Gå til innhold

Dårlige holdninger på sykehjem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trenger ikke å være dement for å ikke ha oversikt over medisinene sine.

Du forstår at helsepersonellet ikke bare kan gi medisin når en pasient spør om det? At det kan være mange årsaker til at pasienten ikke kan få medisin der og da? På sykehjem er det ikke uvanlig at det bare er en som har ansvaret for medisiner og da kan det bli forsinkelser. Plutselig har en pasient falt og slått seg under medisinutdeling, noen som måtte på do, og når vedkommende da var ledig, prioriterte hen å gi viktig medisin, i stedet for en ekstra paracet, slik at vedkommende som skulle ha en paracet måtte vente litt lengre? Du kan heller ikke bare hente ut en tablett og gi den til en pasient.  Du må logge inn i systemet, sjekke medisinliste, når pasienten fikk medisin sist, etc. før du kan ta ut medisinen. og noen medisiner må dobbeltkontrolleres.

Anonymkode: edcbb...df7

Jeg har ikke sagt at man må være dement for å ikke ha oversikt over medisinene sine. Jeg presiserte igjen det med demens fordi du er så ivrig på å bortforklare ting med at demente må man gjøre sånn og sånn med. Jeg sier ikke et ord om Paracet, igjen finner du på ting. Det var snakk om betydelig sterkere smertestillende, det du kaller viktig medisin. Og jeg er klar over at det må sjekkes og kontrolleres, heldigvis for det. Men det skal ikke ta en time, da er det noe feil. 

Anonymkode: f2bba...28f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tror ikke, jeg ser og hører. De verste tingene har jeg som sagt ikke skrevet om. Da vil nok noen her mene at de ikke kan ta meg seriøst siden jeg ikke skriver detaljer. Og hvis jeg skriver detaljer er det sannsynligvis atter andre som kommer og er sinte fordi jeg henger ut helsepersonell på et forum. Du skriver om uvitenhet, og du har rett i at de fleste på sykehjem er demente. Men det ser ut som du trenger å ta inn over deg at den lille andelen som ikke er det, de finnes, og de reagerer på slett behandling. 

Flere av eksemplene du har kommet med i denne tråden, har naturlige forklaringer. Som jo bekreftet det jeg tenkte da jeg leste hovedinnlegget ditt, og det er at du ikke har peiling, men har mange meninger. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da er du ikke bedre selv. Å generalisere en stor gruppe mennesker som du gjør her, er verre enn å kalle en bruker med slike holdninger som deg som evneveik. 

Du var frekk nok til å skrive at det var noen type mennesker som ble ansatt der som var "late, sure og tafatte uten interesse for annet enn mobilen sin."

Unnskyld meg, men... 🙄

Og det står jeg for at jeg mener. De er betalt for å gjøre jobben slik at pasienter har det bra. Når de ikke gjør det, er det naturlig at folk reagerer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Flere av eksemplene du har kommet med i denne tråden, har naturlige forklaringer. Som jo bekreftet det jeg tenkte da jeg leste hovedinnlegget ditt, og det er at du ikke har peiling, men har mange meninger. 

De naturlige forklaringene kunne stemme hvis det var snakk om demens. Ikke her. Har du en naturlig forklaring på hvorfor en klar pasient uten trykksår må legge seg klokken 17 og blir overhørt når hen sier nei? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke sagt at man må være dement for å ikke ha oversikt over medisinene sine. Jeg presiserte igjen det med demens fordi du er så ivrig på å bortforklare ting med at demente må man gjøre sånn og sånn med. Jeg sier ikke et ord om Paracet, igjen finner du på ting. Det var snakk om betydelig sterkere smertestillende, det du kaller viktig medisin. Og jeg er klar over at det må sjekkes og kontrolleres, heldigvis for det. Men det skal ikke ta en time, da er det noe feil. 

Da er det noe feil, men det skjer, og det kan skje ofte, nettopp på grunn av underbemanning, og da handler det ledelse og økonomi.

Hvorfor medisinen ble forsinket, vet du jo ikke, men jeg ramser opp gode årsaker til at det blir forsinkelser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Og det står jeg for at jeg mener. De er betalt for å gjøre jobben slik at pasienter har det bra. Når de ikke gjør det, er det naturlig at folk reagerer. 

Har du dårlig samvittighet fordi du ikke er der for moren din? Jeg foreslår at du heller bruker energien din på å være en bedre datter. 

Anonymkode: c839e...972

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, AnonymBruker said:

Om bakeren driter i deigen (bokstavelig talt), har man ikke lov til å påpeke at slikt ikke er greit? MÅ man bake brød selv, om man ikke vil ha drit i brødet?

Anonymkode: e2428...f82

Om det er mangel på bakere, blir det bakt mindre brød. Når det er mangel på pleiere blir det ikke færre pleietrengende. Heller motsatt, og i ganske stort omfang. Er man misfornøyd med noe bør man i mange tilfeller trå til selv og hjelpe, istedet for å pisse på de (færre og færre) som faktisk forsøker.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du dårlig samvittighet fordi du ikke er der for moren din? Jeg foreslår at du heller bruker energien din på å være en bedre datter. 

Jeg gjør mitt beste. Men jeg kan ikke veie opp for ting som ikke fungerer på sykehjemmet og det har jeg ikke dårlig samvittighet for. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (10 timer siden):

Men ts generaliserer jo. Jeg har forståelse for at hen har opplevelser knytta til egen (ikke-dement) pårørende, men det er er stort sprang ut fra det å generalisere at ansatte på sykehjem generelt er late og har dårlige holdninger, kontra de som jobber på sykehus blir fremstilt som profesjonelle og tipp topp. 

For det første ER det naturligvis en annen og høyere utdanna PERSONELLGRUPPE som jobber på sykehus. Det ligger i sakens natur. 

For det andre er slik unyansert sort-hvitt tankegang som ts presenterer ikke en bra ting, det ligner på splitting som er en psykologisk mekanisme som kan tyde på noe som ikke er helt bra. Umodent er det i beste fall. 
Vil gå så langt som å si at en vanlig sykehjemsavdeling ikke er et egnet sted å være for kognitivt friske. Det er mye rart som skjer, fex som en herre som gikk inn på medpasients rom og urinerte i klesskapet oppå skoa til en sjokkert kvinnelig medpasient. Sånne situasjoner genererer mye jobb, det må vaskes og ryddes og det må ringes med unnskyldning til (kanskje sinte) pårørende som må ut å kjøpe nye sko osv. Folk skjønner virkelig ikke alle absurde og rare ting som skjer på en demensavdeling. 
Ikke at dette er en unnskyldning for å være uhøflig og skofte arbeidsoppgaver for å sitte på mobilen, prøver bare å forklare hvilke situasjoner de ansatte potensielt kan stå i som gjør dem forsinket. 
Det nagende spørsmålet er; om ts selv observerte at tre personal satt fordypet i telefonen; hvorfor hentet hun dem ikke? Hvis pasienten hadde ringt på en time?

Ja det er jeg jo helt enig i 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber på sykehus, men har stor respekt for de som jobber på sykehjem. Jeg gjorde det tidligere, og det var på mange måter en betydelig tyngre jobb enn den jeg har nå.

På min arbeidsplass blir de gamle og syke tatt godt vare på (godt stell, hjelp til dusj, godt mobilisert hvis mulig, ønskekost etc). Dette til stor kontrast fra sykehjemmet. Grunnen til at jeg KAN gi Ragnhild eller Per såpass god pleie, er at mine tre andre pasienter denne dagen ikke har noe utpregede pleiebehov. De skal kanskje ha litt antibiotika i.v, medisiner, eller på en undersøkelse (som portøren kjører dem til), eller trenger at jeg bare er litt i nærheten når de skal dusje for trygghet. Da har jeg god tid til Ragnhild, og kan gjerne bruke over en time i stell, be kokken lage ønskekost, skifte sengetøy hver dag etc.

Da jeg jobbet på sykehjem hadde jeg ansvar for 4-5 pasienter som Ragnhild (eller mer pleietrengende). Da sier det seg selv at jeg faktisk hverken har tid eller anledning til å gjøre "det lille ekstra" for alle hver dag. Målet er å komme seg opp, få stelt seg, få på tøy, pusse tenner etc. Og dessverre på kortest mulig tid - ellers blir sistemann liggende i sengen til 12-13 på dagen... 

Man må, fordi alternativet er verre, fire på en del prinsipper. Eksempelvis skal man understøtte pasientens egne evner - det vil si at pasienten skal gjøre det de får til selv, og få bistand til det de trenger hjelp med. I praksis blir det ikke sånn - Gunda får kanskje på seg genseren sin selv, men det tar 5 minutter, istedenfor 30 sekunder hvis jeg hjelper/gjør det for henne. Det er en evig verdikonflikt.

Angående dette med ringeklokker så blir det også en skjønnsvurdering som må gjøres. På sykehuset ringer det også hyppig - og klokkene tas hyppig. Pasientene ringer ofte på for sterke smerter, utredning for blødning etc. Da er det naturligvis noe som "haster". Derimot har vi også kjenninger på avdelingen som blir innlagt for mindre problemstillinger, og der viser vi mer skjønn på hvor mye det haster å komme når pasienten ringer. F.eks Trine som kommer inn for en rutineprosedyre jevnlig, og typisk ringer på fordi hun vil ha Pepsi Max fra kjøkkenet eller trenger flere bind - da prioriterer jeg Truls med sterke kreftsmerter. 

På sykehjemmet blir det jo likt; Per ringer på førti ganger om dagen "bare fordi". Selv om han ikke har en demensdiagnose er han kanskje likevel kognitivt svekket, og husker ikke når noen var der sist. Eller kanskje han ikke får til TV, behøver hjelp til å bytte kanal, vil ha litt påfyll av kaffe eller lignende. Da hjelper man Ruth som har bæsjet på seg, så hjelper man Kari som behøver hjelp til å få på seg mer varmt tøy, og DERETTER hjelper man Per, som man vet sitter godt i godstolen sin. Sånn er det bare, men selvfølgelig ser det ikke bra ut når rom 123 har ringt på i 25 minutter.

Dessverre husker jeg godt fra min tid på sykehjemmet at det var litt kreti og pleti som gjerne ikke skulle jobbet der. Det var mange utenlandske medarbeidere med dårlige norskkunnskaper, unge jenter som jobbet som ekstravakt som gjemte seg på tøylageret etc.. Men totalt sett så gikk det ganske greit med de ressursene som var tilgjengelig. 

Det aller meste har en naturlig forklaring, men når man ser det utenfra som pårørende så kan mye se rart ut. Selv kan jeg sitte og trykke på mobilen, og det ser vel ikke helt bra ut når pårørende går forbi. Det ringer kanskje noen klokker; ikke min pasient, og jeg vet at kollega skal inn og koble ned antibiotika i.v men er på toalettet. Og selv sitter jeg og venter på at en annen kollega skal ringe på så jeg kan hjelpe henne med en pasient i dusj. Men det vet jo ikke pårørende - de ser bare en latsabb som sitter og leser VG på telefonen 🙂

Anonymkode: 9a2e2...ab2

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dette er lavmål!  Du burde skamme deg!

Du kaller debattanter evneveike fordi de har meninger du ikke liker.  Og nå er du til og med så frekk, infam og ondskapsfull at du setter spørsmål ved en datters omsorg for sin mor!?!  

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...