Sola de Skrevet 1. juni 2023 #21 Skrevet 1. juni 2023 Jeg har kun en balkong, men har likevel plommetre, ripsbærbusker, rabarbra, mandelpotet og tomatplanter. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #22 Skrevet 1. juni 2023 Vi har grønnsakshage (ikke veldig stor), og dyrker jordbær, salat, jordskokk og litt potet. Vi har også salat inne (hydroponisk) hele året. Vi har plommetrær og moreller (men ingen er så glad i det…). Vi fisker og plukker sopp. Men - det blir ikke mange kaloriene av det gjennom året sammenlignet med hva vi trenger, så vi lener oss i like stor grad på det du kaller «systemet». Anonymkode: b67ff...bbc 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #23 Skrevet 1. juni 2023 Gro? På norsk heter det å dyrke Anonymkode: a964e...db9 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #24 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Gro? På norsk heter det å dyrke Anonymkode: a964e...db9 Jeg er faktisk ikke i Norge, jeg holder på begynne å dyrke i et annet land hvor de har nesten samme historie med å plutselig"slutte", og det er nok riktig at jeg blander språk og glemmer å oversette riktig. Anonymkode: 6462e...371
Fru Uperfekt Skrevet 1. juni 2023 #25 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 25.5.2023 den 17.09): Jeg lurer på hvor mange det er på KG som dyrker grønnsaker, urter, frukt osv. hjemme? Har du en basilikum eller chili plante i vinduskarmen? En grønnsakshage? Noen av dere bor vel også på gård, -dyrker dere da også noe til eget forbruk? Med tanke på at prisene går opp så er det jo endel man kan gjøre. Det meste som gror tar tid, men når det blir noe så kan gjerne mye taes opp og lages til, på en gang. Det er jo noen prosent sikkerhet i det å selv stå for litt av sitt eget. Jeg tenker stadig på at enkeltpersoner gikk fra å gjøre alt -til ingenting, når det gjelder mat de siste hundre-ish årene. Det er jo kjempebra at samfunnet og industrien har sørget for at det finnes mat uten at du må gro den selv -riktig nok, om du har nok penger. Men for bare hundre år siden, levde majoriteten mye på egen produksjon og i byttehandel med naboen selv om de store gårdene, butikkene og melkerampa var tilstede, mest for byfolk og sentrale områder. En god del folk var fattige, sultne, overarbeidet, slet med vær og natur. Det er forståelig at verden "tok litt av" med industrien. Spesielt med elektriske duppeditter. Å få fryseboks og kjøleskap, vaskemaskin, traktor. Det var jo en lettelse. Med utviklingen kom nytt arbeid, folk flytter til byene, folk går mer på butikken. Folk bodde nå i enebolig eller i bygård, ikke på gård eller småbruk. Etterhvert som tiårene gikk så fortsatte den lille grønnsakshagen å eksistere ganske lenge. Det holdt på helt til 80-90 tallet føler jeg. Medfølgende frukttrær, bærbusker i hagen, og skogsturer med plukking av blåbær, tyttebær, molte, sopp. For så å lage en hel del til fryseren og til oppbevaring i kjelleren. Noen hadde fortsatt høner. Og så forsvant det, helt, nesten. Det ble grønne plener og robotgressklipper som klipte 1 1/2cm høyt. Og prydplanter både inne og ute fikk overleve, men ikke nytteplanter! Samfunnet begynte å lene seg 99.999% på industrien! Det går jo forsåvidt en grønn bølge nå om dagen på et vis. Det er andelslandbruk og det er "in" for noen å drive med hage. Men begynner folk generelt å gro igjen? Eller er det bare de "spesielt interesserte"? Jeg tenker egentlig bare på hvor smart for alle det kunne vært om de fleste begynte litt. Det finnes jo utallige grønne hageflekker ledige, hvorfor ikke la de bli til gulerøtter og rabarbra, tomater, neper og poteter? Jordbær er plutselig ikke så dyrt når de dukker opp av seg selv. Vi kunne lett gjort samfunnet mindre utsatt for de økonomiske svingningene i matvarehandelen. TIl og med i byparkene kunne man hatt grønnsaker, frukttrær og bærbusker. Litt til alle. Hva tenker du? Gror og plukker du noe spiselig som du lager egen mat av? Eller kunne du tenkt deg å prøve? Det vil jo hjelpe på både lommeboka og det er en god måte å slipe å lene seg fullstendig på systemet på! Anonymkode: 6462e...371 Gror masse hjemme inne og ute har og en ogarden til urter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå