AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #1 Skrevet 25. mai 2023 Det har kommet en rapport som viser at bruken av bla kokain har økt mye blant ungdom i Oslo. Vil tro det gjelder over hele landet. Har selv tenåringer og er bekymret for dette. Alkohol er ikke bra, men narkotika er mye verre og jeg er redd mange av de som utsetter de umodne hjernene sine for kokain, vil slite senere i livet. Hvordan kan man finne ut om ungen driver med noe såret? Anonymkode: 4a833...e61
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #2 Skrevet 25. mai 2023 Steng den inne i kjelleren, eller noe? Eller bare oppdra ungen normalt, snakk med den om konsekvenser av slikt, å gjøre den til et oppegående selvstendig menneske helt fra starten av? Anonymkode: 86a69...d3a
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #3 Skrevet 25. mai 2023 Veldig vanskelig å finne ut siden rusen går ut etter 1 til 2 timer. Desverre er det veldig vanlig. Jeg er 34 og har yngre venner på 26. Når vi er ute eller drar på nachspiel, er det desverre altid kokain på bordet uansett hvilke mennesker vi møter. Tar ikke jeg sånt, men jeg har møtt advokater, politi, barnevernsarebider, sykepleiere osv som tar slikt. Så ikke ta sorgene på forskudd. Ta et prat med ungdommen og si hav du forventer. Men forklar også at du altid er her og stiller opp hvis det er noe. Ungdommen må vite at hen kan komme til deg hvis det er noe. Borsett fra det så får du ikke gjort så mye. Anonymkode: 3511d...73f 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #4 Skrevet 25. mai 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Steng den inne i kjelleren, eller noe? Eller bare oppdra ungen normalt, snakk med den om konsekvenser av slikt, å gjøre den til et oppegående selvstendig menneske helt fra starten av? Anonymkode: 86a69...d3a Er dessverre veldig mange oppegående selvstendige mennesker som tar kokain og andre stoffer Anonymkode: b6c90...f1d
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #5 Skrevet 25. mai 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Er dessverre veldig mange oppegående selvstendige mennesker som tar kokain og andre stoffer Anonymkode: b6c90...f1d Og da er det ikke så mye annet å gjøre enn kjeller og hengelås. Anonymkode: 86a69...d3a
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #6 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Steng den inne i kjelleren, eller noe? Eller bare oppdra ungen normalt, snakk med den om konsekvenser av slikt, å gjøre den til et oppegående selvstendig menneske helt fra starten av? Anonymkode: 86a69...d3a Så enkelt er det ikke Anonymkode: 59260...631
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #7 Skrevet 25. mai 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Og da er det ikke så mye annet å gjøre enn kjeller og hengelås. Anonymkode: 86a69...d3a Hei Josef Anonymkode: b6c90...f1d
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #8 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Steng den inne i kjelleren, eller noe? Eller bare oppdra ungen normalt, snakk med den om konsekvenser av slikt, å gjøre den til et oppegående selvstendig menneske helt fra starten av? Anonymkode: 86a69...d3a Da jeg var ung, var det ungdommer som var i belastede miljøer som drev med sånt, nå virker det som det er helt vanlig. Også blant ellers fornuftige, oppegående, skoleflinke ungdommer. Anonymkode: 4a833...e61
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #9 Skrevet 25. mai 2023 Vet om mange fine ungdommer(18-19år) fra ressursterke hjem, som har prøvd det. Dette vet jeg fordi min egen veldig oppegående skoleflinke, sporty sønn på 18 innrømmer og ha prøvd det engang. Han og alle vennene. Anonymkode: 8ce9b...704
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #10 Skrevet 25. mai 2023 Så lenge de ikke kommer og sutrer om noen år så får de bare holde på. Har null sympati for rusmisbrukere. Anonymkode: 69b97...9cd
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #11 Skrevet 25. mai 2023 Jeg er naturfagslærer på videregående og jeg har merket en veldig endring de siste par åra på hvilke spørsmål elevene stiller etter timen er over. Før gikk det på metanol og hasj. Nå er det kokain (metanol blir alltid spurt om, men hasj har ikke blitt nevnt på et par år). Jeg antar det skyldes en kombo av økt bruk og økt omtale alle veier. Men jeg har i år overhørt russen omtale sin russebuss som "den uten kokainpress"... Jeg svarer dem så godt jeg kan og tegner og forklarer, alt etter hvilket faglig nivå de er på, hva som er virkemåtene og hva som er skummelt med de ulike rusmidlene. Og jeg berømmer dem alltid for at de spør. Anonymkode: 7b3cf...0a5 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #12 Skrevet 25. mai 2023 Enig i at kokain er litt skremmende. De fleste jeg kjenner i mitt oppegående nettverk på 25-30 røyker cannabis fra tid til annen. Mange, inkl meg selv, opplever at cannabis-bruken regulerer litt seg selv. Jeg røyker kanskje en gang i måneden, og har gjort det de siste fem årene. Fungerer godt på jobb og sosialt, og for meg har rusen ingen problemer. Noen ganger har jeg røyket litt for mye for det som passer meg (dvs hver dag i en ukes tid), men for min del var det som om selve rusen da hjalp meg med å se at nå var det nok, og at jeg skulle ta en pause. Motsatt av min opplevelse med alkohol. Jeg har også noen venner som har røyket alt for mye. Noen venner av meg røyker mye hver dag, og det er tydelig for alle at det ikke gjør dem noe bra. Det er trist å se. Felles for alle: de har hatt noen veldig vonde opplevelser tidlig i livet, som røykingen hjelper dem med å flykte fra. En av dem klarte heldigvis å slutte med røykinga og har nå fått et mye bedre liv. Hvordan hun klarte det? Jo, hun tok de bakenforliggende problemene på alvor, og jobbet med dem. Da forsvant trangen til å røyke hver dag helt av seg selv. Oppsummering: som svært anerkjent og etterprøvd psykologisk forskning viser (Rat park experiment) er det de sosiale forholdene som er den avgjørende faktoren for om rusbruk, uavhengig av middel, blir skadelig eller ikke. Selv med heroin, tyder store og anerkjente forsøk på rotter at stoffet ikke er særlig avhengighetsskapende for individer som ellers har det bra, men at det er dødelig for individer som har det dårlig i utgangspunktet. Det viktigste du kan gjøre som forelder, er å støtte barnet ditt til å ha det godt inni seg, være nysgjerrig på barnet ditt sine følelser, og generelt behandle det med respekt og kjærlighet. Det er ifølge vitenskapen det absolutt viktigste du kan gjøre hvis du er bekymret for barnet ditt og rus. Anonymkode: 6593c...172 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #13 Skrevet 25. mai 2023 Er dessverre Vanskelig å finne ut om ungdommene driver med narkotika, med mindre det er større bruk, barnet endrer adferd eller er dårlige på å skjule spor. Kommer de ruset hjem kan man se det på pupillene eller atferd, men vanskelig å se ting på mennesker som står deg nært. Heldigvis går det bra med de fleste som utforsker litt, selvom det er tragisk der det går feil. Anonymkode: 0c7cf...fd8
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #14 Skrevet 25. mai 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Da jeg var ung, var det ungdommer som var i belastede miljøer som drev med sånt, nå virker det som det er helt vanlig. Også blant ellers fornuftige, oppegående, skoleflinke ungdommer. Anonymkode: 4a833...e61 Ja det er vanlig blant alle og i alle samfunnslag dessverre Anonymkode: b6c90...f1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå