Knøttet Skrevet 8. januar 2006 #1 Skrevet 8. januar 2006 (endret) Hei Jeg har nå vært vegetarianer i ca 6 år. Tar nå jern, omega 3, multivitaminer og prøvde en periode Rosenrot (uten hell). Jeg er en endel slapp og sliten, kanskje mindre nå når jeg går på multivitaminer og alt dette- men merker at jeg blir slapp om jeg spiser/drikker noe med sukker (f.eks te eller sukkerspinn har gjort meg så slapp at jeg følte jeg nesten besvimte. legen min mente dette kunne være pga lavt blodtrykk). Jeg var blodfattig som barn, men vet ikke om jeg er det nå lengre- sannsynligvis er jeg vel det siden jeg er vegetarianer. Det jeg lurer på er hva jeg trenger som vegetarianer. Jeg spiser ikke noe kjøtt, annet enn fisk- og der er jeg svært kresen og spiser sjeldent noe av det heller. Jeg vet at det sikkert ikke er nok med bare tabletter, og at jeg burde spise f.eks linser, men det blir liksom aldri til at jeg gjør det. Derfor lurer jeg på _hva_ jeg bør spise, og om hva det har hatt å si for helsa mi at jeg ikke har vært så veldig flink til å spise "riktig" i forhold til at jeg er vegetarianer.. en annen ting, kan det påvirke fruktbarheten min å ikke få i meg kjøtt? Prøver ikke å bli gravid nå- men kommer til å prøve senere ... Endret 8. januar 2006 av Teria
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #2 Skrevet 8. januar 2006 Hei Jeg har nå vært vegetarianer i ca 6 år. Tar nå jern, omega 3, multivitaminer og prøvde en periode Rosenrot (uten hell). Jeg er en endel slapp og sliten, kanskje mindre nå når jeg går på multivitaminer og alt dette- men merker at jeg blir slapp om jeg spiser/drikker noe med sukker (f.eks te eller sukkerspinn har gjort meg så slapp at jeg følte jeg nesten besvimte. legen min mente dette kunne være pga lavt blodtrykk). Jeg var blodfattig som barn, men vet ikke om jeg er det nå lengre- sannsynligvis er jeg vel det siden jeg er vegetarianer. Det jeg lurer på er hva jeg trenger som vegetarianer. Jeg spiser ikke noe kjøtt, annet enn fisk- og der er jeg svært kresen og spiser sjeldent noe av det heller. Jeg vet at det sikkert ikke er nok med bare tabletter, og at jeg burde spise f.eks linser, men det blir liksom aldri til at jeg gjør det. Derfor lurer jeg på _hva_ jeg bør spise, og om hva det har hatt å si for helsa mi at jeg ikke har vært så veldig flink til å spise "riktig" i forhold til at jeg er vegetarianer.. en annen ting, kan det påvirke fruktbarheten min å ikke få i meg kjøtt? Prøver ikke å bli gravid nå- men kommer til å prøve senere ... ← Har ingen råd til deg, men synes det er merkelig at du betegner deg selv som vegetarianer når du spiser fisk. Vegetarianere spiser ikke fisk.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #3 Skrevet 8. januar 2006 Det finnes vegetartyper som spiser fisk. jeg spiser fisk. Jeg husker ikke i farten hva man kaller seg da, men for enkelthets skyld velger jeg å si at jeg er veggis f.eks. hvis jeg skal spise hos andre, for da skjønner de ihvertfall at biff funker dårlig. Ellers: følger med på denne tråden, for jeg tar ingen av disse tilskuddene
Gjest Hippopotamus Skrevet 8. januar 2006 #4 Skrevet 8. januar 2006 pesco-vegetarianer Jeg er også det, men er flink til å variere kosten, og spiser mye belgfrukter ol.
Gjest gjest1 Skrevet 8. januar 2006 #5 Skrevet 8. januar 2006 Til Gjest.. Det er veganere som ikke spiser fisk, melkeprodukter eller egg... Vegetarianere fiinnes det så mange sorter av Caro
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #6 Skrevet 8. januar 2006 pesco-vegetarianer Jeg er også det, men er flink til å variere kosten, og spiser mye belgfrukter ol. ← Takk Jeg spiser egg, melk, ost, alt sånt. Er bare hvitt og rødt kjøtt jeg styrer unna
Gjest Hippopotamus Skrevet 8. januar 2006 #7 Skrevet 8. januar 2006 Takk Jeg spiser egg, melk, ost, alt sånt. Er bare hvitt og rødt kjøtt jeg styrer unna ← Jeg også. Også greier jeg ikke å spise skalldyr...
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #8 Skrevet 8. januar 2006 Jeg også. Også greier jeg ikke å spise skalldyr... ← Jeg tør ikke... Er redd for paven... Hørte man ikke skulle spise den da jeg var liten... Reker er ekkelt tror jeg også, så det tør jeg ikke smake på. Men har litt lyst til å smake hummer, for min "forhenværende" var sønn av en som drev endel med det og sa det var dødsgodt på baguetter etc... Så kanskje en dag...
Knøttet Skrevet 8. januar 2006 Forfatter #9 Skrevet 8. januar 2006 pesco-vegetarianer Jeg er også det, men er flink til å variere kosten, og spiser mye belgfrukter ol. ← Hvordan variere? altså, hva varierer du det med? Noen tips ? Er soya foresten et god alternativ? Husker ikke navnet på det andre, men er det ikke noe annet også som skal "simulere" kjøtt og som er sunt? Tror jeg må ta meg en tur på en av de butikkene der de selger mye av slike ting ...
Gjest Hippopotamus Skrevet 8. januar 2006 #10 Skrevet 8. januar 2006 Hvordan variere? altså, hva varierer du det med? Noen tips ? Er soya foresten et god alternativ? Husker ikke navnet på det andre, men er det ikke noe annet også som skal "simulere" kjøtt og som er sunt? Tror jeg må ta meg en tur på en av de butikkene der de selger mye av slike ting ... ← Er det tofu du mener? Tofu er laget av pressede og silte soyabønner, og inneholder mye proteiner. Veldig sunt, men ikke så godt har jeg hørt... Jeg tåler soya dårlig, så jeg bruker det ikke. Proteiner er det det er vanskeligst å få nok av som vegetarianer, og da er det (i tillegg til melkeprodukter, egg og fisk for de som spiser det) belgfrukter som duger. Stort sett bruker jeg bønner, erter og linser i relativt ren form, i supper, gryter, gratenger, "pytt-i-panne", lapskauser, salater osv, minst en gang om dagen. Ellers lager jeg f.eks. hummus (moste kikerter med hvitløk, olje, sitron og krydder) til å ha på brødet, bønnestuing til meksikansk, erterstuing eller vanlige grønne, kokte erter til tradisjonell mat. Ellers spiser jeg en del vegetar-karbonader osv. Det kan kjøpes frossent på helsekosten, og på mange større matvareforretninger. F.eks har meny, ultra og maxi ofte et par typer. Jeg pleier som oftest å lage dette selv, men kjøper innimellom. Ellers inneholder nøtter en del stoffer det kan være vanskelig å få nok av som vegetarianer, så spis nøtter (ulike typer!) ganske ofte. Helkorn (eventuelt sammalt) inneholder mere næringsstoffer en fint mel, så spis mest mulig grovt brød osv, og varier hvilke typer grønnsaker, frukt og bær du spiser. Kinakål, agurk, mais og eple holder liksom ikke... Bruk så mange typer grønnsaker du greier hver dag, og lag maten så fargerik som mulig! Det er nemlig sånn (forenkler litt nå, men det stemmer ganske bra) at grønne grønnsaker inneholder en type mineraler, røde inneholder en annen, gule en tredje og hvite en fjerde type mineraler. Rå grønnsaker inneholder mere av alt enn det kokte gjør, så spis en del av de rå. Dette ble veldig generelt, men har du konkrete spørsmål, så spør gjerne!
Gjest gjest1 Skrevet 8. januar 2006 #11 Skrevet 8. januar 2006 Ikke ta jern bare for å ta det. Får du for mye jern i kroppen risikerer du å gjøre deg selv syk. I tillegg tærer jerntilskudd hardt på magen.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #12 Skrevet 8. januar 2006 Dette må være en tulletråd. Vegitarianere er veldig bevisst på kosthold. Selv om de spiser fisk. Jeg drikker ikke melk, osv. men er jeg vegitarianer da?
