AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #161 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Der jeg jobber er det ikke betalt matpause hverken dag eller kveld og de ansatte har ikke mulighet til å forlate avdelingen, så de jobber gratis en halvtime hver vakt. Klager noen? Ja, men da får de beskjed om at de bare må ta seg en pause, men de som sitter i ledelsen forstår ikke at det ikke bare er å forlate en avdeling, DA går det utover pasientene, men nei, de flinke kollegene mine tar pausen sin på stua. Anonymkode: edcbb...df7 Det er for dårlig av ledelsen. Men du skriver at matpausen ikke er betalt, det betyr jo nettopp at man skal kunne gå fra avdelingen. Det er i de betalte pausene man har plikt til å være tilgjengelig. Hvorfor finner dere dere i dette? Anonymkode: f2bba...28f Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1683484-d%C3%A5rlige-holdninger-p%C3%A5-sykehjem/page/9/#findComment-32236612 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #162 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vet at den jeg er på besøk hos ikke er dement. Og jeg har kjent personen "litt" lenger enn de ansatte har. Sier meg ellers enig i det du skriver. Anonymkode: f2bba...28f Det finnes pasienter som misbruker alarmen ,selv om de ikke er dement. De demente skjønner det jo ikke. Nå misbruker såklart ikke alle alarmen , men jeg anbefaler å ta opp dette med med det sykehjemmet det gjelder om du opplever det slikt. Noen misforstår og alarmens funksjon. Det er ikke meningen å ringe på for å ta ut en tallerken som skal samles inn når man går og tar ut maten fra folks rom etter måltid feks. Det finnes de som konstant bruker alarmen for småting. De blir snakket med men fortsetter. De skjønner ikke at det er å rope ulv. Sier ikke at dette nødvendigvis er tilfelle, men jeg ville tatt det opp med sykehjemmet for at de kan gi en forklaring evt forbedre seg om det er sånn at ansatte bare er late. For det er jo dessverre enkelte plasser der det er sånn. Men har og opplevd ofte at pårørende er misfornøyd når de har misforstått en situasjon. Feks at faren deres alltid lå og sov når de kom, de tenkte at vi ikke orket å aktivisere han. Men det var han som ville legge seg for han var sliten. Bare et av mange eksempel. Så man må forsøke å ha dialog med sykehjemmet. Anonymkode: b24ab...c80 4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1683484-d%C3%A5rlige-holdninger-p%C3%A5-sykehjem/page/9/#findComment-32236628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #163 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er for dårlig av ledelsen. Men du skriver at matpausen ikke er betalt, det betyr jo nettopp at man skal kunne gå fra avdelingen. Det er i de betalte pausene man har plikt til å være tilgjengelig. Hvorfor finner dere dere i dette? Anonymkode: f2bba...28f Og alternativet er hva mener du? Man kan jo i realiteten ikke streike. Hva skal man gjøre? Anonymkode: b24ab...c80 3 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1683484-d%C3%A5rlige-holdninger-p%C3%A5-sykehjem/page/9/#findComment-32236634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #164 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noen misforstår og alarmens funksjon. Det er ikke meningen å ringe på for å ta ut en tallerken som skal samles inn når man går og tar ut maten fra folks rom etter måltid feks. Det finnes de som konstant bruker alarmen for småting. De blir snakket med men fortsetter. De skjønner ikke at det er å rope ulv. Sier ikke at dette nødvendigvis er tilfelle, men jeg ville tatt det opp med sykehjemmet for at de kan gi en forklaring evt forbedre seg om det er sånn at ansatte bare er late. For det er jo dessverre enkelte plasser der det er sånn. Men har og opplevd ofte at pårørende er misfornøyd når de har misforstått en situasjon. Feks at faren deres alltid lå og sov når de kom, de tenkte at vi ikke orket å aktivisere han. Men det var han som ville legge seg for han var sliten. Bare et av mange eksempel. Så man må forsøke å ha dialog med sykehjemmet. Anonymkode: b24ab...c80 Enig med deg. Men jeg kan forsikre deg om at jeg ikke snakker om å ringe for å be om rydding eller servering. Anonymkode: f2bba...28f Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1683484-d%C3%A5rlige-holdninger-p%C3%A5-sykehjem/page/9/#findComment-32236639 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #165 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det har du sikkert rett i, men jeg snakker som sagt ikke om tilfeller hvor pasienten er dement. En annen ting er at hvis pasienten er så dement at hen bare ringer og ringer uten å skjønne hva hen gjør, er det kanskje på tide med andre tiltak enn å bare plassere hen på rommet alene med en alarmsnor? Anonymkode: f2bba...28f Hva foreslår du? Vi har ikke lov å ta fra de alarmen. Mange vil ikke ut av rommet, de er sliten og vil sove/ligge