AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #1 Skrevet 25. mai 2023 Jeg synes det er så gøy når noen har mer enn én bunad, for da ligger det gjerne en historie bak. Jeg fikk ikke bunad til konfirmasjonen, men da jeg var 30 kjøpte jeg bunad fra stedet jeg har bodd hele mitt voksne liv og føler meg hjemme selv om jeg ikke har røtter herfra. Nå tenker jeg også å kjøpe bunad fra stedet mine foreldre er fra. Fortell, hva er historien bak dine bunader? Anonymkode: e9864...406 1
svartkatt Skrevet 25. mai 2023 #2 Skrevet 25. mai 2023 Har ingen. Men hadde jeg hatt noen millioner til overs på konto hadde jeg kjøpt noen eller fått hjelp til å kombinere noen forskjellige. Er ikke så mye spennende begrunnelse til å ha noen av de? Er fra Stavanger og vil ha Rogalandsbunad, men det har vel lite betydning.. 🤪
Andro Skrevet 25. mai 2023 #3 Skrevet 25. mai 2023 Har tre forskjellig. To etter tippoldemødre, og en nyere etter min mor. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #4 Skrevet 25. mai 2023 Andro skrev (2 minutter siden): Har tre forskjellig. To etter tippoldemødre, og en nyere etter min mor. Så heldig du er! 🤩 Rullerer du på å bruke dei? Anonymkode: fbea9...5c3
Andro Skrevet 25. mai 2023 #5 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Så heldig du er! 🤩 Rullerer du på å bruke dei? Anonymkode: fbea9...5c3 To av dem brukes til litt ulike anledninger, mens den tredje er noe for liten. Den får henge der til jeg er liten, tørr og utgammal. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #6 Skrevet 25. mai 2023 Har to bunader og bytter mellom hvem jeg bruker. Den ene er litt mer pyntet enn den andre, med finere snitt og mer sølv osv., men den andre er mer behagelig å ha på seg. Anonymkode: 644e1...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #7 Skrevet 25. mai 2023 Jeg har to bunader. Den ene ble sydd til meg av min bestemor & er fra stedet moren min kommer fra. Den andre har jeg arvet og er fra stedet hvor jeg selv er født. Anonymkode: 9c665...432
t0nje Skrevet 25. mai 2023 #8 Skrevet 25. mai 2023 Jeg har per dags dato Haugesundsbunad som jeg fikk til konfirmasjonen min ettersom jeg er fra Haugesund. Jeg fikk valget mellom den, Rogalandsbunad og Hardangerbunad. Den er blitt for liten og den er ikke særlig pyntet. Den er også relativt ny og bærer med seg lite historie. Den gang da var jeg ikke glad i å pynte meg og jeg ville helst ikke ha en særlig pyntet bunad. Nå angrer jeg på valget nettopp fordi den er lite pyntet og ikke er en historisk stakk, så tanken er å sy meg en Hardangerbunad med grønn stakk ettersom hardangerbunaden er vår nasjonaldrakt. Rogalandsbunaden har jeg personlig aldri likt så den vil jeg ikke ha. Føler jeg må ha en slags form for tilhørighet til stedet bunaden er fra for at jeg skal kunne «forsvare» at jeg bærer den. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #9 Skrevet 26. juli 2023 Nettkurs (billig), mønster og materialer til hardangerbunad på sidserk.no! Skal lage hardangerbunad selv. Anonymkode: d92a7...8b8
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #10 Skrevet 26. juli 2023 Jeg har to bunader, og det er null interessant historie bak dem Har en bunad jeg fikk til konfirmasjonen, en helt standard ny bergensbunad. Så fikk jeg min mor sin bunad da hun innså at hun aldri noen sinne kom til å bruke den igjen. Jeg har ikke brukt noen av dem på fem år, gidder ikke styre med stryking og vasking av bunadsskjorte, og så måtte risikere å rense den når småungene mine har griset på meg. Anonymkode: 19e75...088
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #11 Skrevet 26. juli 2023 En etter hver bestemor. Er tilfeldig at jeg endte opp med begge. Jeg er eldst, så arvet første avdøde sin rett før konfirmasjon. Noen år senere var den for liten. Da hadde alle på den siden fått egen bunad, så igjen var jeg først i linja for arv. Jeg lurer også på å kjøpe en til, som er sydd akkurat til meg. Anonymkode: 58526...82e
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #13 Skrevet 26. juli 2023 Har faktisk 3 bunader. Grønn Nordlandsbunad etter mamma, Lofotenbunad etter mormor og blå Malobunad etter farmor Anonymkode: c165b...069
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #14 Skrevet 26. juli 2023 Har tre stykker, alle fra arv/sydd til meg og med en historie jeg kjenner. Utfordringen er at jeg ikke kan fordra bunad som plagg til meg selv og har kun brukt en av de en gang under tvang. De henger i skapet til 2 i familien tar kvelden så jeg kan selge de uten at det blir dårlig stemning (ingen andre å donere de videre til). Anonymkode: d9e91...351
Peanut Skrevet 26. juli 2023 #15 Skrevet 26. juli 2023 Tre arvet. En fra min grandtante (Vest-Telemark), en fra min mormor (Åmlibunad) og den siste fra moren min (Øst-Telemarksbunad). Alle sammen synes jeg er så fine, og de passer meg og
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #16 Skrevet 26. juli 2023 Jeg har to. Den ene arvet jeg etter min bittelille mormor, og den passet meg som konfirmant, men ikke da jeg ble voksen og ble både høyere og kraftigere enn mormor noensinne hadde vært. Da jeg ble voksen fikk jeg sydd en til meg selv. Det er en annen bunadsmodell, men fra samme distrikt. For å si det sånn: med røtter i Gudbrandsdalen er det flust av bunader og bunadvariasjoner å velge mellom. Anonymkode: 60eed...101
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #17 Skrevet 27. juli 2023 Da min mor døde hadde hun en bunad fra stedet hun bodde, jeg og mine døtre har samme bunad. Min bror bor på en annen kant av landet og hans datter fikk bunad derfra da hun ble konfirmert. Ettersom vi andre har samme bunad som min mor bestemte vi at min brors datter skulle arve den, så hun har da bunad både fra mors og fars hjemsted. Anonymkode: 586ad...aa7 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #18 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 25.5.2023 den 18.56): Jeg synes det er så gøy når noen har mer enn én bunad, for da ligger det gjerne en historie bak. Jeg fikk ikke bunad til konfirmasjonen, men da jeg var 30 kjøpte jeg bunad fra stedet jeg har bodd hele mitt voksne liv og føler meg hjemme selv om jeg ikke har røtter herfra. Nå tenker jeg også å kjøpe bunad fra stedet mine foreldre er fra. Fortell, hva er historien bak dine bunader? Anonymkode: e9864...406 Jeg fikk min egen sydd av mormor og mor til 18 års dagen, ikke konfirmert. Arvet så farmor sin og siden min mors, og fikk en familie stakk i tillegg fra en grand grand Tante.. tilhører 2 ulike regioner av landet alle 4 er ulike type bunader Anonymkode: 84872...3cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå