AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #1 Skrevet 25. mai 2023 Vi skal leie hus i Spania i sommer, med broren min. Vi har 2 tenåringer, mens han har 1 tenåring og 1 fireåring. Begge har partnere. Huset har fellesområder med basseng, stue, kjøkken, takterrasse. I tillegg har vi hver vår fløy, med 2 soverom og tilhørende bad. Vi er begge opptatt av å betale for oss, men er litt uenige. Jeg tenker at vi kan betale litt ekstra, siden fireårigen krever lite av huset. Mens broren min mener at vi bør betale likt. Hva tenker du er rettferdig? Anonymkode: bbe3b...1d3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #2 Skrevet 25. mai 2023 Ja tenker de med 4 åringen betaler mindre Anonymkode: e06af...7c5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #3 Skrevet 25. mai 2023 Likt. Fireåringer gjør MYE av seg (har småbarn selv ). Ser ikke helt hvordan alder på barnet skal gjøre at han skal betale mindre? Anonymkode: 3c8a3...cf7 8 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #4 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi skal leie hus i Spania i sommer, med broren min. Vi har 2 tenåringer, mens han har 1 tenåring og 1 fireåring. Begge har partnere. Huset har fellesområder med basseng, stue, kjøkken, takterrasse. I tillegg har vi hver vår fløy, med 2 soverom og tilhørende bad. Vi er begge opptatt av å betale for oss, men er litt uenige. Jeg tenker at vi kan betale litt ekstra, siden fireårigen krever lite av huset. Mens broren min mener at vi bør betale likt. Hva tenker du er rettferdig? Anonymkode: bbe3b...1d3 Hva mener du med "å kreve lite av huset"? Anonymkode: d74e2...b93 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #5 Skrevet 25. mai 2023 Likt for huset, broren kan eventuelt betale litt mindre for mat ol, hvis dere skal dele helt likt. Anonymkode: cd47f...3fc 5
Påkrevd Skrevet 25. mai 2023 #6 Skrevet 25. mai 2023 Har aldri vært borti et lite barn som sitter stille på plassen sin gjennom hele ferien. Attpåtil med basseng. Tipper fireåringen bruker det huset mer enn alle de andre tilsammen, jeg😅 11
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #7 Skrevet 25. mai 2023 Her ville jeg betalt likt. Men om det er snakk om mat - så tenker jeg at fireåringen spiser mindre enn en tenåring - så der kan kanskje dere betale litt mer om dere kjøper inn til felles frokost etc. Anonymkode: aaf55...052 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #8 Skrevet 25. mai 2023 Det er lettere å betale likt enn å finfordele basert på ulik alder på barna. Spander heller noe godt en kveld for å «make up the difference» dersom du ønsker Anonymkode: b0c33...93a 7 1
Misanthropis Skrevet 25. mai 2023 #9 Skrevet 25. mai 2023 Betal likt, er der i det hele tatt en issue, så hadde jeg revurdert hele ferien. men skjønner der er litt sent, så sørg for å best mulig ha avtalt alle kostnader/ regler på forhånd. om noen vil på dyrere aktiviteter, restauranter. hvor skal man spise hjemme måltider, bassengbruk, etc. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #10 Skrevet 25. mai 2023 Likt, sålenge dere har like mange/store soverom. Hadde dere hatt to soverom, mens de andre ett soverom med fireåring sovende på en madrass på gulvet, ville det vært naturlig at de betalte mindre. Anonymkode: 224af...3fa 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #11 Skrevet 25. mai 2023 Likt antall mennesker og likt antall voksne som deler på kostnaden, her er det ingen grunn til noe annet enn å dele helt likt. Anonymkode: 3af33...ccc
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #12 Skrevet 25. mai 2023 Ville delt likt, ettersom dere skal ha like mange soverom. Som mange andre sier, vil ikke akkurat påstå at en 4-åring IKKE bruker huset.. Men gjerne dere kan betale mer av maten, ettersom tenåringer spiser mer. Anonymkode: 40d64...c6d 1
Hengebuksvinet Skrevet 25. mai 2023 #13 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja tenker de med 4 åringen betaler mindre Anonymkode: e06af...7c5 Jeg klarer ikke å se logikken. Fireåringen roter nok like mye som resten av gjengen, og likt antall soverom/ bad. Da bør man dele likt. Blir sprø av å regne på kroner og ører i sånne sammenhenger. 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #14 Skrevet 29. mai 2023 Jeg har ingen tenåringer, men to små og deriblant en fireåring. Jeg ville heller sagt at man skulle betalt mer om man hadde små barn, fordi mange oppfatter dem som en ulempe på tur. Trass og krangling, tidlige leggetider og tøys. Men sånn generelt mener jeg at dere fordeler ut fra hvor mange voksne dere er på tur, og at hver familie betaler en lik andel. Anonymkode: 03496...7b4 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #15 Skrevet 29. mai 2023 Jeg ville bare delt likt i de fleste situasjoner. Og samtidig vist raushet i innkjøp og adhoc ting. For eksempel vet jeg at jeg og mannen er glad i god vin, så da plukker vi med dette selv - og deler selvfølgelig. Fellesturer fungerer ikke om noen er opptatt av milimeterrettferdighet. For slik er det umulig å oppnå. Anonymkode: 6c27e...d8e 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #16 Skrevet 29. mai 2023 Misanthropis skrev (På 25.5.2023 den 11.45): Betal likt, er der i det hele tatt en issue, så hadde jeg revurdert hele ferien. men skjønner der er litt sent, så sørg for å best mulig ha avtalt alle kostnader/ regler på forhånd. om noen vil på dyrere aktiviteter, restauranter. hvor skal man spise hjemme måltider, bassengbruk, etc. Det er nok neppe et problem etter som uenigheten er at ts ønsker å betale MER. Da tenker jeg ts kan kjøpe inn til en ekstra god middag en dag og så er det ordnet. Anonymkode: 532c4...6c4 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #17 Skrevet 29. mai 2023 Likt for huset. Mat kan dere betale litt mer av siden dere spiser mest. Anonymkode: d4db0...db8
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #18 Skrevet 30. mai 2023 Likt, da dere har like mange soverom/plass. Ser ikke grunn til at noen skal betale mer eller mindre da. Anonymkode: fc1e9...859 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #19 Skrevet 31. mai 2023 Ville fordelt leieutgifter likt så lenge dere disponerer samme antall rom. Annen fordeling hvis den ene delen er mindre enn den andre. Så ville jeg avtalt at man handler inn mat for eksempelvis annenhver dag. Kanskje tilby å betale litt ekstra siden dere har to store barn. Anonymkode: ce216...546
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #20 Skrevet 2. juni 2023 Vi reiser også flere reisefølger sammen. Vi deler pr familie, ikke etter hvor mange barn man har. Skal de med tre barn betale mer enn de med to og straffes for å ha fått et barn til? De må jo allerede betale mye mer i flybilletter. Anonymkode: b479b...40c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå