Gå til innhold

Er det for lett å tjene penger på utleie her i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

men, ikke glem slike som Ivar Tollefsen, som nå eier nesten samtlige små leiligheter på Stovner, og han betaler ikke engang eiendomskatt for de - https://e24.no/naeringsliv/i/mB2qnl/tollefsen-betaler-totalt-25000-kroner-i-eiendomsskatt-for-3800-oslo-leiligheter 

Denne mannen alene står jo for at toroms på Stovner ikke er lengre en billig inngang i Oslos boligmarked for unge, som de har vært i mange år. Han kjøpte alle de leilighetene, og leier de ut. 

Anonymkode: 16943...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du regnet på det? Det er faktisk veldig vanskelig å tjene penger på utleie i Norge!

Om jeg skulle leid ut min leilighet, så ville jeg gått i minus. Utleieverdien av leiligheten ville ikke dekket rentekostnadene, felleskostnader og skatt. 

Selv større aktører som Ivar Tollefsen har svak lønnsomhet: 
"Mens rentene har skutt til himmels sitter Ivar Tollefsen med gigantgjeld og 3,17 prosent avkastning på boligene. Nå bunkrer han egenkapital, kjøper tilbake gjeld og øker leiene"

Oslo børs har steget med nesten 150% siste 10 årene. I Oslo har boligprisene steget med rundt 80%. I Stavanger derimot har boligprisene kun steget med rundt 5% siste 10 årene. Det er mye større risiko å sitte med bolig enn å sitte med aksjer. Om du eier bolig, så er du helt avhengig av bedring i boligmarkedet. Med aksjer kan du spre risikoen over flere sektorer som for eksempel IT, shipping, energi, sjømat og bolig. 

Anonymkode: 6b25c...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...