AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #1 Skrevet 25. mai 2023 Hei! jeg er førstegangsgravid og alt er selvsagt veldig nytt og spennende. Siden jeg har veldig lang syklus og den har vært ganske så uregelmessig så har dette med termindato vært veldig vanskelig å bli klok på. I snitt har jeg hatt en syklus på ca 40 dager. Jeg testet positivt 28. april (helt tilfeldig at jeg tok en test i det heletatt) og siste menstruasjon var 9. mars. Har regnet at jeg skulle være ca. 9+noen dager, men hadde første legetime idag. Han tok ultralyd og målte det til at jeg er rundt 6+3, selv om man kunne høre hjerte veldig tydelig. Sikkert latterlig men ble litt skuffet av å bli satt tilbake såpass mye selv om jeg aldri har vært helt sikker på hvor langt jeg var på vei i utgangspunktet.. Noen som har opplevd det samme? Pleier legen å kunne måle det, eller tar de ofte feil? Anonymkode: cbe97...4fe
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #2 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei! jeg er førstegangsgravid og alt er selvsagt veldig nytt og spennende. Siden jeg har veldig lang syklus og den har vært ganske så uregelmessig så har dette med termindato vært veldig vanskelig å bli klok på. I snitt har jeg hatt en syklus på ca 40 dager. Jeg testet positivt 28. april (helt tilfeldig at jeg tok en test i det heletatt) og siste menstruasjon var 9. mars. Har regnet at jeg skulle være ca. 9+noen dager, men hadde første legetime idag. Han tok ultralyd og målte det til at jeg er rundt 6+3, selv om man kunne høre hjerte veldig tydelig. Sikkert latterlig men ble litt skuffet av å bli satt tilbake såpass mye selv om jeg aldri har vært helt sikker på hvor langt jeg var på vei i utgangspunktet.. Noen som har opplevd det samme? Pleier legen å kunne måle det, eller tar de ofte feil? Anonymkode: cbe97...4fe Dette er ganske så nøyaktig så tidlig Anonymkode: f9745...d86 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #3 Skrevet 25. mai 2023 De kan måle det men det blir jo ikke alltid rett så tidlig. På ultralyd i uke 12 til 14 vil de kunne måle bedre. Ble selv satt tilbake flere uker, og gikk også flere uker over termin. Anonymkode: dc712...387
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #4 Skrevet 25. mai 2023 6+3 kan umulig stemme, så enten har utviklingen stoppet opp eller så har legen målt feil. Om det er en fastlege som har tatt ultralyd ville jeg ihvertfall tatt målingen med en klype salt. Anonymkode: 09477...36b 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #5 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 6+3 kan umulig stemme, så enten har utviklingen stoppet opp eller så har legen målt feil. Om det er en fastlege som har tatt ultralyd ville jeg ihvertfall tatt målingen med en klype salt. Anonymkode: 09477...36b Syns også det hørtes veldig rart ut og han ble veldig overrasket over at hjertelyden var så sterk til å være så tidlig. Er fastlegen ja. Pratet med moren min etter timen og hun sa at på henne så kunne de aldri måle det riktig hos fastlegen fordi livmoren hennes lå på en spesiell måte, mistenker at det gjelder meg også. men da pleier altså ikke fastleger å ha rett på sine målinger? Altså det er mye mulig at de tar feil? Anonymkode: cbe97...4fe
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #6 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 6+3 kan umulig stemme, så enten har utviklingen stoppet opp eller så har legen målt feil. Om det er en fastlege som har tatt ultralyd ville jeg ihvertfall tatt målingen med en klype salt. Anonymkode: 09477...36b Det er fult mulig at ts er blitt gravid mye senere. Eggløsning kommer ikke nødvendigvis 14 dager etter mens. Og ts kan ha misset en menstruasjon etter siste menstruasjon før hun ble gravid. Anonymkode: dc712...387 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #7 Skrevet 25. mai 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det er fult mulig at ts er blitt gravid mye senere. Eggløsning kommer ikke nødvendigvis 14 dager etter mens. Og ts kan ha misset en menstruasjon etter siste menstruasjon før hun ble gravid. Anonymkode: dc712...387 Med 40 dagers syklus er det ganske sikkert at eggløsning ikke er 14 dager etter mens, heller 24 Anonymkode: ee898...173
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #8 Skrevet 25. mai 2023 Vikle sjekket hos jordmor eller gynekolog. Fastlegene gjør ikke UL av gravide på daglig basis. Har hørt at de fleste får mensen ganske nøyaktig ca 14 dager etter EL. Da vil jeg anta det har tatt lengre tid frem til EL. Anonymkode: 4d6f9...80d 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #9 Skrevet 25. mai 2023 Jeg ble satt tilbake over en uke i uke 7+noe. Hadde stålkontroll på eggløsning og testet positivt over en uke før jeg skulle ha mensen, så visste hvor langt jeg var på vei. For meg endte det dessverre med spontanabort i uke 11. ❤ Anonymkode: 2ba16...6bc 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #10 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hei! jeg er førstegangsgravid og alt er selvsagt veldig nytt og spennende. Siden jeg har veldig lang syklus og den har vært ganske så uregelmessig så har dette med termindato vært veldig vanskelig å bli klok på. I snitt har jeg hatt en syklus på ca 40 dager. Jeg testet positivt 28. april (helt tilfeldig at jeg tok en test i det heletatt) og siste menstruasjon var 9. mars. Har regnet at jeg skulle være ca. 9+noen dager, men hadde første legetime idag. Han tok ultralyd og målte det til at jeg er rundt 6+3, selv om man kunne høre hjerte veldig tydelig. Sikkert latterlig men ble litt skuffet av å bli satt tilbake såpass mye selv om jeg aldri har vært helt sikker på hvor langt jeg var på vei i utgangspunktet.. Noen som har opplevd det samme? Pleier legen å kunne måle det, eller tar de ofte feil? Anonymkode: cbe97...4fe Sykehuset ringte fastlegen min han fikk gjennomgå. Anonymkode: 40149...11e
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #11 Skrevet 25. mai 2023 Men hvis du fikk positiv test i slutten av april så kan du umulig være 6 uker nå.. Ville gått til en gynekolog. Anonymkode: 5f5fc...a85
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #12 Skrevet 25. mai 2023 Ville bedt om en second opinion. Dersom ungen f.eks blir født prematur, er det bare en dag som skiller om den får hjelp eller ikke. Slike ting er litt viktig å tenke på, selv om det heldigvis skjer ganske sjeldent Anonymkode: e4a22...b88 4 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #13 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ville bedt om en second opinion. Dersom ungen f.eks blir født prematur, er det bare en dag som skiller om den får hjelp eller ikke. Slike ting er litt viktig å tenke på, selv om det heldigvis skjer ganske sjeldent Anonymkode: e4a22...b88 Men nå blir jo ikke offisiell termin satt av fastlegen men på tul/oul alt etter hvordan sykehuset jobber. Så akkurat dette er ikke så relevant. Anonymkode: 792ad...6dd 9 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #14 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): 6+3 kan umulig stemme, så enten har utviklingen stoppet opp eller så har legen målt feil. Om det er en fastlege som har tatt ultralyd ville jeg ihvertfall tatt målingen med en klype salt. Anonymkode: 09477...36b Med en så lang syklus som TS har er det absolutt mulig. I tillegg høres det ut som det er en fastlege som har foretatt målingen, og man kan dermed legge en god margin med målefeil inn. Anonymkode: c08ec...5fa 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #15 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Syns også det hørtes veldig rart ut og han ble veldig overrasket over at hjertelyden var så sterk til å være så tidlig. Er fastlegen ja. Pratet med moren min etter timen og hun sa at på henne så kunne de aldri måle det riktig hos fastlegen fordi livmoren hennes lå på en spesiell måte, mistenker at det gjelder meg også. men da pleier altså ikke fastleger å ha rett på sine målinger? Altså det er mye mulig at de tar feil? Anonymkode: cbe97...4fe Fastleger har dessverre lite kompetanse på dette området, så feilmåling er vanlig. Anonymkode: 09477...36b
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #16 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er fult mulig at ts er blitt gravid mye senere. Eggløsning kommer ikke nødvendigvis 14 dager etter mens. Og ts kan ha misset en menstruasjon etter siste menstruasjon før hun ble gravid. Anonymkode: dc712...387 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Med en så lang syklus som TS har er det absolutt mulig. I tillegg høres det ut som det er en fastlege som har foretatt målingen, og man kan dermed legge en god margin med målefeil inn. Anonymkode: c08ec...5fa Nei, det er ikke mulig å få positiv graviditetstest fire dager etter eggløsning, så 6+3 er feil. Anonymkode: 09477...36b 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #17 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ville bedt om en second opinion. Dersom ungen f.eks blir født prematur, er det bare en dag som skiller om den får hjelp eller ikke. Slike ting er litt viktig å tenke på, selv om det heldigvis skjer ganske sjeldent Anonymkode: e4a22...b88 Men nå settes jo ikke termin av fastlegen på en vanlig legetime. Den settes op sykehuset i uke 12 Anonymkode: f9745...d86 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #18 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men nå settes jo ikke termin av fastlegen på en vanlig legetime. Den settes op sykehuset i uke 12 Anonymkode: f9745...d86 Men hvordan kan den settes i uke 12 når man ikke vet når uke 12 er? Blir litt forvirra av det for det er jo stor forskjell på å være i uke 12 eller 9 Anonymkode: cbe97...4fe
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #19 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Syns også det hørtes veldig rart ut og han ble veldig overrasket over at hjertelyden var så sterk til å være så tidlig. Er fastlegen ja. Pratet med moren min etter timen og hun sa at på henne så kunne de aldri måle det riktig hos fastlegen fordi livmoren hennes lå på en spesiell måte, mistenker at det gjelder meg også. men da pleier altså ikke fastleger å ha rett på sine målinger? Altså det er mye mulig at de tar feil? Anonymkode: cbe97...4fe Fastleger pleier ikke ta ultralyd så ingen grunn til å stole på han. Om du virkelig lurer så kan du betale for en ordentlig time hos en erfaren gynekolog. og jo når erfarne gjør TUL i uke 8-9 så anses det ofte som mer nøyaktig enn senere målinger. Derfor baserer faktisk enkelte sykehus seg på private ultralyder tatt før uke 12 hvis kvinnen har vært på det. Men da fordrer det at en har vært hos noen med kompetanse. Anonymkode: f9745...d86 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #20 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvordan kan den settes i uke 12 når man ikke vet når uke 12 er? Blir litt forvirra av det for det er jo stor forskjell på å være i uke 12 eller 9 Anonymkode: cbe97...4fe Da ber du fastlegen om en henvisning pga usikker termin eller betaler for en privat en. Anonymkode: f9745...d86 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå