Gå til innhold

Er bruken av salt, sukker og olje til matlaging gått helt ut av styr? Kan kreften være en av årsakene til dette? Jeg må bare spørre.

sigrid106

Anbefalte innlegg

Jeg ser på nettet at det er mye snakke om disse tingene når en skal lage mat. Det kan ikke være sunt at det blir proppet med alt dette?

Også steke mat i frityr, det kan heller ikke være bra for kroppen....

Jeg selv har fått kreft (som heldigvis blitt frisk igjen av etter en lang reise), og da tenker en om dette er en av årsaken siden jeg fikk dette.

Hva tenker/mener  du rundt dette temaet?    

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Trur det er masse meir i maten som gjer folk sjuke. Altså i tillegg til salt, sukker og olje. 

Berre tenk på kor masse matvarer som er prosessert eller ultraprosessert. Dette er størstedelen av den maten som butikkane sel. Og som vi proppar i oss. 

No las eg ein plass at halvparten av Norges befolking er overvektige. Om det stemmer veit eg ikkje. Men det er tydelig at kvar og ein av oss ikkje er i stand til å ta dei beste vala for oss sjølv, inkludert kva vi putter i munnen. 

Anonymkode: 2d0b4...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rene råvarer som salt, sukker, olje, kjøtt, fett og grønnsaker er nok neppe noe kreftproblem. Tror heller det er den ultraprosesserte maten og alle kjemiske tilsetninger i denne som kan være en del av kreftproblemet. Man tilsetter jo smaksforsterkerer, fortykningsmidler, farger og gudene-vet-hva i mye av industrimaten.

https://www.nrk.no/vestland/forskarar-viser-at-industrimat-gjev-kreftfare_-_-ma-bli-ein-storre-del-av-kosthaldsdebatten-1.16417422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De to "store" med tanke på livsstil, er tobakksrøyking og overdreven soling. Ellers er det jo noen som er uheldige med genene sine, og er mer sårbare for å utvikle kreft enn andre. Hva som aktiverer disse genene er et komplekst tema, som hører inn under epigenetikken. 

Kreft oppstår ofte ved at man rett og slett er uheldig. Det er mange naturlige barrierer i en celle som må brytes før en genmutasjon kan overleve og lage flere av seg selv, og enda flere for at disse skal klare å bryte vekk fra der de er og migrere til andre steder i kroppen. I veldig, veldig mange tilfeller er det nok for vanskelig å kunne peke på én enkelt faktor som fører til dette, for det er en prosess med mange steg som leder til kreft.

Jeg vil jo regne med, og håper på, at hvis det var noe som pekte seg ut hos deg så ville onkologen eller fastlegen gitt deg informasjon om det. 

Uansett godt å høre at du er blitt frisk ❤️ Hilsen utdannet genetiker.

Anonymkode: 01da8...110

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...