Pinguu96 Skrevet 24. mai 2023 #1 Skrevet 24. mai 2023 (endret) Jeg og typen har en valp som nå er 8mnd gammel. Det er en Presa Canario som er en veldig stor hunderase. Jeg har vokst opp med katter og har veldig lite erfaring med hunder. Problemet er at han er veldig avhengig av typen min og blir veldig utagerende når han drar. Jeg passer på han 3 dager i uken å helt ærlig så gråter jeg hver gang jeg er alene med han. Vi hadde store planer om oppdragelse når vi fikk han som ble satt på vent av en stor operasjon han måtte ha i veldig ung alder. Det var flere dager vi gråt fordi vi trodde vi skulle miste denne fantastiske skapningen som kun hadde vert i livet vårt i bare noen uker så det var en veldig stor selvfølge at typen min tok fri fra jobb for å passe på han. Alle de planene vi hadde om oppdragelse er blitt mye vanskeligere nå som han er vandt med å ha pappa hjemme hver dag. Nå når pappa er på jobb igjen så er det jeg som må være hjemme med han 3 dager i uken for det er umulig å ha han hjemme alene. Han er voldelig mot meg, mot møbler, puter, tepper osv. Han er over 40kg og klarer og komme seg ut av alle bur vi har kjøpt i løpet av 15min. Vi har et kamera som er festet foran buret får å teste hvordan han reagerer og det er helt forferdelig å se den panikken han har hver gang vi går ut døren uten han. Jeg sliter veldig med hvordan jeg skal håndtere det fordi han er en blanding av flere muskel raser og er sterkere enn meg. Han stresser veldig med at faren er på jobb og lar det gå utover meg i alle former og jeg klarer rett å slett ikke å disiplinere han på samme måte som faren gjør. Han oppfører seg som en drøm når faren er hjemme. Er det noen som har erfaring med dette? hva jeg kan gjøre for å gjøre dette lettere får oss ? Vi kan ikke dra på butikken engang uten at en av oss er hjemme å passer på han å det er alltid jeg som ender med å dra fordi det er lettere for hunden å være med typen min. Er det noe jeg kan gjøre får å få han til å høre på meg eller å stresse mindre av at faren drar? kan kastrering hjelpe? (noe vi helst vil unngå med mindre det er nødvendig) Endret 21. juni 2023 av Pinguu96
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #2 Skrevet 24. mai 2023 Anbefaler deg å se Valpeskolen og Fra bølle til bestevenn. Tror du kan lære mye der, det har ihvertfall jeg gjort! De ligger åpent på nrk. https://tv.nrk.no/serie/valpeskolen/sesong/1/episode/1/avspiller Hovedpoenget er positiv forsterkning og hvordan du gjør det på en god måte. Ikke bare se litt av det, se alt! Anonymkode: 18b8c...c09
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #3 Skrevet 25. mai 2023 Nei, her skal du få ditt å stri med. Vi ser nok deg/dere hos fra Bølle til bestevenn om ikke altfor lenge. Og det håper jeg. Så ikke andre rundt dere skal måtte lide for deres manglende kontroll og heller tullete valg av rase. Du får betale noen kroner for et kurs da når dere absolutt skal ha det tøffeste monsteret i gata. Som mora di ville ha sagt: " takk deg sjæl.." Anonymkode: becff...612 3
Troyamin Skrevet 25. mai 2023 #4 Skrevet 25. mai 2023 Start på nytt med hjemme-alene-treningen. Skap nye, faste rutiner. Fra nå av er det du som går turene, går på kurs, trener lydighet og spor, samt tar deg av fôringen. Du MÅ ta kontakt med noen som kan hjelpe deg videre. Noen med erfaring med molossere. Ikke finn deg noen som skal bruke årevis på å analysere og kaste godbiter. Her må du ha inn noen som vet å ta inn igjen en hund som har fått dårlige vaner og som er på vei inn i puberteten. For all del, ikke kastrer. Det er et dårlig råd fra folk som leter etter lettvinte løsninger. Hunder trenger testosteron for å utvikle den naturlige selvsikkerheten. Spesielt en molosser. Får du ikke til alt dette, avliv eller få hjelp til å omplassere den til mer kyndige eiere. Ikke vent til ting eskalerer. Velg heller en rase som passer dere bedre. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #5 Skrevet 25. mai 2023 Hunden har separasjonsangst, så her må dere begynne hjemme-alene treningen helt på nytt. Du må også begynne å involvere deg mer. Hunder knytter seg til personen som dekker flest av hundens behov/dekker behovene hunden verdsetter høyest. Så, du må være den som gir hunden mat, som tar de korte treningsøktene med godbiter inne og ute, som går tur og leker og stimulerer hunden fysisk og mentalt. Når hunden har fått knyttet seg til deg, vil den ikke få panikk når samboeren din går og du er hjemme. Det vil gjøre hjemme-alene treningen lettere. Hunden vil ikke bli noe mindre, så det er viktig at dere tar tak i dette nå. Få inn en adferdsspesialist, eller ta kontakt med presa Canaria klubben og hør om de kan sette deg i kontakt med en dyktig trener i området. Anonymkode: d91f1...690
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #6 Skrevet 25. mai 2023 Dere har ingen erfaring mex hund og kjøper en Tresa Canario som drn første....wow, det var ikke gjennomtenkt. Men hunden deres et som den er forfi den kjeder seg og er understimulerte. Den må på flere og lengre turer, leke mer og få bruke hjernen, flere timer daglig. Det er ingen kosebamse som dere har kjøpt. Anonymkode: 780b3...5cf 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #7 Skrevet 25. mai 2023 Kunne ikke samboeren din heller ha kjøpt seg en diger, kraftig og dyr bil.....? 😏 Anonymkode: e5962...7a0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå