Månestråla Skrevet 25. mai 2023 #1 Skrevet 25. mai 2023 Neste uke kommer valpen vår på 9 uker og vi gleder oss utrolig mye😍 Jeg har brukt veldig mye tid på å lese meg opp om hundestell og særlig valpetida og oppdragelsen av valp. Vi har sett alle episodene til Fra bølle til bestevenn og Valpetida (tror jeg det het), vi har en valpebok som jeg har lest 3 ganger, vi har laget en liste med aktiviteter (miljøtrening og sosialisering) vi skal gjøre fremover, har avtalt å møte folk med samme hund, snakket om hvilke kommandoer vi skal lære hunden og hvilke ord vi skal bruke (vi er fire stykk i familien), bestilt plass på valpekurs etter sommeren, laget strategi når det gjelder tissetrening, og selvfølgelig er alt av utstyr kjøpt inn. Vi sover sammen med valpen i stua første tida (så lenge det trengs), skal begynne med hjemme alene trening med engang og skal ha fokus på masse belønning og positivitet og forhåpentligvis vil det gjøre hunden til en glad og fornøyd hund. Jeg har mulighet til å være hjemme med henne i en del måneder fremover og siden det vil være jeg som er hjemme mest er jeg veldig bevisst på at jeg må hjelpe henne å knytte bånd til de andre i familien også og ikke la henne bli så avhengig av meg Er det noe jeg/vi har glemt? 😁
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #2 Skrevet 25. mai 2023 Jeg tenker jeg ville ikke ventet så lenge med valpekurs. Valpekurs er en viktig sosial arena for valpene, dvs i hvertfall så lenge det er et kurs som har levetid og ikke bare nekter valpene å hilse... Anonymkode: e18cd...6d3
Månestråla Skrevet 25. mai 2023 Forfatter #3 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker jeg ville ikke ventet så lenge med valpekurs. Valpekurs er en viktig sosial arena for valpene, dvs i hvertfall så lenge det er et kurs som har levetid og ikke bare nekter valpene å hilse... Anonymkode: e18cd...6d3 Problemet er at det ikke er valpekurs før sommeren som vi kan delta på:/ alle jeg har funnet her begynner denne helga så da får vi ikke med oss halvparten. Derfor må det dessverre bli august..
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #4 Skrevet 25. mai 2023 Jeg synes du er godt forberedt og har tenkt igjennom mange viktige ting! Men lurt å forberede seg på at det kan bli ganske krevende til tider og at det kan oppstå ting som man ikke helt kan forberede seg på på forhånd også. Jeg mener ikke å være negativ altså, men det er bedre å være litt forberedt og heller bli positivt overrasket enn å gå helt i kjelleren om ting ikke blir helt sånn som man har sett for seg. Jeg snakker nemlig av erfaring. Vi fikk valp i fjor, og jeg hadde forberedt omtrent alt det du hadde forberedt. Følte jeg hadde lest det jeg kunne lese og hadde sett utallige episoder med hundetrening både på TV og YouTube. Likevel har jeg støtt på en hel del ting som har vært skikkelig utfordrende. Hjemme alene-trening har for eksempel vært noe skikkelig herk. Valpen tålte ikke at jeg satt lenger unna enn ti cm og det var et spetakkel uten like om jeg skulle ta en dusj (selv om resten av familien var i samme rom.) Da var det vanskelig å trene på å være helt alene og det tok månedsvis før jeg turte å gå noe sted uten ham. Nå kan han være alene i noen timer, men det er ikke uten klaging de første minuttene. Biting, bjeffing, hærverk og stjeling har vært områder der jeg virkelig har kjent det koke i toppen til tider. Jeg visste jo at det var normalt, men når du står i det dag etter dag, kan det virkelig gå på tålmodigheten løs. Heldigvis har jeg en nabo som også har vært i valpebobla, så vi har hatt litt utløp for frustrasjon til hverandre underveis. Vil bare si det, så ikke du føler deg unormal om du angrer litt til tider. Nå er vi inne i tenårene med vår, og da dukket nye utfordringer opp. Men det er jo også masse kos og mange fantastiske turer sammen. Angående valpekurs var vi på det når vår var rundt 3-4 måneder. Vi var de yngste på kurset og jeg kunne ønske litt at vi hadde ventet noen uker. Vi hadde kursdager der han bare løp i ring og var helt på styr og fikk kanskje ikke så mye utbytte av det som mange av de andre. Jeg lærte mye som jeg tok med videre da, så det var positivt. Deres er jo eldre enn vår i august, så det er ikke sikkert det bare er negativt at dere ikke fikk kurs før etter sommeren. Anonymkode: bd907...95b
Månestråla Skrevet 25. mai 2023 Forfatter #5 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg synes du er godt forberedt og har tenkt igjennom mange viktige ting! Men lurt å forberede seg på at det kan bli ganske krevende til tider og at det kan oppstå ting som man ikke helt kan forberede seg på på forhånd også. Jeg mener ikke å være negativ altså, men det er bedre å være litt forberedt og heller bli positivt overrasket enn å gå helt i kjelleren om ting ikke blir helt sånn som man har sett for seg. Jeg snakker nemlig av erfaring. Vi fikk valp i fjor, og jeg hadde forberedt omtrent alt det du hadde forberedt. Følte jeg hadde lest det jeg kunne lese og hadde sett utallige episoder med hundetrening både på TV og YouTube. Likevel har jeg støtt på en hel del ting som har vært skikkelig utfordrende. Hjemme alene-trening har for eksempel vært noe skikkelig herk. Valpen tålte ikke at jeg satt lenger unna enn ti cm og det var et spetakkel uten like om jeg skulle ta en dusj (selv om resten av familien var i samme rom.) Da var det vanskelig å trene på å være helt alene og det tok månedsvis før jeg turte å gå noe sted uten ham. Nå kan han være alene i noen timer, men det er ikke uten klaging de første minuttene. Biting, bjeffing, hærverk og stjeling har vært områder der jeg virkelig har kjent det koke i toppen til tider. Jeg visste jo at det var normalt, men når du står i det dag etter dag, kan det virkelig gå på tålmodigheten løs. Heldigvis har jeg en nabo som også har vært i valpebobla, så vi har hatt litt utløp for frustrasjon til hverandre underveis. Vil bare si det, så ikke du føler deg unormal om du angrer litt til tider. Nå er vi inne i tenårene med vår, og da dukket nye utfordringer opp. Men det er jo også masse kos og mange fantastiske turer sammen. Angående valpekurs var vi på det når vår var rundt 3-4 måneder. Vi var de yngste på kurset og jeg kunne ønske litt at vi hadde ventet noen uker. Vi hadde kursdager der han bare løp i ring og var helt på styr og fikk kanskje ikke så mye utbytte av det som mange av de andre. Jeg lærte mye som jeg tok med videre da, så det var positivt. Deres er jo eldre enn vår i august, så det er ikke sikkert det bare er negativt at dere ikke fikk kurs før etter sommeren. Anonymkode: bd907...95b Tusen takk for så godt svar! Jeg har lest om mange som blir skikkelig sliten og oppgitt i valpetida og akkurat det syns jeg er vanskelig å forberede meg på.. jeg har ingen erfaring med valp og tenker av og til at «hvor ille kan det bli» 😛 Det husker jeg også at jeg tenkte når sønnen min ble født for 10 år siden. Men jammen var det slitsomt til tider. Men syns det er bra at du skrev at selv om man forbereder seg godt med alt mulig av treningsvideoer så kan det ta lang tid å lære valpen det den skal og at det sikkert blir en del biting, hærverk fremover. Skal mentalt forberede meg på det og huske dine ord at det er normalt å angre seg av og til☺️ Kanskje er det ikke så dumt at det ikke blir kurs før i august når hun er 5 måneder. Skal sosialisere henne godt før den tid og prøve å gi hunden et godt grunnlag😄
