Gå til innhold

My heritage dna kit

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg har bestilt meg et dna kit fra my heritage. Og så vidt jeg vet vil jeg bare få en ca pekepinn på hvor i verden mine røtter kommer fra.. Men nå har flere sagt til meg at jeg kan finne slektninger på my heritage med den også, stemmer dette? 

Flere som har gjort det og hva fant dere ut? 

Anonymkode: 72f23...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, samtidig som du gir fra deg hele familiens DNA. Burde være forbudt.

Anonymkode: 8e6b3...37e

• Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gjort det, hadde et håp om å finne min bestefar på farssiden (ukjent). Fant ikke noen som kunne være i slekt med ham, men tydeligvis har min mors side vært begeistret for my heritage. 

Anonymkode: 63f75...476

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har gjort det, hadde et håp om å finne min bestefar på farssiden (ukjent). Fant ikke noen som kunne være i slekt med ham, men tydeligvis har min mors side vært begeistret for my heritage. 

Fant du mange pågrunn av testen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, samtidig som du gir fra deg hele familiens DNA. Burde være forbudt.

Anonymkode: 8e6b3...37e

Jeg gir da kun ifra meg mitt eget dna og det har jeg full rett til å gjøre som jeg vil med 😉

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 minutter siden, Bacteria said:

Ja det er riktig. 😊

Da ble det jo mye mer spennende 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fant du mange pågrunn av testen? 

Ja! Det er veldig spennende. Sikkert mange som har mer slekt enn meg, men jeg har ikke en gang visst mine besteforeldres navn, så å gå gjennom og kunne legge til i eget slektstre er veldig gøy for meg. Min bestefar døde i krigen, det visste jeg for eksempel ikke før i dag. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja! Det er veldig spennende. Sikkert mange som har mer slekt enn meg, men jeg har ikke en gang visst mine besteforeldres navn, så å gå gjennom og kunne legge til i eget slektstre er veldig gøy for meg. Min bestefar døde i krigen, det visste jeg for eksempel ikke før i dag. 

Gleder meg veldig.. Min bestemor ble adoptert og vi mistenker at hun var såkalt "tyskerbarn", så kansje vi kan finne ut av det nå da 😅

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fant ut om utroskap i nær familie gjennom dna/myheritage. Så nå sitter jeg på hemmeligheter jeg har tenkt å skjule til enkelte personer er borte - hvis ingen andre finner ut av det da... Spennende med slektsforskning, etnisitet og slikt, men vær forberedt på overraskelser...

Anonymkode: d16c2...40c

• Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

men det hjelper vel ikke å sende inn sånne DNA-prøver, med mindre du har flere andre slektninger som også har sendt inn deres eget DNA? 

hvordan skal dere i så fall finne ut av noe som helst, hvis det bare er EN person som har forsøkt å finne ut av ting?  

Anonymkode: 1fdc5...826

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg gir da kun ifra meg mitt eget dna og det har jeg full rett til å gjøre som jeg vil med 😉

Du har fått DNAet fra foreldrene dine og deler det med resten av familien. Å gi det til et amerikansk selskap med minimale personvernrestriksjoner kan få uante konsekvenser i framtiden. F.eks. vil de kunne selge informasjon om at du og mye av resten av familien din har en genetisk svakhet til forsikringsselskaper som gir dere høyere pris på forsikring. Man lærer stadig mer om alt som kan leses fra genene. Kanskje vil broren din eller barna dine få avslag på en jobbsøknad fordi arbeidsgiveren har sjekket registeret og funnet ut prøven din viser at de sannsynligvis ikke har "riktige" gener for jobben.

Anonymkode: b6d08...a17

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har fått DNAet fra foreldrene dine og deler det med resten av familien. Å gi det til et amerikansk selskap med minimale personvernrestriksjoner kan få uante konsekvenser i framtiden. F.eks. vil de kunne selge informasjon om at du og mye av resten av familien din har en genetisk svakhet til forsikringsselskaper som gir dere høyere pris på forsikring. Man lærer stadig mer om alt som kan leses fra genene. Kanskje vil broren din eller barna dine få avslag på en jobbsøknad fordi arbeidsgiveren har sjekket registeret og funnet ut prøven din viser at de sannsynligvis ikke har "riktige" gener for jobben.

Dette ble litt i overkant paranoid 🙄

Anonymkode: a3fbb...bb8

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi bor ikke i USA. En jeg kjenner kunne vært død om det ikke var for testen. Hun fant økt risiko for sykdom og testet seg. Fant kreft før den hadde utviklet seg. 

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Må man ikke ha et aktivt og betalende abonnement for å få opp slik informasjon o tillegg til at man må betale for DNA testen?

Anonymkode: fabe0...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Må man ikke ha et aktivt og betalende abonnement for å få opp slik informasjon o tillegg til at man må betale for DNA testen?

Jo det koster litt, gav rundt 500, - for testen og betaler litt over 2000,-/året før my heritage siden min.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jo det koster litt, gav rundt 500, - for testen og betaler litt over 2000,-/året før my heritage siden min.. 

Så uten å betale de 2000 kronene i året, så får du ikke vite om de finner din familie der?

hvor perifer familie kan man finne? Jeg leter etter mine firmeninger, kan man finne de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Så uten å betale de 2000 kronene i året, så får du ikke vite om de finner din familie der?

hvor perifer familie kan man finne? Jeg leter etter mine firmeninger, kan man finne de?

Jo, det kan du, de har en gratis versjon også, har du tatt test får du selvfølgelig se hva den viser og muligheten til å legge til slekt du skulle finne. Men da må du gjøre alt manuelt og det er ikke alle funksjoner du har tilgang på.. 

Egentlig bare litt mer tungvint men fortsatt fullt mulig å bygge slektstreet sitt, men med visse begrensninger på hvor mange du kan ha i treet ditt o.l...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har forresten klart å finne alt som er å finne på min morfars side, der har jeg funnet slekt helt tilbake til 1500-tallet og har nærmere 4000pers bare der (da med å utelate mange)

Bestemor ble adoptert så det stopper der. Og har nesten ikke funnet noe av farsslekten, så då håper jeg denne testen kan hjelpe med det... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...