Gå til innhold

Datteren min mener vi ikke er en normal familie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forstår at tenåringer skal synes foreldrene er kjipe, men hun mener at vi ikke er en normal familie. Mor er for masete, far er for sur og lillebror er irriterende. Hun tar ikke venner med hjem av denne grunnen, og skulle egentlig ønske at mor og far var skilt siden de har så ulike personligheter (vi krangler lite).

Tips til hvordan vi kan snu innstillingen hennes tas i mot med takk. 

Anonymkode: 2bed9...118

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utifra det du skriver, høres det ut som en hormonboblende ungdomskropp. Stakkars jente. Det går seg til 

Anonymkode: b563f...cbf

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden du ber om tips, skal du få det beste tipset jeg kan gi det.

Å gå inn for å snu innstillingen hennes høres manipulerende og kontrollerende ut. Ikke misforstå, jeg mener ikke manipulerende og kontrollerende på samme farlige og skadelige vis som om dere skulle bestemt hvem hun skulle være kjæreste med eller tilsvarende. Dette er nok vanlig, men selv om det er vanlig, er det en svært mild form av det samme.

Det virker som at du ikke tåler at datteren din har disse tankene om familien, og det virker som du forventer at hun skal endre seg. Hva skjer hvis du bare lar henne være henne, og heller enn å prøve å endre henne til å tenke likt som deg, ha fokus på å bli bedre kjent med henne og hva som ligger bak? Når hun bruker så store ord, er det kanskje noe som er viktig for henne å formidle til dere, men som hun ikke helt har klart å formulere skikkelig? Rett heller fokuset mot å prøve å forstå hva det kan være.

Forslag til ting å si: "Du sier ofte at vi ikke er en normal familie, og du virker veldig frustrert når du sier det. Jeg skjønner ikke helt hva dette handler om, men jeg kan jo se at det er noe som er veldig viktig for deg, og jeg vil veldig gjerne finne ut hva det er. Kan du hjelpe meg med å forstå det?"

Selvfølgelig med egne ord, og sånn det føles naturlig, da..

Det er mitt beste tips :)

Anonymkode: e52c6...752

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Småsøsken er irriterende i den alderen der. Og de aller fleste tenåringer mener foreldrene er masete og/eller sure, og det kan jo også tenkes at dere faktisk er sånn også. 

Anonymkode: 60244...af5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å oppsummere:

1. Hvis hun er frustrert på dere, kan det hende at hun sitter med en tanke om at det er noe viktig dere ikke forstår.

2. Hvis dere bruker energi på å fortelle henne ting, prøve å endre hva hun mener, vil det utvilsomt styre følelsen av at det er noe som er viktig for henne som hun gjerne vil at dere skal forstå, men som dere ikke "vil" forstå

3. Hvis dere "overrasker" henne med å, heller enn å gå inn i diskusjon med henne, spør og graver i hvordan hun har det, og tålmodig prøver å finne ut hva som skjer hos henne, vil kanskje følelsen hun har av at dere ikke forstår henne og at noe er "feil" bli erstattet av en følelse at dere er nysgjerrig på henne og at dere har kontakt. Kanskje blir følelsen hennes av at noe er "feil" med familien (eller kanskje, formulert på en annen måte "vi har ikke den kontakten jeg skulle ønske at vi kunne ha som familie") bli erstattet med en følelse av at akkurat deres familie er fin, nær og består av mennesker hun er glad i.

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Og bare for å komme eventuelle andre kommentarer i forkjøpet, her er et hypotetisk innlegg som jeg tillater meg å skrive før noen andre gjør det:

Sitat

Unger i den alderen er alltid litt sytete. Vis hvem som er sjefen, og ikke tillat provoserende drittslenging om familien. Ungdom trenger disiplin og harde rammer, og de trenger å høre når de sier noe som er fullstendig uakseptabelt. 

Så vil jeg svare på dette innlegget med å si: det er helt opp til dere som foreldre hvordan dere vil løse det.

Men husk hva man får hvis man prøve å slukke ild med ild: mer ild.

Hvis dere er lei dere for at datteren deres ikke er fornøyd med familien deres som den er, og dere svarer på det med å ikke være fornøyd med datteren deres som hun er, men heller krever at hun skal endre seg til en "glad og familiekjær datter", så vil alt dere ender opp med være en familie bestående av mennesker der ingen er fornøyd med hvordan noen andre er. 

Hvis dere heller starter med å akseptere henne som hun er, og ta utgangspunkt i hvem og hva hun tenker, og ikke hvem dere skulle ønske hun var og hva dere skulle ønske hun tenkte, vil dere åpne dørene for ekte kontakt.

Langt fra alle familier kommer aldri dit. Mange foreldre som ikke har klart dette, men heller kjørt "disiplintoget", vil stritte imot og kjenne på egen tvil når de leser tekster som dette. Da kan de bli rasende, og prøve å fjerne den vonde følelsen av at de ikke er så nære familiemedlemmene sine som de skulle ønske, ved å kommentere ting som den hypotetiske kommentaren over.

Lykke til med å navigere i alt dette. Til syvende og sist: dere er foreldrene, dere bestemmer helt fritt hvordan dere vil håndtere situasjonen, ingen på KG har mulighet til å tvinge dere til det ene eller det andre, men hvordan dere håndterer vonde følelser hos barna deres vil gjøre en forskjell for hvilken relasjon dere vil ha.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvem vil ha en normal familie? Datteren min sier vi er en batshitcrazy unormal familie 😂 Og det er hun stort sett glad for, for det er mye morsommere.

Anonymkode: 1959e...ec4

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere er nok ikke en unormal familie, men burde endre dere for å gi barna en mer sunn oppvekst 

Anonymkode: 5f379...241

Skrevet

Mor er masete, far er sur og lillebror irriterende.. For meg høres det ut som en helt normal familie sett fra en tenårings perspektiv! 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Bare si at å være normal er det kjedeligste som finnes. Unormal er mye bedre.

Anonymkode: fef32...1f2

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som et prakteksemplar på en A4-familie. Skulle gjerne hatt det selv. Vent noen år så innser hun hvor heldig hun er.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
PM75 skrev (5 timer siden):

Mor er masete, far er sur og lillebror irriterende.. For meg høres det ut som en helt normal familie sett fra en tenårings perspektiv! 

Ikke lett å være foreldre i disse dager. Uansett hvor heldig barna er og hvor godt de har det er det sutring fra hormonelle ungdommer. Foreldre (om de er normale oppegående og greie) skal ikke måtte forandre seg pga tenåringer mener det. Å lytte og se om det er noe spesielt hun tenker på ja, men å snu alt pga tenåringen i sin villeste hormonperiode kommer med sånn oppgulp skal bestemme det.Nei! Enig i at dette høres normalt ut!

Jeg er ikke sint eller sur, men tålmodig. Men når ungdommer her sier jeg er så sur så er det hun og ikke jeg som er sur. Bare å riste det av seg noen ganger!

Ikke mange før i tiden som kunne sagt noe sånt! 

Anonymkode: 9c060...67f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en helt normal tenåring. Regner med venninnene hennes tenker helt likt om sine familier.

Tenåringer er i løsrivningsfasen. 

Anonymkode: 4e445...9aa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine sa jeg var rar og det var flaut. Vennene snakket om meg vistnok. Fordi jeg var med på endel arrangementer hvor jeg fikk mye rare roller,  oftest uten helt å vite hva jeg sa ja til. Feks ja til å dele ut godteri til barna, ingen sa det var med enhjørng kostyme feks.

Men jeg koste meg og hadde mye moro med det. Så når barna mine konfronterte meg med at det var litt flaut for dem i tenårene.  Så sa jeg at jeg ikke bryr meg om hva de sier, og spurte de om de syntes jeg skulle slutte med det. Nei kom det fra begge to. Og etter det begynte de stolt og fortelle om mammaen deres som var enhjøring og delte ut godteri til barna. De fant fort ut at uten en enhjøring mamma, så ble jeg bare en kjedelig mamma

Anonymkode: 397ad...fd8

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Men maser dere da? Mulig dere bør finne litt nye kommunikasjons metoder. Istedenfor å diktere hva de skal , kan dere  jo spørre hva dagsplanen er. Og heller nevne at rydding av rom ikke er på dagsplanen. Og evnt når de tenker å få tid til det. Som tenåring skal de faktisk lære å disponere tiden sin selv. 

Så snakk til dem som unge voksne og ikke som barn, da skjer det mye magi

Anonymkode: 397ad...fd8

AnonymBruker
Skrevet

9 åringen min sier også at lillebror er irriterende, mor er dum osv. 😅

prepubertal fase på henne - kanskje🤷🏼‍♀️

men slike holdninger kommer vel litt «over natten» og handler vel mest om hormoner/løsrivning/skal ha egne meninger/tester reaksjoner. 

viktig å ikke la seg påvirke negativt av slike kommentarer og tilsvar; men heller prøve å tilbringe mer kvalitetstid sammen, spille, turer, sette seg inn i og engasjere seg i det som ungdommen er interessert i osv😬 Jeg har ingen tenåring ennå, men begynner å forberede meg psykisk på at det blir en del drittslenging og slamring med dører framover🙈

Anonymkode: 8800a...b27

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er normalt at tenåringer synes alt foreldrene driver med er teit og flaut. Ville ikke lagt så mye i det. Hvis du viser henne at du tar det på alvor, prøver å endre deg osv., så gir du jo henne rett, og gir henne makta i familien. Jeg ville bare trukket på skuldrene av hele greia, men siden du tydeligvis blir såra av dette, så har hun jo tydeligvis truffet et ømt punkt. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere er faktisk helt normale.

Men det er også normalt å være alenemor, det er normalt at far bor alene med datter. ALT ER FØKKINGS NORMALT.

Privilegert er man om man har foreldre som bor sammen. 

Anonymkode: c8daf...76e

AnonymBruker
Skrevet

Sånn sier vel alle. Jeg fikk høre fra 15-åringen i går at han ramset opp alle vennene hans som har en «kulere mamma» enn han. (Og jeg er veldig kul assa🤣)

Anonymkode: 6b432...419

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men husk hva man får hvis man prøve å slukke ild med ild: mer ild.

Uhm, nei? Å bekjempe ild med ild er da en helt vanlig taktikk ved skogbrann. Man fjerner oksygenet og det brennbare materialet, derfor er det mye brukt.

Uttrykket blir brukt helt feil.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...