AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #1 Skrevet 25. mai 2023 Menn og Kvinner er ulikt skrudd saman i forhold til det å håndtere følelser. Barn som ikkje fekk klemmer, og oppmerksamhet av mor eller far når de var barn er naturleg nok ikkje så flinke på dette inn i voksenaldren. Barn som ikkje lærde seg å rydde på rommet, bistå med oppvasken, og ta del i det daglige arbeide i hjemmet har mistet noe på sin ferd inn i voksenalderen. Innenfor mannlige miljøer har de tradisjonelt aldri vert så gode til å gi hverandre ros, og oppmerksamhet når ting går bra, men derimot veldi gode på å kritisere hverandre når ting ikkje går bra. Positive tilbakemeldinger, og bekreftelser på noe ein gjør er ofte ein motivasjonsfaktor, og handler om trivsel. Mange menn får gjerne ein bekreftelse på igjennsidige følelser fra dama igjennom sexen, medan kvinner legger mer vekt på igjennsidige følelser og bekreftelse /verdisettelese på det de gjør i kvardagen. Men, hvor flinke er egentlig kvinner flest til idag å gi sin partner positive tilbakemldinger på det de gjør i kvardagen ? Anonymkode: ef3c6...0cb
Frkego Skrevet 25. mai 2023 #2 Skrevet 25. mai 2023 Jeg forteller ham at jeg setter pris på ham og at jeg elsker ham hver eneste dag. Forteller ham ofte at han er en fantastisk pappa og at jeg er glad for å ha ham i livet mitt. Han gjør det samme og noe annet hadde vært feil for oss begge. Tror flere ser på dette som kliss og klisjé, men jeg tror det er viktig å vise at man verdsetter partneren sin med ord også. Spesielt siden mange par har ulike kjærlighetsspråk (igjen; kliss), så det den ene ser på som et tegn på kjærlighet ikke nødvendigvis tolkes som et tegn på kjærlighet av partner. Ellers viser vi det gjennom sex, at vi behandler hverandre fint, kjærtegner hverandre, vier tid til hverandre og at vi gjør små ting for hverandre i hverdagen. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #3 Skrevet 25. mai 2023 Hver dag faktisk, han gjør det samme tilbake. Tar ikke hverandre for gitt. Anonymkode: 56c99...2aa 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #4 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Menn og Kvinner er ulikt skrudd saman i forhold til det å håndtere følelser. Barn som ikkje fekk klemmer, og oppmerksamhet av mor eller far når de var barn er naturleg nok ikkje så flinke på dette inn i voksenaldren. Barn som ikkje lærde seg å rydde på rommet, bistå med oppvasken, og ta del i det daglige arbeide i hjemmet har mistet noe på sin ferd inn i voksenalderen. Innenfor mannlige miljøer har de tradisjonelt aldri vert så gode til å gi hverandre ros, og oppmerksamhet når ting går bra, men derimot veldi gode på å kritisere hverandre når ting ikkje går bra. Positive tilbakemeldinger, og bekreftelser på noe ein gjør er ofte ein motivasjonsfaktor, og handler om trivsel. Mange menn får gjerne ein bekreftelse på igjennsidige følelser fra dama igjennom sexen, medan kvinner legger mer vekt på igjennsidige følelser og bekreftelse /verdisettelese på det de gjør i kvardagen. Men, hvor flinke er egentlig kvinner flest til idag å gi sin partner positive tilbakemldinger på det de gjør i kvardagen ? Anonymkode: ef3c6...0cb Her er jo premisset ditt helt feil. Man kan tvert i mot bli flink til å gjøre det en selv savnet i egen oppvekst. Jeg fikk aldri noen klem fra mine foreldre eller noen positiv tilbakemelding på noe som helst. De sa heller aldri at de var glad i meg eller stolt av meg. Mine barn får klem hver eneste dag. Jeg forteller dem hver dag at jeg er glad i dem, og ofte at jeg er stolt av dem. Min mann får minst ukentlig takk for ting han gjør. Vi klemmer hverandre ofte. Det varierer hvem av oss som tar initiativ til det. Anonymkode: 98a20...e6e 3 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #5 Skrevet 25. mai 2023 Hele tiden. Både for det han gjør og det han er. Gir ham komplimenter for hvor fin han er, hvor god han er med barna, hvor flink han er å se familiens behov. Han får ikke noe skryt for å rydde sokkene sine eller ta oppvasken Anonymkode: c86d1...077 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #6 Skrevet 25. mai 2023 Hver dag. Har en flink mann, så da er det naturlig å si det til han. Anonymkode: d54ff...c27
Andro Skrevet 25. mai 2023 #7 Skrevet 25. mai 2023 Jeg er en praktisk og jordnær person som snakker mest om praktiske ting, planlegging og det som er her og nå. Samtidig så nyter jeg jo veldig at han verdsetter det jeg gjør, den jeg er og at han gleder seg over å være sammen. - og han er så flink til å si det. Han får meg til å føle det som om han forguder jorden jeg går på, Jeg har ikke vært like flink, fordi det ikke faller naturlig for meg. Vi kommer nok fra veldig ulike familiekulturer. Det er noe jeg har satt meg for faktisk, at jeg må bli mye flinkere til å formidle hvor flott og god han er, og hvor glad jeg er for å se ham, være inntil ham, og hvor bra han også får meg til å føle meg. Jeg må rett og slett øve på det, og ha selvdisiplin på å huske å si det høyt.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #8 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men, hvor flinke er egentlig kvinner flest til idag å gi sin partner positive tilbakemldinger på det de gjør i kvardagen ? Anonymkode: ef3c6...0cb Jeg gir ikke ros til voksne mennesker som gjør ting man forventer at de gjør. Skryt og ros for ting ting som forventes naturlig forringer verdien av rosen. Tror mannen min også selv ville blitt litt passe oppgitt om jeg plutselig skulle gitt han ros for normale, vanlige ting. Det viser bare at man har lave forventninger. Anonymkode: 2ef01...568 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #9 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg gir ikke ros til voksne mennesker som gjør ting man forventer at de gjør. Skryt og ros for ting ting som forventes naturlig forringer verdien av rosen. Tror mannen min også selv ville blitt litt passe oppgitt om jeg plutselig skulle gitt han ros for normale, vanlige ting. Det viser bare at man har lave forventninger. Anonymkode: 2ef01...568 Dette. Jeg gidder ikke å skryte av at en voksen person har tatt oppvasken eller ryddet bokseren i kleskurven. Jeg gir skryt hvis han har laget en ekstra god matboks til barnet, tatt barnet med på fisketur ut av det blå, har vist seg bra på jobb, reagert på en omsorgsfull måte på noe osv. Anonymkode: c86d1...077 3
Trolltunge Skrevet 25. mai 2023 #10 Skrevet 25. mai 2023 Slikt er så viktig, så daglig. Jeg var ikke flink til det tidligere, og da var det mye mannen min ikke våget å gjøre, fordi han oppfattet det som min arena, hvor jeg ville ha ting på min måte. Nå når jeg skryter mye har han fått veldig selvtillit på mye ulikt som tidligere var "mitt", og det medfører at jeg nå har fått en mann som våger å ta initiativ til å gjøre veldig mye. Han tar rett og slett ansvar for hus, hage, bil og familie på en likeverdig måte nå. Spør ikke meg, og venter ikke på grønt lys fra meg, som om jeg var nødvendig dirigent. Ufattelig deilig! 😊 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #11 Skrevet 25. mai 2023 Roser svæært sjeldent, siden det er ikke spesielt grunnlag for at han skal få ros enda. Kommer det grunnlag til det så roser jeg selvsagt. Her går det på jobb, og rett til gaming til 2 på natta når han er hjemme. Jeg jobber også, men har alt ansvar av rengjøring hjemme, budsjett og matlaging. Har godtatt at slik har det blitt. Men han får da ikke ros for å gå ut med søpla eller legge egen skittentallerken i oppvaskmaskinen. Anonymkode: 9aa8b...e3d
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #12 Skrevet 25. mai 2023 Både jeg og mannen roser hverandre flere ganger om dagen. Litt sånn mini-ros for å vise at vi setter pris å hverandre. Som "åh, så fint at du har tatt ut bosset/hengt opp klærene", "så flink du var med <barnet vårt> i sted", "så fin du var i den buksen"; osv. Anonymkode: 33807...e3a 1
Exinferis Skrevet 25. mai 2023 #13 Skrevet 25. mai 2023 Er ikke flink nok til dette, og jobber stadig med å forbedre meg selv på området.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #14 Skrevet 25. mai 2023 Takker han hver dag for ting han gjør og sier også at jeg verdsetter han hver dag. Det er naturlig for meg, jeg fikk lite ros og fysisk oppmerksomhet i form av klemmer osv som barn og er er derfor bevisst på å sørge for å gi klemmer og ros selv da jeg savnet det som barn. Anonymkode: f557d...01e
Bovina sancta Skrevet 25. mai 2023 #15 Skrevet 25. mai 2023 Jeg skal ikke påstå at jeg skryter av ham, jeg er enig med AnonymBruker som mener det er litt infantiliserende. Når det er sagt, er det viktig for meg å bekrefte ham hver dag. Vi sier daglig til hverandre at vi elsker hverandre, og jeg takker ofte for ting han gjør rundt i huset for å vise at jeg ser at han har gjort det. Og for å vise at jeg ikke tar ham for gitt. Han takker meg på samme måte når jeg har gjort noe i huset, og jeg synes det er veldig hyggelig. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #16 Skrevet 25. mai 2023 Er ikke så god på det. Er bedre på å kritisere. Øver meg på å rose. Kommer fra et hjem med bare kritikk og aldri ros. Han vet jeg jobber med det. Jeg er blitt bedre, men har en lang vei å gå, for jeg må bli mer oppmerksom på det positive enn det negative og da må jeg snu hjernen 180 grader. Anonymkode: f8847...965 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #17 Skrevet 25. mai 2023 Menn skal ikke ha ros for å gjøre helt vanlige menneskelige ting i hverdagen som å sette inn oppvasken, brette sammen klær eller være snill mot meg Anonymkode: aea72...a71 2
flusa Skrevet 25. mai 2023 #18 Skrevet 25. mai 2023 Jeg skryter at mannen min hver dag,det samme gjør han med meg❤️ Vi er ærlige,trofaste og viser hvor mye vi bryr oss om hverandre hver dag❤️ Vi har begge vært i forhold før,hvor vi ikke trivdes og hadde det så godt. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #19 Skrevet 25. mai 2023 Som barn måtte vi 3 brørne ta tidleg del i deglige drifta på gården, og de øvrige arbeidsoppgavene i hjemmet som mine hardtarbeidende foreldre hadde og fekk på den måten tidleg voksenkontakt, og innsyn i arbeide de voksne utførte. Fekk alltid høre hvor godt vi barna fekk det i forhold til deres oppvekst. Opplevde aldri å få noen gode klemmer, og påskjønnelse for deltagelse i det daglige arbeide. . Begge mine foreldre mine foreldre var disiplinere, og ansvarsfulle,og det følte nok kvardagen ofte som en kamp for tilverelsen. Lommepenger eller ukepenger for arbeid vi tok del i var eit ukjent begrep. Hørte aldri mine foreldre ga ros til hverandre,og aldri noen diskusjon om arbeidsfordelingen, og var heller ikkje naturleg. Menn tok de fysisk tyngste arbeidsoppgavene både innenfor, og utenfor hjemmet, og mor omsorgsfull. Mye av holdningsgrunnlaget til mine foreldre / besteforeldre blei videreført til etterhvert våre barn, men forsøkte å luke ut det som vi følte var uheldig Anonymkode: ef3c6...0cb 1
Frkego Skrevet 25. mai 2023 #20 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg gir ikke ros til voksne mennesker som gjør ting man forventer at de gjør. Skryt og ros for ting ting som forventes naturlig forringer verdien av rosen. Tror mannen min også selv ville blitt litt passe oppgitt om jeg plutselig skulle gitt han ros for normale, vanlige ting. Det viser bare at man har lave forventninger. Anonymkode: 2ef01...568 Jeg gir heller ikke ros til mannen for at han gjør husarbeid etc. Det er jo en selvfølge. Likevel tror jeg det er viktig å få høre at man blir satt pris på. At man er takknemlig for at partner gjør en innsats, ser deg, engasjerer seg i familien. Dette går begge veier. Selv om det er en selvfølge at jeg rydder og vasker når jeg har tid og det er behov (akkurat som han gjør), så blir jeg glad når det blir lagt merke til. Jeg blir glad når han sier at han setter pris på alt jeg gjør. Skulle bare mangle at jeg viste ham samme takknemligheten. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå