Gå til innhold

vifta på laptopen går hele tiden..nesten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte brukt laptop for 6mnd siden. Den er ca 2 år gammel.

Tror ikke den bråkte så mye med en gang, men nå går vifta på den nesten hele tiden. (tror det er vifta i allefall..)

Den blir jo så stille (deilig stille) når vifta stopper, men så går det bare en liten stund så er den i gang igjen. Ofte blir maskinen veldig varm og så slår hele greia seg av. Noen råd om hva jeg kan gjøre...?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har akkurat det samme problemet, har fått høre at jeg bør renske vifta, men har ikke rota meg til det. Min er vel 3 1/2 år gammal tenker jeg.

Følger med på hvilke svar du får jeg :)

Skrevet

Det er riktig som saskia sier, den interne viften er antakelig full av støv. Den vanligste måten å fikse dette på, er å åpne dekselet over viften (enten et deksel under maskinen, eller selve tastaturet) og blåse rent. Dette bør et PC-verksted kunne gjøre for deg for en hundrelapp.

Kreative sjeler tenker sikkert nå at det må være mulig å bruke en støvsuger, og suge støvet ut der viften blåser ut varmluften. Jada, dette er ikke fullt så effektivt som trykkluft rett mot kjøleribben og viften, men det er mulig. Det som da er EKSTREMT VIKTIG, er at man IKKE setter støvsugermunnstykket rett over ventilasjonsutgangen og lar den suge ivei. Støvsugeren er nemlig så kraftig, at den på kort tid kan dra viften rundt til den går mye fortere enn den tåler! Ikke la støvsugermunnstykket dekke hele utgangen, og hold den ikke inntil i mer enn et sekund av gangen.

Og selvsagt skal maskinen være AV når dette gjøres, og aller helst stå på et jordet underlag (metallet v/kjøkkenvasken, komfyrtoppen e.l.) pga. statisk elektrisitet.

Skrevet

Takk for svar..

Hvis ikke det koster mer enn en hundrelapp eller to så skal jeg jammen få noen som kan det til å gjøre dette for meg.

Måtte akkurat starte opp igjen fordi den slo seg av for ente gang... :sur:

Gjest gjest1
Skrevet
Kreative sjeler tenker sikkert nå at det må være mulig å bruke en støvsuger, og suge støvet ut der viften blåser ut varmluften.

Hehe, jeg støvsugde laptopen engang. Svusj sa det, og borte var tastaturknappene. Da var det bare å kutte opp støvsugerposen, og kneppe på knappene igjen :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...