Gå til innhold

Dets eldre jeg blir, jo mer introvrert blir jeg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var barn og frem til slutten av 20 årene var jeg veldig sosial,  men nåsom jeg har blitt noen år eldre,  har jeg blitt mer og mer introvert.  Andre som har merket det samme?

Anonymkode: 089e7...ab9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ALLE her over 20 har merket dette. De som sier noe annet lyver. Sier seg jo selv også. Folk etablerer seg. Flytter hit og dit pga partner eller jobb osv. Nordmenn generelt liker jo heller ikke hverandre,så man får jo ikke nye venner etter 20 åra. 

• Liker 2
Skrevet

De fleste i mitt nærmiljø vil si at jeg er sosial og utadvendt.  Det er fordi jeg har lett for å snakke med folk og alltid har stilt opp og vært sosial når det ble forventet av meg.  Når jeg sa nei til noe, ble det alltid stilt spørsmål.  Å ikke ha lyst, var ikke godt nok svar.  Spesielt ikke etter at barna var blitt voksne og flyttet ut.  Da mente både venner og kolleger at jeg burde ha tid til det meste.  

For noen få år siden bestemte jeg meg for å gjøre mer av det jeg selv vil - ikke hva som forventes av meg.  Jeg vil være mer sammen med mannen min og familien, og jeg vil bruke tid på min interesse for hus og hage.    Har alltid visst at jeg liker å være alene.  

Et spørsmål som skal gi deg svar på om du er introvert eller ekstrovert, er dette:  Hva gir deg energi?  For meg er svaret ro og ensomhet.  Jeg elsker å ligge på kne i et blomsterbed å bare la tankene vandre.  Nå forstår jeg hvorfor jeg ble så fort sliten av hæla-i-taket-fester og puber.  Jeg er sosial, men jeg er introvert :)  

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler det stemmer for meg. Merket at noe skjedde rundt 23-års alderen. Begynte å bli sliten av å være med folk, prate med folk. Og gleder meg til å komme hjem.

Nå er jeg passert 40. Jeg har blitt mer og mer introvert 😁

Anonymkode: f3b86...e70

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er snart 50 og går aldri på fester eller ut på byen lenger. Har noen få venner og ellers orker jeg ikke folk. Sykdom er medvirkende faktor her. Da jeg var frisk og i 20-årene var jeg ofte sosial. Det er nå et tilbakelagt kapittel. 

Anonymkode: 334c6...666

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

tvert om motsatt er 32 år nå :) 

Skrevet
Fant80 skrev (3 timer siden):

ALLE her over 20 har merket dette. De som sier noe annet lyver. Sier seg jo selv også. Folk etablerer seg. Flytter hit og dit pga partner eller jobb osv. Nordmenn generelt liker jo heller ikke hverandre,så man får jo ikke nye venner etter 20 åra. 

Jeg har fått flere nye venner etter jeg ble 20 år. 

Forøvrig enig angående at man gjerne blir mindre sosial. Mer selektiv på hvem man bruker tid med. Jeg merker at jeg ikke er så ivrig på å knytte nye vennskap, og venner som har behov for å treffes/snakkes ofte blir det til at jeg styrer unna. Som de fleste har jeg ofte nok med familien, så det er vennskap som ikke trenger hyppig pleie som beholdes. 

Vet ikke om det kan kalles å bli mer introvert egentlig, men man blir litt spist opp av livet. 

• Liker 1
Skrevet

Føler meg mer utadvendt nå enn i 20 årene, men vanskeligere å bli kjent med folk som 36 åring

• Liker 1
Skrevet
jessie1987 skrev (6 minutter siden):

Føler meg mer utadvendt nå enn i 20 årene, men vanskeligere å bli kjent med folk som 36 åring

Enig!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det handler ofte om at man har vært sånn hele livet men det er først når man blir litt eldre at man tør å si fra og erkjenne det. Når man er ung har man lett for å gi etter for press om å være sosial, når man er voksen og erfaring forstår man at man må ta vare på seg selv og ta valg til eget beste. Ikke gå å please andre. 

Anonymkode: 83c68...0a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nok alltid vært introvert, men det er først nå jeg omfavner det. Så for meg stemmer altså det AB over her sier. 

Jeg husker veldig godt en situasjon fra da jeg var student, da jeg sto på en holdeplass og ventet på en veldig forsinket buss. Der sto også to jenter på min egen alder, og de baksnakket en tredje venninne som bare det. De var så lei av å måtte tvinge henne ut, og de kunne ikke forstå at noen kunne være så tørr og kjedelig. Da ble jeg redd for at noen skulle snakke sånn om meg, så i en periode ble jeg med på alt jeg ble invitert til. Og jeg ble mer utmattet av det enn av studiene. 

Nå føler jeg at jeg får det meste av mitt sosiale behov dekket gjennom jobb. Jeg er nøye med hvor mange planer jeg kan ha i løpet av en uke, for det er begrenset hvor mye jeg orker. Jeg lader best alene med en bok. Likevel har jeg opplevd at jeg blir mer og mer uredd, jeg går oftere ut av komfortsonen, og kan gjøre ting nå som jeg ikke trodde var mulig for meg for bare noen år siden. Jeg tror det er fordi jeg nå ikke lenger bruker energi på å være noe jeg ikke er, og da har jeg mer energi til overs til å utfordre meg selv når jeg føler for det. 

Anonymkode: 397d8...3c2

• Liker 2
Gjest jessop
Skrevet
13 hours ago, Fant80 said:

Nå ja, ble kjent med de jeg er mest med nå etter 30 😀 At man blir mindre sosialt aktiv og mer selektiv i hvor mange man stifter bekjentskap til, er kanskje sant 

AnonymBruker
Skrevet

Samme her! Bikket 30 og er aldri på fester, orker ikke noe sosialt på jobb. Har lært meg å si ja til det jeg vil på og nei til det jeg ikke vil. 

Anonymkode: ae16a...518

Skrevet

Ja, har merket det samme. 

I ungdomsårene tålte jeg ikke være alene, og ting gikk i ett i sosiale lag hele tiden. Døgnet på tamp.

Nå i 30-årene er dette jetzet-livet helt fullstendig fjernt for meg, og absolutt ikke noe jeg ønsker. Foretrekker heller en rolig dag for meg selv nå ;) 

Skrevet

Jeg er mer introvert nå, men er mer sosial enn for fem år siden :)

Skrevet

Tja. Man forandrer seg jo med årene. I yngre år fikk jeg kanskje mer overfladiske forhold. Om jeg går inn for å bli kjent med noen nå, så skal det en del arbeid til. Har fått noen gode venner i en alder av nesten førti. Ikke at vi henger så mye sammen, men har det alltid hyggelig når vi møtes. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får færre tilbud om hva det skal være nå, men har mye lettere for å takke ja. Turte ikke engang å date da jeg var yngre, mens det nå ikke koster meg stort (selv om jeg hater chatting i forkant). Jeg har ikke blitt hverken mer eller mindre introvert, men mer selvsikker og komfortabel. Har blitt alenepappa også, som sikkert har hjulpet mye da jeg har vært nødt til å vokse som menneske.

Anonymkode: 7d3cc...fbb

Skrevet

Er i slutten av 40 årene.. og ja, er vesentlig mer introvert enn da eg var f.eks 30…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...