Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Men da er det ikke deg jeg snakker om. Høflig og grei og pliktoppfyllende er veldig bra, det. Jeg snakker om de som ligger langt under det nivået. 

Anonymkode: f2bba...28f

Det er trist å se hvor nedlatende du er overfor helsepersonell. Det finnes folk med dårlig arbeidsmoral i alle yrker, og jo, det er mange kompetente og flinke folk som jobber på sykehjem, som trives og som gjør sitt beste.

Jeg er student og jobber på sykehjem og jeg kan med hånden på hjertet mitt si at kollegene mine gjør en strålende jobb. De gjør sitt beste for pasientene, og jeg ser ikke helt problemet med å titte på mobilen når man har tid til det og så lenge det ikke går utover pasientene. Der hvor jeg jobber er det ikke betalt matpause, men mange kan ikke forlate avdelingen (selvom de ikke har betalt matpause), og de er tilgjengelig for pasienter og pårørende i matpausen sin som ikke er betalt.

Glem heller ikke at flere dokumenterer på telefoner, og det er vanskelig for pårørende å se om det er privat eller jobbtelefon. 

Anonymkode: edcbb...df7

• Liker 4
  • Hjerte 3

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ok, hva skal jeg skryte av, tenker du? At de møter opp på jobb? For jeg har observert ting som har vært langt, langt over streken, men uten å kommentere noe enda. Det er ikke mye å skryte av. Hvordan skulle jeg kunne ta dem, forresten, det er knapt noen som har bedre stillingsvern enn kommunalt ansatte. 

Er du der døgnet rundt og ser hva som skjer på avdelingen? Kanskje den ansatte har løpt hele vakten og har endelig tatt pausen sin, satt seg ned med en kaffe mens de scroller litt på mobilen, så kommer du, som sikkert aldri har jobbet i helse og har ingen kompetanse om jobben og kjenner ikke pasientene, og kommenterer og kritiserer jobben uten å egentlig ha peiling?

• Liker 4
AnonymBruker
Kullsyrevann skrev (20 minutter siden):

Enkelte her får det jo til å høres som de søkte på jobben med en pistol mot tinningen. Hvis det bare er bitterhet over lønna, så gjør noe annet? 

Det er akkurat det jeg mener. Vi er ikke i Kina, det er mulig å velge å gjøre noe annet. Ta utdanning, finne en ny jobb, for eksempel. Men så lenge visse ansatte på sykehjem slipper unna med å gjøre en dårlig jobb, vil de fortsette i samme spor. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.5.2023 den 20.19):

De sitter i stua på sykehjemmet (nei, ikke blant pasienter, men i en krok for seg selv) og alarmene kimer. 

Igjen, kjenner du pasienten som trykker på alarmen? Kanskje den ansatte har vært der flere ganger. Fordi du vet at en dement pasient kan sitte og trykke på alarmen gjentatte ganger, uten å trenge hjelp? Mange sykehjemspasienter er demente og aner ikke hva en alarmknapp er. Du kjenner ikke pasientene og aner ikke hvilken pasienter som trykker på alarmene og kan dermed ikke påstå at de ansatte ikke orker å hjelpe.

Du kommer med masse antagelser uten å ha peiling. 

• Liker 6
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Igjen, kjenner du pasienten som trykker på alarmen? Kanskje den ansatte har vært der flere ganger. Fordi du vet at en dement pasient kan sitte og trykke på alarmen gjentatte ganger, uten å trenge hjelp? Mange sykehjemspasienter er demente og aner ikke hva en alarmknapp er. Du kjenner ikke pasientene og aner ikke hvilken pasienter som trykker på alarmene og kan dermed ikke påstå at de ansatte ikke orker å hjelpe.

Så dere sjekker ikke fordi pas er dement? 

Anonymkode: 86408...7d2

AnonymBruker
Amossa skrev (20 timer siden):

Jeg har samme erfaring fra sykehjem som deg, TS.  Lenge trodde jeg det bare var tilfeldig at jeg kom i de ansattes pause. Jeg så dem gjennom en glassdør når jeg passerte.  En dag ba den gamle damen som delte rom med min svigermor meg om å hente hjelp.  Det tok 30 min før noen kom ut fra kafferommet.   Da hadde den gamle damen tisset seg ut!     

Fra min nye arbeidsplass fikk jeg utsikt til bakhagen på sykehjemmet.  Begynte å legge merke til hvem som var der.  Der sto røykerne, og de var ikke få.  Pausene var heller ikke få i løpet av dagen.  

Siden har jeg fått bekreftet fra mange hold at denne praksisen er vel kjent og ikke er av ny dato.  Pårørende og de gamle selv tør ikke ta det opp, i redsel for at det vil straffe seg.  I mens mottar de ansatte stor forståelse blant folk flest for at de har en belastende oppgave.  Sykefraværet er høyt og det ropes om mer personell.  Kommunale sykepleiere får nå 100.000 kr ekstra i årslønn.  Ansatte tar vakter og avspaserer som det passer dem.  

Det merkelige er at de ansatte ikke kan fortelle oss hvor skoen trykker.  I en nylig spørreundersøkelse (anonymt) gadd bare 24% av de ansatte å svare.  Så lite interessert var de i sin egen arbeidsplass!?  

Derfor synes jeg ikke synd på disse ansatte lenger.  De burde finne seg ny jobb.  

Hilsen en oppgitt.

100000 mer i årslønn? Hvor har du det fra?

Anonymkode: c3eb9...fd8

Annonse

AnonymBruker

Da jobber du helt klart ikke der hvor jeg snakker om. La meg også presisere - jeg unner alle arbeidstakere å få koble av en halvtime med spisepause og prat med kollegaer. 

Du vet at på mange avdelinger er det vanskelig å få tid til en matpause? Du må ta 5 minutter her og der, til slutt er du så sliten at du setter deg ned og scroller på mobilen for koble av, og i løpet av den tiden er det godt mulig at en dement pasient, som har utløst alarmen ørten ganger de siste minuttene, utløser den igjen, en dement pasienten som ikke utløser alarmen for å få hjelp. 

• Liker 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det har du sikkert rett i, men jeg snakker som sagt ikke om tilfeller hvor pasienten er dement. En annen ting er at hvis pasienten er så dement at hen bare ringer og ringer uten å skjønne hva hen gjør, er det kanskje på tide med andre tiltak enn å bare plassere hen på rommet alene med en alarmsnor? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var ikke det jeg skrev, vel? Hvis en dement pasient som har for vane å trykke på alarmenknappen hvert minutt og som ikke aner at det er en alarmknapp er, så sier det seg selv at det ikke er krise. Det er meningsløst å gå inn hvert minutt for å slå den av. Og igjen, vi snakker om en pasient som ikke trykker på for å få hjelp, men som tror alarmknappen er en TV-knapp. 

Og nei, man har ikke tid eller mulighet å gå inn til pasienten hvert tredje minutt for å slå av alarmen.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var ikke det jeg skrev, vel? Hvis en dement pasient som har for vane å trykke på alarmenknappen hvert minutt og som ikke aner at det er en alarmknapp er, så sier det seg selv at det ikke er krise. Det er meningsløst å gå inn hvert minutt for å slå den av. Og igjen, vi snakker om en pasient som ikke trykker på for å få hjelp, men som tror alarmknappen er en TV-knapp. 

Og nei, man har ikke tid eller mulighet å gå inn til pasienten hvert tredje minutt for å slå av alarmen.

Det jeg fryktet. Og ja jobber selv i helsevesenet!

AnonymBruker

Det har du sikkert rett i, men jeg snakker som sagt ikke om tilfeller hvor pasienten er dement. En annen ting er at hvis pasienten er så dement at hen bare ringer og ringer uten å skjønne hva hen gjør, er det kanskje på tide med andre tiltak enn å bare plassere hen på rommet alene med en alarmsnor? 

Men hvordan kan du vite at pasienten som ringer på ikke er dement? Du kjenner ikke pasienten, slik de ansatte på jobben gjør. De fleste pasienter på sykehjemmet er demente. 

På den avdelingen jeg jobber på, så er det en pasient som ringer på uten grunn, hele tiden, så det sier seg selv at man til slutt slutter å gå inn hvert minutt.

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du vet at på mange avdelinger er det vanskelig å få tid til en matpause? Du må ta 5 minutter her og der, til slutt er du så sliten at du setter deg ned og scroller på mobilen for koble av, og i løpet av den tiden er det godt mulig at en dement pasient, som har utløst alarmen ørten ganger de siste minuttene, utløser den igjen, en dement pasienten som ikke utløser alarmen for å få hjelp. 

Ledelsen burde absolutt sørge for at ansatte på kvelden også får ubetalt matpause slik at de faktisk har mulighet til å gå fra avdelingen slik de kan på dagtid. Men så lenge de får betalt for å være på avdelingen og jobbe, er det det de må forholde seg til. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvordan kan du vite at pasienten som ringer på ikke er dement? Du kjenner ikke pasienten, slik de ansatte på jobben gjør. De fleste pasienter på sykehjemmet er demente. 

På den avdelingen jeg jobber på, så er det en pasient som ringer på uten grunn, hele tiden, så det sier seg selv at man til slutt slutter å gå inn hvert minutt.

Jeg vet at den jeg er på besøk hos ikke er dement. Og jeg har kjent personen "litt" lenger enn de ansatte har. Sier meg ellers enig i det du skriver. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er akkurat det jeg mener. Vi er ikke i Kina, det er mulig å velge å gjøre noe annet. Ta utdanning, finne en ny jobb, for eksempel. Men så lenge visse ansatte på sykehjem slipper unna med å gjøre en dårlig jobb, vil de fortsette i samme spor. 

De fleste er glad i jobben sin og jobber der fordi de trives. De fleste har utdanning eller er under utdanning. Det mangler helsepersonell, så hvis du mener folk skal finne seg nye jobber fordi de tar en pause i ny og ne, må du selv belage på ta vare på dine foreldre. 

• Liker 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste er glad i jobben sin og jobber der fordi de trives. De fleste har utdanning eller er under utdanning. Det mangler helsepersonell, så hvis du mener folk skal finne seg nye jobber fordi de tar en pause i ny og ne, må du selv belage på ta vare på dine foreldre. 

Har du egentlig lest tråden? Jeg skriver om mer enn bare å ta seg en pause i ny og ne. Og de verste tingene skriver jeg faktisk ikke om heller. Og jeg mener med hånden på hjertet at hvis man ikke klarer å ta seg sammen og behandle pasientene ålreit, kan man med fordel vurdere å skaffe seg en ny jobb. 

AnonymBruker

Brett opp ermene TS. Gjør en bedre jobb selv. Søk ekstravakter på et sykehjem og vis at du gjør det bedre enn de late, inkompetente pleierne på sykehjemmet. Du som ufaglært og null erfaring gjør sikkert en bedre jobb enn folk som har jobbet i helsevesenet i årevis?

Anonymkode: 2b992...5e1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ledelsen burde absolutt sørge for at ansatte på kvelden også får ubetalt matpause slik at de faktisk har mulighet til å gå fra avdelingen slik de kan på dagtid. Men så lenge de får betalt for å være på avdelingen og jobbe, er det det de må forholde seg til. 

Der jeg jobber er det ikke betalt matpause hverken dag eller kveld og de ansatte har ikke mulighet til å forlate avdelingen, så de jobber gratis en halvtime hver vakt. Klager noen? Ja, men da får de beskjed om at de bare må ta seg en pause, men de som sitter i ledelsen forstår ikke at det ikke bare er å forlate en avdeling, DA går det utover pasientene, men nei, de flinke kollegene mine tar pausen sin på stua. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Der jeg jobber er det ikke betalt matpause hverken dag eller kveld og de ansatte har ikke mulighet til å forlate avdelingen, så de jobber gratis en halvtime hver vakt. Klager noen? Ja, men da får de beskjed om at de bare må ta seg en pause, men de som sitter i ledelsen forstår ikke at det ikke bare er å forlate en avdeling, DA går det utover pasientene, men nei, de flinke kollegene mine tar pausen sin på stua MED pasientene, og tar seg tid til å snakke med pårørende som ikke har problemer med å avbryte matpausen til de ansatte. 

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Man kan jo ikke dekke 60 ganger i minuttet, nei. For å sette det på spissen. Noen ganger må man faktisk vente litt hvis ikke ville man løpt som en gal HELE vakta for ingenting . Disse pasientene det er snakk om isåfall sier 99% av gangene "hæ har jeg ringt på alarmen". 

Anonymkode: b24ab...c80

• Liker 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Brett opp ermene TS. Gjør en bedre jobb selv. Søk ekstravakter på et sykehjem og vis at du gjør det bedre enn de late, inkompetente pleierne på sykehjemmet. Du som ufaglært og null erfaring gjør sikkert en bedre jobb enn folk som har jobbet i helsevesenet i årevis?

Anonymkode: 2b992...5e1

Hvorfor i all verden skulle jeg det? Jeg gjør min jobb og forventer at andre gjør sin. Og jeg har null problemer med at folk har naturlige forventninger til at jeg presterer i jobben min. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...