AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #41 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du aner ikke hva du snakker om egentlig,vi må ta alt fra stell, Mat toalettbesøk til å hive oss rundt når en pasient får alvorlig infeksjon, jeg har gått fra å snakke med pårørende til døende pasient til å vaske avføring hos pasient som slår meg og tilbake på få minutter. Og vi skap være like profesjonelle pg takle alt sammen. Forsvarer ikke dårlig pleie, men vi jobber søren meg for pengene vi får, og vi stiller opp Anonymkode: 173fc...21d Ja, dere må være profesjonelle og takle mange ting, fordi dere i likhet med alle andre yrkesutøvere er på jobb. Jeg sier ikke at alt er like lett eller koselig, men dere er tross alt på jobb. Det er en selvfølge at man gjør jobben sin på jobb....eller? Anonymkode: f2bba...28f 9 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #42 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, dere må være profesjonelle og takle mange ting, fordi dere i likhet med alle andre yrkesutøvere er på jobb. Jeg sier ikke at alt er like lett eller koselig, men dere er tross alt på jobb. Det er en selvfølge at man gjør jobben sin på jobb....eller? Anonymkode: f2bba...28f Selvsagt, men du fremstiller det som om de fleste ikke gidder. Det kjenter jeg meg ikke igjen i, selv om jeg har sittet med mobilen på stua noen ganger. Anonymkode: 173fc...21d 6
anonymLala Skrevet 25. mai 2023 #43 Skrevet 25. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det stemmer, jeg ville klage på at ingen av de ansatte hadde kompetanse til å skifte stomipose og at hun derfor lå og badet i egen avføring. Det er jo ikke rart det blir travelt, når ansatte må vaske hele pasienten, skifte alt sengetøyet og alle klærne mange ganger i døgnet. Kompetent personale som kan noe så elementært som å bytte stomipose ville spart ganske mye jobb. Da hun endelig skulle ut derfra og satt og ventet på drosjen måtte hun tilbake til avdelingen for avføring rant over alt. Det nytter jo ikke å klage til ansatte fordi de ikke kan det de blir satt til, de må jo få opplæring og det tenkte jeg var avdelingsleders ansvar. Anonymkode: da7c9...74e Hos oss måtte en av oss ansatte inn og ta den rollen da det ikke var søkere på stillingen. Avdelingsleder må ofte krangle videre opp i systemet og får både kjeft fra slitne ansatte, pårørende og ovenfra igjen. Det er mangel på folk overalt, og jeg har sett svært lite til disse folkene som overser klokker o.l. som ts beskriver. Mulig de er på en annen avdeling, mulig de er studenter som er i praksis, hvem vet, alt jeg vet er at det ikke er normalen på noen måte og at det hjelper lite å klage over en ansatte i en jobb som det rømmes fra, nettopp pga arbeidsforhold. Om dagene gikk til å scrolle på mobilen ville det vært attraktivt å jobbe i helsevesenet. Etter 15 år kan jeg si at det er mye brannslokking og langt i fra det ts beskriver. Er klar for å brette opp ermene når mine egne foreldre blir eldre, og det tror jeg vi alle bør være forberedt på. 11 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #44 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Selvsagt, men du fremstiller det som om de fleste ikke gidder. Det kjenter jeg meg ikke igjen i, selv om jeg har sittet med mobilen på stua noen ganger. Anonymkode: 173fc...21d Vil bare presisere, skjer oftere at jeg ikke rekker å spise enn jeg sitter med mobilen Anonymkode: 173fc...21d 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #45 Skrevet 25. mai 2023 Det er rart å lese dette, for jeg har helt motsatt opplevelse. Etter å ha hatt en kreftsyk pårørende så har vi opplevd mange sykehusopphold og også flere opphold på sykehjem/rehabilitering. På sykehuset var det rett og slett vanskjøtsel som skjedde. Det var så mye feil som skjedde på sykehuset, noen hadde store konsekvenser og andre gikk mer på menneskeverd. Anonymkode: 0a515...609 4 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #46 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Mener du at de på magisk vis for eksempel vil begynne å løfte nesa fra mobilen, ta alarmklokkene innen en time, servere varm middag og snakke høflig og profesjonelt til gamle folk (merk: ikke nødvendigvis til meg!) hvis jeg skryter av dem for et eller annet? Uansett hva du mener, jeg vet hva jeg har sett. Om en fremmed på KG ikke tror meg når jeg sier at det kan ta over en time før alarmen blir besvart, så tror du meg ikke, det er greit for meg. Anonymkode: f2bba...28f Det hjelper på motivasjonen på sikt. Men igjen, plutselig nå er maten kald, en hel time før alarm blir tatt, snakker stygt til pas osv. Merkelig at det bare blir mer og mer. Du får ta med deg pasienten hjem om det er så ille. Anonymkode: c9b9c...f50 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #47 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil bare presisere, skjer oftere at jeg ikke rekker å spise enn jeg sitter med mobilen Anonymkode: 173fc...21d Da jobber du helt klart ikke der hvor jeg snakker om. La meg også presisere - jeg unner alle arbeidstakere å få koble av en halvtime med spisepause og prat med kollegaer. Anonymkode: f2bba...28f 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #48 Skrevet 25. mai 2023 Det vil finnes noen late og udugelige i alle yrker. Jobber selv på sykehjem, og har travle dager, også psykisk kan det være ganske tøffe tak. Har mange fantastiske kolleger, men også noen av de du nevner. Vi får også inn ganske unge og uerfarne, og mange av dem er mye på mobilen ( selv om noen et kjempeflinke). Årsaken til at disse jobber her, er jo at de med utdanning forsvinner. Vi er ofte underbemannet, og får ikke nødvendigvis inn vikarer om en ansatt er sykemeldt. Da sparer man den utgiften. Anonymkode: 9284f...b7f 11
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #49 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det hjelper på motivasjonen på sikt. Men igjen, plutselig nå er maten kald, en hel time før alarm blir tatt, snakker stygt til pas osv. Merkelig at det bare blir mer og mer. Du får ta med deg pasienten hjem om det er så ille. Anonymkode: c9b9c...f50 Nå falt jeg visst av her, jeg skjønner ikke hva du prøver å si. Men du gir ikke akkurat noe bedre inntrykk av sykehjemsansatte. Nå skriver du vel tilbake at jeg ikke gir noe godt inntrykk av pårørende. Og det er greit, for jeg får heller ikke betalt for å være ansvarlig for andres liv og helse. Det gjør derimot du. Anonymkode: f2bba...28f 7
Bacteria Skrevet 25. mai 2023 #50 Skrevet 25. mai 2023 anonymLala skrev (Akkurat nå): Hos oss måtte en av oss ansatte inn og ta den rollen da det ikke var søkere på stillingen. Avdelingsleder må ofte krangle videre opp i systemet og får både kjeft fra slitne ansatte, pårørende og ovenfra igjen. Det er mangel på folk overalt, og jeg har sett svært lite til disse folkene som overser klokker o.l. som ts beskriver. Mulig de er på en annen avdeling, mulig de er studenter som er i praksis, hvem vet, alt jeg vet er at det ikke er normalen på noen måte og at det hjelper lite å klage over en ansatte i en jobb som det rømmes fra, nettopp pga arbeidsforhold. Om dagene gikk til å scrolle på mobilen ville det vært attraktivt å jobbe i helsevesenet. Etter 15 år kan jeg si at det er mye brannslokking og langt i fra det ts beskriver. Er klar for å brette opp ermene når mine egne foreldre blir eldre, og det tror jeg vi alle bør være forberedt på. Det siste der har du helt rett i. I min kommune er det nesten verre å få tak i helsefagarbeidere og assistenter, og da blir det som det blir med kompetansen noen ganger. Men kjenner meg overhodet ikke igjen i at folk lar pasientene seile sin egen sjø og sitter opptatt med mobilen. Det er ikke greit. Fremtiden ser ikke lys ut, som jeg skrev i en annen tråd er velferdsstaten i fare pga dette. Pårørende vil bli nødt til å ta mer ansvar, nesten som jeg gleder meg litt 🙈 Hilsen gammel sykepleier i eldreomsorg som alltid har prøvd å være profesjonell og ordentlig, men som nå har begynt å sette foten ned overfor kravstore pårørende. Når pårørende forlanger at mor på 90 skal sminkes hver dag, er ikke dette greit når det går på bekostning av at andre beboere går rundt i tunge bleier. Det er heller ikke greit at en pårørende som er på besøk under måltider sitter og SER på at en pleier mater deres mor fex, det er en form for maktmisbruk. Da er det ikke rart at nestemann som trenger hjelp til matinntak får kald mat. Det er mye maktmisbruk fra pårørende på sykehjem. Noe hi også er et bevis på. 10 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #51 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er rart å lese dette, for jeg har helt motsatt opplevelse. Etter å ha hatt en kreftsyk pårørende så har vi opplevd mange sykehusopphold og også flere opphold på sykehjem/rehabilitering. På sykehuset var det rett og slett vanskjøtsel som skjedde. Det var så mye feil som skjedde på sykehuset, noen hadde store konsekvenser og andre gikk mer på menneskeverd. Anonymkode: 0a515...609 Støtter denne! Og jeg tror dere som klager må belage dere på å stille opp for syke og gamle pårørende, naboer og venner framover. For eldreomsorgen er på vei til å kollapse... Men Støre og Erna vil bruke pengene på ulønnsom og forurensende havvind isteden. Anonymkode: 6ca31...d95 9
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #52 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det vil finnes noen late og udugelige i alle yrker. Jobber selv på sykehjem, og har travle dager, også psykisk kan det være ganske tøffe tak. Har mange fantastiske kolleger, men også noen av de du nevner. Vi får også inn ganske unge og uerfarne, og mange av dem er mye på mobilen ( selv om noen et kjempeflinke). Årsaken til at disse jobber her, er jo at de med utdanning forsvinner. Vi er ofte underbemannet, og får ikke nødvendigvis inn vikarer om en ansatt er sykemeldt. Da sparer man den utgiften. Anonymkode: 9284f...b7f Du skriver «ofte underbemannet» og samtidig at mange vikarer er mye på mobilen. Hvorfor er det ingen som sier fra til disse mobilslavene at dette faktisk ikke er greit på jobb? Anonymkode: f2bba...28f 4 2
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 25. mai 2023 #53 Skrevet 25. mai 2023 Jeg har jobbet både på sykehus og på sykehjem, og er enig med TS, det er forskjellige holdninger. Heldigvis. På sykehuset er det akutte problemer som skal løses her og nå, raskt og effektivt, på et sykehjem er det sjeldent akutt, og er det akutt skal det likevel behandles med en annen hastighet enn på et sykehus. Å forvente at det skal være det samme på sykehus og på sykehjem tror jeg er en vanlig misforståelse, og kanskje TS er i behov av informasjon om hvordan det skal fungere? Ingen, verken pasienter, pårørende eller ansatte, er tjent med at sykehjem blir som sykehus.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #54 Skrevet 25. mai 2023 Bacteria skrev (2 minutter siden): Det siste der har du helt rett i. I min kommune er det nesten verre å få tak i helsefagarbeidere og assistenter, og da blir det som det blir med kompetansen noen ganger. Men kjenner meg overhodet ikke igjen i at folk lar pasientene seile sin egen sjø og sitter opptatt med mobilen. Det er ikke greit. Fremtiden ser ikke lys ut, som jeg skrev i en annen tråd er velferdsstaten i fare pga dette. Pårørende vil bli nødt til å ta mer ansvar, nesten som jeg gleder meg litt 🙈 Hilsen gammel sykepleier i eldreomsorg som alltid har prøvd å være profesjonell og ordentlig, men som nå har begynt å sette foten ned overfor kravstore pårørende. Når pårørende forlanger at mor på 90 skal sminkes hver dag, er ikke dette greit når det går på bekostning av at andre beboere går rundt i tunge bleier. Det er heller ikke greit at en pårørende som er på besøk under måltider sitter og SER på at en pleier mater deres mor fex, det er en form for maktmisbruk. Da er det ikke rart at nestemann som trenger hjelp til matinntak får kald mat. Det er mye maktmisbruk fra pårørende på sykehjem. Noe hi også er et bevis på. Støttes av annen gammel sykepleier ❤️ Anonymkode: 6ca31...d95 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #55 Skrevet 25. mai 2023 Bacteria skrev (2 minutter siden): Det siste der har du helt rett i. I min kommune er det nesten verre å få tak i helsefagarbeidere og assistenter, og da blir det som det blir med kompetansen noen ganger. Men kjenner meg overhodet ikke igjen i at folk lar pasientene seile sin egen sjø og sitter opptatt med mobilen. Det er ikke greit. Fremtiden ser ikke lys ut, som jeg skrev i en annen tråd er velferdsstaten i fare pga dette. Pårørende vil bli nødt til å ta mer ansvar, nesten som jeg gleder meg litt 🙈 Hilsen gammel sykepleier i eldreomsorg som alltid har prøvd å være profesjonell og ordentlig, men som nå har begynt å sette foten ned overfor kravstore pårørende. Når pårørende forlanger at mor på 90 skal sminkes hver dag, er ikke dette greit når det går på bekostning av at andre beboere går rundt i tunge bleier. Det er heller ikke greit at en pårørende som er på besøk under måltider sitter og SER på at en pleier mater deres mor fex, det er en form for maktmisbruk. Da er det ikke rart at nestemann som trenger hjelp til matinntak får kald mat. Det er mye maktmisbruk fra pårørende på sykehjem. Noe hi også er et bevis på. Fortell meg gjerne hvordan jeg driver maktmisbruk? Ved å skrive anonymt på KG om forhold som du selv skriver «det er ikke greit» om? Anonymkode: f2bba...28f 4 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #56 Skrevet 25. mai 2023 Vikarsykepleier skrev (1 minutt siden): Jeg har jobbet både på sykehus og på sykehjem, og er enig med TS, det er forskjellige holdninger. Heldigvis. På sykehuset er det akutte problemer som skal løses her og nå, raskt og effektivt, på et sykehjem er det sjeldent akutt, og er det akutt skal det likevel behandles med en annen hastighet enn på et sykehus. Å forvente at det skal være det samme på sykehus og på sykehjem tror jeg er en vanlig misforståelse, og kanskje TS er i behov av informasjon om hvordan det skal fungere? Ingen, verken pasienter, pårørende eller ansatte, er tjent med at sykehjem blir som sykehus. Ja, kjør på, informer meg gjerne om hvordan det skal fungere. Jeg var ikke klar over at en time er helt standard ventetid på smertestillende og at klokken 17 er helt OK leggetid selv om pasienten selv ber om å få sitte oppe lenger. Anonymkode: f2bba...28f 7 1
Bacteria Skrevet 25. mai 2023 #57 Skrevet 25. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fortell meg gjerne hvordan jeg driver maktmisbruk? Ved å skrive anonymt på KG om forhold som du selv skriver «det er ikke greit» om? Anonymkode: f2bba...28f Du driver maktmisbruk ved å snakke ned en allerede utskjelt sektor, du generaliserer din subjektive opplevelse over på alle eldreinstitusjoner. Min opplevelse er motsatt, min gamle mor hadde dødd om hun hadde blitt liggende med FCF på et firemannsrom på medisinsk avdeling. Hun ble redda av å komme på en intermediæravdeling, og fikk to gode år på et sykehjem hun så på som sitt hjem. I stedet for å gjøre det du burde ha gjort for lenge siden, nemlig å klage via formelle kanaler. Endret 25. mai 2023 av Bacteria 4 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #58 Skrevet 25. mai 2023 Bacteria skrev (Akkurat nå): Du driver maktmisbruk ved å snakke ned en allerede utskjelt sektor, du generaliserer din subjektive opplevelse over på alle eldreinstitusjoner. Min opplevelse er motsatt, min gamle mor hadde dødd om hun hadde blitt liggende med FCF på et firemannsrom på medisinsk avdeling. Hun ble redda av å komme på en intermediæravdeling, og fikk to gode år på et sykehjem hun så på som sitt hjem ❤️ Hvilken makt er det jeg har, og som jeg misbruker? Hadde jeg hatt noen som helst makt ville dette aldri skjedd. Det du skriver om daglig sminke på en 90-åring er selvsagt absurd og det er direkte frekt at du sidestiller det med de tingene jeg skisserer. Hvorfor er sektoren utskjelt i utgangspunktet, tror du? Du skriver at jeg generaliserer, men hva gjør du selv når du bruker pårørende til den usminkede 90-åringen som et syltynt argument for at da skal ingen pårørende få klage over helt uakseptable hendelser som skjer? Er det deg det er synd på som velger å jobbe på et sted med dårlig rykte eller er det synd på pasienten som må være der? Anonymkode: f2bba...28f 7 2
Bacteria Skrevet 25. mai 2023 #60 Skrevet 25. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvilken makt er det jeg har, og som jeg misbruker? Hadde jeg hatt noen som helst makt ville dette aldri skjedd. Det du skriver om daglig sminke på en 90-åring er selvsagt absurd og det er direkte frekt at du sidestiller det med de tingene jeg skisserer. Hvorfor er sektoren utskjelt i utgangspunktet, tror du? Du skriver at jeg generaliserer, men hva gjør du selv når du bruker pårørende til den usminkede 90-åringen som et syltynt argument for at da skal ingen pårørende få klage over helt uakseptable hendelser som skjer? Er det deg det er synd på som velger å jobbe på et sted med dårlig rykte eller er det synd på pasienten som må være der? Anonymkode: f2bba...28f Igjen, du får klage til fylkeslegen eller pasientombudet. Jo, pårørende har svært mye makt. Å hamre løs på utslitte hjelpe-og sykepleiere på forum kommer det ingenting ut av, annet enn at du får ut sinnet ditt. Du må ev gå til ledelsen, de er lønna for å ta imot klager fra pårørende. Ev media. Vi på gulvet har ingen makt, senest i går ba jeg og en assistent om å få en ekstra pleier for å ivareta beboerne. Svar: ikke penger, og heller ingen å ringe. Endret 25. mai 2023 av Bacteria 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå