AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #1 Skrevet 25. mai 2023 Hei, vil gjerne ha noen erfaringer rundt dette. Mannen og jeg har et i utgangspunktet godt ekteskap og forhold. Vi har vært sammen noen få år og har en liten baby. For omkring et år siden gikk vi gjennom en krevende fase. Dette førte til at hans mistenkte at jeg hadde truffet en annen, eller hadde en relasjon til noen andre. Jeg kunne forstå at han mistenkte dette da jeg i perioden var mer sosial, ute på byen og mindre opptatt av ham, men jeg har altså aldri hatt en annen eller vært i nærheten av dette. Vi har snakket mye om denne perioden, og det har tatt oss så og si året å "komme igjennom". Jeg merker at det likevel dukker opp ting som minner om mistanker nå og da. Ettersom vi har vært igjennom så mye, så har jeg nå veldig lav toleranse for disse tingene. Jeg har prøvd å få ham til å forstå at om jeg så har gjort noen feil nå og da, så har jeg aldri vært utro, og jeg fortjener ikke denne mistenkeliggjøringen. Jeg er heller ikke villig til å leve med det. For at dette poenget skal synke inn, blir jeg ekstremt sint hver gang jeg oppfatter ham som sjalu eller mistenkeliggjørende. Dette blir da en ond sirkel, fordi han mener min reaksjon er "helt malplassert" og "tyder på at noe er galt". Dette gjelder i stor grad sosiale medier. Han er noen år eldre enn meg og har ikke vokst opp med sosiale medier i samme grad som meg, og det er mange ting han reagerer på. Han har f.eks. anklaget meg for å bruke "Black Messenger", visstnok en meldingsform for skjulte meldinger. Dette har jeg aldri brukt, og han mener hardnakket at han har sett logoen på PCen min. Dette er jo simpelthen feil, men han er helt overbevist. Idag er han ute med venner, og skulle sende meg et bilde. Han sier at i valgmenyen på messenger kommer det opp navnet mitt, etterfulgt av min eks. Han mener dette er kjemperart, ettersom han og min eks ikke engang er venner. Han spør meg om dette, og gjentar gang på gang at det er "kjemperart", for "vi snakker vel ikke sammen". Jeg sier at det høres rart ut, men han er nok foreslått fordi han selv har søkt ham opp. Jeg og eksen er ikke venner på Facebook lenger, og snakker heller ikke sammen. Jeg aner oppriktig ikke hvorfor Facebook/messenger skulle foreslå noe sånt. Jeg kan rett og slett ikke tilby ham noen logisk forklaring. Nå slenger han ut ting som "det er greit om du snakker med ham, men vær ærlig". Nå er jeg så sint på ham at jeg kunne slått ham. Jeg synes rett og slett han er helt håpløs. Jeg har lest litt erfaringer rundt sjalusi her inne, og det er jo vanlig konsensus at man skal dra fra sjalu menn. Men jeg ser iblant også kvinner skrive om menn de ikke stoler på, og da får de ofte gehør, selv om det er på litt tynt grunnlag. Så dere som ER sjalu og kan sette dere i hans situasjon, hvordan kommer man ut av dette? Kan man rett og slett være overbevist om noe som er feil? Anonymkode: 1cdea...5be
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #2 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hei, vil gjerne ha noen erfaringer rundt dette. Mannen og jeg har et i utgangspunktet godt ekteskap og forhold. Vi har vært sammen noen få år og har en liten baby. For omkring et år siden gikk vi gjennom en krevende fase. Dette førte til at hans mistenkte at jeg hadde truffet en annen, eller hadde en relasjon til noen andre. Jeg kunne forstå at han mistenkte dette da jeg i perioden var mer sosial, ute på byen og mindre opptatt av ham, men jeg har altså aldri hatt en annen eller vært i nærheten av dette. Vi har snakket mye om denne perioden, og det har tatt oss så og si året å "komme igjennom". Jeg merker at det likevel dukker opp ting som minner om mistanker nå og da. Ettersom vi har vært igjennom så mye, så har jeg nå veldig lav toleranse for disse tingene. Jeg har prøvd å få ham til å forstå at om jeg så har gjort noen feil nå og da, så har jeg aldri vært utro, og jeg fortjener ikke denne mistenkeliggjøringen. Jeg er heller ikke villig til å leve med det. For at dette poenget skal synke inn, blir jeg ekstremt sint hver gang jeg oppfatter ham som sjalu eller mistenkeliggjørende. Dette blir da en ond sirkel, fordi han mener min reaksjon er "helt malplassert" og "tyder på at noe er galt". Dette gjelder i stor grad sosiale medier. Han er noen år eldre enn meg og har ikke vokst opp med sosiale medier i samme grad som meg, og det er mange ting han reagerer på. Han har f.eks. anklaget meg for å bruke "Black Messenger", visstnok en meldingsform for skjulte meldinger. Dette har jeg aldri brukt, og han mener hardnakket at han har sett logoen på PCen min. Dette er jo simpelthen feil, men han er helt overbevist. Idag er han ute med venner, og skulle sende meg et