Gå til innhold

Kognitiv test barnevernet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Testen utføres ikke av barnevernet men psykolog eller annen med testkompetanse. Dysleksi slår ikke ut. Men de tester generelt evnenivå (problemløsing, arbeidsminne, verbale ferdigheter, hvor fort du jobber etc). Dette sammenlignes med hva som er vanlig, så kan ligge i gjennomsnittsområdet eller over/under. Ville bedt om mer informasjon i ditt tilfelle. Både om testen, hvem.som.evt.skal gjennomføre den med deg men viktigst av alt: hvorfor ønsker de å ta denne testen.

Anonymkode: 82782...444

hvorfor vil bv at du tar denne testen?

Anonymkode: 6945d...9c1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

ingen som mister barna for litt dysleksi, da er det mer bak

Anonymkode: 6945d...9c1

Riktig 

Anonymkode: d1bee...0c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kommer BV frem til at man må ta en slik test? Kan man kreve det? 

Aldri hørt om det. 

Anonymkode: eb641...349

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det må være en fin boble du lever i.

Anonymkode: 3ce63...9b2

Hvis du tror at man mister omsorgen for barn pga dysleksi alene så er det nødvendig med mer kunnskap. 

TS; hva er grunnen til at de vil at du skal ta en kognitiv test? 

Anonymkode: f9c03...87b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går til foreldreveiler som er barnevernspedagog og med dysleksi. Så nei, klart dysleksi i seg selv ikke er grunn til å måtte ta evnetest. Jeg er fascinert av hva det er som har fått barnevernet til å kreve en slik test av deg. Kan ikke skjønne at det engang er lov eller relevant. Jeg er sikker på at jeg ville fått resultat tilsvarende "sterkt tilbakestående" om noen skulle testa meg i en krevende periode. Har nesten sikke sovet på snart halvannet år etter fødsel av barn nr 2.

Anonymkode: 820d9...54d

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Eh flere sier du ikke må godta osv , det svarer du ikke på men når noen sier det llighrr nok mer bak så blir du sur?

Anonymkode: d1bee...0c8

Jeg synes ikke at ts høres sur ut. Hvorfor tror du det?

Anonymkode: 94b59...9c9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.5.2023 den 9.12):

Jeg har ikke fått noe beskjed om hvordan det gjennomføres. Eneste jeg har fått med meg er at flere av de som har skåret dårlig på disse testene sine blir fratatt barna sine. Det er det siste jeg vel. Jeg har dysleksi ja, men fungerer utmerket i hverdagen som alle andre. 

Jeg bør nok ta kontakt med advokat ja, så skal forsøke å få tak i en. Takk for svar. 

Ts.

Anonymkode: 3a1a9...216

Da vet du ting som ikke stemmer.

Det fattes ikke vedtak om omsorgsovertakelse på grunnlag av en test på kognitiv funksjon. Heller ikke pga dysleksi.

Anonymkode: ce7e9...27f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Litt morsomt at jeg satt der og hadde lengre og bedre utdanning av barnevernstjenesten, som henla saken.

Anonymkode: 64b21...53c

Akkurat denne forsto jeg ikke.

Hva er en «bedre» utdanning? Og hvorfor er lengden og type utdanning relevant i dette tilfellet?

Siste saken jeg var i som endte med omsorgsovertakelse, så var ene forelderen lege i spesialisering.

Utdannelse og lengden på denne har ingen ting med omsorgsevne, eller mangel på sådan å gjøre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Akkurat denne forsto jeg ikke.

Hva er en «bedre» utdanning? Og hvorfor er lengden og type utdanning relevant i dette tilfellet?

Siste saken jeg var i som endte med omsorgsovertakelse, så var ene forelderen lege i spesialisering.

Utdannelse og lengden på denne har ingen ting med omsorgsevne, eller mangel på sådan å gjøre.

Så sant. Har opplevd flere både leger og psykologer som selv jobber med barn som ikke forstår hva det er å være en forelder/har omsorgsevne. Så dette har lite med hverandre å gjøre. 

Anonymkode: f9c03...87b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...