i sengen. Anonymkode: b24ab...c80 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1683484-d%C3%A5rlige-holdninger-p%C3%A5-sykehjem/page/9/#findComment-32236640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #166 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og alternativet er hva mener du? Man kan jo i realiteten ikke streike. Hva skal man gjøre? Anonymkode: b24ab...c80 Nei, man kan i praksis ikke streike, men for det første, hva sier fagforbundet til denne praksisen? Jeg ville startet der. Anonymkode: f2bba...28f Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1683484-d%C3%A5rlige-holdninger-p%C3%A5-sykehjem/page/9/#findComment-32236644 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #167 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva foreslår du? Vi har ikke lov å ta fra de alarmen. Mange vil ikke ut av rommet, de er sliten og vil sove/ligge i sengen. Anonymkode: b24ab...c80 Jeg har ikke peiling på demens (og har heller aldri latt som at jeg har det) så jeg har ingen forslag der. Anonymkode: f2bba...28f Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1683484-d%C3%A5rlige-holdninger-p%C3%A5-sykehjem/page/9/#findComment-32236652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 26. mai 2023 #168 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvor er den lønna? Jeg har ikke fått 100 000 ekstra i år? Men enig i at det du beskriver er uakseptabelt. Men ofte så misforstår også pårørende ,lurer på hva som er tilfellet med TS. Feks der jeg jobber har vi mobiler vi dokumenterer på, og har jo vært noen pårørende som tror vi bare sitter der. Salem hvis vi sitter på PC på vaktrom. Da kan det hende vi gjør noe veldig viktig. Men å vente 30 minutter på å gå på do er jo ikke akseptabelt, med mindre det er noe akutt som må håndteres og det dermed blir nedprioritert. Men hvis ALLE satt på pauserom så er jo det lite sannsynlig. Anonymkode: b24ab...c80 Det er flere kommuner som gir sykepleiere ekstra lønn. Her får de 100.000 kr i ekstra årslønn og videreutdannelse. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1683484-d%C3%A5rlige-holdninger-p%C3%A5-sykehjem/page/9/#findComment-32236662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #169 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Ja, kjør på, informer meg gjerne om hvordan det skal fungere. Jeg var ikke klar over at en time er helt standard ventetid på smertestillende og at klokken 17 er helt OK leggetid selv om pasienten selv ber om å få sitte oppe lenger. Anonymkode: f2bba...28f Så var det dette med kompetanse igjen. Tenk deg en dement pasient som sitter i rullestol i flere timer, men som nekter å legge seg? Du vet hvor stor risiko det er for å få trykksår, etc. av å sitte i samme stilling i timevis? Vi snakker ikke om unge, friske folk, men demente som er syke og som ikke har godt av å sitte i stolen hele dagen. Mange av de sykeste har det bedre mens de ligger i sengen med komfortmadrass og mulighet til endre på liggestilling. Det er noen pårørende som blir sure når pasienten ligger i sengen, men de aner ikke hvor mye bedre mange har av å ligge, men neida, pårørende vet best... Det er så klart bedre å "tvinge" pasienten til å sitte i en rullestol, med krevende flytting fra seng til stol og tilbake igjen. Anonymkode: edcbb...df7 5 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1683484-d%C3%A5rlige-holdninger-p%C3%A5-sykehjem/page/9/#findComment-32236683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #170 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er da ikke en dårlig holdning å gjøre akkurat det man må og så dra hjem når vakta er over? Der er ingen som gir en ekstra påskjønnelse for å gjøre mye mer enn nødvendig. Anonymkode: ded19...b77 Enig. Men fordi vi jobber med mennesker er det forventet at vi skal strekke oss unormalt langt. Vi skal droppe pause, droppe gå på do, droppe å ta hensyn til egen fysisk og psykisk helse på jobb, overse at vi er sliten. Vi må faktisk beskytte oss selv innimellom. Ta vare på oss selv. Det er ikke slik at en butikkansatte er "slaven" til kunden og må tørke opp 10 rømmebegre samme kunde hiver i gulvet på rad. Mens på sykehjem skal vi ta alarmen til Per på sekundet HVER gang for å følge på wc 15 ganger i timen, selv om vi vet dette sitter i "hodet" på Per og han ikke må på do. Og slike eksempler er det hos 5/12 på en avdeling. Samtidig skal døende Anna ha tilsyn og medisiner, helst skal noen være der 24/7, men det er det ikke tid eller bemanning til. Samme dag blir Ole akutt syk med sepsis og skal helst behandles på sykehjemmet. Medisiner skal klargjøres og administreres asap, observasjoner skal gjøres hyppig og kontakt med pårørende. Grethe trenger hjelp til måltid og bruker 40min på å spise en skål grøt. Dorris har dratt ut kateteret og må ha nytt. Nils er urolig, vandrer, går inn på andres rom og "stjeler", han er egentlig redd