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #13 Skrevet 8. januar 2006 Dette må være en tulletråd. Vegitarianere er veldig bevisst på kosthold. Selv om de spiser fisk. Jeg drikker ikke melk, osv. men er jeg vegitarianer da? ← Hæ? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #14 Skrevet 8. januar 2006 Jeg er ikke vegetarianer, men... Tofu kan være godt om man tilbereder det riktig, fritert f eks, dessuten finnes det tofu med smak, tror jeg. Det inneholder mye proteiner, men lite vitaminer og mineraler, tror jeg. Dersom du er vegetarianer av miljøhensyn er soya ikke det beste å spise mye av, da det dyrkes på nokså kjipe måter etter hva jeg har hørt - monokultur, lite genetisk variasjon, genmanipulert osv. Det er mulig du bør ta b-vitaminer i tillegg til multivitaminer. Det finnes visst tabletter (?) som inneholder "alle" b-vitaminkompleksene, som er viktig å få i seg både som kvinne som ønkser seg barn, og som vegetarianer. Vær obs på at noen ikke tar opp alle vitaminene gjennom tarmen, men trenger sprøyter i tillegg. Jeg vil tro legen din har informert deg om dette om h*n vet du er veggis. Når det gjelder trøtthet etter å ha spist sukker kjenner jeg meg litt igjen. Jeg tviler på om det har med blodtrykket å gjøre i mitt tilfelle, jeg tror heller det har med blodsukkersvingniger å gjøre. Dersom du spiser relativt mye karbohydrater gjennom f eks pasta o.l kan dette gjøre utslag på hvor stabilt blodsukkeret er, det er i hvert fall min erfaring. Ellers bør du nok absolutt sørge for å spise bønner og linser, gjerne ferske eller fra fryst tilstand.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #15 Skrevet 8. januar 2006 Er du redd for at du er blodfattig så kan du spise et par skiver LITAGO BRUNOST med JERN. Det er forøvrig den eneste brunosten som inneholder jern. Resten er bare "brent" melk!!! De fleste trenger litt jerntilskudd så lenge de menstruerer!
Gjest Hippopotamus Skrevet 8. januar 2006 #16 Skrevet 8. januar 2006 Er du redd for at du er blodfattig så kan du spise et par skiver LITAGO BRUNOST med JERN. Det er forøvrig den eneste brunosten som inneholder jern. Resten er bare "brent" melk!!! De fleste trenger litt jerntilskudd så lenge de menstruerer! ← Hvis man har skikkelig jernmangel så holder det nok ikke med et par skiver brunost Det er mange menestruerende kvinner som trenger jerntilskudd, det har du rett i, men man bør likevel ikke ta jerntilskudd uten å sjekke om man virkelig har mangel. En del mennesker lagrer nemlig alt jern de får i seg, og da får de jernoverskudd. Det gir i første omgang de samme symptomene som jernmangel, men kan være svært farlig!
Gjest Fruktfat Skrevet 8. januar 2006 #17 Skrevet 8. januar 2006 de fleste vegetarianere eter for mye karbohydrater (vet av erfaring ), og får av åpenbare grunner i seg lite proteiner, så masse grønt, belgfrukter, tofu, innom helsekost og kjøpe veggis-"pølser", karbonader osv er lurt. gå innom biblioteket og lån bøker og kokebøker om det, så finner du ut litt mer!
salsera Skrevet 9. januar 2006 #18 Skrevet 9. januar 2006 Har selv vært vegetarianer (ovo-lacto, dvs med egg og melkeprodukter) i 15 år. Det høres ikke ut som om det vegetariske kostholdet er ditt problem, men kanskje kostholdet som helhet? Kosttilskudd er ok hvis du i perioder ikke har mulighet til å leve så sunt, men bør ikke være en sovepute. Vitaminer og mineraler får du vel i deg på den måten, men frukt og grønnsaker inneholder også mange sekundære stoffer som er viktige. Hvis du spiser egg og melkeprodukter og i tillegg fisk, tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for proteiner. Er selv ikke noen tilhenger av "kjøtterstatning" i form av sojapølser o.l., ikke liker jeg smaken noe særlig og jeg har heller ikke noe behov for å "erstatte" kjøtt i kostholdet mitt, men hvis du spiser lite egg og melkeprodukter kan det jo være en grei erstatning. For å få fullverdige proteiner er det viktig å kombinere belgfrukter med kornprodukter. Du bør spise fullkornprodukter (ikke så ofte loff og vanlig pasta), variere med med mye grønnsaker og frukt. I gryteretter passer belgfruker veldig godt, så hvorfor ikke prøve det oftere; mye grønnsaker, noen bønner eller linser i og naturris til? Og når det gjelder omega-3; bruk linolje i matlagingen, det er den aller beste kilden til omega-3! Har selv hatt god nytte av vegetariske kokebøker, ofte har de også et kapittel om ernæring, og ei bok om næringsinnholdet i forskjellige matvarer. Den er fin til å sammenligne forskjellige alternativer og slik er jeg blitt flinkere til oftere å velge det alternativet som inneholder mest av det jeg trenger. Men: hvis du ikke føler deg frisk, bør du ta en tur til legen og få sjekket blodet ditt for å se om du har noen mangelsykdommer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå