Gå til innhold

Kognitiv test barnevernet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen erfaring med kognitiv test hos barnevernet ? 

Hvis man har dysleksi eller andre vansker, vil det tilrettelegges i en slik test ? 

Jeg har dysleksi, og har hitil tatt teoriprøver på skolen og førerkort muntlig. 

Noen som har erfaring med barnevernet og hvordan en slik test foregår der?

Anonymkode: 3a1a9...216

AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om. Gjennomføres dette med psykolog eller annet godkjent personel? En saksbehandler i barnevernet har ikke denne kunnskapen.

Her burde du forhøre deg med en advokat eller en annen person som har kunnskap om dette.

For som du sier. Får du ikke tilrettelagt hjelp så vil så klart denne testen slå ut negativt for deg.

Anonymkode: 4791a...a1e

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med bv:)

Anonymkode: d1bee...0c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aldri hørt om. Gjennomføres dette med psykolog eller annet godkjent personel? En saksbehandler i barnevernet har ikke denne kunnskapen.

Her burde du forhøre deg med en advokat eller en annen person som har kunnskap om dette.

For som du sier. Får du ikke tilrettelagt hjelp så vil så klart denne testen slå ut negativt for deg.

Anonymkode: 4791a...a1e

Jeg har ikke fått noe beskjed om hvordan det gjennomføres. Eneste jeg har fått med meg er at flere av de som har skåret dårlig på disse testene sine blir fratatt barna sine. Det er det siste jeg vel. Jeg har dysleksi ja, men fungerer utmerket i hverdagen som alle andre. 

Jeg bør nok ta kontakt med advokat ja, så skal forsøke å få tak i en. Takk for svar. 

Ts.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Snakk med bv:)

Anonymkode: d1bee...0c8

Jeg har gjort det. Det eneste jeg får til svar er at de ikke ønsker å gi ut noe informasjon om denne testen og hvordan det gjøres, da det kan gi en fordel for meg og uriktig svar. 

Jeg er derfor helt blank på om jeg får tilrettelagt eller ikke. 

Hadde et håp om at noen hadde erfaring slik at jeg visste litt mer. Men jeg skjønner jo at det ikke er sikkert de er her inne akkurat :)

Ts.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke fått noe beskjed om hvordan det gjennomføres. Eneste jeg har fått med meg er at flere av de som har skåret dårlig på disse testene sine blir fratatt barna sine. Det er det siste jeg vel. Jeg har dysleksi ja, men fungerer utmerket i hverdagen som alle andre. 

Jeg bør nok ta kontakt med advokat ja, så skal forsøke å få tak i en. Takk for svar. 

Ts.

Testen utføres ikke av barnevernet men psykolog eller annen med testkompetanse. Dysleksi slår ikke ut. Men de tester generelt evnenivå (problemløsing, arbeidsminne, verbale ferdigheter, hvor fort du jobber etc). Dette sammenlignes med hva som er vanlig, så kan ligge i gjennomsnittsområdet eller over/under. Ville bedt om mer informasjon i ditt tilfelle. Både om testen, hvem.som.evt.skal gjennomføre den med deg men viktigst av alt: hvorfor ønsker de å ta denne testen.

Anonymkode: 82782...444

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har gjort det. Det eneste jeg får til svar er at de ikke ønsker å gi ut noe informasjon om denne testen og hvordan det gjøres, da det kan gi en fordel for meg og uriktig svar. 

Hadde et håp om at noen hadde erfaring slik at jeg visste litt mer. Men jeg skjønner jo at det ikke er sikkert de er her inne akkurat :)

Ts.

De kan ikke si noe om innholdet i testen men de bør kunne si noe om hvem du skal gjøre den med, hvor lang tid det tar og hvorfor de ønsker at du skal gjennomføre slik test. 

Anonymkode: 82782...444

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

En slik test foregår gjerne gjerne i 3-4 timer, temmelig intenst med andre ord. Jeg fikk feks opp en lang remse med ord ca 20 ord sagt opp i veldig rask rekkefølge. Lite tid til å memorer før neste ord kom. Pluss mattestykker, regne ut i hodet, ala hva er 81 pluss 71 og så skal man svare raskt, pluss, pluss, pluss. Viktig at du tar opp hvis du feks går på medisiner, dysleksi etc. De skal spørre om dette før testen starter, men ofte glemmer de det. Pluss mange fysiske tester og, temmelig heisende greier. Jeg satt på et lite kott av et kontor med omtrent null lufttilførsel, da jeg spurte om han kunne åpne vinduet for å tenke bedre sa han nei siden det var for kaldt ute, følte meg helt bomull i hodet pga dette. 

Anonymkode: d8632...6a0

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har dysleksi som er så alvorlig så tilrettelegger de. Dersom det ikke tilrettelegges vil jo ikke testresultatet være valid. For å gjennomføre slike tester så må også testpersonen være sertifisert, og det er som regel psykologer som gjør det. 

Anonymkode: 0117b...280

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har mulighet, prøv på egenhånd å finne noen som kan utføre en kognitiv test, og ikke noen som bvt har valgt for deg.

Anonymkode: b45c1...f16

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts.

Man blir SELVSAGT ikke fratatt barna sine kun basert på en evnetest. Det er klart, har man IQ på nivå med en loff så er det en ting, men det er helt lov å være under snittet intelligent altså. 

Anonymkode: 9a166...ce2

• Liker 12
Skrevet (endret)

Det skal vel ligge alvorlige ting til grunn for å kreve kognitiv test av et menneske ???

Belegg, rett instans og dokumentasjon må begjæres før noe slikt er aktuelt. 

Endret av Havspeil
  • Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det gir et dårlig inntrykk når bv ikke vil si noe som helst om hva denne testen går ut på. De må i det minste kunne svare på om den foregår skriftlig eller muntlig, og hvor langt tid ca det vil ta. Og hvem som står bak testen (psykolog, eller barnevernets egne saksbehandlere). Spør igjen. Hvis de blånekter å informere, så tror jeg det beste er om du tar kontakt med advokat ja. Makan til hemmelighold, men det overrasker meg ikke. 

Anonymkode: 94b59...9c9

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Havspeil skrev (1 time siden):

Det skal vel ligge alvorlige ting til grunn for å kreve kognitiv test av et menneske ???

Belegg, rett instans og dokumentasjon må begjæres før noe slikt er aktuelt. 

Det tenker jeg og. Eneste jeg har vært borti sånn test er at sønnen min på 9 har tatt en sånn, han har vansker med læring og de ville teste evnenivået. Det gikk helt fint å gjennomføre testen tilpasset hans lesevansker (nekter å lese).

Du må jo få vite om bakgrunnen for at de vil gjøre dette, hvilken kompetanse testleder har og hva de ev vil gjøre med resultatet. En forsikring om at det tilpasses din dysleksi er en selvfølge, hvis ikke kan ikke resultatet brukes til noen ting. 
Føler med deg her, skjønner at du er stressa. Ville kontaktet advokat. 

Anonymkode: 05cb5...8d4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts.

Men tvinger de deg til å ta denne testen da? Hvis ikke kan du vel bare si at du ikke vil ta den, da du er skeptisk til evt resultat pga dysleksien din

Anonymkode: d61cc...47e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det tenker jeg og. Eneste jeg har vært borti sånn test er at sønnen min på 9 har tatt en sånn, han har vansker med læring og de ville teste evnenivået. Det gikk helt fint å gjennomføre testen tilpasset hans lesevansker (nekter å lese).

Du må jo få vite om bakgrunnen for at de vil gjøre dette, hvilken kompetanse testleder har og hva de ev vil gjøre med resultatet. En forsikring om at det tilpasses din dysleksi er en selvfølge, hvis ikke kan ikke resultatet brukes til noen ting. 
Føler med deg her, skjønner at du er stressa. Ville kontaktet advokat. 

Anonymkode: 05cb5...8d4

Nå er det ikke jeg som er TS. 😅 

Men jeg har borte i kognitiv test av min datter,som er multihandikappet. Da var det Statsped. Ifht tilrettelegging. Så FAGFOLK.  Alfa og Omega ifht veien videre.❤ Og tungveiende,- Leger,PPT ,skole og meg på laget. Det juridiske ,kognitive og medisinske må være i samme forma for at Lovhjemmel skal etterfølges. Og heldigvis for det . Det er Mennesketråder som spinnes 🌹

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man blir SELVSAGT ikke fratatt barna sine kun basert på en evnetest. Det er klart, har man IQ på nivå med en loff så er det en ting, men det er helt lov å være under snittet intelligent altså. 

Skårer man under 70 er man psykisk utviklingshemmet. 

Anonymkode: f7af2...368

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skårer man under 70 er man psykisk utviklingshemmet. 

Anonymkode: f7af2...368

70 er ganske langt under snittet, altså.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg syntes er spesielt er at et menneske med lett psykisk utviklingshemming blir fratatt barna sine mens multifunksjonshemmede som ikke kan gjøre annet enn å bevege munn og øyne får beholde barna men får ha assistenter til å ta seg av både dem og seg selv. Men det er en helt annen sak. 

Tror du skal vise svært dårlige evner og vurderingsevne for å miste omsorgen.  

Anonymkode: 6cd9f...fc0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts.

Det må du ikke la deg avspise med. Stå på ditt, evt via advokat. Har elendig erfaring med barnevernet via en gal kvinne i ungdomspsykiatrien  som forfattet en riktig juicy bekymringsmelding om meg der hun prøvde å dra drt kortet. Litt morsomt at jeg satt der og hadde lengre og bedre utdanning av barnevernstjenesten, som henla saken.

Anonymkode: 64b21...53c

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...