fordi han er alene, men vi har ikke tid å hjelpe han fordi dette ikke er "akutt". For å si det sånn, hvis man da em sjelden gang får 5-10min så trenger hjernen å koble ut og man må få litt "avstand" til jobb og pasienter. Da hjelper det å sjekke nyhetene, svare på en melding el. Og da dropper man ta de alsrmene hvor det er 99% sikkert det ikke er viktig eller kan vente 5min. Men selvsagt, hadde lønnen gått drastisk opp hadde vi kanskje ytet ekstra selv om vi var totalt utslitt. Men det er egentlig ikke lønn alle er opptatt av. Vi ønsker bedre bemanning, bedre turnuser og ferier, mer tid til faglig oppdatering. Og da klarer man automatisk yte ekstra når det er forsvarlig bemanning. Anonymkode: 49d2d...6e5 3 2 4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1683484-d%C3%A5rlige-holdninger-p%C3%A5-sykehjem/page/9/#findComment-32236701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #171 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så var det dette med kompetanse igjen. Tenk deg en dement pasient som sitter i rullestol i flere timer, men som nekter å legge seg? Du vet hvor stor risiko det er for å få trykksår, etc. av å sitte i samme stilling i timevis? Vi snakker ikke om unge, friske folk, men demente som er syke og som ikke har godt av å sitte i stolen hele dagen. Mange av de sykeste har det bedre mens de ligger i sengen med komfortmadrass og mulighet til endre på liggestilling. Det er noen pårørende som blir sure når pasienten ligger i sengen, men de aner ikke hvor mye bedre mange har av å ligge, men neida, pårørende vet best... Det er så klart bedre å "tvinge" pasienten til å sitte i en rullestol, med krevende flytting fra seng til stol og tilbake igjen. Anonymkode: edcbb...df7 Vet ikke helt hvor mange ganger jeg har skrevet det nå, men jeg snakker ikke om demente. Det er det du som gjør, og jeg skjønner ikke hvorfor. Anonymkode: f2bba...28f 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1683484-d%C3%A5rlige-holdninger-p%C3%A5-sykehjem/page/9/#findComment-32236704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #172 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 25.5.2023 den 21.05): Ja, kjør på, informer meg gjerne om hvordan det skal fungere. Jeg var ikke klar over at en time er helt standard ventetid på smertestillende og at klokken 17 er helt OK leggetid selv om pasienten selv ber om å få sitte oppe lenger. Anonymkode: f2bba...28f Og angående dette med medisiner, du vet at man ikke ukritisk bare kan gi medisiner om pasienten ber om det? Du kan ikke bare gi fordi pasienten spør og noen ganger må de vente noen timer før de kan få neste dose. Jeg antar at den pasienter som klager på smerter, har fått smertestillende, og om smertene ikke gir seg, kan man bare ikke kjøre på med å gi mer medisiner. Anonymkode: edcbb...df7 3 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1683484-d%C3%A5rlige-holdninger-p%C3%A5-sykehjem/page/9/#findComment-32236716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #173 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vet ikke helt hvor mange ganger jeg har skrevet det nå, men jeg snakker ikke om demente. Det er det du som gjør, og jeg skjønner ikke hvorfor. Anonymkode: f2bba...28f De fleste på sykehjem er demente. Du har ikke tilgang til pasientjournaler, så derfor kan du ikke påstå noe her. Anonymkode: edcbb...df7 2 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1683484-d%C3%A5rlige-holdninger-p%C3%A5-sykehjem/page/9/#findComment-32236730 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 26. mai 2023 #174 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Enig med deg. Men jeg kan forsikre deg om at jeg ikke snakker om å ringe for å be om rydding eller servering. Anonymkode: f2bba...28f Da må du ta en alvorsprat med ledelsen om hvordan ansatte oppfører seg isåfall. Er ikke greit å ignorere alarmer fra pasienter man vet kan bruke alarmen helt fint. Man skal jo ikke ignorere alarmen ellers heller, men man kan vente noen minutter liksom før man sjekker. Men er det oppegående personer (sånn kognitivt sett tenker jeg) som ringer så skal man såklart gå å sjekke snarest. Det er litt av det som er så slitsomt med sykehjem (og sengepost forsåvidt) konstante fokusskifter, alarmen som går, aldri sammenhengende pause osv. Man burde hatt bedre bemanning slik at folk kunne tatt seg ordentlig pause uten så mye forstyrrelser. Men man kan jo ikke la det gå utover pasientene heller. Er de ansatte utbrent? Type vært i yrket i 30 år ? Jeg vet ikke. Men du må ta en alvorsprat og evt sende inn skriftlig klage. Kan hende de skjerper seg da. 1 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1683484-d%C3%A5rlige-holdninger-p%C3%A5-sykehjem/page/9/#findComment-32236733 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 26. mai 2023 #175 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men du sitter å lager surmaga innlegg, anonymt på et forum hvor det ikke har noen hensikt i å ta det opp, du bringer det ikke frem i lyset, om det er det du tror. Du må ta det med de rette instansene. Du fremstår egentlig bare som om du er evneveik. Anonymkode: c9b9c...f50 Skjerp deg! