Gå til innhold

Mortons nevrom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Jeg har fått litt problemer med føttene, og noe jeg tror er Mortons nevrom (selvdiagnostisert, skal til fysio og lege). Det er nok i veldig tidlige stadier, fordi det kommer og går litt. Har merket litt "stikking" i tredje eller fjerde tå (litt usikker, vanskelig å kjenne) når jeg går, men i forrige uke fikk jeg veldig vondt på undersiden av foten bak tredje og fjerde tå. Dette var under en 8 km løpetur i fjellet i nye sko. Smerten gikk over, men merket at hvis jeg gikk mer enn 10 minutter dagene etter så fikk jeg vondt i tåen igjen. Begynte å gjøre øvelser med foten og noe tøying, og følte bedring. Kjente ikke lenger smerten når jeg gikk, annet enn noe stikking i tå. I går var jeg på en 2 timers fjelltur, og kjente bare bittelitt stikking i tåen. Ellers gikk det greit, og jeg var ganske fornøyd med at jeg så å si var smertefri. Men på kvelden begynte det å gjøre vondt i samme område igjen, og det kjennes ut som om jeg går på noe. Det er ikke veldig vondt, men jeg vil gjerne ta tak i det før det potensielt blir veldig smertefullt. 

Jeg har en svært aktiv livsstil, og i tillegg en jobb hvor jeg går mye (jobber ikke fulltid). Etter googling så krisemaksimerer jeg litt, fordi jeg blir redd for at jeg ikke kan være mye i fjellet i sommer som planlagt pga smerter. Jeg må også kunne jobbe (er tilkallingsvikar) for å tjene penger. Jeg ser at det er mulig med kortisonsprøyte og operasjon, men jeg er ikke gira på noen av delene på grunn av risiko for forverring og andre bivirkninger. Operasjon er uansett langt fra under vurdering, da smertene ikke er så ille enda. 

Det jeg egentlig lurer på, er om noen her har hatt det men blitt bedre med styrkeøvelser og bredere sko, og som kunne gå tilbake til løping, osv? Uten sprøyter og operasjon. Er det noen her som har løpt/trent med nevromet og så har det blitt bedre etter hvert av seg selv? 

På forhånd takk for svar! 

Anonymkode: 4d3b3...10a

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1683391-mortons-nevrom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! 

Jeg har fått litt problemer med føttene, og noe jeg tror er Mortons nevrom (selvdiagnostisert, skal til fysio og lege). Det er nok i veldig tidlige stadier, fordi det kommer og går litt. Har merket litt "stikking" i tredje eller fjerde tå (litt usikker, vanskelig å kjenne) når jeg går, men i forrige uke fikk jeg veldig vondt på undersiden av foten bak tredje og fjerde tå. Dette var under en 8 km løpetur i fjellet i nye sko. Smerten gikk over, men merket at hvis jeg gikk mer enn 10 minutter dagene etter så fikk jeg vondt i tåen igjen. Begynte å gjøre øvelser med foten og noe tøying, og følte bedring. Kjente ikke lenger smerten når jeg gikk, annet enn noe stikking i tå. I går var jeg på en 2 timers fjelltur, og kjente bare bittelitt stikking i tåen. Ellers gikk det greit, og jeg var ganske fornøyd med at jeg så å si var smertefri. Men på kvelden begynte det å gjøre vondt i samme område igjen, og det kjennes ut som om jeg går på noe. Det er ikke veldig vondt, men jeg vil gjerne ta tak i det før det potensielt blir veldig smertefullt. 

Jeg har en svært aktiv livsstil, og i tillegg en jobb hvor jeg går mye (jobber ikke fulltid). Etter googling så krisemaksimerer jeg litt, fordi jeg blir redd for at jeg ikke kan være mye i fjellet i sommer som planlagt pga smerter. Jeg må også kunne jobbe (er tilkallingsvikar) for å tjene penger. Jeg ser at det er mulig med kortisonsprøyte og operasjon, men jeg er ikke gira på noen av delene på grunn av risiko for forverring og andre bivirkninger. Operasjon er uansett langt fra under vurdering, da smertene ikke er så ille enda. 

Det jeg egentlig lurer på, er om noen her har hatt det men blitt bedre med styrkeøvelser og bredere sko, og som kunne gå tilbake til løping, osv? Uten sprøyter og operasjon. Er det noen her som har løpt/trent med nevromet og så har det blitt bedre etter hvert av seg selv? 

Hei. 
Jeg har operert en fot men har også mortons nevrom i den andre. Forsøkte først med tøye- og styrkeøvelser samt såletilpasning, men endte opp med operasjon i den foten som var verst. Da hadde jeg så mye vondt at det var uunngåelig. Men, det tok flere år fra jeg fikk det og til det ble operasjon. Fikk anbefalt Hoka joggesko av ortoped, noe som har hjulpet veldig. Flere av deres modeller har romslig tåboks og sålen skal visstnok være veldig bra for fotsålen. 
Eneste som er kjipt med såletilpasning er at det ikke passer i alle typer sko. 
Det anbefales uansett konservativ behandling med tøye og styrkeøvelser, samt såletilpasning før evnt operasjon. Anbefales også å tøye leggmuskulatur, da stram leggmuskulatur kan føre til mer fotsmerter. 
Jeg har klart å holde den uopererte foten i sjakk ved å bruke gode sko! 
:) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1683391-mortons-nevrom/#findComment-32228786
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! 

Jeg har mortoms nevrom og har slitt med det i over 10 år. Jeg får foreløbig ingen operasjon, tror det er noe genetisk betinget da flere i min familie har hatt det, men samtlige har operert bort nerven, så jeg er godt irritert.. 

Men nå må jeg være nøye med skotøy, skoene må ha god såle og være brede foran så ikke tærene klemmes, jeg kan og skrive under på hoka, men har hatt god erfaring med noen fra skechers og synes arkk Copenhagen skoene også er ganske behagelige , for meg er det uansett viktigst at tærene har god plass.. 

Anonymkode: d6a94...b91

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1683391-mortons-nevrom/#findComment-32229132
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.5.2023 den 17.55):

Hvilken hooka modell anbefaler dere? Hilsen en annen med fotproblemer

Anonymkode: 328c1...d4c

Det er nok lurest å forsøke forskjellige typer da de varierer veldig ifht bredde på tåboks og demping etc. Personlig liker jeg clifton wide best, men har også andre par som er gode. Enkelte jeg har prøvd har vært for smale igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1683391-mortons-nevrom/#findComment-32266884
Del på andre sider

AnonymBruker

Ble kvitt problemet med spesialtilpasset sko/støpte såler for plattfot. Få lege til å skrive henvisning der du får mesteparten dekt. I mellomtiden hjelper kortison innsprøytning mellom tærne.
https://www.helsesmart.no/emne/mortons-nevrom/

Anonymkode: 840d6...b46

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1683391-mortons-nevrom/#findComment-32266900
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...