AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #1 Skrevet 25. mai 2023 Jeg er så pisslei!!!!!! Har en unge på 8 mnd som fremdeles ikke har lært seg å sove. Han legger seg kl 19, men sovner ikke før nærmere 20. Derifra er han våken en gang mellom 22 og 23, igjen mellom 01 og 02 for så å ha en formening om å starte dagen kl 05. I natt var han våken fra 01-03, jeg NEKTER å gå med på at han var uthvilt da han foreslo å stå opp 05. Nå sitter han fremdeles å hyler i sprinkelsengen 1 time senere (jeg har både trøstet, sunget og bysset). Jeg NEKTER å stå opp og starte dagen 05, det har jeg alltid nektet, likevel prøver han hver eneste dag. Om jeg en sjelden gang går med på å stå opp da er han sur og trøtt og udregelig til jeg legger han igjen 07. Jeg er så sliten av dette søvnfaenskapet. Har ikke sovet på 8 mnd. Når i faen blir dette bedre da? Hvorfor kan han ikke bare sove? På dagtid sover han en halvtime-time rundt kl 09 og 1,5-2 timer i 12-13 tiden. Pappaen nekter å hjelpe meg med nettene så står alene om dette. Anonymkode: 13334...068
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #2 Skrevet 25. mai 2023 Du må gjerne nekte å stå opp, men barnet ditt forstår ikke noe om hvorfor, og da blir det dårlig stemning. Her har vi stått opp før 5 i halvannet år. Vi har prøvd ALT!!!! Han er og blir lys våken fra et sted mellom 4 og 05.30. Hver dag. Jeg bare aksepterte at det er sånn det er, og legger meg 21.30. Trøster meg med at ingen 15-åringer står opp så tidlig… Hvis du har prøvd alt og ingenting hjelper er det bare en ting å gjøre, og det er å jobbe med aksept for situasjonen. Anonymkode: 95a8c...353 15 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #3 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må gjerne nekte å stå opp, men barnet ditt forstår ikke noe om hvorfor, og da blir det dårlig stemning. Her har vi stått opp før 5 i halvannet år. Vi har prøvd ALT!!!! Han er og blir lys våken fra et sted mellom 4 og 05.30. Hver dag. Jeg bare aksepterte at det er sånn det er, og legger meg 21.30. Trøster meg med at ingen 15-åringer står opp så tidlig… Hvis du har prøvd alt og ingenting hjelper er det bare en ting å gjøre, og det er å jobbe med aksept for situasjonen. Anonymkode: 95a8c...353 Hadde jeg fått sove fra 21:30 til 05 skulle jeg glatt akseptert å stå opp 05, men han er jo våken ørten ganger (lange perioder) gjennom natten også. Det rabler for meg snart, lever på noen få avbrutte timer søvn hele tiden. Ikke er han noe hyggelig å ha med å gjøre kl 05 heller, møkktrøtt, bare sutring og gni seg i øynene til vi begge flater ut igjen kl 07 når andre normale mennesker står opp 🙄 Anonymkode: 13334...068 1
Gasellen Skrevet 25. mai 2023 #4 Skrevet 25. mai 2023 (endret) Legg han i senga sammen med deg og spill noe rolig nattamusikk? Endret 25. mai 2023 av Gasellen
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #5 Skrevet 25. mai 2023 Gasellen skrev (3 minutter siden): Legg han i senga sammen med deg og spill noe rolig nattamusikk? Prøvd. Han turner rundt som en villmann. Krabber og prøver å ta kamikaze stup it av sengekanten hele tiden. Anonymkode: 13334...068
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #6 Skrevet 25. mai 2023 Få den til å bli 3 år, det hjelper som oftest 👍 Anonymkode: ca06b...d25 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #7 Skrevet 25. mai 2023 2 år her. Står opp 04.30, uansett om vi legger 18.00, 18.30, 19.00 eller 19.30 🥳🥳🥳🥳🥳 Anonymkode: e6826...1f6 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #8 Skrevet 25. mai 2023 Kjære vene. Dette er IKKE unormalt. Og du virker til å ha null empati med et lite menneske som ikke forstår annet enn hva hans biologiske klokker forteller ham! Du kan ikke tvinge frem søvn når hele kroppen er lys våken! Du har valgt å få barn og kan ikke selv da oppføre deg som en trassig drittunge ved å «nekte» å gjøre ditt eller datt. Ta deg sammen!! Du snakker om en baby her! kanskje du legger ham for sent? jeg la min kl 18, og hun sov da til kl 05:30. en helt normal tid å våkne på for de minste. Anonymkode: d5952...11c 12 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #9 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjære vene. Dette er IKKE unormalt. Og du virker til å ha null empati med et lite menneske som ikke forstår annet enn hva hans biologiske klokker forteller ham! Du kan ikke tvinge frem søvn når hele kroppen er lys våken! Du har valgt å få barn og kan ikke selv da oppføre deg som en trassig drittunge ved å «nekte» å gjøre ditt eller datt. Ta deg sammen!! Du snakker om en baby her! kanskje du legger ham for sent? jeg la min kl 18, og hun sov da til kl 05:30. en helt normal tid å våkne på for de minste. Anonymkode: d5952...11c Men han ER jo trøtt! Han bare sutrer og gnir seg i øynene hvis vi står opp. Han får selvfølgelig all empati og kjærlighet. Dette er en utblåsning på kg, ikke noe han merker noe til. Bedre det enn de som blåser ut ovenfor barnet. i natt har han ikke sovet mer enn 5-6 timer avbrutt søvn, er det virkelig normalt? Vi har prøvd å legge både tidligere og senere. Anonymkode: 13334...068 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #10 Skrevet 25. mai 2023 Legg ham tidligere. Noen barn blir overstimulert og greier derfor ikke å finne roen. Og la ham sove mye på dagtid. Søvn avler søvn våkenhet avler våkenhet Anonymkode: d5952...11c
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #11 Skrevet 25. mai 2023 Har du forsøkt samsoving? Kanskje han er utrygg? Anonymkode: d5952...11c
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #12 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men han ER jo trøtt! Han bare sutrer og gnir seg i øynene hvis vi står opp. Han får selvfølgelig all empati og kjærlighet. Dette er en utblåsning på kg, ikke noe han merker noe til. Bedre det enn de som blåser ut ovenfor barnet. i natt har han ikke sovet mer enn 5-6 timer avbrutt søvn, er det virkelig normalt? Vi har prøvd å legge både tidligere og senere. Anonymkode: 13334...068 Min våknet hver andre time i den alderen Anonymkode: e6826...1f6
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #13 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men han ER jo trøtt! Han bare sutrer og gnir seg i øynene hvis vi står opp. Han får selvfølgelig all empati og kjærlighet. Dette er en utblåsning på kg, ikke noe han merker noe til. Bedre det enn de som blåser ut ovenfor barnet. i natt har han ikke sovet mer enn 5-6 timer avbrutt søvn, er det virkelig normalt? Vi har prøvd å legge både tidligere og senere. Anonymkode: 13334...068 Det går for det samme om han er trøtt eller ikke, han er 8 mnd og har ikke evne til å forstå sammenhengen mellom det å være trøtt og ha behov for søvn. Det kan ta mange år før han forstår dette. Du har prøvd og ingenting hjelper, da er det beste for dere begge at du aksepterer situasjonen, selv om jeg skjønner renner kjip. Eldstemann her sov nesten ikke gjennom en eneste natt før han fylte 4 år og han våknet alltid 4.30-5.00. Her var det heller ingenting som hjalp og han måtte legges 17.30 hver kveld for å få nok søvn. Mellomste sover som oftest natta gjennom, men han kan også våkne 4.30, spesielt nå som det er lyst. Er vi heldig sover han til 6. Har ikke funnet noen sammenheng mellom hva som fører til at han sover lengre eller kortere, annet enn at han ofte våkner tidligere når han legger seg senere. Jeg har likevel ett tips dere kan prøve: gi ham en halv banan før han legger seg. Vi begynte med det til da 4-åringen og mellomste på 7-8 mnd og det var på den tiden eldste begynte å sove natta gjennom. Mellomste har som oftest sovet natta gjennom etter det også. Vi var desperate etter råd da vi hadde to som våknet hver natt og det var en nabodame som kom med tipset. De har nå spist en halv banan hver kveld i 2 år 😄 Ellers har du min dypeste medfølelse! Vit at det går over og bare tenk at slik er det akkurat nå ❤️ så kan du se fordelen med at dere får ekstra tid sammen hver morgen før barnehage og jobb når den tid kommer. Anonymkode: 818fd...e8f 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #14 Skrevet 25. mai 2023 Helt normalt. Min er 1,5 og han våkner også klokken 5. Han har tidvis våknet 4 også. Du må så klart stå opp med baby hvis hen er våken Anonymkode: 11d0c...8ad 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #15 Skrevet 25. mai 2023 Her er du problemet, veldig normalt for en baby med et slikt sovemønster. Nekte å stå opp hjelper ingen. Legg opp søvnen din etter ham og ikke omvendt. Noen barn sover natten gjennom fra de er rundt året, menns andre holder på slik til de er både 2 og 3. Barnebarnet mitt er 6, og våkner fremdeles 5.30 hver dag, Glad mine står opp og ikke inntar den innstillingen du har. Slik er det å ha barn, Anonymkode: b13fb...450 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #16 Skrevet 25. mai 2023 Nå skriver du at «pappaen nekter å hjelpe med nettene» og det er jo et problem i seg selv. Hva er grunnen til at han ikke hjelper? Om han skal på jobb og må sove på natta, hvorfor kan han ikke ta skiftet fra babyen legger seg til han selv legger seg? Da mini her styrte sånn på natta tok pappaen fra 19-23 ca, og selvfølgelig var det kjedelig for meg å «miste» kvelden med egentid, men for å holde ut natt og dag der ungen sov så lite var disse timene med søvn nødvendig. Dersom han ikke kan hjelpe på kveldene heller, så er spørsmålet igjen hvorfor - kanskje er det han som ikke forstår ansvaret som kommer med baby og heller prioriterer andre ting? Eller jobber han sent? Kan han bytte jobb/skift? Jeg prøver å ikke legge skyld på pappaen når jeg ikke kjenner deres situasjon, men når man er to om å lage barnet er man også to om å ta vare på det, uansett hva det eventuelt går ut over. Da må man tilpasse seg. Har du noen andre som kan komme å avlaste på kveldene? Besteforeldre, tanter og onkler, venner som kan være hos dere et par timer? Evt naboer, går det an å få inn en barnevakt? Du skriver ikke noe om amming, men et par timer bør da gå bra uansett når babyen er så stor. Dette ble et langt innlegg, til sist vil jeg bare si at du har min dypeste medfølelse, og jeg forstår at du «blåser ut» her på kg. Dersom du ikke får pappaen til å samarbeide, kan helsesøster eller familievernkontor være et alternativ? Det er viktig at dere er på samme side og har en viss enighet rundt tidsfordeling med barnet og evt husarbeid og andre plikter. Anonymkode: 6c587...f31 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #17 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det går for det samme om han er trøtt eller ikke, han er 8 mnd og har ikke evne til å forstå sammenhengen mellom det å være trøtt og ha behov for søvn. Det kan ta mange år før han forstår dette. Du har prøvd og ingenting hjelper, da er det beste for dere begge at du aksepterer situasjonen, selv om jeg skjønner renner kjip. Eldstemann her sov nesten ikke gjennom en eneste natt før han fylte 4 år og han våknet alltid 4.30-5.00. Her var det heller ingenting som hjalp og han måtte legges 17.30 hver kveld for å få nok søvn. Mellomste sover som oftest natta gjennom, men han kan også våkne 4.30, spesielt nå som det er lyst. Er vi heldig sover han til 6. Har ikke funnet noen sammenheng mellom hva som fører til at han sover lengre eller kortere, annet enn at han ofte våkner tidligere når han legger seg senere. Jeg har likevel ett tips dere kan prøve: gi ham en halv banan før han legger seg. Vi begynte med det til da 4-åringen og mellomste på 7-8 mnd og det var på den tiden eldste begynte å sove natta gjennom. Mellomste har som oftest sovet natta gjennom etter det også. Vi var desperate etter råd da vi hadde to som våknet hver natt og det var en nabodame som kom med tipset. De har nå spist en halv banan hver kveld i 2 år 😄 Ellers har du min dypeste medfølelse! Vit at det går over og bare tenk at slik er det akkurat nå ❤️ så kan du se fordelen med at dere får ekstra tid sammen hver morgen før barnehage og jobb når den tid kommer. Anonymkode: 818fd...e8f Takk for gode ord! ❤️ Banan skal jeg prøve! 😄 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nå skriver du at «pappaen nekter å hjelpe med nettene» og det er jo et problem i seg selv. Hva er grunnen til at han ikke hjelper? Om han skal på jobb og må sove på natta, hvorfor kan han ikke ta skiftet fra babyen legger seg til han selv legger seg? Da mini her styrte sånn på natta tok pappaen fra 19-23 ca, og selvfølgelig var det kjedelig for meg å «miste» kvelden med egentid, men for å holde ut natt og dag der ungen sov så lite var disse timene med søvn nødvendig. Dersom han ikke kan hjelpe på kveldene heller, så er spørsmålet igjen hvorfor - kanskje er det han som ikke forstår ansvaret som kommer med baby og heller prioriterer andre ting? Eller jobber han sent? Kan han bytte jobb/skift? Jeg prøver å ikke legge skyld på pappaen når jeg ikke kjenner deres situasjon, men når man er to om å lage barnet er man også to om å ta vare på det, uansett hva det eventuelt går ut over. Da må man tilpasse seg. Har du noen andre som kan komme å avlaste på kveldene? Besteforeldre, tanter og onkler, venner som kan være hos dere et par timer? Evt naboer, går det an å få inn en barnevakt? Du skriver ikke noe om amming, men et par timer bør da gå bra uansett når babyen er så stor. Dette ble et langt innlegg, til sist vil jeg bare si at du har min dypeste medfølelse, og jeg forstår at du «blåser ut» her på kg. Dersom du ikke får pappaen til å samarbeide, kan helsesøster eller familievernkontor være et alternativ? Det er viktig at dere er på samme side og har en viss enighet rundt tidsfordeling med barnet og evt husarbeid og andre plikter. Anonymkode: 6c587...f31 Pappaen sitter og gamer hele kvelden, han mener han er så sliten etter jobb og må ha egentid. Vi har vært på fvk, han mener de ikke vet hva de snakker om. Tør ikke spørre besteforeldre/tanter/onkler/naboer om å komme å hjelpe på kvelden fordi pappaen skal game, synes det er flaut. Barnet ammes, men roer seg ikke lenger med det. Tidligere kunne jeg som regel amme tilbake i søvn, men nå ammer han litt også blir det bare fjas. Tusen takk for medfølelse ❤️ Anonymkode: 13334...068
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #18 Skrevet 25. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: kanskje du legger ham for sent? jeg la min kl 18, og hun sov da til kl 05:30. en helt normal tid å våkne på for de minste. Anonymkode: d5952...11c Det er så rart å se på noen av dere med enkle babyer som tror at det er deres egen fortjeneste. Som om vi andre ikke har prøvd å legge tidligere eller senere, endre dupper på dagen, spille musikk, ha fast leggerutine eller alle de andre rådene man får. Om du ikke vet hvordan det er å få søvnen din brått avbrutt mange ganger om natta i mange måneder så bør man være litt forsiktig med pekefingeren. Anonymkode: f4477...9fc 3 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #19 Skrevet 25. mai 2023 24 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for gode ord! ❤️ Banan skal jeg prøve! 😄 Pappaen sitter og gamer hele kvelden, han mener han er så sliten etter jobb og må ha egentid. Vi har vært på fvk, han mener de ikke vet hva de snakker om. Tør ikke spørre besteforeldre/tanter/onkler/naboer om å komme å hjelpe på kvelden fordi pappaen skal game, synes det er flaut. Barnet ammes, men roer seg ikke lenger med det. Tidligere kunne jeg som regel amme tilbake i søvn, men nå ammer han litt også blir det bare fjas. Tusen takk for medfølelse ❤️ Anonymkode: 13334...068 Slå opp med pappaen. Du er allerede alenemor, så spiller ingen rolle. Skjønner faen ikke hvorfor menn skal bli pappa når de likevel ikke tar noe ansvar når barnet kommer til verden. Anonymkode: 3ff2a...7be 8
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #20 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er så rart å se på noen av dere med enkle babyer som tror at det er deres egen fortjeneste. Som om vi andre ikke har prøvd å legge tidligere eller senere, endre dupper på dagen, spille musikk, ha fast leggerutine eller alle de andre rådene man får. Om du ikke vet hvordan det er å få søvnen din brått avbrutt mange ganger om natta i mange måneder så bør man være litt forsiktig med pekefingeren. Anonymkode: f4477...9fc Dette var ikke å komme med pekefingeren (ikke meg du svarte, men likevel). Hun kommer jo bare med tips basert på sine erfaringer. Hun sier ikke at det dermed er slik for alle. Når noen søker råd er det beste vi kan gjøre å dele egne erfaringer 😊 Anonymkode: 818fd...e8f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå