Gå til innhold

Ekstremgjeld -trenger råd/veiledning..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så sprakk boblen for min søster.. Hun og ektemann (med 3 barn) har over mange år opparbeidet seg forbrukslån på tilsammen 1,1 millioner. (ja du leste riktig - usikret gjeld på 1,1 millioner) I tillegg har de makset boliglånet som er belånt opp til pipa - så det er ingen mulighet for refinansiering. De eier utover huset ingenting av verdi de kan selge - de tok en stor økt på dette hele fjor og fikk solgt alt av verdi (bunad, smykker, div interiør etc) - og det de fikk inn gikk til regninger. De har ikke foreldre som kan bistå (våre foreldre er døde, etterlot seg minmalt med arv). Mannen foreldre lever, men har ikke noe de kan hjelpe med.

Gjelden er fordelt på 4 forbrukslån og 2 kredittkort. 

Jeg vil så gjerne bistå, da min søster nå ser så mørkt på det at hun ikke vil leve. Grunnen til all gjelden er åpenbart overforbruk gjennom 15 år. La oss la dette ligge. De har forøvrig siste 2 årene  vist til ekstremt lavt forbruk og klart å betale regningene sine. Men de har ingenting å leve for. Barna går i utslitte sko. De få gangene de må ha noe, kjøper de godt brukt (som jo er bra, men allikevel, med 3 barn blir det jo uansett utgifter som de ikke kan unngå - selv om de ikke har hverken lommepenger eller annet som vennene har) )

De klarte seg greit før rentestigninger og prisstigninger, men nå går det ikke lenger. De har forhørt seg med banken om avdragsfrihet og vært åpen om totalgjelden, men fått blankt nei da de har belåningsgrad på 85%. Problemer videre er; Husets verdi har gått ned siden siste belåning de hadde for 4 år siden. Dvs de reellt nok har en belåningsgrad på 95%. Som igjen tilsier at om de selger huset vil de sitte med ca 300 000 etter salg -  mao maks 25% av ekstragjelden blir betalt inn. Og absolutt ingen andre banker vil tilby lån/refinansiering)

Selv er de mer enn villig til å selge og bo så billig som mulig. Men med 3 barn, skolekrets etc er det svært vanskelig å finne noe -  det er enten små hybler eller overprisa små leiligheter som koster like mye som de betaler i boliglån. Og banken hadde anbefalt de å se på alle andre løsninger enn å selge det eneste de har av faktisk verdi (så lenge de klarer utgiftene vel og merke) Dette synes jeg jo høres logisk ut - da betaler de jo tross alt ned på noe med verdi.

Men; Hva kan de faktisk gjøre nå. Gjeldsordning utgår, gjelden er altfor fersk + de må da først selge hus, og misligholde lånene. De har ikke hatt en eneste inkassosak så langt, men klart å betale. (bla med gjentatte refinansieringer som har gitt de denne monstergjelden)  Men nå går det ikke lenger. Ifht ekstrainntekt så har de forlengst satt seg i den posisjonen - søster jobber så mye overtid som mulig og er helt utslitt og har skrantende helse pga dette hardkjøret. Mannen har ikke overtidsmuligheter i sin jobb, men har søkt på ekstrajobber/småjobber i over 1 år uten hell (billigere å ansette ungdom  + han jo er ansett som overkvalifisert i slike jobber dessverre)

Så er det noe som faktisk kan gjøres? Finnes det firmaer som påtar seg å megle med de ulike kreditorene om en bedre nedbetalingsplan? (ja de skal selvsagt gjøre opp for seg, men kanskje fått mulighet til å fryse de andre lånene og betalt ned ett og ett - er det mulig? Er det andre ting de kan se på av løsninger? Jeg tror de har prøvd alt de siste 2 årene utenom å snakke med kreditorene. De har ikke bil de kan selge (mann har firmabil, søster tar kollektivt). De har ingenting igjen av innboverdier. Banken har sagt nei til avdragsfrihet eller forlenge lånetid (de har hatt på 30 år, nå er den på 27 år igjen)

De selv sier at hadde det ikke vært for barna hadde de solgt alt og bodd i en rønne mens de brukte all inntekt på gjeld. Og det er planen når barna flytter ut - men det er jo typ 8-10 år til.. De bor en plass som det er vanskelig og dyrt leiemarked. De kan IKKE flytte pga barna (skole, idrett, venner, minstejenta får spesialoppfølging) og ikke minst ifht arbeidamarkedet ifht hva mannen jobber med..

Ja dette er helsvart - men spør allikevel; finnes det noen muligheter for hjelp med å forhandle med kreditorene? Andre forslag?

(trenger ikke hånlige innlegg omluksusfelle osv - for det første er ikke dette MIN gjeld/forbruk. Og for det andre; har nå sittet med søster i 5 dager i strekk for å se på situasjonen og hun er smertelig klar over at dette har de satt seg i selv. INGEN trenger å påpeke idioten her. Jeg er bare desperat etter råd - da jeg aldri har vært i en så helsvart situasjon, og er LIVREDD for at søster enten stuper om pga all overtid, eller at hun tar livet sitt - noe som er veldig reellt i disse dager..)

Anonymkode: d5dcf...64d

• Liker 2
  • Hjerte 26
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville satset på gjeldsordning, er ikke nødvendigvis at nyere gjeld utelukker det: 

Åpning av gjeldsforhandling skal også nektes dersom det åpenbart vil virke støtende for andre skyldnere eller samfunnet for øvrig. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på om:

a.størstedelen av gjelden er nylig stiftet. Det skal ses bort fra forsvarlige låneopptak til refinansiering eller til nødvendig bolig o.l.,

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De må selge huset, og flytte. Det er i sum bedre for barna enn om mor tar livet sitt.

Anonymkode: dea05...bd1

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bor de et sted der det er marked for Airbnb? Leie ut huset korttid og la barna overnatte hos venner/ta en telttur etc når huset er utleid?

Anonymkode: 87f9d...7e8

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har de ikke snakket med kreditorene? Er ikke det vanligvis neste steg på Luksusfellen, etter å selge alt som selges kan?

Uten sammenligning for øvrig, så hadde mamma og pappa dårlig økonomi da jeg vokste opp. Sykepleier og lastebilsjåfør som virkelig gjorde alt de kunne (hadde ikke forbrukslån), men vi måtte faktisk flytte på oss på grunn av økonomien. Fant et billigere hus i en helt annen del av byen, og jeg og broren min byttet skole. Det gikk virkelig kjempefint, så selv om jeg skjønner at det føles som et dårlig alternativ så trenger det ikke være det. 

Anonymkode: b606b...be2

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig å få til avtaler med kreditorene, men de må ha en god og realistisk plan for nedbetaling de kan legge frem som forslag. Nav har økonomirådgiver som sikkert kan hjelpe til med råd og veiledning knyttet til det. Det er kommunalt Nav som et pålagt å ha slik veiledning og søsteren din er åpenbart i målgruppen.

Hvis det er mulig å selge huset og kjøpe noe billigere så er jo det åpenbart den raskeste og enkleste måten å komme seg ut av situasjonen på.

Anonymkode: 36c3a...b24

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det som kunne vært en løsning å gi dem et lån til å betale gjelden. Noen private som kan det. evt gjeldsordning snakke med namsmannen.

Anonymkode: 9b95b...db4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor har de ikke snakket med kreditorene? Er ikke det vanligvis neste steg på Luksusfellen, etter å selge alt som selges kan?

Uten sammenligning for øvrig, så hadde mamma og pappa dårlig økonomi da jeg vokste opp. Sykepleier og lastebilsjåfør som virkelig gjorde alt de kunne (hadde ikke forbrukslån), men vi måtte faktisk flytte på oss på grunn av økonomien. Fant et billigere hus i en helt annen del av byen, og jeg og broren min byttet skole. Det gikk virkelig kjempefint, så selv om jeg skjønner at det føles som et dårlig alternativ så trenger det ikke være det. 

Det står at de må betale det samme i leie som for boliglånet.

Anonymkode: c3c02...9d2

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så sprakk boblen for min søster.. Hun og ektemann (med 3 barn) har over mange år opparbeidet seg forbrukslån på tilsammen 1,1 millioner. (ja du leste riktig - usikret gjeld på 1,1 millioner) I tillegg har de makset boliglånet som er belånt opp til pipa - så det er ingen mulighet for refinansiering. De eier utover huset ingenting av verdi de kan selge - de tok en stor økt på dette hele fjor og fikk solgt alt av verdi (bunad, smykker, div interiør etc) - og det de fikk inn gikk til regninger. De har ikke foreldre som kan bistå (våre foreldre er døde, etterlot seg minmalt med arv). Mannen foreldre lever, men har ikke noe de kan hjelpe med.

Gjelden er fordelt på 4 forbrukslån og 2 kredittkort. 

Jeg vil så gjerne bistå, da min søster nå ser så mørkt på det at hun ikke vil leve. Grunnen til all gjelden er åpenbart overforbruk gjennom 15 år. La oss la dette ligge. De har forøvrig siste 2 årene  vist til ekstremt lavt forbruk og klart å betale regningene sine. Men de har ingenting å leve for. Barna går i utslitte sko. De få gangene de må ha noe, kjøper de godt brukt (som jo er bra, men allikevel, med 3 barn blir det jo uansett utgifter som de ikke kan unngå - selv om de ikke har hverken lommepenger eller annet som vennene har) )

De klarte seg greit før rentestigninger og prisstigninger, men nå går det ikke lenger. De har forhørt seg med banken om avdragsfrihet og vært åpen om totalgjelden, men fått blankt nei da de har belåningsgrad på 85%. Problemer videre er; Husets verdi har gått ned siden siste belåning de hadde for 4 år siden. Dvs de reellt nok har en belåningsgrad på 95%. Som igjen tilsier at om de selger huset vil de sitte med ca 300 000 etter salg -  mao maks 25% av ekstragjelden blir betalt inn. Og absolutt ingen andre banker vil tilby lån/refinansiering)

Selv er de mer enn villig til å selge og bo så billig som mulig. Men med 3 barn, skolekrets etc er det svært vanskelig å finne noe -  det er enten små hybler eller overprisa små leiligheter som koster like mye som de betaler i boliglån. Og banken hadde anbefalt de å se på alle andre løsninger enn å selge det eneste de har av faktisk verdi (så lenge de klarer utgiftene vel og merke) Dette synes jeg jo høres logisk ut - da betaler de jo tross alt ned på noe med verdi.

Men; Hva kan de faktisk gjøre nå. Gjeldsordning utgår, gjelden er altfor fersk + de må da først selge hus, og misligholde lånene. De har ikke hatt en eneste inkassosak så langt, men klart å betale. (bla med gjentatte refinansieringer som har gitt de denne monstergjelden)  Men nå går det ikke lenger. Ifht ekstrainntekt så har de forlengst satt seg i den posisjonen - søster jobber så mye overtid som mulig og er helt utslitt og har skrantende helse pga dette hardkjøret. Mannen har ikke overtidsmuligheter i sin jobb, men har søkt på ekstrajobber/småjobber i over 1 år uten hell (billigere å ansette ungdom  + han jo er ansett som overkvalifisert i slike jobber dessverre)

Så er det noe som faktisk kan gjøres? Finnes det firmaer som påtar seg å megle med de ulike kreditorene om en bedre nedbetalingsplan? (ja de skal selvsagt gjøre opp for seg, men kanskje fått mulighet til å fryse de andre lånene og betalt ned ett og ett - er det mulig? Er det andre ting de kan se på av løsninger? Jeg tror de har prøvd alt de siste 2 årene utenom å snakke med kreditorene. De har ikke bil de kan selge (mann har firmabil, søster tar kollektivt). De har ingenting igjen av innboverdier. Banken har sagt nei til avdragsfrihet eller forlenge lånetid (de har hatt på 30 år, nå er den på 27 år igjen)

De selv sier at hadde det ikke vært for barna hadde de solgt alt og bodd i en rønne mens de brukte all inntekt på gjeld. Og det er planen når barna flytter ut - men det er jo typ 8-10 år til.. De bor en plass som det er vanskelig og dyrt leiemarked. De kan IKKE flytte pga barna (skole, idrett, venner, minstejenta får spesialoppfølging) og ikke minst ifht arbeidamarkedet ifht hva mannen jobber med..

Ja dette er helsvart - men spør allikevel; finnes det noen muligheter for hjelp med å forhandle med kreditorene? Andre forslag?

(trenger ikke hånlige innlegg omluksusfelle osv - for det første er ikke dette MIN gjeld/forbruk. Og for det andre; har nå sittet med søster i 5 dager i strekk for å se på situasjonen og hun er smertelig klar over at dette har de satt seg i selv. INGEN trenger å påpeke idioten her. Jeg er bare desperat etter råd - da jeg aldri har vært i en så helsvart situasjon, og er LIVREDD for at søster enten stuper om pga all overtid, eller at hun tar livet sitt - noe som er veldig reellt i disse dager..)

Anonymkode: d5dcf...64d

kan de søke om startlån i husbanken?
da jeg ble skilt (er ufør i tillegg) søkte jeg hjelp hos de da jeg ikke fikk lån i andre banker og da ville ha mistet huset.
i husbanken kan de på lånetid på opptil 50 år, samt at rentene er bedre der.

Anonymkode: 805b4...07c

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det samme som en AB skriver over, nemlig leie ut på AirBnB. Eller andre utleiefirma. Sommeren nærmer seg, og det kan være mulig å dra inn noen tusenlapper på turister. Har du mulighet til å la din søster med familie overnatte hos deg mens huset leies ut? 

Anonymkode: 9250f...53a

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville begynt med å sette opp et godt og realistisk budsjett.

Så ville jeg snakket med kreditorer og fortalt hva du kan tilby å betale dem i måneden, og om det er noe forhandlingsrom.

Går ikke dette, gå til Nav for økonomisk rådgivning. Vurdere gjeldsordning.

Anonymkode: 66995...70d

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor har husets verdi gått ned? De fleste områder har hatt en rimelig god stigning de siste 4 årene, rundt 30% der jeg bor. Har det forfalt?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De fleste kreditorer går med på nedbetalingsplaner, men de krever som regel at det er bevegelse. Så de betaler på huslån, har hovedfokus på ett forbrukslån feks 2000kr og betaler 500 på de andre, så jobber de seg nedover. Begynn helst med de minste lånene først.

Så lenge de betjener huslånet og dere prøver finne realistiske nedbetalingsplaner så kan i utgangspunktet de ikke få gjennomslag for div krav hos namsfogden da de er de som nekter løsning.

Anonymkode: 55466...b7d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

kan de søke om startlån i husbanken?
da jeg ble skilt (er ufør i tillegg) søkte jeg hjelp hos de da jeg ikke fikk lån i andre banker og da ville ha mistet huset.
i husbanken kan de på lånetid på opptil 50 år, samt at rentene er bedre der.

Anonymkode: 805b4...07c

Det er kanskje en mulighet, de får beholde huset og mindre avdrag kanskje 

Anonymkode: 66332...fd9

AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke at noen kan sette seg i slike situasjoner. Her burde de selge alt av verdi. Hus også om de eier. Kontakte NAV snarest for gjeldsrådgivning. Muligens barnevernet bør kobles på også?

Ikke godt for barn å se at foreldre sliter økonomisk. Det kan de få sterke traumer av.

Anonymkode: d9bae...784

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de skal få nedbetalingsplaner så må kreditorene fryse mer renter, å betale hubdrelapper eller en tusenlapp eller to på forbrukslån i mnd, gjør ofte at en går i minus fordi rentene er så jævlig.

Anonymkode: 66332...fd9

• Liker 2
Skrevet

Ring rundt til kreditorer, prøv å forhandle frem en løsning.

Noen kreditorer har så skyhøye renter at det ikke burde vært lov. Kan de ettergi noe av rentekostnadene dersom de betaler noe av hovebeløpet som er skyldig?

Jeg ser du skriver at de allerede har solgt unna det de har av verdier, men er det fortsatt ting igjen som kan vurderes solgt? Ser på Luksusfellen på TV at det som ofte er svært lettsolgt er utemøbler og grill. Kanskje de bare må klare seg uten dette en periode, dersom de fortsatt har slike eiendeler? Kan de selge TV? Kan de selge tørketrommel og klare seg med kun vaskemaskin feks.? Andre ting som kan selges, som det strengt tatt trenger, men ikke har råd til å ha?

Har de dyre forsikringer de kan si opp? Forsikringer som ikke er obligatoriske som ansvarsforsikring på bil?

Har de nedbetalt studielån? Har de fortsatt mulighet til å utsette på studielånet og frigjøre kapital der, eller er også studielånet nedprioritert?

Kan de spe på inntektene på noen måte, ta ekstraoppdrag med kompetansen sin, ta ekstravakter, kan de leie ut et rom i huset?

• Liker 2
Skrevet

En annen ting; dersom søsteren din faktisk sitter med selvmordstanker må hun oppsøke hjelp.

Det er IKKE bedre for familien at hun blir borte, det blir hvertfall ikke noe lettere for far å forsørge barna og beholde huset da. Hvis også far hadde tenkt sånn, ville jo barna i verste fall blitt foreldreløse og blitt tatt hånd om av barnevernet.

Dersom dette faktisk er en reell mulighet, er det jo likevel bedre at de selger huset og flytter til et billligere hus i et billigere marked likevel. Det er bedre for barna enn å miste moren sin.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det står at de må betale det samme i leie som for boliglånet.

Anonymkode: c3c02...9d2

Det vil vel avhenge av hvor man flytter? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres litt rart ut at husets verdi har sunket, mens leiepriser har gått opp, det pleier jo å følge samme konjunktur.

Kan det være mulig å leie ut et eller to soverom som  hybler slik at barn sover samlet på ett?

Det må jo svi et sted når man skal rydde opp i en slik misere. Jeg tror kanskje flytting er uunngåelig.

Anonymkode: da458...629

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...