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #6 Skrevet 26. mai 2023 Disse TV-seriene og videoene er i hvert fall veldig forenklet. For meg gikk det helt fint å trene valpen når jeg faktisk hadde tid til å fokusere på treningen, det var all den tiden der man skulle gjøre andre ting som ble vanskelig. Ja, valpen sover mye, men min våknet lett hvis jeg gikk ut av rommet for å ta meg en dusj, om jeg skulle lage middag, var den der, og da måtte jeg fokusere på valpetrening samtidig som jeg lagde middag. Om man har en dårlig dag og bare vil få unna den pokkers klesvasken, så biter valpen deg i hælene mens du har armene fulle av klær, stikker av med en sokk som den begynner å rive opp før den bæsjer på stuegulvet, så må man ta seg sammen og jobbe med det på en ordentlig måte mens man egentlig har en viktig telefon som ikke kan vente. Jeg husker en gang jeg satt og gråt og tagg valpen om å være grei. Hun bare bet meg og tisset på gulvet. Hun er nå 2,5 år, og det går seg til, men vi har fortsatt våre vanskelige øyeblikk. MEN det er skikkelig kos altså. Og det er absolutt verdt alt slitet! Den vanskeligste delen varer ikke spesielt lenge. Anonymkode: c7bd4...553
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #7 Skrevet 26. mai 2023 Jeg syns egentlig det høres litt mye ut å planlegge så mye før valpen er i hus. Dere må se an valpen og ta ting gradvis, ikke overstimulere og overeksponere. La den slå seg til ro og etter to-tre måneder kan dere begynne litt rolig trening. Anonymkode: f9c57...dee
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #8 Skrevet 26. mai 2023 8 hours ago, Månestråla said: Tusen takk for så godt svar! Jeg har lest om mange som blir skikkelig sliten og oppgitt i valpetida og akkurat det syns jeg er vanskelig å forberede meg på.. jeg har ingen erfaring med valp og tenker av og til at «hvor ille kan det bli» 😛 Det husker jeg også at jeg tenkte når sønnen min ble født for 10 år siden. Men jammen var det slitsomt til tider. Men syns det er bra at du skrev at selv om man forbereder seg godt med alt mulig av treningsvideoer så kan det ta lang tid å lære valpen det den skal og at det sikkert blir en del biting, hærverk fremover. Skal mentalt forberede meg på det og huske dine ord at det er normalt å angre seg av og til☺️ Kanskje er det ikke så dumt at det ikke blir kurs før i august når hun er 5 måneder. Skal sosialisere henne godt før den tid og prøve å gi hunden et godt grunnlag😄 Det kan faktisk bli ganske ille 🙈 Og ofte oppstår problemer man ikke kan noe for, men som er slitsomme å håndtere. Her hadde vi en valp som ikke ville sove og sov svært lett, noe som er problematisk i seg selv. Så kan man kombinere overtrøtt valp med øyeinfeksjon = ille dyrlegebesøk = vanskelig medisinering av øyedråper =hoderedd valp = jeg tenkte at NÅ har vi "ødelagt" valpen.. 🙈 Det ble mye jobb, men vi klarte å fikse alle problemene og fikk en flott hund til slutt, men det var ille mens det sto på. Valpekurs fra 3 måneder var gud så deilig.. Valpen fikk henge med andre valper etc og hundeeiere fikk lære hvordan vi skal trene og hva vi gjør deil (f.eks om vi er for seine med belønning, utydelige i kommunikasjon med valpen etc). Valpene er ikke der for å lære, DU er, som vår hundetrener så greit sa. Trening og læring får valpen hjemme og det valpen lærer på valpekurset er ikke sitt, ligg og vent, men sosiale koder, å følge med på eier, å konsentrere seg med distraksjoner etc etc Man kan ikke forberede seg på alt og alt kan ikke løses på en gang, det meste ordner seg med tid og trening. Anonymkode: e18cd...6d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå