Gå til innhold

Nevropsykologisk utredning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med dette? Henvist pga mistanke om adhd, eller egentlig pga sterkt redusert arbeidsminne, men i mellomtiden har jeg fått behandling hos psykiater for adhd. Så usikker på om jeg burde dra på utredningen eller ikke?

jeg lurer jo selvsagt på hvorfor arbeidsminnet mitt er så redusert, men usikker på om jeg kan få svar på det der?

Anonymkode: c0e65...96f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var gjennom en slik utredning for mange år siden etter en ulykke som hadde gjort at jeg slet med konsentrasjon og hukommelse, i så stor grad at jeg følte jeg var blit "dum". Jeg hadde hatt enorm kapasitet tidligere, så de mistenkte at ulykken hadde gitt meg en hodeskade.

For meg ble det veldig nyttig med den utredningen, selv om jeg på den tiden også hadde begynt hos psykolog for å bearbeide ting som hadde skjedd.

Utredningen viste at jeg ikke hadde noen skade, men at problemene mine i all hovedsak var sekundær for den skaden jeg hadde vært utsatt for og medfølgende smertetilstand m.m.

For meg var det en stor lettelse, for da kunne jeg begynne å trene meg opp igjen. Trente aktivt min egen hukommelse de neste årene, og kom meg nesten tilbake dit jeg hadde vært før ulykken, selv om det tok meg 2-4 år. Etterhvert som jeg kunne begynne å trene fysisk igjen så hjalp det også på både konsentrasjon og hukommelse. Jeg merket god effekt av variert trening med balansetrening, kondisjonstrening og styrketrening, samt at jeg gikk en god del i ulendt terreng (bra både for balanse og for konsentrasjon - må følge med på underlaget, røtter, stener, glatt/vått underlag osv.). Senere sykdom gjorde at jeg måtte begynne på nytt, og da merket jeg faktisk god effekt av å trene balansen på en lav balanseline som jeg satte opp mellom to trær.

Så mitt råd er å ta utredningen. Uansett hvilke svar du får så kan du forstå bedre hvordan du fungerer og hvordan hjernen din fungerer, og det kan du bruke konstruktivt i etterkant. Det kan også være nyttig å ha de svarene du får mtp. hvordan du og psykologen jobber videre også.

Lykke til :)

Anonymkode: 0fd73...1ae

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta utredningen! Nevropsykologen kunne ut i fra testene gi meg råd til hvordan jeg kunne best legge til rette for læring og studering. Lærte mye interresant om meg selv. Hadde ikke adhd, selv om jeg slår ut veldig mye på symptomene der i perioder. Du har ingenting å tape på å ta de testene, de kan være veldig nyttige😊

Anonymkode: f2122...1d6

AnonymBruker
Skrevet

I epikrisen fra da jeg var gjennom utredningen sto det oppført at de testet hvordan jeg lå an på blant annet arbeidsminne. :) 

Anonymkode: c4655...a95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...