Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange er opptatte av at det er en investering å f.eks. eie sitt eget hus, og sin egen bil (og båt, hytte etc.)

Men hvorfor er det så mange som LEIER strømmetjenester? Spotify f.eks.? i gamledager eide vi CD-spiller og CD'er og det var vårt til evig tid. Vi eide tingene våre! Vi eide også spillkonsoller og tilhørende spill, og vi eide en VHS og DVD-spiller med tilhørende kassetter/DVD'er. Det var vårt og vi hadde eierskap. 

Vi eide også Word og antivirus, nå går det ut på dato og du må til evig tid leie det for 800kr i året. 

Alle eide bilen sin, stort sett. Nå leaser folk bil. Ikke alle selvsagt. Ingenting gjelder absolutt alle. 

Men hvorfor viktigheten av å eie én ting og så kan vi bare leie en annen ting? Hvorfor ikke eie alt man har, så langt det lar seg gjøre? Man får kontroll over sitt eget liv. 

Anonymkode: 8cfbb...081

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor er det så mange som LEIER strømmetjenester? Spotify f.eks.?

Når det kommer til spotify så synes jeg det er innafor å ha tilgang til så mye musikk og podcaster for en skarve hundrelapp eller noe i mnd, Skulle jeg kjøpt CD plater tilsvarende mine spillelister så snakker vi ganske mange ti-tusenlapper. Jeg kan leie tilgang til de sitt bibliotek for en bitteliten brøkdel av det. 

Pluss, jeg slipper å lete etter CD plater, jeg slipper ha et stort eget møbel for høytalere og spiller, jeg slipper å ha CD stativer stående i stua. Så for min del er musikkstrømming helt ok. 

Samme med TV strømming bortsett fra at det er litt håpløst med alle de forskjellige tjenestene. Nå ser jeg ganske lite på TV så det plager meg ikke så mye. 

Anonymkode: 0a477...a89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mamma og pappa flyttet nylig. De hadde et rom som var et bibliotek fylt av bøker. Et annet rom var fylt av vhs og dvd. Hylle på hylle med cd-er og til og med gamle lp-plater. 

Nei takk.

Anonymkode: bc6e8...de1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du bommer litt. VHS-utleie var en stor ting på 80-tallet. Spillkonsoller eier folk fortsatt, samme med spill. Leasing av bil er det et fåtall som gjør. Spotify trenger man ikke å betale for, med de begrensningene det gir.

Alle tingene trenger et sted å oppbevares, oppbervaring koster både tid og penger å få i hus og vedlikeholde. En film ser man generelt ikke så mange ganger, da er det billiger å leie tilgang når man faktisk skal se den framfor å kjøpe den. Jeg leide film i helgen til kr 49. Det er langt billigere, og raskere å få i hus, enn å kjøpe en blueray eller dvd til over 150 kr + kjøring + tid.

Anitvirus har jeg ikke hatt på massevis av år, og word har jeg heller ikke. Jeg har macbook.

Å eie en hel masse ting gjør en ikke fri, det er det motsatte. Mange ting, så eier tingene deg. Kontroll på tingene sine har man mye lettere om en har lite ting. Det er lettere å søke fram musikk på spotify framfor å lete seg fram i cd-samlingen for så å sette den på i en cd-spiller.

Anonymkode: b536a...5b3

• Liker 3
Skrevet

Det er jo litt forskjell på å eie et hus og en CD samling. Den ene er både en nødvendighet (=tak over hodet) og en investering. Den andre har allerede sunket så mye i verdi at ikke engang loppemarkeder vil ta den imot.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Portia Catonis skrev (Akkurat nå):

Det er jo litt forskjell på å eie et hus og en CD samling. Den ene er både en nødvendighet (=tak over hodet) og en investering. Den andre har allerede sunket så mye i verdi at ikke engang loppemarkeder vil ta den imot.

Hus har også sunket så mye i verdi at folk sliter med å få solgt, og på sikt cil de ikke få solgt fordi ingen har råd til å kjøpe. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes du bommer litt. VHS-utleie var en stor ting på 80-tallet. Spillkonsoller eier folk fortsatt, samme med spill. Leasing av bil er det et fåtall som gjør. Spotify trenger man ikke å betale for, med de begrensningene det gir.

Alle tingene trenger et sted å oppbevares, oppbervaring koster både tid og penger å få i hus og vedlikeholde. En film ser man generelt ikke så mange ganger, da er det billiger å leie tilgang når man faktisk skal se den framfor å kjøpe den. Jeg leide film i helgen til kr 49. Det er langt billigere, og raskere å få i hus, enn å kjøpe en blueray eller dvd til over 150 kr + kjøring + tid.

Anitvirus har jeg ikke hatt på massevis av år, og word har jeg heller ikke. Jeg har macbook.

Å eie en hel masse ting gjør en ikke fri, det er det motsatte. Mange ting, så eier tingene deg. Kontroll på tingene sine har man mye lettere om en har lite ting. Det er lettere å søke fram musikk på spotify framfor å lete seg fram i cd-samlingen for så å sette den på i en cd-spiller.

Det har gått mer over til streaming av spill gjennom PC, enn tidligere.

Jeg skjønner at ting er lettere, men du eier da altså ingen av tingene dine.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Mamma og pappa flyttet nylig. De hadde et rom som var et bibliotek fylt av bøker. Et annet rom var fylt av vhs og dvd. Hylle på hylle med cd-er og til og med gamle lp-plater. 

Nei takk.

Ok? 

Hvem sitter i best posisjon hvis strømmen går i en måned: De med et bibliotek, eller de med e-bøker? 

Forutsatt at begge har vann og brød.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når det kommer til spotify så synes jeg det er innafor å ha tilgang til så mye musikk og podcaster for en skarve hundrelapp eller noe i mnd, Skulle jeg kjøpt CD plater tilsvarende mine spillelister så snakker vi ganske mange ti-tusenlapper. Jeg kan leie tilgang til de sitt bibliotek for en bitteliten brøkdel av det. 

Pluss, jeg slipper å lete etter CD plater, jeg slipper ha et stort eget møbel for høytalere og spiller, jeg slipper å ha CD stativer stående i stua. Så for min del er musikkstrømming helt ok. 

Samme med TV strømming bortsett fra at det er litt håpløst med alle de forskjellige tjenestene. Nå ser jeg ganske lite på TV så det plager meg ikke så mye. 

Anonymkode: 0a477...a89

Det er jo din preferanse, det, men all den tid du bruker det greiene er du prisgitt andre enn deg selv. Du er avhengig av andre.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ok? 

Hvem sitter i best posisjon hvis strømmen går i en måned: De med et bibliotek, eller de med e-bøker? 

De med e-bøker. Da slipper de i hvertfall å lese i mørket. Men kan slappe godt av. Ta en samtale med hverandre osv.

AnonymBruker
Skrevet
Fant80 skrev (1 minutt siden):

De med e-bøker. Da slipper de i hvertfall å lese i mørket. Men kan slappe godt av. Ta en samtale med hverandre osv.

Slappe av med å... ikke lese e-bøker? Hvorfor må man lese bøker i mørket? 

Trodde du at sola er en stor ledlyspære?😅

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er dustete økonomisk å leie tjenester, de kan jo bare sette opp prisen til det de ønsker hvis de trenger penger, og i tillegg synes jeg sjelden disse fantastiske (ironi) strømmetjenestene har det jrg vil ha uansett. Slår hermed et slag for folkebibliotekene, de skaffer alt og det er gratis.

Anonymkode: 8dc68...e97

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hus har også sunket så mye i verdi at folk sliter med å få solgt, og på sikt cil de ikke få solgt fordi ingen har råd til å kjøpe. 

Man kan fortsatt bo i et hus. Det er verre å bo i en stabel av CD'er.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ok? 

Eh.. de som klarer å underholde seg selv uten en bok?

AnonymBruker
Skrevet
Portia Catonis skrev (17 minutter siden):

Man kan fortsatt bo i et hus. Det er verre å bo i en stabel av CD'er.

Man kan bo i et hus man ikke eier også. Husk at de fleste som mener de eier et hus, eier langt mindre av huset enn hva banken gjør.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eh.. de som klarer å underholde seg selv uten en bok?

Det er ikke mange som hadde greid seg uten strømmetjenester og Internett, skal jeg si deg.

Dersom det ble langvarig, hadde de med bøker kommet desidert best ut. De kunne til og med tjent på å leie ut bøker til fattige (de uten bøker er fattige i dette tilfellet).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg 'leier' bøker, da fra bilblioteket. Jeg får lest boka, men slipper å måtte oppbevare den. Biblioteket betaler jeg også for, via skatteseddelen.

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det har gått mer over til streaming av spill gjennom PC, enn tidligere.

Jeg skjønner at ting er lettere, men du eier da altså ingen av tingene dine.

Jeg ser ikke problemet med å eie mindre ting. Spill kommer og går. Man kan ha en mindre bolig om en ikke har så mange ting. Og som nevnt over, når man opprydding etter at noen dør, det blir også langt lettere. Det er nok veldig mange som har rydda opp i store samlinger fra sine foreldre. Etterkrigsgenerasjoen er jo kjent for å ha masse ting.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke mange som hadde greid seg uten strømmetjenester og Internett, skal jeg si deg.

Dersom det ble langvarig, hadde de med bøker kommet desidert best ut. De kunne til og med tjent på å leie ut bøker til fattige (de uten bøker er fattige i dette tilfellet).

Du tror fattige vil bruke penger på å leie ei bok?

Anonymkode: fc5df...1ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du tror dette noen gang blir aktuelt? De fattige går jo i så fall på biblioteket. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tror dette noen gang blir aktuelt? De fattige går jo i så fall på biblioteket. 

Ja, de går to mil til biblioteket og prioriterer det når bilen ikke virker 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...