bilde. Han sier at i valgmenyen på messenger kommer det opp navnet mitt, etterfulgt av min eks. Han mener dette er kjemperart, ettersom han og min eks ikke engang er venner. Han spør meg om dette, og gjentar gang på gang at det er "kjemperart", for "vi snakker vel ikke sammen". Jeg sier at det høres rart ut, men han er nok foreslått fordi han selv har søkt ham opp. Jeg og eksen er ikke venner på Facebook lenger, og snakker heller ikke sammen. Jeg aner oppriktig ikke hvorfor Facebook/messenger skulle foreslå noe sånt. Jeg kan rett og slett ikke tilby ham noen logisk forklaring. Nå slenger han ut ting som "det er greit om du snakker med ham, men vær ærlig". Nå er jeg så sint på ham at jeg kunne slått ham. Jeg synes rett og slett han er helt håpløs. Jeg har lest litt erfaringer rundt sjalusi her inne, og det er jo vanlig konsensus at man skal dra fra sjalu menn. Men jeg ser iblant også kvinner skrive om menn de ikke stoler på, og da får de ofte gehør, selv om det er på litt tynt grunnlag. Så dere som ER sjalu og kan sette dere i hans situasjon, hvordan kommer man ut av dette? Kan man rett og slett være overbevist om noe som er feil? Anonymkode: 1cdea...5be Jeg tror at din mann er sykelig opptatt av dette. At han er sykelig sjalu. Er han ganske selvopptatt og egoistisk som person? Det som er veldig viktig her da TS, er at han har en stygg idé, som deg, at du er utro, som han ikke tar ansvar for å forandre på. Og han vet kanskje ikke hva slags effekt det har på folk, men dette er psykisk mishandling og det påvirker deg på sikt. Det påvirker hvordan din kjærlighet ovenfor han er ja, men også deg selv. For vi trenger å bli sett på en god måte og bli møtt på følelser av de som er glad i oss, spesielt partneren vår. Men din mann mener at du er en utro person, og det er sikkert det han sitter å snakker om med kompisene sine. Dette er litt likt narsissisme og mishandlingen som en narisissst kan påføre sine næreste. De har nemlig en idé om at du og jeg ikke er noe tess, og påfører oss disse ideene med litt gift hver dag. Jeg kjenner til langtidseffekten da jeg var det "sorte fåret" i en dysfunksjonell familie, der min eks, min eks svigermor, min eks svigersøster osv, mente stygge ting om meg selv, og lurte det inn med stygge stikk her og der. Det er kanskje ikke så ille ila en uke, eller en måned. Men over mange år så får man en skikkelig ekkel indre kritiker, som terper på disse tingene som disse rare folka har holdt på med. Man kan mao få psykiske skader av sånne syke mennesker. Anonymkode: 042d5...e6c 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #3 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Så dere som ER sjalu og kan sette dere i hans situasjon, hvordan kommer man ut av dette? Kan man rett og slett være overbevist om noe som er feil? Anonymkode: 1cdea...5be Jeg prøver å ikke la det gå utover han, tar aldri opp noen av mine misstanker og setter på maska. Jobber meg heller gjenom misstankene mine selv, men dette fordi jeg VET at jeg er sjalu og litt paranoid, jeg vet at misstankene ganske sikkert er feil. Jeg startet å gå til psykolog, det har hjulpet mye - det anbefaler jeg din mann også å gjøre. Det er ikke noe mye du kan gjøre med det, det er HANS tanker, og han som må være villig til å innse at han er sjalu, og da gjøre noe med det. Anonymkode: b4fe1...6fd 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #4 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han har ikke vokst opp med sosiale medier i samme grad som meg...Han sier at i valgmenyen på messenger kommer det opp navnet mitt, etterfulgt av min eks. Han mener dette er kjemperart, ettersom han og min eks ikke engang er venner. Han spør meg om dette, og gjentar gang på gang at det er "kjemperart", for "vi snakker vel ikke sammen". Jeg sier at det høres rart ut, men han er nok foreslått fordi han selv har søkt ham opp. Jeg og eksen er ikke venner på Facebook lenger, og snakker heller ikke sammen. Jeg aner oppriktig ikke hvorfor Facebook/messenger skulle foreslå noe sånt. Jeg kan rett og slett ikke tilby ham noen logisk forklaring. Nå slenger han ut ting som "det er greit om du snakker med ham, men vær ærlig". Nå er jeg så sint på ham at jeg kunne slått ham. Jeg synes rett og slett han er helt håpløs. Anonymkode: 1cdea...5be Det er vel ikke rarere enn at du og en eks har en del til felles, og at fb tipper - med rette- dere er bekjente. Fb er dyktig til å plukke ut mulige bekjente, også folk man ikke omgås. Den er jo lagd for å kartlegge og legge til rette for nettverk. Men ikke alle skjønner disse tingene, og tror det er mye mer mystisk ting som foregår enn at kjente har ting til felles. Anonymkode: 5c9ef...6d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå