Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet ikke helt hvor mange ganger jeg har skrevet det nå, men jeg snakker ikke om demente. Det er det du som gjør, og jeg skjønner ikke hvorfor. 

Anonymkode: f2bba...28f

Jeg siterte et innlegg hvor noen ikke forsto hvorfor noen pasienter ble lagt i seng 17-tiden. Ofte er det en god grunn til det.

Anonymkode: edcbb...df7

• Liker 3

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan så absolutt påstå at den jeg besøker ikke er dement. Og selvfølgelig vet jeg at man ikke ukritisk kan dele ut medisiner. Men når pasienten ber om det, og er oppegående nok til å huske når hen fikk sist (noe kardex også bekreftet) er det ikke greit å vente i en time bare fordi pleiere somler. 

Jeg kan love deg en ting, ingen pasienter må vente med medisiner fordi en pleier somler, men jeg kom bare med et eksempel på når en pasient må vente, og da er et som regel fordi det har gått for kort tid mellom medisinene. Du kan ikke overmedisinere pasienten bare fordi de spør etter mer medisiner. 

Er ikke en pasient nok smertelindret, så må dette taes opp på legevisitt. 

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg siterte et innlegg hvor noen ikke forsto hvorfor noen pasienter ble lagt i seng 17-tiden. Ofte er det en god grunn til det.

Det var meg du siterte. Personen jeg skrev om er ikke dement. De gode grunnene som kan være relevante når pasienten er dement, var ikke relevante her. Fordi pasienten ikke er dement. 

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kan love deg en ting, ingen pasienter må vente med medisiner fordi en pleier somler, men jeg kom bare med et eksempel på når en pasient må vente, og da er et som regel fordi det har gått for kort tid mellom medisinene. Du kan ikke overmedisinere pasienten bare fordi de spør etter mer medisiner. 

Er ikke en pasient nok smertelindret, så må dette taes opp på legevisitt. 

Jeg har ikke sagt at man skal overmedisinere noen bare fordi de spør. Du er veldig ivrig etter å tillegge meg meninger jeg ikke har. I dette tilfellet var det faktisk god margin på intervallet mellom to doser. Jeg har heller ikke sagt noe om at pasienten ikke er nok smertelindret på generell basis. Du sitter og finner på ting og fremstiller situasjonen på en helt feilaktig måte. 

• Liker 1
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er enig i at det er dårlig av ledelsen. De svarer at det bare er å forlate avdelingen i pausen eller å ta pausen alene og forlate kollegene alene med 16 pasienter. Vi er tre på jobb på min avdeling. Når vi har gjort det sånn på min vakter, blir jeg tilkalt i pausen min, for det har skjedd noe og jeg må bistå. Så det blir ingen ordentlig pause. Nå er jeg bare vikar ved siden av studier, så er lite jeg kan få gjort med det. 

For få ansatte og høy arbeidsbelastning er dessverre vanlig. Selvom mange er glade i jobben sin, så blir de jo slitne til slutt.

Ikke sant. Vi blir slitne. Takk for at du bidrar for de eldre 💞 Har jobba sammen med utrolig mange flinke og omsorgsfulle unge studenter.

Etter 30 år i det jeg vil påstå er landets mest slitsomme jobb både fysisk og psykisk, nemlig på gulvet på et sykehjem, har jeg nå en jobb der det går an å ta pauser og trekke seg tilbake. Hjelpepleierne og assistentene kan ikke det, derfor er de fleste også ute med uførepensjon før fylte 60. Det er en stor krise som har begynt, og jeg tror at det er på trappene med verneplikt i eldreomsorgen. 
Kanskje vi da kan få slutt på all negativiteten og skriveriene rundt hvor forferdelig late og dårlige mennesker vi er. Når flere får oppleve realiteten. 
Dømming i media og som her er en medvirkende årsak til flukten fra eldreomsorgen. Det er så synd, for det skremmer vekk de flinkeste. 
Nå vet jeg ikke noe om ts, men har håndtert min del av spesielle pårørende. For all del, de aller fleste pårørende er en stor ressurs og flotte å samarbeide med, men så har du de som er det motsatte. De som er psykere enn pasienten. Har lært utrolig mye om å takle forskjellige typer folk gjennom åra, men noen er det rett og slett ikke håp for. Har måttet si til personellet når de var fortvilte at for å overleve må de bare se på den pårørende som en pasient også, og oppføre seg deretter. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Der hjelper ikke å klage på et forum. Det risikerer å gjøre det verre. Du får skrive en kronikk i en avid da, et forum som her er ikke veien å gå, spesielt ikke så usmakelig du gjør det. 

Anonymkode: c9b9c...f50

Jeg blir karakterisert som evneveik, helt blåst, spydig, barnslig. Jeg har derimot ikke brukt slike ord om noen i denne debatten, og likevel er det jeg som er usmakelig her? 

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En slektning har jobbet på et sykehjem med noen late ansatte, og du skjærer alle institusjoner over én kam? Det finnes late ansatte overalt, dessverre, men at det er verre innenfor helse -  Nei, slike yrker er krevende, hvor det er vanskelig å få avspasering og ikke mulighet for mange late kaffepauser. De få pausestundene med kaffe på stua, og alle pårørende klager om dårlig arbeidsmiljømoral. Stakkars helsepersonell, sier jeg bare.

Arbeidsmoral skulle det stå og ikke arbeidsmiljø.

Tilbake til det her med dokumentering på PC på vaktrommet. Det er det mange som ikke har mulighet til før på slutten av vakten. Du kan ikke forlate avdelingen og sette deg foran PC-en hver gang du skal dokumentere noe. Det hadde vært en luksus om man kunne sette seg foran pc-en gjennom hele vakten, men nei, det er nettopp derfor man har jobbmobil. 

• Liker 3
AnonymBruker
Bacteria skrev (20 minutter siden):

Ikke sant. Vi blir slitne. Takk for at du bidrar for de eldre 💞 Har jobba sammen med utrolig mange flinke og omsorgsfulle unge studenter.

Etter 30 år i det jeg vil påstå er landets mest slitsomme jobb både fysisk og psykisk, nemlig på gulvet på et sykehjem, har jeg nå en jobb der det går an å ta pauser og trekke seg tilbake. Hjelpepleierne og assistentene kan ikke det, derfor er de fleste også ute med uførepensjon før fylte 60. Det er en stor krise som har begynt, og jeg tror at det er på trappene med verneplikt i eldreomsorgen. 
Kanskje vi da kan få slutt på all negativiteten og skriveriene rundt hvor forferdelig late og dårlige mennesker vi er. Når flere får oppleve realiteten. 
Dømming i media og som her er en medvirkende årsak til flukten fra eldreomsorgen. Det er så synd, for det skremmer vekk de flinkeste. 
Nå vet jeg ikke noe om ts, men har håndtert min del av spesielle pårørende. For all del, de aller fleste pårørende er en stor ressurs og flotte å samarbeide med, men så har du de som er det motsatte. De som er psykere enn pasienten. Har lært utrolig mye om å takle forskjellige typer folk gjennom åra, men noen er det rett og slett ikke håp for. Har måttet si til personellet når de var fortvilte at for å overleve må de bare se på den pårørende som en pasient også, og oppføre seg deretter. 

Har fått så mye respekt for helsepersonell etter at jeg begynte å jobbe på sykehjem. Det er så mange flinke som gjør så godt de kan, nettopp derfor blir jeg sint når jeg leser slike innlegg som det TS skriver. Det er fælt å lese slike karakteristikker om helsepersonell som gjør en så viktig og tøff jobb. 💕

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Der hjelper ikke å klage på et forum. Det risikerer å gjøre det verre. Du får skrive en kronikk i en avid da, et forum som her er ikke veien å gå, spesielt ikke så usmakelig du gjør det. 

Anonymkode: c9b9c...f50

Vi er på et debattforum.  TS ønsket innspill fra andre om hvordan vi hadde opplevd møtet med sykehjem.  Responsen og engasjementet viser at temaet er interessant for mange.  

De som først og fremst kan og bør gjør noe for å bedre forholdene, er de ansatte selv.  Hvis det er sant, som flere skriver, at ansatte ikke kommer seg på toalettet og ikke har tid til matpause,  må de ta ansvar å varsle.  Når ansatte opplever at eldre ikke blir forsvarlig behandlet, har de en plikt å varsle.  Ledelse har ansvar, men det har også den enkelte ansatte.  Alle kommuner har varslingsrutiner.  Hvorfor brukes de ikke?

Pårørende og beboerne kan også bruke varslingsrutinen.  Alt for få gjør det.  Da min svigermor fikk beskjed av en ansatt om at hun ikke fikk spise sammen med de andre beboerne fordi det dryppet fra nesen hennes, varslet hun skriftlig (hun er klar i toppen).  Helse- og sosialsjefen beklaget, og svigermor ble behandlet som en dronning etter dette.  

Skrive en kronikk i en avis, foreslår du.  Hva vet du om oss som deltar i debattene?  Kanskje er jeg en stortingspolitiker?  Eller kanskje jeg er kommunepolitiker med verv i helse- og sosialutvalget?  

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har ikke sagt at man skal overmedisinere noen bare fordi de spør. Du er veldig ivrig etter å tillegge meg meninger jeg ikke har. I dette tilfellet var det faktisk god margin på intervallet mellom to doser. Jeg har heller ikke sagt noe om at pasienten ikke er nok smertelindret på generell basis. Du sitter og finner på ting og fremstiller situasjonen på en helt feilaktig måte. 

Men har du oversikt over når hen fikk medisiner og intervallene? Vet du hvilke medisiner vedkommende får og hvilke medisiner som ikke kan kombineres? Ulike medisiner har også ulike intervaller. Kanskje hen hadde fått døgndosen sin. Dette har ikke du oversikt på. 

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har fått så mye respekt for helsepersonell etter at jeg begynte å jobbe på sykehjem. Det er så mange flinke som gjør så godt de kan, nettopp derfor blir jeg sint når jeg leser slike innlegg som det TS skriver. Det er fælt å lese slike karakteristikker om helsepersonell som gjør en så viktig og tøff jobb. 💕

Pårørende blir sinte når deres kjære får dårlig behandling. Du blir sint når du må lese om at det skjer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men har du oversikt over når hen fikk medisiner og intervallene? Vet du hvilke medisiner vedkommende får og hvilke medisiner som ikke kan kombineres? Ulike medisiner har også ulike intervaller. Kanskje hen hadde fått døgndosen sin. Dette har ikke du oversikt på. 

Faktisk har vedkommende full oversikt over alt dette selv. Trenger jeg å gjenta: Det er ikke demens i bildet. 

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg blir karakterisert som evneveik, helt blåst, spydig, barnslig. Jeg har derimot ikke brukt slike ord om noen i denne debatten, og likevel er det jeg som er usmakelig her? 

Jeg er enig i at slike karakteristikker ikke ER OK, men det er jo nettopp du som har kommet med stygge karakteristikker i denne tråden. Syns det er rart at du reagerer på dette, men ser ikke at du gjør det samme selv.

Du hevdet sykehjemsansatte hadde dårlige holdninger, dårlig arbeidsmoral, jobben de gjorde hadde dårligere kvalitet enn på sykehuset. For å sitere deg, så var de "late, sure og tafatte uten interesse for annet enn mobilen sin."

Og nå reagerer du på et innlegg hvor en bruker sier du er evneveik? Hva med litt selvinnsikt, TS?

• Liker 1
  • Nyttig 3

Annonse

AnonymBruker

Sykepleier og jobber ikke på sykehjem lenger. Der jeg jobber nå har vi flere kaffepauser og vi har tid til å konferere og prate med hverandre i løpet av arbeidsdagen. Vi kan avtale private møter og sitte på telefonen 5 minutter her og der, rekker også utrolig nok å gå på do flere ganger i løpet av dagen. Det er utrolig deilig å ha en jobb der ingen dømmer meg for å gjøre disse tingene, der jeg faktisk får lov til å koble av i fred og ro. Jeg får mindre lønn ja, men hadde gamle jobben tilbudt meg en million for å komme tilbake hadde jeg glatt avvist tilbudet. 

Jeg pleide aldri å sitte på telefonen mens jeg jobbet i sykehjemmet, "sto på" hele tiden. Men dessverre hadde jeg mange ufaglærte både yngre og eldre kolleger som ikke tenkte sånn. Men hvem av oss er det som ikke holder ut en slik arbeidshverdag etter noen år? Slike som meg. For det er faktisk en ganske uutholdelig og utakknemlig jobb. Så hvis dere ønsker at folk skal ha bedre holdninger i jobben sin så må det masse endringer til i systemet. Folk som blir respektert og blir satt pris på kommer også til å yte det lille ekstra i jobben sin. Hvis ikke så må man rett og slett bare begynne å bli litt kynisk og passe på sin egen helse. Så jeg har stor forståelse for de som har mistet gnisten og kanskje prioriterer å koble litt av da. 

Anonymkode: 82d41...16e

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig i at slike karakteristikker ikke ER OK, men det er jo nettopp du som har kommet med stygge karakteristikker i denne tråden. Syns det er rart at du reagerer på dette, men ser ikke at du gjør det samme selv.

Du hevdet sykehjemsansatte hadde dårlige holdninger, dårlig arbeidsmoral, jobben de gjorde hadde dårligere kvalitet enn på sykehuset. For å sitere deg, så var de "late, sure og tafatte uten interesse for annet enn mobilen sin."

Og nå reagerer du på et innlegg hvor en bruker sier du er evneveik? Hva med litt selvinnsikt, TS?

Jeg står for at jeg mener de har dårlige holdninger, virker late og ikke gjør jobben bra nok. Jeg har ikke sunket så lavt som til å kalle dem evneveike. 

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Pårørende blir sinte når deres kjære får dårlig behandling. Du blir sint når du må lese om at det skjer. 

Det er klart folk blir sinte hvis de tror at deres kjære ikke får god nok behandling, men det er mange misforståelser og folk som ikke forstår arbeidshverdagen til helsepersonell, godt eksemplifisert i denne tråden. Mye er misforståelser og uvitenhet. 

• Liker 6
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er klart folk blir sinte hvis de tror at deres kjære ikke får god nok behandling, men det er mange misforståelser og folk som ikke forstår arbeidshverdagen til helsepersonell, godt eksemplifisert i denne tråden. Mye er misforståelser og uvitenhet. 

Jeg tror ikke, jeg ser og hører. De verste tingene har jeg som sagt ikke skrevet om. Da vil nok noen her mene at de ikke kan ta meg seriøst siden jeg ikke skriver detaljer. Og hvis jeg skriver detaljer er det sannsynligvis atter andre som kommer og er sinte fordi jeg henger ut helsepersonell på et forum. Du skriver om uvitenhet, og du har rett i at de fleste på sykehjem er demente. Men det ser ut som du trenger å ta inn over deg at den lille andelen som ikke er det, de finnes, og de reagerer på slett behandling. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Faktisk har vedkommende full oversikt over alt dette selv. Trenger jeg å gjenta: Det er ikke demens i bildet. 

Trenger ikke å være dement for å ikke ha oversikt over medisinene sine.

Du forstår at helsepersonellet ikke bare kan gi medisin når en pasient spør om det? At det kan være mange årsaker til at pasienten ikke kan få medisin der og da? På sykehjem er det ikke uvanlig at det bare er en som har ansvaret for medisiner og da kan det bli forsinkelser. Plutselig har en pasient falt og slått seg under medisinutdeling, noen som måtte på do, og når vedkommende da var ledig, prioriterte hen å gi viktig medisin, i stedet for en ekstra paracet, slik at vedkommende som skulle ha en paracet måtte vente litt lengre? Du kan heller ikke bare hente ut en tablett og gi den til en pasient.  Du må logge inn i systemet, sjekke medisinliste, når pasienten fikk medisin sist, etc. før du kan ta ut medisinen. og noen medisiner må dobbeltkontrolleres.

• Liker 3
Amossa skrev (31 minutter siden):

Vi er på et debattforum.  TS ønsket innspill fra andre om hvordan vi hadde opplevd møtet med sykehjem.  Responsen og engasjementet viser at temaet er interessant for mange.  

De som først og fremst kan og bør gjør noe for å bedre forholdene, er de ansatte selv.  Hvis det er sant, som flere skriver, at ansatte ikke kommer seg på toalettet og ikke har tid til matpause,  må de ta ansvar å varsle.  Når ansatte opplever at eldre ikke blir forsvarlig behandlet, har de en plikt å varsle.  Ledelse har ansvar, men det har også den enkelte ansatte.  Alle kommuner har varslingsrutiner.  Hvorfor brukes de ikke?

Pårørende og beboerne kan også bruke varslingsrutinen.  Alt for få gjør det.  Da min svigermor fikk beskjed av en ansatt om at hun ikke fikk spise sammen med de andre beboerne fordi det dryppet fra nesen hennes, varslet hun skriftlig (hun er klar i toppen).  Helse- og sosialsjefen beklaget, og svigermor ble behandlet som en dronning etter dette.  

Skrive en kronikk i en avis, foreslår du.  Hva vet du om oss som deltar i debattene?  Kanskje er jeg en stortingspolitiker?  Eller kanskje jeg er kommunepolitiker med verv i helse- og sosialutvalget?  

Du er litt naiv om du tror varslingsrutinene fungerer som de skal.
Litt uklart om du mener varsel eller avvik. Selv har jeg skrevet en haug med avvik opp igjennom. De blir kjapt lukket, gjerne med en kommentar om å jobbe smartere. Hvordan dette skal skje er heller uklart, kloning?

Jeg har også levert et varsel, om noe helt horribelt ledelsen planla. Det ble et himla styr, øverste leder kom med flere og skulle liksom ta meg i skole. Ble ikke hørt, unødvendig å si. Men i ettertid står dette som noe av det jeg er mest stolt av. Men kosta, det gjorde det. 
Tom leger har varsla om ting. Ble ikke hørt de heller. 
Det eneste jeg har opplevd som har fungert, er at pårørende har sagt fra. Da helst gjennom kanaler som brukerråd og lignende. 

Endret av Bacteria
  • Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg står for at jeg mener de har dårlige holdninger, virker late og ikke gjør jobben bra nok. Jeg har ikke sunket så lavt som til å kalle dem evneveike. 

Da er du ikke bedre selv. Å generalisere en stor gruppe mennesker som du gjør her, er verre enn å kalle en bruker med slike holdninger som deg som evneveik. 

Du var frekk nok til å skrive at det var noen type mennesker som ble ansatt der som var "late, sure og tafatte uten interesse for annet enn mobilen sin."

Unnskyld meg, men... 🙄

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...