AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #1 Skrevet 25. mai 2023 Midten av mars 2020 blei det erklært ein salgs unntaktstilstand i Norge da ein usynleg fiende innvaderte Norge, og resten av Europa. Munnbind, og 1 meters regel, karantentid, og en rekke resttreksjoner i forhold til hvor mange personer som kunne samles i forbindelse med gravferder, og sosiale samankomster ble umiddelbart innført, og brudd på reglemanget kunne medføre straffeansvar, og bøter. Håndhilsner, og klemmer / blei frarådet som ledd i å unngå spredning av smitte. Follket stod overfor en heilt ny hverdag som de følte som en frihetsberøvelse . Det å gi hverandre klemmer i forbindelse med sorg / begravelser o.l, og andre samanhenger var etterhvert blitt ein vanleg måte å utrykke føleser på overfor andre Blandt den eldre genrasjon var holdningen slett ikkje så vanleg å gi klemmer m.a. i forbindelse med bergavelser, og andre samanhenger. Under pandemien vart det reist spørsmål om når kom tradisjonen, og det blei vanleg å utrykke følelse overfor hverandre igjennom klemmer. Mange er sjenerte , og vegrer seg fortsatt for å gji klemmer, og holder på tradisjonen m/ håndhilsen. Anonymkode: 9bd14...52f
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #2 Skrevet 26. mai 2023 Nei, jeg er ingen klemmer. Klemmer ikke min nærmeste familie en gang. Kommer ikke fra en klemme-familie. Anonymkode: 1ea8e...d78 3
mereo Skrevet 26. mai 2023 #3 Skrevet 26. mai 2023 Jeg er ikke en klemmer, noen er greie og klemme. Og hvis det er «grunn». Men får flashback til ungdomsskolen da alle skulle klemme hverandre hver morgen og før de gikk hjem 😖
Andro Skrevet 26. mai 2023 #4 Skrevet 26. mai 2023 Liker ikke fysisk nærhet med fremmede, eller folk jeg ikke har noe nært forhold til. De eneste jeg syns det er naturlig å klemme i det daglige er ungene mine, og ellers er det mine nærmeste under "kondolerer" eller "gratulerer med dagen". Syns egentlig ikke at håndhilsing er noe å stå etter heller, og liker best de som bare sier "Hei!" og setter seg, eller hilser på muslimsk vis med en hånd til sitt eget bryst. Håndhilser når situasjonen krever det på jobben, men ville helst holdt avstand. Desto mer klengete og kosete er jeg på den håndfullen personer som er innenfor intimgrensen min. Et par venninner som kan flette håret mitt, eller som kan sove i armkroken min når vi ser på film, og min vakre gode elsker...
skreppamedleppa Skrevet 26. mai 2023 #5 Skrevet 26. mai 2023 (endret) Jeg klemmer jo ikke gud og hermansen, verken på jobb, gata eller fritidsaktiviteter. Verken før eller etter corona. Det er jo ikke slik at når en betaler for seg på kiwi gir en samtidig ekspeditøren en klem. Men venner, familie og i settinger det føles naturlig så klemmer jeg. Jeg har til og med klemt sjefen min, eller hun har klemt meg alt ettersom i en setting det var helt naturlig.. En klem signaliserer en trygghet i relasjonen. Jeg har aldri gitt klem til en helt fremmed person, det blir for mange litt invadering i intimsonen men mange i andre kulturer gjør jo dette og jeg synes ikke nødvendigvis det er rart, det er bare noe vi nordmenn ikke gjør da vi heller foretrekker en langt mer stivere tone. Hudkontakt frigir oxytocin som handler om tilknytning, det regulerer stresshormonet kortisol. Det er utrolig mye vi signaliserer i en klem og ikke minst hvordan kroppen vår reagerer på en klem med store og gode og godt dokumenterte helseeffekter. https://veientilhelse.no/kraften-i-klemmer-fordeler/ https://forskning.no/sosiale-relasjoner-forebyggende-helse-hjertet/klem-for-livet/1039129 https://nhi.no/psykisk-helse/psykisk-egenpleie/helsegevinsten-av-en-god-klem/ Noen liker det ikke og det er greit nok det, noen synes denne form for nærhet blir for nærme men det er likevel slik at et barn som aldri blir holdt, aldri blir klemt mister utrolig mye av trygghet, nærhet, stimuli osv. Og de fleste tar med seg denne posetive opplevelsen av klemmer i trygge forhold i voksenlivet fordi en en trenger nærhet også som voksen. Endret 26. mai 2023 av skreppamedleppa 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #6 Skrevet 26. mai 2023 Klemming er en god ting! Det er bra for sosiale bånd, det er bra for psykiske helse. Det er godt for mennesker. Anonymkode: fb274...940 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #7 Skrevet 26. mai 2023 https://www.abcnyheter.no/reise/2014/09/20/208085/dette-ma-du-vite-om-hilsing-om-du-reiser-mye Er du på utenlansreise kan det vera greitt å vera kjent hilseskikk idet landet du besøker. Det å ikkje vera kjent med helsetradisjoner kan bli oppfattet som uhøfleg. Som barn fekk ein klemmer når ein hadde behov for trøst, men selvagt går ein ikkje rundt å klemmer på alle og enhver. Det er oftest tette bånd ,og relasjoner mellom dem som gir klemmer til hverandre. Måten vi hilser til hverandre på er ein form for kommunikasjon. Opplevde at noen kolegaer alltid sa god morgen når de kom på jobben, ,en andre løftet knapt bikket, og virket sure, og nedfor når de møtte opp på jobben. Hilsner er ein form kommunikasjon, og fortel mye om folk sin personlighet, og sosial intelligens. Anonymkode: 9bd14...52f
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #8 Skrevet 26. mai 2023 Det aller beste med pandemien var at denne klemminga opphørte. Hater klemming! Anonymkode: 2ad59...4b1 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #10 Skrevet 29. mai 2023 Da jeg vokste opp måtte vi alltid klemme mine foreldres gjester. Jeg likte det ikke, men klarte ikke å si nei. Nå, som voksen, hater jeg å bli klemt. Jeg bruker å si at jeg er forkjølet eller noe, sånn at jeg slipper. Egentlig vil jeg helst si at jeg ikke er noen «klemmer», men er redd for å fornærme noen. Anonymkode: d3aa3...784
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #11 Skrevet 29. mai 2023 Liker bare å bli klemt av mine nærmeste Anonymkode: 9d9b9...bec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå