AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #1 Skrevet 25. mai 2023 Jeg trenger noen råd angående jobb... Jeg er en kvinne på 30 år, og jeg har jobbet innenfor min bransje siden 2020, da jeg ble ferdig utdannet. Fra 2020 og til mars i år jobbet jeg samme sted, der det var høyt arbeidspress og ikke god nok lønn for så mye jeg jobbet og ga av meg selv til jobben, følte jeg. Det ble et lite hyggelig arbeidsmiljø etter hvert fordi jeg hadde en veldig stresset sjef som ble hissig når det var travelt. I tillegg følte jeg ikke at jeg hadde så mange rundt meg å lære av, og det var noe jeg ønsket siden jeg fremdeles var ganske nyutdannet. Til slutt fikk jeg nok, og søkte på nye jobber. Jeg fikk tilbud om en ny jobb etter hvert, og det hørtes bra ut (men med en del ansvar og ikke noen andre på teamet, altså ganske alene i rollen), men det var et bra lønnshopp og jeg ville vekk, så jeg tok jobben uten å tenke så veldig mye om det. Nå har jeg vært i den nye jobben i 4 måneder, og jeg innser at det ikke er helt slik jeg så for meg. Jeg står alene i en rolle som egentlig skal gjøre jobben til et team, og ingen på jobb forstår omfanget. Jeg har fått en stor annen oppgave som er helt utenfor mitt fagfelt og ansvarsområde, og som det ikke ble fortalt noe om i intervjuer eller i stillingsbeskrivelse. Jeg kjenner at jeg ikke trives, at jeg er overveldet over alt som skal gjøres, og at det rett og slett er for mye for en person. Jeg får litt panikkfølelse, og siden jeg fremdeles er i prøvetid, frister det veldig å si opp. Men jeg har vokst opp med foreldre som alltid sa ”aldri si opp en jobb før du har fått en ny”, så det skremmer meg fra å si opp. Jeg søker nye jobber hele tiden, og kan få noen oppdrag fra gammel jobb så jeg får inn litt lønn, men med boliglån og ansvar osv. sitter det langt inne å skulle si opp uten noe nytt heltid å gå til. Likevel har jeg en del sparepenger på konto, og jeg og samboer skal få valp om en måned, så det frister å si opp og heller ta seg en liten pause fra jobb og leve på sparepenger, og ta skikkelig vare på valpen og lære den å være alene på en god måte og ikke forhastet. Jeg føler meg utbrent fordi jeg fremdeles er sliten fra gamlejobben, og at det ikke har blitt bedre nå i ny jobb har tæret enda mer på meg. Jeg er veldig, veldig sliten, og litt ”fri” frister veldig. Hva tenker dere? Noen som har vært i lignende situasjon og har noen råd å gi meg? Jeg tenker at om det er helt krise og jeg ikke får ny relevant jobb om jeg slutter i den jeg har nå, så får jeg ta en butikkjobb eller en annen ”vanlig jobb” for å tjene penger mens jeg fortsetter å søke relevante jobber. Anonymkode: 77db3...ac6
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #2 Skrevet 25. mai 2023 Har du forsøkt å kommunisere at det er for mye der du er? Du er helt sikker på at det vil bli uoverkommelig når du har blitt kjent med oppgavene skikkelig? Fire måneder er kort tid, og mye kan føles overveldende i starten. Jeg tror jeg ville gitt det litt mer tid. Når det er sagt, så er jeg i litt samme situasjon som deg. Jeg er i oppsigelse nå og begynner snart i ny jobb. Jeg sa opp pga et enormt arbeidspress som virkelig aldri tok pause. De siste årene har jeg jobbet kvelder, helger, helligdager og i min egen «ferie». Jeg er totalt utslitt og må være ærlig å si at jeg er veldig spent på om jeg har overskuddet som kreves for å begynne i en ny jobb. Anonymkode: 3f601...e32 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #3 Skrevet 25. mai 2023 Har du forsøkt å gå i dialog med din leder? Hvis oppgavene dine ikke er nevnt verken i stillingsutlysning, i intervju eller i stillingsbeskrivelse, er det jo noen avklaringer her som må gjøres, tenker jeg. Jeg ville begynt der. Om du ikke ser noen løsning etter det, ville jeg nok vurdert å si opp. Og dere har vel en plan for valpen om du ikke sier opp også? Anonymkode: fee5f...8f6
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #4 Skrevet 25. mai 2023 Jeg har samme utfordring. Og frister ikke å starte rett i noen ny jobb heller, da jeg ikke ønsker å være utbrent fra start. Har gått frem og tilbake i flere måneder og tror jeg bare må si opp nå. Anonymkode: 1ab9a...ea2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #5 Skrevet 25. mai 2023 Jeg gjorde det, og det var både nydelig og det lureste jeg noensinne har gjort. Reiste rett på lang ferie. Husker faktisk lite av perioden mellom ferien og at jeg startet i ny jobb, så jeg trengte virkelig pausen. Du må nesten se på økonomien din. Jeg hadde økonomisk mulighet til det, og en veldig stor fleksibilitet når det kom til muligheten for å ta en annen jobb på kort varsel (uansett hvor i landet), og det er jo en viktig del av vurderingen jeg gjorde. Anonymkode: 79e5f...b86 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #6 Skrevet 25. mai 2023 Jeg hadde sluttet. Livet er for kort til å jobbe steder man ikke trivdes. Ta deg en god pause, vær med valpen. Det dukker helt sikkert opp noe tilslutt. Anonymkode: a1544...8c3 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #7 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg gjorde det, og det var både nydelig og det lureste jeg noensinne har gjort. Reiste rett på lang ferie. Husker faktisk lite av perioden mellom ferien og at jeg startet i ny jobb, så jeg trengte virkelig pausen. Du må nesten se på økonomien din. Jeg hadde økonomisk mulighet til det, og en veldig stor fleksibilitet når det kom til muligheten for å ta en annen jobb på kort varsel (uansett hvor i landet), og det er jo en viktig del av vurderingen jeg gjorde. Anonymkode: 79e5f...b86 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg hadde sluttet. Livet er for kort til å jobbe steder man ikke trivdes. Ta deg en god pause, vær med valpen. Det dukker helt sikkert opp noe tilslutt. Anonymkode: a1544...8c3 This. TS, helsa er viktigst. Anonymkode: 4d997...414
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #8 Skrevet 25. mai 2023 Hvis du nærmer deg utbrent, da er du faktisk syk. Snakk med legen din, mulig du trenger en sykemelding. Så får du prioritere hvile, og tenke deg om for videre. Anonymkode: e180b...b05 3 1
esmer Skrevet 25. mai 2023 #9 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg trenger noen råd angående jobb... Jeg er en kvinne på 30 år, og jeg har jobbet innenfor min bransje siden 2020, da jeg ble ferdig utdannet. Fra 2020 og til mars i år jobbet jeg samme sted, der det var høyt arbeidspress og ikke god nok lønn for så mye jeg jobbet og ga av meg selv til jobben, følte jeg. Det ble et lite hyggelig arbeidsmiljø etter hvert fordi jeg hadde en veldig stresset sjef som ble hissig når det var travelt. I tillegg følte jeg ikke at jeg hadde så mange rundt meg å lære av, og det var noe jeg ønsket siden jeg fremdeles var ganske nyutdannet. Til slutt fikk jeg nok, og søkte på nye jobber. Likevel har jeg en del sparepenger på konto, og jeg og samboer skal få valp om en måned, så det frister å si opp og heller ta seg en liten pause fra jobb og leve på sparepenger, og ta skikkelig vare på valpen og lære den å være alene på en god måte og ikke forhastet. Jeg føler meg utbrent fordi jeg fremdeles er sliten fra gamlejobben, og at det ikke har blitt bedre nå i ny jobb har tæret enda mer på meg. Jeg er veldig, veldig sliten, og litt ”fri” frister veldig. Anonymkode: 77db3...ac6 Herregud. Utbrent av at sjefen er veldig stresset (har til gode å se en sjef som ikke er stresset) og du hadde ingen du kunne lære noe av? Det er misbruk av uttrykket "utbrent". Jeg ville ikke anbefalt å si opp jobben før du har en ny å gå til, eventuelt hadde jeg sagt opp og fortsatt å drive freelance slik at du ikke har hull i CV'en som det kan være vanskelig å foklare en ny arbeidsgiver. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #10 Skrevet 26. mai 2023 esmer skrev (12 timer siden): Herregud. Utbrent av at sjefen er veldig stresset (har til gode å se en sjef som ikke er stresset) og du hadde ingen du kunne lære noe av? Det er misbruk av uttrykket "utbrent". Jeg ville ikke anbefalt å si opp jobben før du har en ny å gå til, eventuelt hadde jeg sagt opp og fortsatt å drive freelance slik at du ikke har hull i CV'en som det kan være vanskelig å foklare en ny arbeidsgiver. Enig. Det er altfor mange som misbruker utrykket. Utbrenthet kan være en veldig alvorlig tilstand. Anonymkode: 548ff...3d0
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #11 Skrevet 26. mai 2023 Go for it! Altfor mange som lar seg kue og herse med i arbeidslivet (og livet generelt) Anonymkode: 8e6cc...2a0 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #12 Skrevet 26. mai 2023 Nei. Noen ganger viser det seg at folk som trodde de var i ferd med å bli utbrent, faktisk var i tildig stadie av å utvikle en sykdom. De sier opp, men helsen blir verre fordi de egentlig er i ferd med å utvikle et fysisk problem. Og så står de der på bar bakke når de innser at de ikke klarer jobbe på grunn av den fysiske helsen Dersom du er utbrent, få sykmelding. Ikke si opp Anonymkode: 37fa2...171 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #13 Skrevet 26. mai 2023 Ja, i ditt tilfelle bør du ta deg av valpen. Men du har vel tre måneders oppsigelse?? Anonymkode: b1d9b...cc4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #14 Skrevet 26. mai 2023 Jeg sluttet, tok en bachelor innen helse og har en faglig utfordrende men lite stressende (sammenlignet med før) jobb nå. Litt mindre lønn som er helt ok siden jeg nå har ordentlig fri i ferier, helger og kvelder. Anonymkode: c5414...6c5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #15 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har samme utfordring. Og frister ikke å starte rett i noen ny jobb heller, da jeg ikke ønsker å være utbrent fra start. Har gått frem og tilbake i flere måneder og tror jeg bare må si opp nå. Anonymkode: 1ab9a...ea2 Ja, spar opp så mye penger du kan. Du får 18ukers karantene på dagpenger, Jeg sa også opp, men klargjorde meg økonomisk før det. Nå går jeg på dagpenger, skal gå på det i 2år er min plan. Om det ikke dukker opp en redusert stilling jeg kan stå i. Å brenne seg ut i jobben er det dummeste man gjør....aldri igjen!! Anonymkode: dd087...9a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå