Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var på kontroll, uke 28 og fikk vite babyen veier 1500g, 92 i percentill. Og at det var litt stort. 

Er det vanlig å bomme på vekt i ultralyd? Har hørt det.

Anonymkode: a924a...093

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ultralyd i uke 40, sjekket pga bekymring for lite liv. Der målte de baby til 3300gram, en uke senere fødte jeg en baby som veide 3216gram. Og hos meg var det vanskelig for dem å få gode bilder til måling.

Anonymkode: 3b97c...809

AnonymBruker
Skrevet

Fikk beskjed om +9% på vekstultralyd i uke 37, og det tilsvarte baby godt under 4 kilo til termin mente legen. 8 dager før termin fødte jeg baby 4,1 kilo

Anonymkode: 1e530...7d4

AnonymBruker
Skrevet

Erfarer at det omtrent er vill gjetting! Bommet grovt med mine barn. Eneste de har klart å finne ut av er at barna har vært større enn snittet. Han på 4200g var estimert til 3500g, og han på 4 kg likeså. Frøkena i magen nå tipper de blir 3400g, det tror ikke jeg noe på! Blir i såfall den minste ungen født inn i familien på veldig mange år… (jeg var 4200g og pappan 4800g når vi ble født)

Anonymkode: b1304...d39

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk vite på siste ultralyd i uke 39 (hadde flere på grunn av risikosvangerskap) at vår jente var estimert til å være rundt 3300, men ut kom ei frøken på 2700. Så jeg tar vektmåling med en klype salt kjenner jeg 

Anonymkode: 2d010...508

AnonymBruker
Skrevet

Med min stemte det perfekt. Hun lå på rundt 90 % ved kontroll, og ble estimert til 3,9 kg ca 2 uker før termin. Ble satt igang da, og hun veide 3940 g. 

Anonymkode: 32eeb...87a

AnonymBruker
Skrevet

Stemte omtrent perfekt da vi var på overtidskontroll. Tror de estimerte 4 kg, babyen kom ut og var 4,1 kg.

Anonymkode: a283d...c21

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare ett estimat. Det er vanskelig å få helt nøyaktige mål og selv da er feilmarginen 10%. Ett barn betegnet til 3000 vil altså være mellom 2700 og 3300 om målene er gode 

Anonymkode: 979cf...1ce

AnonymBruker
Skrevet

Jeg målte hver 2. uke de siste to mnd pga risiko, og fikk beskjed om at gutten lå an til å veie godt over 4 kg, 4,5 omtrent. Ut kom en helt perfekt fyr på 3,3 - så de bommet jo ganske greit der. Opplever at de jeg kjenner som har fått liknende beskjeder også har stort avvik så jeg ville tatt det med en klype salt - men det kan jo stemme slik enkelte her har opplevd også:)

Anonymkode: 4acdf...028

AnonymBruker
Skrevet

Var på tilvekst i uke 40 før igangsettelse, da estimerte de baby til 3400 g - 5 dager etter igangsettelse ble det AKS og baby var da 2640 g og 53 cm. 

Anonymkode: 90136...6dd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på flere vekstestimeringer, helt fram til termin, og de bommet med litt over 1 kg. Barnet var mindre enn de målte. Så jeg vil si de ikke er nøye.

Anonymkode: e0d13...0ac

Skrevet

Hun her ble målt til 3,5 kg ved uke 38. Kom 1 uke over termin og var 3.3

AnonymBruker
Skrevet

Med første klarte de ikke å estimere at hun var stor, satte seg fast i fødselskanalen og ble HKS. Med andre fulgte de mer med på slutten og var estimert til å ligge over 5 kg. Skulle få lov til å prøve å føde normalt, men lavterskel for KS ved behov. Fødte helt uten smertestillende et barn på 4,2 kg i uke 41, drømmefødsel!

Anonymkode: bbdcb...abe

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar her, om barnet blir estimert til å bli veldig stor tidlig blir man da satt igang før termin?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fikk beskjed om +9% på vekstultralyd i uke 37, og det tilsvarte baby godt under 4 kilo til termin mente legen. 8 dager før termin fødte jeg baby 4,1 kilo

Anonymkode: 1e530...7d4

Min yngste lå på 10% hele veien. Fikk i motsetning til deg beskjed om at det ville si ca 4 kg ved termin.

Ble født 38+0 og var 3,4 kg.

Anonymkode: da1c9...f15

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Takk for gode svar her, om barnet blir estimert til å bli veldig stor tidlig blir man da satt igang før termin?

Jeg ble tatt inn på ekstrakontroll i uke 37 og så i 38, hvor de valgte sette i gang på siste kontrollen pga estimatet. 

Anonymkode: 32eeb...87a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk tilbud om igangsetting 12 dager før termin pga estimat på +20%. Så vidt jeg forstod må du opp i den størrelsen for at igangsetting skal være aktuelt. Min baby lå i dette området flere målinger på rad, så de var ganske sikre. Estimert til 3,9 kg tre dager før han kom ut 3,8 kg tung, så estimatet stemte ganske godt. 

Husk at du har rett til å bestemme selv om du ikke ønsker bli satt igang, det er ikke legen som bestemmer det. Det er verdt å ta et informert valg. 

Anonymkode: 92d63...b59

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg fikk tilbud om igangsetting 12 dager før termin pga estimat på +20%. Så vidt jeg forstod må du opp i den størrelsen for at igangsetting skal være aktuelt. Min baby lå i dette området flere målinger på rad, så de var ganske sikre. Estimert til 3,9 kg tre dager før han kom ut 3,8 kg tung, så estimatet stemte ganske godt. 

Husk at du har rett til å bestemme selv om du ikke ønsker bli satt igang, det er ikke legen som bestemmer det. Det er verdt å ta et informert valg. 

Takk. 

Sist fikk jeg beskjed om at babyen ville bli 4 kg. Ble satt igang uke 38 pga diabetes( har ikke denne gangen) og var født 3200 g.

Vil helst ikke bli satt igang denne gangen.

Et siste spørsmål. 92 percentill vil det si 42 % over gjennomsnittet? 😬

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Takk. 

Sist fikk jeg beskjed om at babyen ville bli 4 kg. Ble satt igang uke 38 pga diabetes( har ikke denne gangen) og var født 3200 g.

Vil helst ikke bli satt igang denne gangen.

Et siste spørsmål. 92 percentill vil det si 42 % over gjennomsnittet? 😬

Nei. Mener at 97-persentil tilsvarer 21% over, og er «grensa» for igangsetting uten andre risikofaktorer. Du kan se fødselsvekt-percentiler om du ser på vekstkurve for babyer og ser på vekt ved alder 0 (fødselsvekt). 

Skrevet

De bommet ned 1,2 kilo på min sønn😅Så nei, en kan ikke blindt stole på det🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...