Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser så mange mødre på barselgruppe og åpen barnehage som setter babyene sine leeeeeenge før de er modne for å sitte? De støtter med puter bak, eller legger puter bak så de ikke ramler. Samtidig så gå-trener de dem, når de ikke klarer å krabbe engang fordi de har blitt satt opp for tidig? 

Er det en vanlig greie? For bare fem år siden så jeg ikke pittesmå babyer 3-8 måneder bli satt på gulvet før de kunne sitte. 

Flere er motorisk sene i utviklingen, ikke lært seg å krabbe ved 8-10 måneder, bare sitter rett opp og ned fordi foreldrene setter dem ned.

Anonymkode: 02b85...e5e

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare skjønner ikke fordi for meg var de eneste alternativene rygg eller mage, frem til de selv kom seg opp.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tja, noen ganger, feks når man skal gi baby mat, så er gjerne eneste alternativ å sette babyen i en stol, og støtte opp med puter. Jeg gjorde det noen få ganger hvis jeg var ute på farten. Hjemme hadde vi babysete til tripptrappstolen, ellers lå han på gulvet og rullet rundt. 

Husk at det du ser ute, kun er et øyeblikksbilde, og ikke nødvendigvis representativt for hverdagen ellers.

Anonymkode: d7d3f...904

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke helt hva du mener? For ingen setter babyene sine på gulvet uten at de kan sitte. Da faller de jo. 

Å sitte med støtte er noe annet. Vi har stokke steps vippestol (kan festes på stol). Baby "sitter" i den, men er jo bakoverlent. Når vi gir grøt fungerer det fint å sitte i den, men når baby skal smake på annet (BLW) så er vanlig babystol best. De skal tross alt kunne lene hodet bakover i tilfelle noe setter seg i halsen. Vår baby har ikke sterk nok rygg til å sitte rett opp og ned selv, men sitter godt med støtte. Baby er liten for alderen, så vi har måtte brukt puter/tepper. Nå har vi fått tak i "sittepute" som passer til stolen, da sitter baby bedre siden stolen blir mindre. 

Ser ikke helt problemet med å la babyer sitte før de "skal". Det er kun ved måltider. Ellers er baby mye på gulvet, i lekegrind, under babygym. Hender vi "setter" baby i sofa ved siden av oss hvis vi spiser middag der i helgene. Støtter med puter. Det er fordi baby stort sett er roligst da og vi kan få spist et måltid uten forstyrrelser. Det er jo bare snakk om kort tid. 

Anonymkode: 39a14...57f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ser så mange mødre på barselgruppe og åpen barnehage som setter babyene sine leeeeeenge før de er modne for å sitte? De støtter med puter bak, eller legger puter bak så de ikke ramler. Samtidig så gå-trener de dem, når de ikke klarer å krabbe engang fordi de har blitt satt opp for tidig? 

Er det en vanlig greie? For bare fem år siden så jeg ikke pittesmå babyer 3-8 måneder bli satt på gulvet før de kunne sitte. 

Flere er motorisk sene i utviklingen, ikke lært seg å krabbe ved 8-10 måneder, bare sitter rett opp og ned fordi foreldrene setter dem ned.

Krabbe når man er 9mndr?? Våres begynte å gå. 

Anonymkode: cf4ae...cdd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er stor forskjell på når de begynner å krabbe og gå.....

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Forstår ikke helt hva du mener? For ingen setter babyene sine på gulvet uten at de kan sitte. Da faller de jo. 

Å sitte med støtte er noe annet. Vi har stokke steps vippestol (kan festes på stol). Baby "sitter" i den, men er jo bakoverlent. Når vi gir grøt fungerer det fint å sitte i den, men når baby skal smake på annet (BLW) så er vanlig babystol best. De skal tross alt kunne lene hodet bakover i tilfelle noe setter seg i halsen. Vår baby har ikke sterk nok rygg til å sitte rett opp og ned selv, men sitter godt med støtte. Baby er liten for alderen, så vi har måtte brukt puter/tepper. Nå har vi fått tak i "sittepute" som passer til stolen, da sitter baby bedre siden stolen blir mindre. 

Ser ikke helt problemet med å la babyer sitte før de "skal". Det er kun ved måltider. Ellers er baby mye på gulvet, i lekegrind, under babygym. Hender vi "setter" baby i sofa ved siden av oss hvis vi spiser middag der i helgene. Støtter med puter. Det er fordi baby stort sett er roligst da og vi kan få spist et måltid uten forstyrrelser. Det er jo bare snakk om kort tid. 

Hvis ikke barnet sitter uten at du må støtte opp med masse puter skal det ikke sitte. I korte perioder som du beskriver er det jo greit, men ikke når man gjør det for at barnet skal sitte å leke osv. 

image.thumb.png.e91bc7715ed928ee66df5c6af4ddfc8b.png

Anonymkode: 66260...e86

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Det er pga. slike mennesker som TS at jeg er ikke interessert i barselgruppe. Det er så mye drittslenging, baksnakk og fordømmer at fatter ikke det er mulig. 

Anonymkode: 123a0...72b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Spør dem det gjelder da. 

Anonymkode: 784cf...115

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert for at de skal komme seg opp og få bedre oversikt. Jeg gjorde aldri det. Bortsett fra ved måltider.

Min begynte å krabbe da hun var nesten året, før det krøp hun. Husker ikke når hun begynte å sette seg opp, men det var sent. Hun gikk ved 14 månerder, noe som er vanlig. 

Anonymkode: e86b4...fa2

AnonymBruker
Skrevet

Meg over.  Jeg mente vel egentlig normalt, ikke vanlig. Mange som er tidligere ute. 

Anonymkode: e86b4...fa2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Å gå når man er 9 mnd er ganske tidlig. Det er like vanlig/uvanlig som å begynne å krabbe ved 9 mnd. 

Folk må seriøst slutte å sammenligne så fælt. Babyer kan faktisk vente med å snu seg/rulle fram til 7 mnd uten at det er fryktelig unormalt.

TS:

Her vokser babyen (6,5 mnd) ut av babysete til Tripp-trapp og for å gi mer mat På en trygg måte, må han sitte. Vi bruker da et sammenrullet teppe rundt for å støtte opp. 
Resten av dagen ligger vi på gulvet og spreller. Husk at du bare ser en brøkdel av dagen til folk, om at de i kanskje nettopp de situasjonene du ser de, finner det mest praktisk å sette babyen opp for en liten stund.

Anonymkode: 805e3...058

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uvitenhet vil jeg tro. Svigermor mente vi burde "sitte-trene" babyen vår, og hun er ikke eneste fra den generasjonen som sier det. 

Anonymkode: fdddf...44f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Min er 15 mnd og går ikke ennå. Hva så? Sammenligner vi babyer her, og hvordan personligheten/ferdighetene deres er etter hvor tidlig ute de er med ting? 😆 

• Liker 1
Skrevet

Mora min satt i barnestol på 60 tallet, då dette er vel ikke noe nytt akkurat

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg så det mer for 5 år siden enn nå. 🤷‍♀️

Anonymkode: 2b6e1...0b6

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Da var din tidlig ute. Mer normalt å ikke krabbe enn å gå ved 9 mnd.

Anonymkode: 2b6e1...0b6

• Liker 1
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Det er mange som setter opp ungene før ungene klarer å sette seg opp selv. Noen av de klarer å sitte da, evt settes opp inntill puter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg ser ikke problemet om det er en kort periode. Til og med helsesøster sa til oss vi kan sette opp babyen for å spise fastføde, med puter osv. Han kunne ikke sitte og lærte det veldig fort noen uker senere. 

Anonymkode: 406cb...0d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Man er ikke motorisk sen i utviklingen om man ikke kan krabbe ved 8 mnd. Noen krabber aldri. 

Anonymkode: 406cb...0d7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...