Gå til innhold

Erfaringer rundt det og sykemelde seg i oppsigelsestiden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått meg ny jobb hvis jeg ønsker, kan begynne på dagen ! Det er rett og slett pga av svært høy psyskisk arbeidsbelastning i fht arbeidsmiljø (permisjoner,  sykemeldinger,konflikter, ingen teamwork, ledelse, høyt stressnivå etc. Oppsigelsestiden min er 3 mnd, men den nye jobben starter egentlig omgående. . Vennene mine  anbefalte å få sykemelding (noe jeg regner med jeg får uansett hvordan arbeidsforholdet ser ut, pga av min mentale forfatning for øyeblikket), jeg ønsker meg ikke tilbake i jobben . Har allerede vært sykemeldt noen uker og da lurer jeg på hvordan jeg skal gå fram i ifht til  fastlege og NAV?

Anonymkode: 7b475...3cc

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke jobbe i ny jobb når du er sm i en annen.

Anonymkode: 7c091...a76

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bare spørre om å slippe å jobbe ut oppsigelsestiden? Du er jo allerede sykemeldt så regner med at de har dekket opp for deg for en stund fremover. 

Anonymkode: 579b6...8a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke begynne i ny jobb før oppsigelsestiden i den gamle jobben er over. Oppsigelsestiden løper fra 1/6 hvis du sier opp nå. Da kan du starte tidligst 1. september.

Sykemelding får du hvis du er for syk til å jobbe. 

(djeeze)

Anonymkode: ec6c9...303

• Liker 1
Skrevet

Har du snakket med nåværende arbeidsgiver? Det er ikke rent sjeldent man kan gå før oppsigelsestiden er ute dersom man ønsker det selv OG det ikke er til ulempe for nåværende arbeidsgiver ift bemanning og evt opplæring :)

Jeg byttet jobb for noen få år siden og fikk da gå etter 1 mnd etter avtale mot at jeg gjorde klart en del av det jeg jobbet med (markedsføringsmateriale) og evt var tilgjengelig for bistand ved behov resten av oppsigelsestiden.

Jeg ville aldri i verden sykmeldt meg, jeg ville sluttet med flagget til topps. Husk at det gir dårlig bilde av deg for ny arbeidsgiver OG nåværende arbeidsgiver er også en du kan trenge som referanse i fremtiden. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble sykmeldt i oppsigelsestiden, tror det var 3 uker etter at jeg leverte oppsigelsen. Nå ble jeg sykmeldt pga brudd i foten så det var jo en grei grunn, og var sykmeldt til dagen før jeg begynte i ny jobb. Hadde god dialog med tidligere leder i oppsigelsesperioden og synes selv at det var synd å avslutte på den måten. Anbefaler å jobbe ut tiden selv om det er tøft på jobb, men trøst deg med at du har en sluttdato å se frem til, du skal ikke være der evig. Ta en dag om gangen og avslutt på en ryddig måte☺️

Anonymkode: b9086...63b

• Liker 1
Skrevet

Har du tenkt å motta sykepenger for en jobb og lønn i annen?

AnonymBruker
Skrevet

du kan være sykemeldt i oppsigelsestiden forutsatt at du var sykemeldt før oppsigelsen trådte i kraft i følge NAV, samtidig kan NAV nekte betale ut sykepenger dersom det ikke er reel sykdom som gir denne. Men det står også på NAV sine sider at i enkelte tilfeller kan en lege sykemelde fra en jobb men ikke fra en annen, forutsatt at disse er ulike - eksempelvis en er tunge løft mens en annen er å svare telefonen og det er ryggen som er problemet.. 
Men du kan ikke sykemeldes i oppsigelsestiden for å starte i ny jobb raskere. 

Anonymkode: 6637c...37d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

du kan være sykemeldt i oppsigelsestiden forutsatt at du var sykemeldt før oppsigelsen trådte i kraft i følge NAV, samtidig kan NAV nekte betale ut sykepenger dersom det ikke er reel sykdom som gir denne. Men det står også på NAV sine sider at i enkelte tilfeller kan en lege sykemelde fra en jobb men ikke fra en annen, forutsatt at disse er ulike - eksempelvis en er tunge løft mens en annen er å svare telefonen og det er ryggen som er problemet.. 
Men du kan ikke sykemeldes i oppsigelsestiden for å starte i ny jobb raskere. 

Anonymkode: 6637c...37d

Ts kan derimot sykemeldes for psykiske plager knyttet til en jobb,  ig fortsatt jobbe i den andre nye jobben hvir hun ikke utsettes for psykisk belastning?

Anonymkode: e72a8...e47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts kan derimot sykemeldes for psykiske plager knyttet til en jobb,  ig fortsatt jobbe i den andre nye jobben hvir hun ikke utsettes for psykisk belastning?

Men hun kan ikke motta lønn/jobbei ny jobb samme tidspunkt som hun skulle vært på jobb i «gammel» jobb.

Anonymkode: b2e25...8a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette.

Jeg ville gjort det, ts. Eventuelt be om å la deg gå tidligere. Regner med arbeidsgiver synes det er helt greit iom at du allerede er sykmeldt. Vikar må de ha inn okke som. 

Anonymkode: 11d8c...b38

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts kan IKKE inngå et avtale om å jobbe på samme tid som jobben hun er sykmeldt fra.

Hun må prøve å få slutte før oppsigelsestiden er over.

Anonymkode: eba99...029

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med nåværende arbeidsgiver og hør om de er villige til å la deg slippe oppsigelsestiden.

Om du likevel kommer til å fortsette i sykemelding hos dem, så har de ingen nytte av deg i forbindelse med evt opplæring av nyansatte og de må uansett dekke inn dine arbeidsoppgaver på annet vis.

Om du ønsker å gå før tiden vil ikke ha noen betydning for dem. Har du alt vært sykemeldt noen uker så har de heller ingen lønnsutgifter på deg lengre

Anonymkode: 266ff...013

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sosiale årsaker i seg selv er ikke godkjent som sykmelding, slik som at det er kjipt arbeidsmiljø. Det må være reell sykdom. Interessant hvordan man skal finne en diagnose for alt i dag, at det er litt kjipt å jobbe i oppsigelsestiden betyr ikke at du er syk og har rett på penger fra staten. Foreslår heller at du snakker med nåværende sjef og fortell hvordan jobben påvirker deg og spør om å få fritak for oppsigelsestiden, hvertfall hvis det er fare for sykmelding og de uansett må få inn vikar. 

Synes det norske folks holdninger til sykmeldinger er hårreisende, og er på høy tid at det blir tatt opp på agendaen. Så gode levevilkår vi har, men like vel er vi de mest syke i verden. Rart det der. 

Anonymkode: 5c353...985

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det kan fungere hvis man har to deltidsjobber, da er det fullt mulig å kun være sykmeldt fra den ene jobben. Men å være 100% sykmeldt fra én 100%-jobb, mens man begynner å jobbe i en ny 100%-jobb? Nope. 

Anonymkode: 6ae8f...68b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...