20

Anonymkode: 96234...daa

AnonymBruker
Skrevet

Bryr med ikke om når søskenene mine legger sine barn. Har vel ikke jeg noe med? Tenker de fint klarer å oppdra sine egne barn, og tenker deres familie får gjøre det som passer dem?

Blir alltid like overrasket over hvor mye folk bryr seg om andre enn seg selv og sitt (da tenker jeg på legge seg oppi ting man ikke har noe med). Bruk heller energien på noe annet.

Anonymkode: 45454...759

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi legger 3-åringen vår 18:30. Da er hun helt utslitt og sovner som regel veldig fort. Kunne ikke falt meg inn å legge henne så sent som kl. 22!

Anonymkode: c0b8b...fc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi legger 3-åringen vår 18:30. Da er hun helt utslitt og sovner som regel veldig fort. Kunne ikke falt meg inn å legge henne så sent som kl. 22!

Det er jo derfor det ikke faller deg inn…

Er noe annet når barnet verken er utslitt eller sovner når man legger det 18:03. 

Anonymkode: 1b6b8...928

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Fordi din sovner 18.30 det

Anonymkode: 96234...daa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Våre ble lagt mellom 18:30-19 når de var på den alderen. Ikke 8 åringen får være oppe til 22 her hjemme. Det er fryktelig lenge for så små barn.

Anonymkode: 00079...3e6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...