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1683484-d%C3%A5rlige-holdninger-p%C3%A5-sykehjem/page/9/#findComment-32236756 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #176 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så var det dette med kompetanse igjen. Tenk deg en dement pasient som sitter i rullestol i flere timer, men som nekter å legge seg? Du vet hvor stor risiko det er for å få trykksår, etc. av å sitte i samme stilling i timevis? Vi snakker ikke om unge, friske folk, men demente som er syke og som ikke har godt av å sitte i stolen hele dagen. Mange av de sykeste har det bedre mens de ligger i sengen med komfortmadrass og mulighet til endre på liggestilling. Det er noen pårørende som blir sure når pasienten ligger i sengen, men de aner ikke hvor mye bedre mange har av å ligge, men neida, pårørende vet best... Det er så klart bedre å "tvinge" pasienten til å sitte i en rullestol, med krevende flytting fra seng til stol og tilbake igjen. Anonymkode: edcbb...df7 Brukermedvirkning og tvang. Dette inngår også innenfor kompetansen til ansatte i helse. Anonymkode: b4e6d...977 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1683484-d%C3%A5rlige-holdninger-p%C3%A5-sykehjem/page/9/#findComment-32236808 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #177 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Og angående dette med medisiner, du vet at man ikke ukritisk bare kan gi medisiner om pasienten ber om det? Du kan ikke bare gi fordi pasienten spør og noen ganger må de vente noen timer før de kan få neste dose. Jeg antar at den pasienter som klager på smerter, har fått smertestillende, og om smertene ikke gir seg, kan man bare ikke kjøre på med å gi mer medisiner. Anonymkode: edcbb...df7 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De fleste på sykehjem er demente. Du har ikke tilgang til pasientjournaler, så derfor kan du ikke påstå noe her. Anonymkode: edcbb...df7 Jeg kan så absolutt påstå at den jeg besøker ikke er dement. Og selvfølgelig vet jeg at man ikke ukritisk kan dele ut medisiner. Men når pasienten ber om det, og er oppegående nok til å huske når hen fikk sist (noe kardex også bekreftet) er det ikke greit å vente i en time bare fordi pleiere somler. Anonymkode: f2bba...28f 1 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1683484-d%C3%A5rlige-holdninger-p%C3%A5-sykehjem/page/9/#findComment-32236816 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #178 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Ikke bland inn demens her, er du snill. Det er ikke relevant for HI. Anonymkode: f2bba...28f DE FLESTE PÅ SYKEHJEM ER DEMENTE, for det var sykehjem du snakket om, var det ikke? I dagens sykehjem er det ikke plass til ikke-demente, hvis du da ikke er tungt pleietrengende. Anonymkode: edcbb...df7 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1683484-d%C3%A5rlige-holdninger-p%C3%A5-sykehjem/page/9/#findComment-32236821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #179 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): DE FLESTE PÅ SYKEHJEM ER DEMENTE, for det var sykehjem du snakket om, var det ikke? I dagens sykehjem er det ikke plass til ikke-demente, hvis du da ikke er tungt pleietrengende. Anonymkode: edcbb...df7 Du vet vel at man kan være tungt pleietrengende uten å være dement? Eller har du bare forferdelige holdninger mot rullestolbrukere? Mine erfaringer dreier seg rundt en som ikke er dement, men du får tro hva du vil… Anonymkode: f2bba...28f 1 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1683484-d%C3%A5rlige-holdninger-p%C3%A5-sykehjem/page/9/#findComment-32236841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #180 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kan så absolutt påstå at den jeg besøker ikke er dement. Og selvfølgelig vet jeg at man ikke ukritisk kan dele ut medisiner. Men når pasienten ber om det, og er oppegående nok til å huske når hen fikk sist (noe kardex også bekreftet) er det ikke greit å vente i en time bare fordi pleiere somler. Anonymkode: f2bba...28f Den du besøker ja, men det fjerner ikke det faktumet at det STORE flertallet på sykehjem har demensdiagnose. Der hvor jeg jobber er det én pasient som ikke har demens. Jeg er helgevikar. Trives i jobben og har fine kolleger som gjør sitt beste, men opplever nå og da at det pårørende med null kunnskap om demens, helsevesent, etc. som mener mye. Anonymkode: edcbb...df7 4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1683484-d%C3%A5rlige-holdninger-p%C3%A5-sykehjem/page/9/#findComment-32236842 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå