Gå til innhold

Hva må til for å få imovane eller lignende sovetabletter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med å sove(har vært en del psykiske påkjenninger over lengre tid men som er i ferd med å avta så sikkert derfor jeg får denne "reaksjonen" nå) Sover vanligvis veldig godt. Gjør legen noen undersøkelser eller får man dette uten videre?

Har aldri brukt dette før. Har prøvd reseptfri melantonin uten effekt.

Anonymkode: fe81c...e11

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få annen type sovemedisin. Seroquel for eksempel, gir ikke rus.

Anonymkode: e9936...98e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nå gir vel ikke imovane rus heller?

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg fikk imovane uten noe undersøkelse. Var hos fastlegen og forklarte søvnproblemene, fikk resept uten noe spørsmål. 

Har også brukt circadin, fungerte helt ok, uten bivirkningene imovane ofte gir. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Sliter med å sove(har vært en del psykiske påkjenninger over lengre tid men som er i ferd med å avta så sikkert derfor jeg får denne "reaksjonen" nå) Sover vanligvis veldig godt. Gjør legen noen undersøkelser eller får man dette uten videre?

Har aldri brukt dette før. Har prøvd reseptfri melantonin uten effekt.

Veldig enkelt. Fikk da da jeg var igjennom et samlivsbrudd og var sykemeldt noen uker

Anonymkode: 7a562...5a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jo.

Anonymkode: 37713...8e3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Seroquel ble jeg fotløs av og var helt zombie dagen etter.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo.

Anonymkode: 37713...8e3

Ja, man kan få en veldig eufori om man ikke tar den som anbefalt. På sengekanten og så lukk igjen øynene. Jeg skjønte ikke dette i begynnelsen og herlighet så mye rart jeg skrev i SoMe og på messenger 😱

Jeg fikk Imovane ganske lett og har stått på den i perioder de siste 10 årene. Null hangover og den virker raskt. Men vær obs på den rusen/euforien. 

Anonymkode: 0a0f1...45d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du vil ikke ha imovane, fy så fælt! Blir ruda, og en av bivirkningene er en helt ubeskrivelig ekkel ettersmak i munnen dagen etter. Synd de har sluttet med vallergan, den var gull!

Anonymkode: 35ac3...39b

• Liker 1
Skrevet

Er vel ca 4% som får ubehagelige bivirkninger,  jeg er en av dem. Angst og hallusinasjoner,  ingen søvn. Og jeg la meg med en gang. Skal aldri ta det igjen

AnonymBruker
Skrevet

Vallergan er noe dritt. Jeg får skrevet ut imovan mår jeg måtte ønske. Ikke noe problem her. Lett å bli avhengig av tabletter for å få sove. Det er ikke bra. 

Anonymkode: d9a21...d33

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått imovane uten noen undersøkelser og har god erfaring med å bruke dem (tar en halv tablett og sovner). Tar det svært sjeldent for jeg har hørt det er veldig avhengighetsskapende. 

Anonymkode: 61d47...75b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du vil ikke ha imovane, fy så fælt! Blir ruda, og en av bivirkningene er en helt ubeskrivelig ekkel ettersmak i munnen dagen etter. Synd de har sluttet med vallergan, den var gull!

Anonymkode: 35ac3...39b

De har et antihistamin som har «tatt over» vallergan, som heter sonat. 

Anonymkode: 61aa4...61d

AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (10 timer siden):

Er vel ca 4% som får ubehagelige bivirkninger,  jeg er en av dem. Angst og hallusinasjoner,  ingen søvn. Og jeg la meg med en gang. Skal aldri ta det igjen

Da er vi to. Jeg fikk også hallusinasjoner og imovane står som cave i min journal.

Anonymkode: 3c1ee...34f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er vi to. Jeg fikk også hallusinasjoner og imovane står som cave i min journal.

Jeg har sagt det skal være cave, men står ikke det i kjernejournalen min ....

AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (3 timer siden):

Jeg har sagt det skal være cave, men står ikke det i kjernejournalen min ....

Be om det igjen. Nå er jeg såpass «heldig» at jeg har en annen type sovemedisin oppført på medisinlista mi,men før det og før imovane ble oppført på cave måtte jeg ta mang en disksusjon med ulike leger under innleggelser fordi de ikke ville tilby noe annet enn imovane.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det gjør det. I starten,og ved litt større doser.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Be om det igjen. Nå er jeg såpass «heldig» at jeg har en annen type sovemedisin oppført på medisinlista mi,men før det og før imovane ble oppført på cave måtte jeg ta mang en disksusjon med ulike leger under innleggelser fordi de ikke ville tilby noe annet enn imovane.

Ja, jeg bruker stilnoct ved behov, og en haug annet (seroquel, melatonin etc), så ved siste sykehusinnleggelse fikk jeg ikke tilbud om imovane

AnonymBruker
Skrevet

Om du kan unngå imovane, vil jeg anbefale det. Hater imovane, føler meg rar og deprimert dagen etter inntak, samt forferdelig smak i munnen hele dagen. Vann mat og annen drikke snakker fælt hele dagen,  i tillegg er det vanedannende. 

Anonymkode: ff439...866

AnonymBruker
Skrevet

De vil vel helst at du skal forsøke andre ting, men om dette er til kortvarige søvnvansker og du ikke har historikk med psykiatri/rus tror jeg det er enkelt å få. Men det er litt rart å bestemme seg for et b preparat om du ikke har brukt det før?

Anonymkode: 7358d...cb6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker både Seroquel og Stilnoct innimellom. 

Seroquel virker lenge og gir meg en god natts søvn, er ikke vanedannende men jeg må ha tid til å sove 9-10 timer ellers blir jeg helt groggy. 

Stilnoct er bruker jeg for innsovning hvis jeg MÅ sove men sliter. Virker veldig kort, og fungerer når jeg ikke har så mange timer jeg kan sove. Er vanedannende, og bør brukes med forsiktighet. 

Får begge av legen uten annen begrunnelse enn at jeg sliter med å sove innimellom. 

Anonymkode: e7e3d...6a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...