AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #1 Skrevet 25. mai 2023 Jeg dater en fyr som har adhd , kan dere med adhd partner forklare meg hva det egt innebærer? Jeg vet ingenting om det, er det slik at de med adhd har lett for å bli sint i enkelte situasjoner? Eller er det mer ? Har data han bare i 2 uker, så vet ikke enda. Anonymkode: c8cda...fef
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #2 Skrevet 25. mai 2023 Er bare ufokusert/ukonsentrert og hyperaktiv Anonymkode: 201e7...773 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #3 Skrevet 25. mai 2023 Huff, jeg datet en med ADHD. Veldig impulsiv, noe som gikk utover evne til å være trofast. Det kan gi problemer om dere ønsker å adoptere i fremtiden også. Anonymkode: c5c20...35a
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #4 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Huff, jeg datet en med ADHD. Veldig impulsiv, noe som gikk utover evne til å være trofast. Det kan gi problemer om dere ønsker å adoptere i fremtiden også. Anonymkode: c5c20...35a På hvilken måte var det vanskeligere for h*n å være trofast og hvorfor? Anonymkode: c8cda...fef
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #5 Skrevet 25. mai 2023 Hold deg borte. Det er arvelig. Og myyyyyye jobb…. Hadde ikke orket😨 Anonymkode: 96b7d...89b 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #6 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hold deg borte. Det er arvelig. Og myyyyyye jobb…. Hadde ikke orket😨 Anonymkode: 96b7d...89b Det er det jo ikke. For noe tull Anonymkode: 201e7...773
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #7 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Huff, jeg datet en med ADHD. Veldig impulsiv, noe som gikk utover evne til å være trofast. Det kan gi problemer om dere ønsker å adoptere i fremtiden også. Anonymkode: c5c20...35a Evnen til å være trofast gikk nok mer på personligheten enn adhd'en Anonymkode: 201e7...773 6
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #8 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På hvilken måte var det vanskeligere for h*n å være trofast og hvorfor? Anonymkode: c8cda...fef Han var veldig impulsiv, det står jo der… jeg har da også kjent på tiltrekning til andre enn partner, men klarer å holde igjen impulsen til å gjøre noe med det. Anonymkode: c5c20...35a
Agaton Skrevet 25. mai 2023 #9 Skrevet 25. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hold deg borte. Det er arvelig. Og myyyyyye jobb…. Hadde ikke orket😨 Anonymkode: 96b7d...89b Så gjennomført forutinntatt, generaliserende og ignorant. Som om folk med ADHD er èn gruppe. Dette er jo definisjon på fordommer. Jeg har ADHD og har slitt mye oppgjennom. Men har samtidig gjort mye bra, fått til livet bra. 8 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #10 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er det jo ikke. For noe tull Anonymkode: 201e7...773 Ja, arv betyr mye for utvikling av ADHD! https://www.lommelegen.no/psykisk-helse/artikkel/er-adhd-arvelig/77074685 Anonymkode: c5c20...35a 2 1
Andro Skrevet 25. mai 2023 #11 Skrevet 25. mai 2023 Jeg er en partner med ADHD, og ingen har noen sinne beskyldt meg for å være giftig ADHD er medfødt nevrologisk tilstand, som gir en del spesielle utfordringer. Det er ulike undertyper av ADHD. Alle er preget av overdreven aktivitet inne i hodet, altså mange samtidige tanker, følelser, bilder, lyder osv. Dermed blir man mindre observant på inntrykk utenfra... Samtidig er denne evige støyen også noe som gjør oss sårbare for overstimulering, og oversanselighet er veldig vanlig. Ekstra behov for hvile og skjerming fra støy, skarpe lys osv. En person med ADHD har lav dopaminproduksjon, litt uvisst av hvilken grunn. Dette er stoffer som gir glede, initiativ og virkelyst. Det kan derfor være veldig vanskelig å komme igang med oppgaver man skal gjøre, samtidig som tendens til hyperfokus gjør det sannsynlig at man blir hekta på uvesentligheter heller enn å få gjort det man hadde tenkt. Overstimulering gir lav frustrasjonstoleranse, og mange har kort lunte. Mange vender oppgitthet, sorg og sinne innover, noen vender det utover, og alle må lære seg å håndtere det på måter som ikke sårer andre... når man er sint på seg selv. Vi er morsomme, spontane, ufiltrerte, ærlige, lojale og oppfinnsomme, men glemsomme, surrete, rører med tid og vaser oss borti mange uvaner og har tungt for å ta imot ordrer. Kanskje litt som en stor glad hund, med læringspotensiale. Noen syns vi er slitsomme, og andre ser primært sjarmen. Selv om årsakene til ADHD er ganske like i oss, er vi ulike personer, og symptomer og adferd er ulikt i hver enkelt. Følg gjerne Coby Watts i sosiale medier, insta eller tiktok 3 4 8
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #12 Skrevet 25. mai 2023 Husk at mennekser med adhd også har personlighet som spiller inn. De er først og fremst mennekser som alle andre men med en liten ekstra ting som forstyrrer i ulik grad. Jeg har en venninde med adhd, hun har en energi av dimensjoner og bruker den på frivillig arbeid og tunge vaskeoppdrag. Hun er ellers 100% til å stole på, følger opp barna og fungerer langt bedre enn mange andre mødre uten adhd. Anonymkode: f7d93...cbf 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #13 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, arv betyr mye for utvikling av ADHD! https://www.lommelegen.no/psykisk-helse/artikkel/er-adhd-arvelig/77074685 Anonymkode: c5c20...35a Herregud. Mente at det er tull at det er mye jobb Anonymkode: 201e7...773 1
Agaton Skrevet 25. mai 2023 #14 Skrevet 25. mai 2023 3 minutter siden, Andro said: Jeg er en partner med ADHD, og ingen har noen sinne beskyldt meg for å være giftig ADHD er medfødt nevrologisk tilstand, som gir en del spesielle utfordringer. Det er ulike undertyper av ADHD. Alle er preget av overdreven aktivitet inne i hodet, altså mange samtidige tanker, følelser, bilder, lyder osv. Dermed blir man mindre observant på inntrykk utenfra... Samtidig er denne evige støyen også noe som gjør oss sårbare for overstimulering, og oversanselighet er veldig vanlig. Ekstra behov for hvile og skjerming fra støy, skarpe lys osv. En person med ADHD har lav dopaminproduksjon, litt uvisst av hvilken grunn. Dette er stoffer som gir glede, initiativ og virkelyst. Det kan derfor være veldig vanskelig å komme igang med oppgaver man skal gjøre, samtidig som tendens til hyperfokus gjør det sannsynlig at man blir hekta på uvesentligheter heller enn å få gjort det man hadde tenkt. Overstimulering gir lav frustrasjonstoleranse, og mange har kort lunte. Mange vender oppgitthet, sorg og sinne innover, noen vender det utover, og alle må lære seg å håndtere det på måter som ikke sårer andre... når man er sint på seg selv. Vi er morsomme, spontane, ufiltrerte, ærlige, lojale og oppfinnsomme, men glemsomme, surrete, rører med tid og vaser oss borti mange uvaner og har tungt for å ta imot ordrer. Kanskje litt som en stor glad hund, med læringspotensiale. Noen syns vi er slitsomme, og andre ser primært sjarmen. Selv om årsakene til ADHD er ganske like i oss, er vi ulike personer, og symptomer og adferd er ulikt i hver enkelt. Følg gjerne Coby Watts i sosiale medier, insta eller tiktok MEGET bra oppsummering - kjenner meg veldig igjen her. Skal sjekke Coby Watts 1
Majer Skrevet 25. mai 2023 #15 Skrevet 25. mai 2023 Hva adhd vil påvirke varierer fra person til person. Noen er dårlige på tid, noen blir raskt sinte, noen har problemer med å rydde og noen har problemer med å få med seg det du sier. Det er altså veldig individuelt. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #16 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Evnen til å være trofast gikk nok mer på personligheten enn adhd'en Anonymkode: 201e7...773 Nei, har opplevd nesten det samme selv, exen min som hadde adhd klarte ikke å holde seg bare til en person, og var ofte utro. Anonymkode: c8cda...fef
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #17 Skrevet 25. mai 2023 Andro skrev (7 minutter siden): Jeg er en partner med ADHD, og ingen har noen sinne beskyldt meg for å være giftig ADHD er medfødt nevrologisk tilstand, som gir en del spesielle utfordringer. Det er ulike undertyper av ADHD. Alle er preget av overdreven aktivitet inne i hodet, altså mange samtidige tanker, følelser, bilder, lyder osv. Dermed blir man mindre observant på inntrykk utenfra... Samtidig er denne evige støyen også noe som gjør oss sårbare for overstimulering, og oversanselighet er veldig vanlig. Ekstra behov for hvile og skjerming fra støy, skarpe lys osv. En person med ADHD har lav dopaminproduksjon, litt uvisst av hvilken grunn. Dette er stoffer som gir glede, initiativ og virkelyst. Det kan derfor være veldig vanskelig å komme igang med oppgaver man skal gjøre, samtidig som tendens til hyperfokus gjør det sannsynlig at man blir hekta på uvesentligheter heller enn å få gjort det man hadde tenkt. Overstimulering gir lav frustrasjonstoleranse, og mange har kort lunte. Mange vender oppgitthet, sorg og sinne innover, noen vender det utover, og alle må lære seg å håndtere det på måter som ikke sårer andre... når man er sint på seg selv. Vi er morsomme, spontane, ufiltrerte, ærlige, lojale og oppfinnsomme, men glemsomme, surrete, rører med tid og vaser oss borti mange uvaner og har tungt for å ta imot ordrer. Kanskje litt som en stor glad hund, med læringspotensiale. Noen syns vi er slitsomme, og andre ser primært sjarmen. Selv om årsakene til ADHD er ganske like i oss, er vi ulike personer, og symptomer og adferd er ulikt i hver enkelt. Følg gjerne Coby Watts i sosiale medier, insta eller tiktok Jeg har også ADHD og kjenner meg veldig igjen i dette At noen skylder på utroskap fordi de har ADHD og er så impulsiv mener jeg betyr at vedkommende er en dårlig person i utgangspunktet. Jeg kan også være impulsiv, men aldri på en måte som går ut over andre. Anonymkode: 376cb...602 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #18 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har også ADHD og kjenner meg veldig igjen i dette At noen skylder på utroskap fordi de har ADHD og er så impulsiv mener jeg betyr at vedkommende er en dårlig person i utgangspunktet. Jeg kan også være impulsiv, men aldri på en måte som går ut over andre. Anonymkode: 376cb...602 Men kjenner en fyr som var mye utro mot venninna mi, jeg vet at han er adhd pga vennene hans har sagt det, men han vet ikke at vi vet det. Hun er en pen dame og hyggelig, tror du han gjorde det pga adhd'n hans ? Kan ahd påvirke dette for noen, eller er han bare en dårlig person? Spør du meg så virker det nesten som det er helt umulig for han å styre. Anonymkode: c8cda...fef
Andro Skrevet 25. mai 2023 #19 Skrevet 25. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Spør du meg så virker det nesten som det er helt umulig for han å styre. Jeg tenker at det er tull. Vi bestemmer vår egen adferd, selv om vi kanskje må krangle mer med oss selv for å få det til. Endret 25. mai 2023 av Andro 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #20 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men kjenner en fyr som var mye utro mot venninna mi, jeg vet at han er adhd pga vennene hans har sagt det, men han vet ikke at vi vet det. Hun er en pen dame og hyggelig, tror du han gjorde det pga adhd'n hans ? Kan ahd påvirke dette for noen, eller er han bare en dårlig person? Spør du meg så virker det nesten som det er helt umulig for han å styre. Anonymkode: c8cda...fef Om han ikke kan styre det, så er han i psykose. Han er vel bevisst? Alle kan styre handlingene sine, men med ADHD må man kanskje av og til jobbe litt hardere for å ta gode avgjørelser om impulsiviteten kommer i veien. Anonymkode: 376cb...602 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå