Gå til innhold

Hei KG'er -hva tenker du om å gro noe spiselig hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvor mange det er på KG som dyrker grønnsaker, urter, frukt osv. hjemme?

Har du en basilikum eller chili plante i vinduskarmen? En grønnsakshage?

Noen av dere bor vel også på gård, -dyrker dere da også noe til eget forbruk? 

Med tanke på at prisene går opp så er det jo endel man kan gjøre. Det meste som gror tar tid, men når det blir noe så kan gjerne mye taes opp og lages til, på en gang. 

Det er jo noen prosent sikkerhet i det å selv stå for litt av sitt eget. 

Jeg tenker stadig på at enkeltpersoner gikk fra å gjøre alt -til ingenting, når det gjelder mat de siste hundre-ish årene. Det er jo kjempebra at samfunnet og industrien har sørget for at det finnes mat uten at du må gro den selv -riktig nok, om du har nok penger. Men for bare hundre år siden, levde majoriteten mye på egen produksjon og i byttehandel med naboen selv om de store gårdene, butikkene og melkerampa var tilstede, mest for byfolk og sentrale områder. En god del folk var fattige, sultne, overarbeidet, slet med vær og natur. 

Det er forståelig at verden "tok litt av" med industrien. Spesielt med elektriske duppeditter. Å få fryseboks og kjøleskap, vaskemaskin, traktor. Det var jo en lettelse. 

Med utviklingen kom nytt arbeid, folk flytter til byene, folk går mer på butikken.

Folk bodde nå i enebolig eller i bygård, ikke på gård eller småbruk. Etterhvert som tiårene gikk så fortsatte den lille grønnsakshagen å eksistere ganske lenge.

Det holdt på helt til 80-90 tallet føler jeg. Medfølgende frukttrær, bærbusker i hagen, og skogsturer med plukking av blåbær, tyttebær, molte, sopp. For så å lage en hel del til fryseren og til oppbevaring i kjelleren. Noen hadde fortsatt høner. 

Og så forsvant det, helt, nesten. Det ble grønne plener og robotgressklipper som klipte 1 1/2cm høyt. Og prydplanter både inne og ute fikk overleve, men ikke nytteplanter!

Samfunnet begynte å lene seg 99.999% på industrien!

Det går jo forsåvidt en grønn bølge nå om dagen på et vis. Det er andelslandbruk og det er "in" for noen å drive med hage. Men begynner folk generelt å gro igjen? Eller er det bare de "spesielt interesserte"? 

Jeg tenker egentlig bare på hvor smart for alle det kunne vært om de fleste begynte litt. Det finnes jo utallige grønne hageflekker ledige, hvorfor ikke la de bli til gulerøtter og rabarbra, tomater, neper og poteter? Jordbær er plutselig ikke så dyrt når de dukker opp av seg selv.

Vi kunne lett gjort samfunnet mindre utsatt for de økonomiske svingningene i matvarehandelen. 

TIl og med i byparkene kunne man hatt grønnsaker, frukttrær og bærbusker. Litt til alle.

Hva tenker du? Gror og plukker du noe spiselig som du lager egen mat av? Eller kunne du tenkt deg å prøve?

Det vil jo hjelpe på både lommeboka og det er en god måte å slipe å lene seg fullstendig på systemet på!

Anonymkode: 6462e...371

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gror mye forskjellig. Tomat, agurk, sellerirot, knutekål, gresskar, squash, fennikel, rødbeter, gulrot, pastinakk o.l. Veldig fin hobby 😊

Anonymkode: e158a...5ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det meste koster det mer å dyrke selv, enn å kjøpe. Og det krever mye. Så det er jo stort sett noe man gjør for hobby. 

Vi har rips, epler, bringebær og hageblåbær. Jordskokk og potet. Reddik, sukkererter, rabarbra. 

Tomatplante og chili i vinduskarmen. 

Det vi tjener mest på er matauk i sesong. Vi plukker alt vi trenger av blåbær, multe, tyttebær, ramsløk, kantareller. Henter blåskjell og lyser krabber. Er heller ikke så vanskelig å få makrell eller lyr, om du bor ved kysten. 

Men igjen. Det koster mye tid, og vi tjener egentlig mer på å jobbe. Så det handler om hobby, ikke økonomi. 

Anonymkode: 4c78a...764

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi dyrker en del forskjellig hvert år, men det er mest for kos og litt for å lære ungene hvor mat kommer fra. Vi plukker ville bær og fryser ned Det er praktisk å ha egne urter og salat om sommeren, men vi har verken tid, penger, plass eller kunnskap til å dyrke, høste og lagre nok til at det er en reell nytte. Dessuten er sesongen så kort. Vi er travle med jobb og unger, men når vi blir pensjonister kan det jo alltid hende vi har mer tid og interesse av å dyrke. 

Anonymkode: 4c523...f75

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har noen krydderurter på balkongen. Er dyrt å kjøpe en potte basilikum for nærmere 30 kroner bare for én middag før den visner. 

Anonymkode: f6e49...881

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har masse bær,urter, grønnsaker , rabarbra osv. SÅ lever godt på det i sesong. Mye forveller jeg og har utover vinteren og lagrer mye i god jordkjeller. Masse penger å spare når en ser på priser på f.eks urter. Og så er det ren terapi å drive i jorda og grave hver dag, det gir mye mer mening enn å gå på jobb. 

Anonymkode: 99662...eb2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har gul løk (passer seg selv), epler og rips, poteter (trenger ikke passes så mye) og plukksalat og litt krydderurter.

Anonymkode: 4f143...762

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden vi alltid har taco på fredager dyrker jeg grønnsaker som vi kan bruke der. Paprika, agurk, tomat, løk.. Har også noen frukt trær 

Anonymkode: f9d08...8cc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det meste koster det mer å dyrke selv, enn å kjøpe. Og det krever mye. Så det er jo stort sett noe man gjør for hobby. 

Vi har rips, epler, bringebær og hageblåbær. Jordskokk og potet. Reddik, sukkererter, rabarbra. 

Tomatplante og chili i vinduskarmen. 

Det vi tjener mest på er matauk i sesong. Vi plukker alt vi trenger av blåbær, multe, tyttebær, ramsløk, kantareller. Henter blåskjell og lyser krabber. Er heller ikke så vanskelig å få makrell eller lyr, om du bor ved kysten. 

Men igjen. Det koster mye tid, og vi tjener egentlig mer på å jobbe. Så det handler om hobby, ikke økonomi. 

Anonymkode: 4c78a...764

Hva tenker du på når du sier det koster mer? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har masse bær,urter, grønnsaker , rabarbra osv. SÅ lever godt på det i sesong. Mye forveller jeg og har utover vinteren og lagrer mye i god jordkjeller. Masse penger å spare når en ser på priser på f.eks urter. Og så er det ren terapi å drive i jorda og grave hver dag, det gir mye mer mening enn å gå på jobb. 

Anonymkode: 99662...eb2

Det dette både vi og de fleste familiene rundt oss gjorde også, ikke alle hadde like mye, men det var jo helt vanlig å hente hjemmelagd fra fryser og matbod året rundt, og i sesongen spiste man mye rett fra hagen og trærne osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har epletre, morelltrær, plommetre, bringebærbusker, blåbærbusker. Kjøper lite frukt og bær når dette er modent. I år har vi plantet gulrøtter (var dessverre for tidlige å sette dem ut, så de gir ingen avl), blomkål, kålrabi og sukkererter. Har også et minidrivhus med tomat, paprika og agurk-planter. 

har ikke stor tomt eller stor lagringsplass så dyrker det vi bruker mye av, og spiser av det, og lite fra butikken, når det er klar for høsting. 

drømmen hadde vært å vært selvforsynt med det vi bruker mye av, men har ikke plass til det. Da mest lagringsmuligheter etter høsting

Anonymkode: a0dd0...e6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hva tenker du på når du sier det koster mer? 

Antakeligvis at man kjøper gjødsel, frø og jord. Men alt det kan man få gratis.

Anonymkode: 82aeb...de3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg lurer på hvor mange det er på KG som dyrker grønnsaker, urter, frukt osv. hjemme?

Har du en basilikum eller chili plante i vinduskarmen? En grønnsakshage?

Noen av dere bor vel også på gård, -dyrker dere da også noe til eget forbruk? 

Med tanke på at prisene går opp så er det jo endel man kan gjøre. Det meste som gror tar tid, men når det blir noe så kan gjerne mye taes opp og lages til, på en gang. 

Det er jo noen prosent sikkerhet i det å selv stå for litt av sitt eget. 

Jeg tenker stadig på at enkeltpersoner gikk fra å gjøre alt -til ingenting, når det gjelder mat de siste hundre-ish årene. Det er jo kjempebra at samfunnet og industrien har sørget for at det finnes mat uten at du må gro den selv -riktig nok, om du har nok penger. Men for bare hundre år siden, levde majoriteten mye på egen produksjon og i byttehandel med naboen selv om de store gårdene, butikkene og melkerampa var tilstede, mest for byfolk og sentrale områder. En god del folk var fattige, sultne, overarbeidet, slet med vær og natur. 

Det er forståelig at verden "tok litt av" med industrien. Spesielt med elektriske duppeditter. Å få fryseboks og kjøleskap, vaskemaskin, traktor. Det var jo en lettelse. 

Med utviklingen kom nytt arbeid, folk flytter til byene, folk går mer på butikken.

Folk bodde nå i enebolig eller i bygård, ikke på gård eller småbruk. Etterhvert som tiårene gikk så fortsatte den lille grønnsakshagen å eksistere ganske lenge.

Det holdt på helt til 80-90 tallet føler jeg. Medfølgende frukttrær, bærbusker i hagen, og skogsturer med plukking av blåbær, tyttebær, molte, sopp. For så å lage en hel del til fryseren og til oppbevaring i kjelleren. Noen hadde fortsatt høner. 

Og så forsvant det, helt, nesten. Det ble grønne plener og robotgressklipper som klipte 1 1/2cm høyt. Og prydplanter både inne og ute fikk overleve, men ikke nytteplanter!

Samfunnet begynte å lene seg 99.999% på industrien!

Det går jo forsåvidt en grønn bølge nå om dagen på et vis. Det er andelslandbruk og det er "in" for noen å drive med hage. Men begynner folk generelt å gro igjen? Eller er det bare de "spesielt interesserte"? 

Jeg tenker egentlig bare på hvor smart for alle det kunne vært om de fleste begynte litt. Det finnes jo utallige grønne hageflekker ledige, hvorfor ikke la de bli til gulerøtter og rabarbra, tomater, neper og poteter? Jordbær er plutselig ikke så dyrt når de dukker opp av seg selv.

Vi kunne lett gjort samfunnet mindre utsatt for de økonomiske svingningene i matvarehandelen. 

TIl og med i byparkene kunne man hatt grønnsaker, frukttrær og bærbusker. Litt til alle.

Hva tenker du? Gror og plukker du noe spiselig som du lager egen mat av? Eller kunne du tenkt deg å prøve?

Det vil jo hjelpe på både lommeboka og det er en god måte å slipe å lene seg fullstendig på systemet på!

Jeg er enig i alt du skriver. Og ja, jeg dyrker ting selv. 

Jeg dyrker tomat, paprika og chili, neper, poteter, gulrøtter, agurker, persille, løk i flere former, hvitløk, epler, plommer, kirsebær, jordbær, bringebær, basilikum, kjørvel, agurkurt, fennikel, blomkarse, mange typer salat, mange typer gresskar og squash, sukkererter skal sås, spinat og gressløk.

Men det skal mye til for å være selvforsynt. Er langt igjen til jeg kjøper høner og avliver.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Antakeligvis at man kjøper gjødsel, frø og jord. Men alt det kan man få gratis.

Man må også ha plass, og det er ikke gratis. Det går an å basere seg på kompost og så videre og ikke kjøpe noe som helst, men da blir det mer jobb, og man trenger enda mer plass.

Jeg dyrker tomater i potter og noen grønnsaker (gulrot, sukkererter, salat, squash) i pallekarm. I tillegg har jeg rabarbra, bærbusker og et lite epletre. Og krydderplanter inne.

Anonymkode: 04bd2...84d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nesten ikke noe tomt, men på den tynne stripen mellom grøfta og huset står flere små frukttrær (de må holdes små pga plassen), et par bærbusker, og i krukker på terrassen har jeg masse urter, og bak huset på de ca to meterene vi har før  naboens tomt har vi løk, poteter, sellerirot og beter.

Skulle gjerne hatt et småbruk!

Anonymkode: 55a2d...95d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier, så har ikke hage. Men forsøker meg litt i år på å dyrke i dyrkebenk og div. potter.

I år er mest for å lære. Har litt reddik, neper, beter, ulike salattyper/bladgrønt. Og så blir det squash, potet, kanskje hvitløk og luftløk, gressløk, peppermynte, gulrot, sukkererter. Ikke mye av hver, bare for å få erfaring. Ja, og så blir det en brokkoliplante.

Senere tenkte jeg plante svartrot/skorsonnerrot og havrerot og hvitløk, om jeg ikke får til den jeg har nå.

Tar året i år som læring. Har samlet potter og pottefat i flere år (de koster mye for meg), har funnet noe billige løsninger. Og har fått tak i gratis og billig kompost og supplert litt med såjord til stiklinger. Tenker at neste år kan jeg da utvide med å dyrke litt mer målrettet for å ha mer som kan syltes, tørkes o.l., dyrke mer i høyden. Ser at selv på liten plass er det mulig å dyrke langt mer enn jeg på forhånd trodde.

Anonymkode: fde67...e2f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2023 den 20.50):

Har noen krydderurter på balkongen. Er dyrt å kjøpe en potte basilikum for nærmere 30 kroner bare for én middag før den visner. 

Anonymkode: f6e49...881

Urter du kjøper i butikken er ikke beregnet å skulle vare.  Derfor er plantene sådd altfor tett.  Om du deler den forsiktig og planter den i nye potter med ny jord, så skal du se at du har urter lenge. 

• Nyttig 1
Skrevet

Med to kvadratmeter balkong er mulighetene ganske begrenset, men jeg har hatt tomater og jordbær og urter og paprika, og rapidsalat da jeg hadde marsvin. Mest for moro skyld, det blir ikke så matauk av det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har liten balkong, og har jordbær, sukkererter og rabarbra der bare for kos og glede. 

Anonymkode: c18f2...0d6

• Liker 1
Skrevet

Det er vel fint 😃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...