Gjest Gjesta Skrevet 8. januar 2006 #1 Skrevet 8. januar 2006 Hva eksakt vil det si? At jeg får en ny ip-adresse hver gang jeg logger på nettet? Eller hver gang jeg slår på/restarter maskinen? Har alle det?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 8. januar 2006 #2 Skrevet 8. januar 2006 (endret) Hva eksakt vil det si? At jeg får en ny ip-adresse hver gang jeg logger på nettet? Eller hver gang jeg slår på/restarter maskinen? ← Det betyr at du får en ny ip-adresse hver gang du logger på nettet, eller hver gang du restarter maskinen. Har alle det? ← Nei, noen har fast/statisk IP. Endret 8. januar 2006 av Devil's Spawn
Gjest Gjesta Skrevet 8. januar 2006 #3 Skrevet 8. januar 2006 Nei, noen har fast IP. ← Hvordan kan jeg få vite om jeg har det? Har ikke tenkt å spamme KG, er bare generelt nysgjerrig...
Gjest Devil's Spawn Skrevet 8. januar 2006 #4 Skrevet 8. januar 2006 Gå f. eks til: http://www.ipadresse.no . noter ip-adresse. Slå av/på adsl-modem, logg av modem/ISDN-forbindelsen din eller hva som kobler deg opp mot internett. Gå til www.ipadresse.no igjen og noter. Men noen får dynamisk ipadresse, men skifter ikke før det har gått en viss tidsperiode. Meg f. eks .
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #5 Skrevet 8. januar 2006 Dynamisk IP-adresse betyr akkurat det du har tenkt deg frem til at det betyr: At du får en ny IP-adresse hver gang PCen eller bredbåndsrouteren kobler seg opp mot nettet. Merk: Du får ikke nødvendigvis en ny adresse hver gang du logger på, men hver gang ditt utstyr ber leverandøren om adresse. Hvis du f.eks. har ADSL fra NextGenTel, er det routeren du fikk fra dem, som ber om adressen. Da kan du komme til å ha samme adresse i lang tid. De som derimot har bredbånd fra Chello eller den "gamle" typen Telenor-bredbånd der man må inn med brukernavn og passord på selve PCen, er direkte tilkoblet Internet (med mindre de selv har investert i en bredbåndsrouter) og kan få ny adresse hver gang de slår på maskinen. De som ikke har bredbånd, men ringer opp til Internet med modem/ISDN, får ny adresse hver gang. Det er utstyret hos bredbåndsleverandøren som bestemmer hvor stor sjanse det er for at en bredbåndsbruker får samme adresse som før, når vedkommende slår utstyret av/på. IP-adressene har nemlig en "lease time" (utleietid?) som kan hindre at adressen gis til noen andre innenfor et tidsrom. NGT har veldig kort lease time (et par minutter), mens andre opererer med lengre intervaller. Ikke alle bredbåndsbrukere har dynamisk IP-adresse. Hos de fleste leverandører kan man leie en fast IP-adresse for rundt kr 100/mnd. Hvis du vil se hvilken "ytre" IP-adresse du har, kan du gå hit eller hit.
Gjest Pecado Skrevet 8. januar 2006 #6 Skrevet 8. januar 2006 Så jeg som har ADSL fra telenor der jegmå skrive inn brukernavn og passord får ny ipadresse hver gang jeg logger på?
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #7 Skrevet 8. januar 2006 Det er meget sannsynlig, ja. Du kan jo sjekke det selv, på en av de sidene som det ble linket til i de andre innleggene.
jordbær Skrevet 8. januar 2006 #8 Skrevet 8. januar 2006 Noen ISP-er har leasing-tid på IP-adressene sine, og da nytter det ikke å starte routere o.l på nytt. Fast IP har man stortsett ikke uten å ha betalt penger for det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå