AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #1 Skrevet 24. mai 2023 Vi er et par i 30-årene, uten barn, som spiser alt for lite grønnsaker. Vi liker mange forskjellige grønnsaker, men er ikke spesielt glade i å lage mat og har en del retter vi lager ofte som det ikke er grønnsaker i. Hvordan gå frem for å bli flinkere til å spise grønnsaker? Og hvordan få mannen med på at han også må bruke grønnsaker når han lager middag? Er redd for at hvis jeg vil ha mer grønnsaker så sier han at da får jeg lage maten selv fordi det tar for lang tid/er for komplisert. Anonymkode: e1659...278
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #3 Skrevet 24. mai 2023 Fiskepakker, wok, supper, vegansk taco... Det er jo mange retter som i hovedsak består av grønnsaker som er superenkle. I dag har vi spist gnocchi, med tomater og spinat. Raskt, enkelt og supergodt. Anonymkode: d0921...0c9
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #4 Skrevet 24. mai 2023 Hva er grunnen til at dere vil spise mer grønnsaker? Anonymkode: 2017d...048 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #5 Skrevet 24. mai 2023 Hva slags retter lager dere uten grønnsaker? Både oppriktig nysgjerrig siden jeg ikke kan komme på noe vi lager uten grønnsaker i en eller annen form. Men også fordi å ta utgangspunktet i hva dere alt liker og lager kan være greit for tips Noen enkle tips: - bakte poter som kveldskos, gjør seg helt selv i ovnen. Vi har litt kryddersmør, rømme, skjærer opp det vi har av grønt ved siden av, litt strimlet skinke - bak grønnsaker i langpanne. Skjær poteter i 2-4 biter, løk i store båter, cherrytomater f.eks. Dryss over littegrann olje og krydder etter smak. Gjør seg selv i ovnen og blir knallgodt, noe annet enn bare basic kokte grønnsaker. Spiser til både kjøtt og fisk, eller som lett lunchrett med litt godt brød til - kjøp cherrytomater, snacksagurker, snackspaprika og sett det fram på bordet som det er, ved siden av det dere vanligvis spiser. Små ‘bite-size’ er lettere å knaske i seg, og null forberedelser Anonymkode: f3536...fdb 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #6 Skrevet 24. mai 2023 Nå kommer alle carnivorene på banen som de alltid gjør med overbevisningen sin.... For min egen del så merker jeg godt hvor mye bedre kroppen min har med et kosthold rikt på planter. Fordøyelsen går hurtigere pga alt fiberet i grønnsaker (kroppen bruker lang tid på å fordøye kjøtt, og dette øker risiko for tarmkreft) , og man kan også spise store volumer med grønnsaker og bli mett uten at de opptar mange kalorier. Blende det inn i supper. Mariner de i gode urter med olivenolje, rotgrønnsaker i form (norskdyrket og kortreist mat) er supergodt. Husk å bruke fett til grønnsakene, enten meierismør, olje eller fløte til supper for det hjelper kroppen å oppta næringsstoffene. Pluss smaken kommer mer frem. Glem den ihjelkokte brokkolikvasten til middagen. Det finnes så mange tilberedningsalternativer som smaker godt. Anonymkode: 27157...d55 12 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #7 Skrevet 24. mai 2023 Går og an å kaste i seg grønnsakssmoothier. Det gjør jeg de dagene jeg ikke orker lage ordentlig mat. Drikker alltid børsnotering med banan, yoghurt, havregryn og frosne bær til frokost. Og hender jeg lager grønnsakssmoothie. Problem solved, til man eventuelt blir bedre på å lage mat med grønt. Det er enkelt nok. Hakking og steking. Trenger ikke så mye heller. Hvis man alltid bruker løk (som jeg gjør) har man en grønnsak bare der. Da er veien kort til å også klare å kutte en gulrot og ha oppi noe hakkede tomater. Anonymkode: 54952...296 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #8 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Går og an å kaste i seg grønnsakssmoothier. Det gjør jeg de dagene jeg ikke orker lage ordentlig mat. Drikker alltid børsnotering med banan, yoghurt, havregryn og frosne bær til frokost. Og hender jeg lager grønnsakssmoothie. Problem solved, til man eventuelt blir bedre på å lage mat med grønt. Det er enkelt nok. Hakking og steking. Trenger ikke så mye heller. Hvis man alltid bruker løk (som jeg gjør) har man en grønnsak bare der. Da er veien kort til å også klare å kutte en gulrot og ha oppi noe hakkede tomater. Anonymkode: 54952...296 Børsnotering. Elsker autokorrektur. Skulle stå frokostsmoothie. Jeg er lettspist og lat på morgenen før kaffen, og dette tar tre minutter å lage. Anonymkode: 54952...296 5
Lafamiglia Skrevet 24. mai 2023 #9 Skrevet 24. mai 2023 Hva med å ha et par vegetariske middager i uken? Og da tenker jeg selvfølgelig ikke på vegetarmiddager som etterligner kjøttretter med fake burger/pølser/kjøtt pluss poteter, grønnsaker og saus, men retter som i utgangspunktet er vegetariske. Her er det mye å utforske, som melanzane alla parmigiano, vegetarlasagne, mengder av indisk mat, linsegryter (kan jukse litt gjennom å ha oppi litt bacon), gratinert blomkål, falafel, osv. Det går dessuten an å ha råkostsalat eller annen enkel salat som "forrett" eller tilbehør uansett hva man har til middag. Og hvis dere spiser mye brødskiver, blir de ofte enda bedre med masse grønnsaker på. Tomat, salat, bønnespirer, agurk, paprika, osv. 4
PM75 Skrevet 24. mai 2023 #10 Skrevet 24. mai 2023 Du kan jo starte veldig enkelt og kjøpe en pose med frosne grønnsaker som du damper og har ved siden av middagen. Krever minimalt med tid å tilberede. Eller bare kutte opp agurk og tomat og ha ved siden av. Eller snackse på sukkererter. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #11 Skrevet 25. mai 2023 Invester i en grønnsakskutter kanskje? Er kjappere enn med kniv. Ellers eksperimenter for å finne ut hva dere liker. Mos det inn i saus, ha andre grønnsaker med i potetmos, grønnsakssuppe(tomat, blomkål osv). Tilbehør som salat, kremet brokkolisalat, maiskrem osv. Anonymkode: b236c...e58 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #12 Skrevet 25. mai 2023 Middag er faktisk ikke der jeg får i meg mest grønnsaker, så dere trenger ikke henge dere opp i at dagens kokk har ansvar for grønnsaksinntaket. Jeg får definitivt i meg mest grønnsaker på jobben. Har en boks cherrytomater stående på skrivebordet. Har alltid med meg en pose knaskegulrøtter og gjerne en boks bær eller physalis. Dette forsvinner av seg selv gjennom dagen. En appelsin spiser jeg på jobb før jeg drar hjem. Moser en avokado med salt og pepper på knekkebrød til kvelds. Anonymkode: c4626...6b9 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #13 Skrevet 25. mai 2023 Kjøp lokale grønsaker rett fra bonden eller dyrk selv. Det blir veldig mye mer fristende å spise når man gjør det. Anonymkode: 7c984...cc4 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #14 Skrevet 25. mai 2023 Å vokse opp er et godt råd. Ta dere i nakken, sett mål om grønnsaker til alle måltider - agurkskiver og tomatskiver på brødmat, små snacksgrønnsaker til nettopp snacks og kokte grønnsaker eller salat til middag. Jeg bruker mye frosne grønnsaker av billigste sort til middag amerikansk blanding eller lapskausblanding. Det er utrolig enkelt å tilberede og smaker godt. Jeg steker det sammen med et stykke kjøtt eller fisk i stekepanne eller bruker det i ferdigkjøpt pastasaus som en slags vegetar spagetti bolognese. Litt mer jobb, men veldig godt er blomkål- eller kålrotstappe. Passer til mye. Anonymkode: 77f78...557 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #15 Skrevet 25. mai 2023 Jeg har som vane å bare grovkutte et par gulrøtter, paprika, rødløk, squash, aubergine, osv, i en form og helle over olivenolje, salt og pepper, så inn i ovnen avhengig av hvor lenge jeg gidder å vente 😊 I dag blir det f.eks. bare gulrot, men pleier også å bruke flere grønnsaker samtidig. Spiser dem ofte for seg selv i en liten skål ved siden av selve middagen, så da er det ikke så viktig at det må passe til maten Anonymkode: ec49f...baf 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #16 Skrevet 25. mai 2023 Mitt tips er å forsøke å bli god på å lage salater. En digg salat er supergodt. Salat med masse salt og pepper og et protein som cottage cheese, fetaost eller mozzarella er digg. En god olje og sitronsaft over. Eller pastasalat med pesto. Krutonger. Kylling eller scampi. Mulighetene er endeløse Anonymkode: 6ae8c...b6a 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #17 Skrevet 25. mai 2023 Jeg tenker at de fleste retter blir godt med frisk crispy salat til. Trenger ikke lage så komplisert salat, hjertesalat og småtomater er godt nok. Hvis dere koker pasta, så slipp noen brokkolibuketter oppi pastavannet siste 2 minuttene av koketiden. Viktig at er de siste 2 minuttene slik at brokkolien ikke blir for myk. Når dere er vant til salat og brokkoli, så kan dere utvide med «nye» grønnsaker. Lykke til:-) Anonymkode: 2c28b...63d 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #18 Skrevet 25. mai 2023 Gjør det til en vane å alltid ha med en gulrot på jobb/i matpakken. Da har du allerede 1 av de 3 porsjonene grønt du bør ha per dag 😊 Anonymkode: 5ccfb...cdd
Eleusinskemysteri Skrevet 25. mai 2023 #19 Skrevet 25. mai 2023 Bruker søndager på å hakke opp alt og legge i bokser, så det blir lett og fort gjort og slenge med litt i ovnen/stekepanna/matpakka.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #20 Skrevet 25. mai 2023 jeg er heller ikke så begeistret for å lage mat, så her er mine lettvinte løsninger: Jeg kjøper verdig vasket ruccola eller babyleaves eller spinat - viktig at den er vasket og spiseklar. Så kutter jeg opp en spisspaprika og hiver noen valnøtter i. God olje og eddik over. Tar et halvt minutt, og den eneste tilberedningen er å skjøre opp paprikaen. Jeg bruker denne salaten til alt, når jeg trenger grønnsaker i et måltid. Kan jo fint bygges ut med andre grønnsaker, men det som er viktig her er at du velger ferdig vasket salat, for da senker du terskelen kraftig. Ellers finnes det jo masse gode frosne grønnsakblandinger på markedet, som du kan hive i en stekepanne med kylling og en saus fra glass. Anonymkode: ae264...53a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå