Gå til innhold

Hva i alle...? Dere sa at mørk sjokolade var sunt, men det er jo EN MILLION kalorier i det!!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Eller 645000 cal for å være nøyaktig. Spiser man en og en halv plate er man oppe i en million kalorier nesten. Dette er den mørkeste sjokoladen; 86% kakao.

Altså, dere sa at mørk sjokolade var sunt og bra for hjertet. Jo mørkere jo bedre. Men det er jo MER kalorier enn i vanlig melkesjokolade. Hvordan forklarer dere dette? Hm?

Anonymkode: b1551...a2d

Tror du har regnet ut kaloriinnholdet feil her gitt. I tillegg blander du sunt og kalorier. Mørk sjokolade er supersunn, og jo mørkere jo bedre ,  men ja det inneholder kalorier. Du trenger ikke spise en helt plate hver dag liksom. 

Anonymkode: a55c8...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mørk sjokolade er ikke ufarlig.

Den er blitt så dyr at man risikerer å få sjokk når man ser prislappen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Her har du misforstått kraftig. Matten din er feil. 

Sunt er heller ikke ensbetydende med kalorifattig.

Mørk sjokolade er bedre enn lys sjokolade på grunn av flavonoidene i mørk sjokolade. Det er dette som er godt for hjerte og blodårer. Men, det er ikke nødvendig å spise mer enn 1-4 ruter om dagen for å oppnå god effekt. Noen ernæringsfysiologer sier at man ikke bør spise mer enn 9 gram om dagen, andre sier at man gjerne kan spise 20-30 gram om dagen. Noe forskning sier at spiser man mer enn 6.7 gram om dagen, avtar den gode effekten.

Mørk sjokolade har gode ting i seg, men det betyr ikke at mørk sjokolade er sunt. Her betyr det kun at mørk sjokolade er BEDRE enn lys sjokolade. Det finnes masse matvarer man kan spise som gir bedre effekt på hjerte og blodårer enn mørk sjokolade, og som i tillegg er sunt.

Anonymkode: 74187...c1e

Interessant  at det  holder med en rute. Men siden jeg ikke spiser mørk sjokolade daglig, så kan det være at 25 gram er best plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Brian skrev (5 minutter siden):

Mørk sjokolade er ikke ufarlig.

Den er blitt så dyr at man risikerer å få sjokk når man ser prislappen.

Men hvis man klarer seg med ei rute pr dag, så er prisen overkommelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mørk sjokolade er sunnere enn lys, ja. Den inneholder like mye kalorier som lys. 

Anonymkode: 28210...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det jo ikke kaloriene som er grunnen til at mørk sjokolade er sunnere enn melkesjokolade. Og du bør jo selvsagt ikke proppe i deg sjokolade uansett. 

Det er jo ikke slik at det som er kalorifattig nødvendigvis er sunt. Det er heller ikke slik at det som er kaloririkt nødvendigvis er usunt. Det er næringsinnholdet som påvirker dette. 

Anonymkode: d814c...cea

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Her har du misforstått kraftig. Matten din er feil. 

Sunt er heller ikke ensbetydende med kalorifattig.

Mørk sjokolade er bedre enn lys sjokolade på grunn av flavonoidene i mørk sjokolade. Det er dette som er godt for hjerte og blodårer. Men, det er ikke nødvendig å spise mer enn 1-4 ruter om dagen for å oppnå god effekt. Noen ernæringsfysiologer sier at man ikke bør spise mer enn 9 gram om dagen, andre sier at man gjerne kan spise 20-30 gram om dagen. Noe forskning sier at spiser man mer enn 6.7 gram om dagen, avtar den gode effekten.

Mørk sjokolade har gode ting i seg, men det betyr ikke at mørk sjokolade er sunt. Her betyr det kun at mørk sjokolade er BEDRE enn lys sjokolade. Det finnes masse matvarer man kan spise som gir bedre effekt på hjerte og blodårer enn mørk sjokolade, og som i tillegg er sunt.

Har du eksempler på andre produkter som har samme effekt som mørk sjokolade? Høres ut som det er viktig å få i seg, men jeg hadde garantert overspist om jeg begynte med mørk sjokolade daglig…

Anonymkode: 01965...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv foretrekker jeg heller lys sjokolade hvis jeg skal kose meg. Forstår heller ikke de som kan ta en rute mørk sjokolade og føle seg tilfredsstilt. Da synes jeg personlig det er bedre å la være 

Anonymkode: 65bdb...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spiser 70% sjokolade hver dag ❤

Anonymkode: cee77...cae

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.5.2023 den 14.21):

Selv foretrekker jeg heller lys sjokolade hvis jeg skal kose meg. Forstår heller ikke de som kan ta en rute mørk sjokolade og føle seg tilfredsstilt. Da synes jeg personlig det er bedre å la være 

Du vil forstå hvis du prøver. Prøv med forskjellig mørkhet. Jeg kan fint spise 100 gram melkesjokolade, men føler  ikke for mer enn maks 50 gram 70%. Er det over 80 % så har jeg ikke lyst på mer etter to ruter.

Saken er at man stopper litt "kose seg med sjokolade behov" med et par ruter mørk sjokolade. Man blir fornøyd (eller jeg blir iallfall fornøyd/forsynt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.5.2023 den 12.17):

Har du eksempler på andre produkter som har samme effekt som mørk sjokolade? Høres ut som det er viktig å få i seg, men jeg hadde garantert overspist om jeg begynte med mørk sjokolade daglig…

https://nutritionfacts.org/topics/flavonoids/

Jeg føler ikke for å spise like mye mørk som lys sjokolade. Lysten på sjokolade stopper opp etter to , eller maks 4 biter.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
megda skrev (6 minutter siden):

mørk sjokolade er ikke sunt. det er en seiglivet myte. 

Kilde?

Anonymkode: ffaa4...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.5.2023 den 23.27):

Sjokolade er veldig sunt for min psykiske helse.

Anonymkode: a06a7...561

Mulig det. Men det er ikke sunt for dim fysiske helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
I Grosny skrev (10 timer siden):

Du vil forstå hvis du prøver. Prøv med forskjellig mørkhet. Jeg kan fint spise 100 gram melkesjokolade, men føler  ikke for mer enn maks 50 gram 70%. Er det over 80 % så har jeg ikke lyst på mer etter to ruter.

Saken er at man stopper litt "kose seg med sjokolade behov" med et par ruter mørk sjokolade. Man blir fornøyd (eller jeg blir iallfall fornøyd/forsynt)

Ja, men jeg synes uansett ikke det er særlig godt, så da dropper jeg heller den mørke, og koser meg med lys sjeldnere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.5.2023 den 12.17):

Grønnsaker, planter, belgfrukter, rød ris etc. Vil du ha antioksidanter, gå for planter med farge. Bær, rødkål, rød ris, svarte bønner osv. Alt dette er godt for hjertet. 

Mørk sjokolade er litt som rødvin; det er gode ting i det, men det betyr ikke at det er sunt. Jeg liker å ha mørk sjokolade liggende fordi det er sunnere enn lys sjokolade og 1-2 ruter tilfredsstiller søtsuget 😄 Det er ikke nødvendigvis sunt, men i små doser er det heller ikke usunt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på at noe er sunt i seg selv, og om det er sunnere enn alternativet.

Mørk sjokolade har et høyt innhold av kakao, og her finnes man de sunne antioksidantene, samt flavonoider som er bra for hjerte og blodårer. 

Lys sjokolade har mindre kakaoinnhold, og er i stedet proppfull av sukker.

Kalorimessig ligger lys og mørk sjokolade på samme, høye nivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.5.2023 den 23.18):

Eller 645000 cal for å være nøyaktig. Spiser man en og en halv plate er man oppe i en million kalorier nesten. Dette er den mørkeste sjokoladen; 86% kakao.

Altså, dere sa at mørk sjokolade var sunt og bra for hjertet. Jo mørkere jo bedre. Men det er jo MER kalorier enn i vanlig melkesjokolade. Hvordan forklarer dere dette? Hm?

Anonymkode: b1551...a2d

Nøtter inneholder også mye kalorier, men er veldig sunt på grunn av næringsstoffene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...