Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har, og er fortsatt i, en ganske heftig sykdomsprosess. Før jeg ble syk brukte jeg str M/L. Måtte først kjøpe inn masse nye klær i M. Fortsatte å rase ned i vekt, og måtte fornye garderoben til S. Nå henger og slenger alle klærne jeg har IGJEN! Vi har en helt normal inntekt, så sosial stønad kan jeg bare glemme. Men det er veldig mye nå som tærer på økonomien. Å skulle bruke penger på å fornye garderoben på nytt nå, føles både egoistisk og håpløst.. Føler meg som en stor belastning for familien min..

Er det noen som vet om steder som donerer klær? 

Anonymkode: b5629...acd

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo se på finn.no

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor har kommunen en liten gratisbutikk, hvor folk donerer klær og sportsutstyr. Sportsutstyr som er donert sjekkes at det er i orden og trygt, og lånes så ut gratis. Klær kan man komme og prøve og få.

Profilen er at alle skal kunne bruke butikken, så det er ikke bare fattige som går der. Jeg har gitt noe til butikken selv, og skal ta en ny opprydning nå. Er det noe jeg skal kvitte meg med da, så går det dit. Da jeg sist ga klær dit fant jeg en flott treningsjakke som jeg trengte (jeg har selv dårlig råd).

Ikke vær redd for å spørre venner med riktig størrelse om de har noe du kan låne eller få. Jeg fikk flere bukser av en venninne for noen år tilbake, bukser hun ikke lenger brukte, men som passet meg.

Og sjekk ut finn, som en annen foreslo.

Ønsker deg god bedring ❤️

Ps, husk at det kan være du trenger litt varme klær siden du har gått ned såpass i vekt, at du må tenke at du trenger vanlige sommerklær, men også noe som er litt varmere alternativer. Så selv om du kommer over noe du tenker er for varmt nå, så kan det være du trenger det, tross at vi nå står fremfor sommeren.

Pps - har du en venninne som er god til å sy, kanskje noen av de klærne du har kan sys om?

Anonymkode: 2c3bf...85f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og vennene mine gir klær til hverandre når vi rydder i skapene. Det blir bærekraftig og gin gjenbruk av det og mer økonomisk. 

Anonymkode: afec7...c51

Skrevet

Gå inn på Finn.no og søk på "klespakke S"

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei! Jeg har, og er fortsatt i, en ganske heftig sykdomsprosess. Før jeg ble syk brukte jeg str M/L. Måtte først kjøpe inn masse nye klær i M. Fortsatte å rase ned i vekt, og måtte fornye garderoben til S. Nå henger og slenger alle klærne jeg har IGJEN! Vi har en helt normal inntekt, så sosial stønad kan jeg bare glemme. Men det er veldig mye nå som tærer på økonomien. Å skulle bruke penger på å fornye garderoben på nytt nå, føles både egoistisk og håpløst.. Føler meg som en stor belastning for familien min..

Du har en normal inntekt, men ønsker gratis klær?

Skal du rappe dem foran nesa på en fattig person du, da?

Har du samvittighet til det? 😰

Anonymkode: 5e65d...893

• Liker 2
Skrevet

Sjekk ut din lokale kjøpe/selge-side på Facebook, sett evt inn annonse der om noen gir bort klær

Har sett flere annonser der noen spør etter klær og alle har fått svar. Jeg har også gitt bort både egne klær og klær etter barna mine :) 

Rekk ut ei hånd, etter min erfaring så er det mye giverglede blant folk :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Finnes nok mye på Finn.no som gis bort.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har en normal inntekt, men ønsker gratis klær?

Skal du rappe dem foran nesa på en fattig person du, da?

Har du samvittighet til det? 😰

Man er ikke nødvendigvis rik bare pga man har normal inntekt, ikke hvis man har barn. Særlig ikke med de renteøkningene, strøm og matpriser. 

Og da har man nødvendigvis ikke mye å bruke på seg selv. En helt ny garderobe er dyrt, og jeg forstår at ts ikke ser seg mål på at det skal gå utover familieøkonomien

Har selv måtte bytte ut alt av klær pga jeg har gått ned mye i vekt pga sykdom. Og selv om vi har god samlet økonomi så har jeg byttet ut over tid. Solgt klærne som er for store, handlet mye på salg, samt brukt på Tise og Finn. Skulle jeg kjøpt alt nytt i en smell så hadde vi merket det økonomisk selv om inntekten samlet er god (pga mannen min tjener over snittet, jeg derimot ble ufør og har bare 66% av inntekt. I tilegg ett hjemmeboende barn og et barn som studerer) Bare huslånet har økt med 4000kr hver måned….og det er lett å se på kvitteringen etter en ukeshandel at matprisene har økt betraktelig. 

Og hvor går grensa for fattig? Man er ikke nødvendigvis rik med normal inntekt, ikke hvis man har flere barn å forsørge. De som har så liten inntekt at de må få hjelp av nav kan få tilskudd til f.eks kjøp av klær. Det får man ikke med normal inntekt.

Barn vokser jevnt og trutt og behøver stadig nye klær og sko, og de fleste mødre prioriterer barnas behov foran seg selv

Så å legge ut ei annonse på Facebook og spørre om noen har klær de ønsker å gi bort ser jeg ikke på som å ta fra de fattige. Mange kvinner sitter på en haug med klær som ikke blir brukt. Med dagens fast-fashion så svømmer verden over av klær. På søppeldynger verden over så ligger det tonnevis av klær. Så hvorfor heller ikke gi det bort  enn å kaste det?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har klær i xs. Kan evt få av meg. Enkle, nøytrale klær. Ikke fancy merker. HM, Veronica Moda o.lign.

Anonymkode: 117d8...4ee

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har klær i xs. Kan evt få av meg. Enkle, nøytrale klær. Ikke fancy merker. HM, Veronica Moda o.lign.

Jeg var 47kg. 163cm høy. Er endel fler kg nå :hoho:

AnonymBruker
Skrevet

Hva med loppemarked? Det er det billigste måte som jeg vet om. Fretex har blitt dyrt, på finn får man gode merkeklær men igjen, dyrt. Men på loppemarked kan du finne helt vanlige klær, type h&m and cubus og til billig penger. På slutten av søndagen har de jo også ofte posesalg. 

det finnes "gratis klesbutikker" men de er jo ofte forbehold asylsøkere f.eks, ved asylmottak. 

Anonymkode: be5c8...e73

AnonymBruker
Skrevet

Brukte klær kan man få billig på Finn. 
Forsøk å selge klærne som har blitt for store og kjøpe en klespakke med nye klær.

Anonymkode: af36a...75e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
skruf skrev (39 minutter siden):

Man er ikke nødvendigvis rik bare pga man har normal inntekt, ikke hvis man har barn. Særlig ikke med de renteøkningene, strøm og matpriser. 

Og da har man nødvendigvis ikke mye å bruke på seg selv. En helt ny garderobe er dyrt, og jeg forstår at ts ikke ser seg mål på at det skal gå utover familieøkonomien

Har selv måtte bytte ut alt av klær pga jeg har gått ned mye i vekt pga sykdom. Og selv om vi har god samlet økonomi så har jeg byttet ut over tid. Solgt klærne som er for store, handlet mye på salg, samt brukt på Tise og Finn. Skulle jeg kjøpt alt nytt i en smell så hadde vi merket det økonomisk selv om inntekten samlet er god (pga mannen min tjener over snittet, jeg derimot ble ufør og har bare 66% av inntekt. I tilegg ett hjemmeboende barn og et barn som studerer) Bare huslånet har økt med 4000kr hver måned….og det er lett å se på kvitteringen etter en ukeshandel at matprisene har økt betraktelig. 

Og hvor går grensa for fattig? Man er ikke nødvendigvis rik med normal inntekt, ikke hvis man har flere barn å forsørge. De som har så liten inntekt at de må få hjelp av nav kan få tilskudd til f.eks kjøp av klær. Det får man ikke med normal inntekt.

Barn vokser jevnt og trutt og behøver stadig nye klær og sko, og de fleste mødre prioriterer barnas behov foran seg selv

Så å legge ut ei annonse på Facebook og spørre om noen har klær de ønsker å gi bort ser jeg ikke på som å ta fra de fattige. Mange kvinner sitter på en haug med klær som ikke blir brukt. Med dagens fast-fashion så svømmer verden over av klær. På søppeldynger verden over så ligger det tonnevis av klær. Så hvorfor heller ikke gi det bort  enn å kaste det?

Jeg har under normal inntekt. Og barn.

Nei, jeg rapper ikke gratis klær foran nesa på andre som trenger det mer.

Gikk selv ned i vekt en del, kjøpte nytt på bruktbutikken. Der har alle lik mulighet.

Noen lever av å få ting gratis på finn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har under normal inntekt. Og barn.

Nei, jeg rapper ikke gratis klær foran nesa på andre som trenger det mer.

Gikk selv ned i vekt en del, kjøpte nytt på bruktbutikken. Der har alle lik mulighet.

Noen lever av å få ting gratis på finn.

Å legge ut ei annonse på Facebook for å spørre om noen har klær til overs som de vil gi bort er ikke å rappe/stjele. Den som har klær til overs tar selv et aktivt valg om de vil gi bort eller ikke

Hvem som helst kan legge ut ei annonse, også de som er fattige

Og; selv om ts skriver at de har normal inntekt så betyr ikke det nødvendigvis at de har masse til overs hver måned til å kjøpe klær for. Vi vet ikke hvilke utgifter ts og familien har, til tross for normal inntekt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du bor et sted hvor Røde Kors har bruktbutikk så pleier de ha superbillige klær.

Anonymkode: 9b286...59b

AnonymBruker
Skrevet

Ville unngått fretex, det er nesten så dyrt som nye klær. Loppemarked er jo topp, eller gratis- «butikker» som det er flere steder. 

Anonymkode: d9fcd...0a7

AnonymBruker
Skrevet

Selg det du har billig. Så får du råd å kjøpe nytt. 

Det er overraskende hvor lite man egentlig behøver om man har en basis garderobe. 

Selv har jeg 2 bukser, 1 skjørt, 4 tskjorte og 2 gensere samt en ullgenser.  

Har gått i dette i flere år. 

Anonymkode: f2ee5...fe7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det noe at klærne er for store da?

Anonymkode: c9008...530

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...