Gå til innhold

Hvilke konsekvenser er ok her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uff. Vi har hatt den store krangelen hjemme med vår 6 åring. Vet det høres helt på trynet ut, men jeg har sagt at hun skal bytte klær og hun nektet. Hun skulle gå med de skitne klærne i dag og i morgen. Jeg sier at når klærne blir skitne så må du bytte. Nei sier hun, det er ikke som heter jeg må. Og da kjente jeg at jeg ble litt hjelpeløs. Har begynt å forklare henne at vi går ikke med skitne klær fordi det er ekkelt osv. men uansett hva jeg sa så ble vi ikke enige. Så begynte hun å bli litt sint og kaste på ting, sparke i stoler og bord. Da fikk jeg meg et knekk. Jeg vet at denne diskusjonen burde ikke eksistert engang. Klærne skal byttes når de er skitne, ferdig! Men hun nektet jo! Så kommer faren hjem vettu. Hei, du skal bytte, ferdig snakka. Nei, sier hun til han og. Da sier han: Skal du ha flere pokémon kort? Skal du ha de du allerede har? Da går du opp og finner noen rene klær, de du har på deg nå skal av. Etter litt sutring og grining ble de enige. Men pokker heller. Så mye diskusjon for ingenting? Vi har et problem med dette for tiden. Sånne små ting kan det bli veldig mye greier av. Blir så sliten av det! Hva gjør dere når ungen deres ikke vil gjøre som dere sier og ikke hører på beskjed? 

Anonymkode: 498e8...1c5

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Det er helt normalt. Trass og teste grenser. 

Du må bare stå i det og vite at det vil skje igjen og igjen og igjen 😜

AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (9 minutter siden):

Det er helt normalt. Trass og teste grenser. 

Du må bare stå i det og vite at det vil skje igjen og igjen og igjen 😜

Men hva er det riktige å gjøre her? La henne gå med skitne klær? Hva lærer hun av det? Hvilken konsekvens er passende til problemstillingen? Slik at hun forstår at det ikke er greit?

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hva er det riktige å gjøre her? La henne gå med skitne klær? Hva lærer hun av det? Hvilken konsekvens er passende til problemstillingen? Slik at hun forstår at det ikke er greit?

Hadde tatt de skitne klærne på kvelden og lagt de i skittentøyskurven.

Lagt frem rene klær til dagen etter. 

Ferdig snakka. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det skjer ingenting før hun har byttet dem. Ingen servering, ingenting du gjør for henne, ingen snakk, ingenting før klærne er byttet. Opplys henne om at du er tilgjengelig så snart klærne er av. Sitt ned med en bok og vent. Hun gir seg nok. Om ikke så må hun før eller siden legge seg og hun sover vel ikke i klærne?  så kan du ta dem når hun sover. 

Anonymkode: ae007...bb6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager diskuterer du med en 6 åring. ??? 
Si at sånn blir det og ignorer resten. Du MÅ ikke svare hver gang hun ytrer noe. Gjenta rolig det samme hvis nødvendig. 
Om kvelden tar du klærne og så er den saken avsluttet. 

Anonymkode: 2a8a8...c98

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
WhisperingWind skrev (8 minutter siden):

Hadde tatt de skitne klærne på kvelden og lagt de i skittentøyskurven.

Lagt frem rene klær til dagen etter. 

Ferdig snakka. 

Eg og. Visst vi ikkje skal noe spesielt er det ikj nøye om de er litt skitne på ettermiddag/kveld. Men ikj lov å ta de på igjen neste dag. Visst det var favoritt kunne eg godt ha vaska de på kveld og ho fekk de reine neste dag

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Pilleville skrev (19 minutter siden):

Eg og. Visst vi ikkje skal noe spesielt er det ikj nøye om de er litt skitne på ettermiddag/kveld. Men ikj lov å ta de på igjen neste dag. Visst det var favoritt kunne eg godt ha vaska de på kveld og ho fekk de reine neste dag

Problemet er at hun forventer jeg skal vaske de hver gang! Hun har gått med den samme genseren og buksen i en hel uke nå. Har vasket de innimellom altså, men hva er vitsen å ha klær i skapet ellers hvis hun skal bare ha de samme hver gang 🤷🏻‍♀️prøvde å sette foten ned i dag for dette. Kan ikke vaske bare to plagg hver kveld. Det går ikke an! Har hatt denne diskusjonen før, da nektet hun å ta de av, selv ved leggetid. Hun skulle legge seg med klær på liksom, for å slippe å ta de av. For å ikke snakke om sokker, det er vist det verste som har skjedd hvis hun må bytte! Herregud! 

Skrevet

Det går over, se igjennom klærne i skapet sammen med ho. Legg utover senga og lag fine kombinasjoner. Om ho har favorittskiver kjøp 5 par til prikk like. Velg dine kamper. Kanskje de favorittklærne finnes i andre farger og. Eg kjøper av og til samme genser i 2 farger.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Pilleville skrev (12 minutter siden):

Det går over, se igjennom klærne i skapet sammen med ho. Legg utover senga og lag fine kombinasjoner. Om ho har favorittsokker, kjøp 5 par til prikk like. Velg dine kamper. Kanskje de favorittklærne finnes i andre farger og. Eg kjøper av og til samme genser i 2 farger.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, du har valg denne kampen (hun har valgt denne kampen). Snakk om det i fredstid, bør venner, le litt av det hele og hør på henne om hun har noen løsninger og forslag til kompromiss:

Du skjønner hun virkelig, virkelig liker og vil gå med akkurat de klærne. Men alle klær må vaskes. Hvis ikke, kunne hun gått med dem hele tiden. Du syns det er litt kjedelig og unødvendig, hun har mange andre fine klær også. Og de må jo vaskes. Men det er dumt å krangle, kan dere gjøre noe slik at dere ikke krangler mer om dette?  Hva tenker hun om saken? Kan hun av og til gå med noe annet? Når syns hun de bør vaskes? Hva når det ikke passer? Kan hun ha på noe annet i morgen? Hva tenker hun? Osv.

Så lager dere en eller annen avtale. Straff hjelper jo ikke, det blir mer krangling.

Anonymkode: bc728...d34

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uff. Vi har hatt den store krangelen hjemme med vår 6 åring. Vet det høres helt på trynet ut, men jeg har sagt at hun skal bytte klær og hun nektet. Hun skulle gå med de skitne klærne i dag og i morgen. Jeg sier at når klærne blir skitne så må du bytte. Nei sier hun, det er ikke som heter jeg må. Og da kjente jeg at jeg ble litt hjelpeløs. Har begynt å forklare henne at vi går ikke med skitne klær fordi det er ekkelt osv. men uansett hva jeg sa så ble vi ikke enige. Så begynte hun å bli litt sint og kaste på ting, sparke i stoler og bord. Da fikk jeg meg et knekk. Jeg vet at denne diskusjonen burde ikke eksistert engang. Klærne skal byttes når de er skitne, ferdig! Men hun nektet jo! Så kommer faren hjem vettu. Hei, du skal bytte, ferdig snakka. Nei, sier hun til han og. Da sier han: Skal du ha flere pokémon kort? Skal du ha de du allerede har? Da går du opp og finner noen rene klær, de du har på deg nå skal av. Etter litt sutring og grining ble de enige. Men pokker heller. Så mye diskusjon for ingenting? Vi har et problem med dette for tiden. Sånne små ting kan det bli veldig mye greier av. Blir så sliten av det! Hva gjør dere når ungen deres ikke vil gjøre som dere sier og ikke hører på beskjed? 

Dere trenger ikke bruke trussel mot henne?
Tenk deg at mannen din kom hjem og var sur og ikke gjorde som du ville. Ville du sagt til han "Du vet morgenkaffen din? Den kan du bare glemme i morgen!". Det er jo emosjonell utpressing å bruke noe av det beste hun vet som straff. Helt idiotisk. 

Hun er 6 år og hun utøver maktkamper med dere, og TAKK OG LOV for det, for det er ekstremt viktig for henne å gjøre dette! Barn som ikke trasser og inviterer foreldrene til maktkamp LIDER i voksen alder. 

Anonymkode: c0ca3...6d6

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ok, du har valg denne kampen (hun har valgt denne kampen). Snakk om det i fredstid, bør venner, le litt av det hele og hør på henne om hun har noen løsninger og forslag til kompromiss:

Du skjønner hun virkelig, virkelig liker og vil gå med akkurat de klærne. Men alle klær må vaskes. Hvis ikke, kunne hun gått med dem hele tiden. Du syns det er litt kjedelig og unødvendig, hun har mange andre fine klær også. Og de må jo vaskes. Men det er dumt å krangle, kan dere gjøre noe slik at dere ikke krangler mer om dette?  Hva tenker hun om saken? Kan hun av og til gå med noe annet? Når syns hun de bør vaskes? Hva når det ikke passer? Kan hun ha på noe annet i morgen? Hva tenker hun? Osv.

Så lager dere en eller annen avtale. Straff hjelper jo ikke, det blir mer krangling.

Anonymkode: bc728...d34

Tro meg vi har snakket om temaet så mange ganger at jeg begynner å bli sliten av det hele. Hun ønsker seg nye klær, men hun velger sin favoritt kombinasjon og der stopper det, hun sier det er vanskelig. Vanskelig å finne noe annet selv om hun liker å gå med andre ting så er det dette plagget hun foretrekker å ha på seg. Av og til må vi krangle om at hun faktisk må ta det av når hun skal sove. Hadde det vært opp til henne så hadde hun sovet med samme klærne som hun gikk med hele dagen. Vi har sett i skapet hennes og hun har sett gjennom det hun har. Likevel når det kommer til bytte av klær går verden under. Og spesielt sokker er det vanskelig å ta farvel med sier hun. Selv om hun vet at det er bare for eventuelt en natt til de har blitt rene igjen. Vi snakker om dette i fredstid og vi ler sammen av det, men når det står på så har jeg helst lyst til å grine. Hun kan jo bli ertet på skolen fordi hun går med samme klærne hele uken? 🫨 lurer på hva lærere og andre tenker at hun har hatt samme bukse i en uke liksom? Føler de andre jentene på hennes alder skifter klær hele tiden, helst flere ganger for dagen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skjer ingenting før hun har byttet dem. Ingen servering, ingenting du gjør for henne, ingen snakk, ingenting før klærne er byttet. Opplys henne om at du er tilgjengelig så snart klærne er av. Sitt ned med en bok og vent. Hun gir seg nok. Om ikke så må hun før eller siden legge seg og hun sover vel ikke i klærne?  så kan du ta dem når hun sover. 

Anonymkode: ae007...bb6

Ingen SNAKK? Skal du bruke stonewalling som straff? Så ekstremt barnslig tilnærming! Hun har invitert til en maktkamp og foreldrene går rett i fella? Herregud. 

Bare gi opp for i dag, ta de av når hun skal sove. Eller si "Når du har tatt av deg de skitne klærne kan du få (se på tv/få kveldsmat etc)" det er det motsatte av en trussel og åpner for samarbeid. "Jeg ser du enda ikke har tatt av deg klærne, da velger du å ikke se på tv/spise kveldsmat?"

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Problemet er at hun forventer jeg skal vaske de hver gang! Hun har gått med den samme genseren og buksen i en hel uke nå. Har vasket de innimellom altså, men hva er vitsen å ha klær i skapet ellers hvis hun skal bare ha de samme hver gang 🤷🏻‍♀️prøvde å sette foten ned i dag for dette. Kan ikke vaske bare to plagg hver kveld. Det går ikke an! Har hatt denne diskusjonen før, da nektet hun å ta de av, selv ved leggetid. Hun skulle legge seg med klær på liksom, for å slippe å ta de av. For å ikke snakke om sokker, det er vist det verste som har skjedd hvis hun må bytte! Herregud! 

Men da må du jo snakke med henne om dette! Hvorfor herregud? Dette er det viktigste for henne akkurat nå. Hun vil ikke ta av seg klærne for da får hun ikke hatt de på seg i morgen. Prat med henne om hvorfor de er så viktige. "Du liker virkelig klærne dine? Er dette favorittklærne dine? Hva er det du liker så godt med dem da? Ah, jeg skjønner. Du skulle så gjerne ønske du kunne hatt de på deg i morgen også? Ja, det forstår jeg, men nå må vi vaske klærne, for de er skitne. Og så får du de igjen på fredag, okay?" OSV OSV OSV

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere trenger ikke bruke trussel mot henne?
Tenk deg at mannen din kom hjem og var sur og ikke gjorde som du ville. Ville du sagt til han "Du vet morgenkaffen din? Den kan du bare glemme i morgen!". Det er jo emosjonell utpressing å bruke noe av det beste hun vet som straff. Helt idiotisk. 

Hun er 6 år og hun utøver maktkamper med dere, og TAKK OG LOV for det, for det er ekstremt viktig for henne å gjøre dette! Barn som ikke trasser og inviterer foreldrene til maktkamp LIDER i voksen alder. 

Jeg skjønner jo det. Egentlig så vil vi ikke bruke noe straff eller trussel, men hvordan skal vi ellers få henne til å gjøre som vi sier? Hun hører jo aldri på oss lenger. Alt er en kamp om dagene. Å legge fra seg iPad før middag er ofte et problem også. Hun vil helst sitte med iPad i fanget når hun skal spise. Og det er jo ikke greit. Prøver å lære henne hva som er riktig men når hun har bestemt noe så det et helvete løs hvis vi prøver å «korrigere» det. Er helt i mot straff og trusler, derfor ble jeg litt hjelpeløs og satt på badet og gråt. Helt til faren kom hjem og «fikset» alt. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er såpass lite pedagogisk at jeg gir beskjed om at den som ikke vil, den må! Foreldrepolitiet kan sikkert arrestere meg for den!

Jeg ville nok kjørt samme stil som far, men jeg er enig i at det ikke alltid er like lett. Vi får oss alle en knekk innimellom, det tror jeg spørs på dagsformen vår ♥️ noen ganger blir det for mye, sånt skjer.

Tenker også at man kan kjøre litt omvendt psykologi innimellom og bare si 'Javel. Men de andre på skolen/i bhg kommer nok til å synes det er litt merkelig at du kommer med skitne klær.' Da får hun ikke kampen hun ønsket, for hun tester jo helt klart grenser som er helt normalt. Kanskje blir det ikke så om å gjøre og gå med de skitne klærne likevel 😊

Jeg vet ikke hva som er rett og galt, men vi må også prøve og feile som foreldre 😊 Innen rimelighetens grenser, så klart 😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner jo det. Egentlig så vil vi ikke bruke noe straff eller trussel, men hvordan skal vi ellers få henne til å gjøre som vi sier? Hun hører jo aldri på oss lenger. Alt er en kamp om dagene. Å legge fra seg iPad før middag er ofte et problem også. Hun vil helst sitte med iPad i fanget når hun skal spise. Og det er jo ikke greit. Prøver å lære henne hva som er riktig men når hun har bestemt noe så det et helvete løs hvis vi prøver å «korrigere» det. Er helt i mot straff og trusler, derfor ble jeg litt hjelpeløs og satt på badet og gråt. Helt til faren kom hjem og «fikset» alt. 

FORDI HUN ER SEKS ÅR og dette er en normal del av utviklingen! Hun utviser endelig selvstendighet og ja, det er slitsomt som foreldre, men det er verre om hun ikke gjør det.
Anbefaler deg å se https://www.instagram.com/parentingwithperspectacles/ for å forstå hvor skadelig det er om barnet deres IKKE gjør disse tingene.

Hva gjør du når du tar fra henne iPad da? Forbereder du henne 5 minutter før? Og så når du tar den vekk så viser du anerkjennelse for at det er kjipt å ta vekk iPaden, at hun åpenbart koser seg med den? Eller sier du bare "JO NÅ SKAL VI TA VEKK IPADEN!!" og så begynner du å krangle med henne om å vinne? For én forelder som går i maktkamp med barnet sitt er like ute på jordet som barnet selv. Hvordan tilnærmer DU deg dette? 

Jeg ser foreldre som krangler med ungene sine om helt banale ting bare fordi ungene vil noe annet enn dem. I stedet for å skjønne at "okey, dette syntes du var kjipt, det forstår jeg faktisk at du syntes. Sånn her blir det nå, men jeg ser deg og hører deg". 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men da må du jo snakke med henne om dette! Hvorfor herregud? Dette er det viktigste for henne akkurat nå. Hun vil ikke ta av seg klærne for da får hun ikke hatt de på seg i morgen. Prat med henne om hvorfor de er så viktige. "Du liker virkelig klærne dine? Er dette favorittklærne dine? Hva er det du liker så godt med dem da? Ah, jeg skjønner. Du skulle så gjerne ønske du kunne hatt de på deg i morgen også? Ja, det forstår jeg, men nå må vi vaske klærne, for de er skitne. Og så får du de igjen på fredag, okay?" OSV OSV OSV

Jeg har prøvd alt det. Prøvde virkelig å sette meg inn i hennes situasjon, forstod at det var vanskelig for henne å ta de av når hun er så glad i de, men hun blir lei seg og nekter likevel. Prøvde også å ta en pause fra det hele og fokusere på noe annet, da var hun sur hele tiden fordi hun visste at hun måtte ta de av til slutt. Og hun gjentok hele tiden at hun kom ikke til å de av. Jeg sa: vi trenger ikke snakke mer om det nå, nå skal du få lov å se på iPad og kose deg med en is mens jeg rydder kjøkkenet. Men likevel minnet hun meg på at klærne skal hun ikke ha av seg, samme hva. Og ble surere hver hvert minutt. Til hun slengte fra seg iPaden og begynte å sparke på ting i stuen.

AnonymBruker
Skrevet

La henne gå med møkkete klær da, så får hun se hvor gøy det er når de andre ser at klærne hennes er møkkete og kanskje sier at hun lukter. Når hun er så trassig får hun lære på den harde måten. 

Anonymkode: 421de...b79

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...