Gå til innhold

Løse opp stive muskler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

som er forårsaket av anspenthet. Er det kun massasje som hjelper, eller kan tøying hjelpe? Bruker å tøye en del, men er bare stiv overalt. Kan være fordi jeg ikke klarer å slippe anspentheten..

Anonymkode: bc566...100

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er anspent hele tiden er det aller viktigst å forsøke å slappe av. Ellers er både styrkeøvelser, tøying og massasje bra, men viktig å ikke overdrive. 

Anonymkode: 8d152...f5a

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er vel aktivitet/trening! De trenger bruk! Muskelfibrene må settes i sving med andre ting! Tøying kan jo også hjelpe, men det mest effektive er aktivitet som også gir tøying.

Massasje er bare en quick fix og løser lite.

Anonymkode: 28637...13c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det viktigste er vel aktivitet/trening! De trenger bruk! Muskelfibrene må settes i sving med andre ting! Tøying kan jo også hjelpe, men det mest effektive er aktivitet som også gir tøying.

Massasje er bare en quick fix og løser lite.

Hva er aktivitet som også gir tøying? Jeg trener litt og, men tør ikke å gjøre for tung styrke for å bli sterkere. Vet ikke om musklene som er anspente tåler det så godt.

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler 4-5 turer til en muskelterapeaut. Følte meg som et nytt menneske etterpå!

Anonymkode: 3124f...774

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er aktivitet som også gir tøying? Jeg trener litt og, men tør ikke å gjøre for tung styrke for å bli sterkere. Vet ikke om musklene som er anspente tåler det så godt.

Klatring, roing/padling, yoga, pilates, dans. Alt som krever at man strekker og vrir seg, samtidig som hjernen blir aktivert. Anspente muskler trenger å løses opp, og det gjøres best ved å bruke dem. Det er mye bedre på sikt med aktivitet enn massasje. Får du hjernen bort fra det som gjør deg anspent får du brukt kjernemuskulaturen og pusten også, og det er veldig bra.

AnonymBruker
Skrevet

Nummer en er å sørge for å ikke være anspent. Det er det første du må gjøre før noe annet. Kvitt deg med det som gjør deg anspent, om det er kjæresten din, slå opp med han. Eller en venn/kollega. Bli kvitt mennesker som ikke er bra for deg. Ingen kan endre seg, så det hjelper ikke håpe på det.

Når du har kvittet deg med det som gjør deg anspent så vil du merke bedring ganske fort. Finn ut hva som gjør at du anspenner deg, om det er mennesker, jobben, oppussing, for store forventninger til deg selv, for mange oppgaver og planer du lager deg. Det kan være så mye som er årsaken til at du anspenner deg. Lær deg å si nei og lær deg å kjenn etter hva DU har behov for akkurat nå og hva som du trenger, ikke hva andre trenger.

Når du har kvittet deg med det som gjør deg anspent så er det neste å være i bevegelse med hele kroppen, slik at musklene blir varme og blodsirkulasjonen aktiveres. Dette er feks å gå tur i fjell og skog, da beveger du hele kroppen og musklene blir varme og dette vil løsne opp . Meditasjon med kroppsskanning er også bra.

Tøye og massasje og presse på muskler kan gjøre vondt verre. Vær forsiktig med det, gjør det lett og ikke press og bruk makt. Lett styrketrening er bra, men ikke overdriv.

Hilsen en med god erfaring 

Anonymkode: 9635a...683

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nummer en er å sørge for å ikke være anspent. Det er det første du må gjøre før noe annet. Kvitt deg med det som gjør deg anspent, om det er kjæresten din, slå opp med han. Eller en venn/kollega. Bli kvitt mennesker som ikke er bra for deg. Ingen kan endre seg, så det hjelper ikke håpe på det.

Når du har kvittet deg med det som gjør deg anspent så vil du merke bedring ganske fort. Finn ut hva som gjør at du anspenner deg, om det er mennesker, jobben, oppussing, for store forventninger til deg selv, for mange oppgaver og planer du lager deg. Det kan være så mye som er årsaken til at du anspenner deg. Lær deg å si nei og lær deg å kjenn etter hva DU har behov for akkurat nå og hva som du trenger, ikke hva andre trenger.

Når du har kvittet deg med det som gjør deg anspent så er det neste å være i bevegelse med hele kroppen, slik at musklene blir varme og blodsirkulasjonen aktiveres. Dette er feks å gå tur i fjell og skog, da beveger du hele kroppen og musklene blir varme og dette vil løsne opp . Meditasjon med kroppsskanning er også bra.

Tøye og massasje og presse på muskler kan gjøre vondt verre. Vær forsiktig med det, gjør det lett og ikke press og bruk makt. Lett styrketrening er bra, men ikke overdriv.

Hilsen en med god erfaring 

Jeg kan nok ikke kvitte meg med det som gjør meg anspent, for det er psykiske utfordringer og plager jeg har hatt hele livet. Men å jobbe i tillegg og skulle være sosial i tillegg, det gjør meg stresset og anspent. Og at jeg ikke vet helt hva jeg kan gjøre for å bli bedre. Har vært til lege, fysio, naprapat, kiropraktor osv. Nå i det siste har jeg hatt så vondt i nakken på ene siden, vondt å snu hodet, og noen ganger verker det nedover armen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg kan nok ikke kvitte meg med det som gjør meg anspent, for det er psykiske utfordringer og plager jeg har hatt hele livet. Men å jobbe i tillegg og skulle være sosial i tillegg, det gjør meg stresset og anspent. Og at jeg ikke vet helt hva jeg kan gjøre for å bli bedre. Har vært til lege, fysio, naprapat, kiropraktor osv. Nå i det siste har jeg hatt så vondt i nakken på ene siden, vondt å snu hodet, og noen ganger verker det nedover armen.

Hvilke øvelser har du prøvd og hvor lenge?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kutt ned på arbeid, jobb mindre og kutt ned på det sosiale. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kutt ned på arbeid, jobb mindre og kutt ned på det sosiale. 

Jeg jobber allerede deltid 😕

AnonymBruker
Skrevet

Blir fort syk om en skal tilpasse seg a4 

Anonymkode: 4315d...61d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg tenker at du trenger magnesium, du kan bare lese om det selv .  Men anbefaler at du kjøper det hos helsekost og  i kapsler og ikke tabletter.
Ta to kapsler på kvelden litt før du skal legge deg.
Og hvis du har D vitamin , så ta det også på morgen etter frokost .

Mineralet magnesium anbefales mot lette kramper i musklene og for en beroligende effekt på ømme og stive muskler. Magnesium kan også prøves mot urolige ben. Du mister dessuten mer magnesium fra kroppen når du trener, blant annet fordi magnesium skilles ut gjennom svetten.

Anonymkode: 8b1f4...25a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...