AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #1 Skrevet 24. mai 2023 Jeg tror jeg sliter litt sosialt. Altså jeg elsker å prate med folk om alt og ingenting, veldig lite dømmende, er alltid positiv, med mindre det er en situasjon hvor man kan klage litt. Men en ting jeg har lagt merke til, er at jeg er ekstremt dårlig til å stille spørsmål for å bli kjent. Jeg vil jo gjerne bli kjent med folk, men synes det er vanskelig å stille spørsmål på en måte som ikke er intervju aktig. Jeg synes det er ekstremt ubehagelig å spørre et helt vanlig spørsmål. Selvom jeg vil vite svaret. Jeg setter så utrolig pris på at andre forteller om seg selv, interesser og både overfladiske ting og dype ting. Da er det lettere for meg å stille noen oppfølgingsspørsmål. Men det er veldig vanskelig å få igang en samtale synes jeg. Jeg blir ofte spurt om familieforhold og diverse, og jeg kan altså gjerne legge ut i vide og det brede, så derfor vil jeg kanskje fremstå som selvsentrert og veldig lite interessert i omverdenen. Og det er kanskje ikke veldig heldig.. Så.. Hvordan kan jeg bli bedre til å stille spørsmål? Er det noen som har samme problemet? Hvordan hadde du som kollega reagert dersom du fikk spørsmål om barn/interesser osv? Jeg har altså startet i ny jobb og snakker med voksne hver dag (har vært hjemme med barn). Dette er i en barnehage, så det er litt lett stemning og man prater jo litt sammen i pausene.. Anonymkode: cfff9...75e 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #2 Skrevet 24. mai 2023 Jeg hadde reversert alle spørsmålene du får. Spør de deg om familie så forteller du og følger opp med å spørre om deres familie osv. Prøv å «lese rommet», spør spørsmål om konteksten du treffer dem i. Anonymkode: 018a0...441 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #3 Skrevet 24. mai 2023 Still spørsmål og vis interesse, men ikke vær for personlig. La folk fortelle om personlige ting som barn og familie på eget intitiativ, start samtalen med noe mer overfladisk som feks kommenter eller spør om noe personen har på seg, noe om det dere sammen har gjort eller sett på jobben, et TV-program eller en bok du har lest osv. tilpass deg de du snakker med - ofte betyr det lytt mer enn du snakker, men merker du at en person liker at du holder samtalen i gang, så gjør det! Anonymkode: 2b85e...a7e
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #4 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg tror jeg sliter litt sosialt. Altså jeg elsker å prate med folk om alt og ingenting, veldig lite dømmende, er alltid positiv, med mindre det er en situasjon hvor man kan klage litt. Men en ting jeg har lagt merke til, er at jeg er ekstremt dårlig til å stille spørsmål for å bli kjent. Jeg vil jo gjerne bli kjent med folk, men synes det er vanskelig å stille spørsmål på en måte som ikke er intervju aktig. Jeg synes det er ekstremt ubehagelig å spørre et helt vanlig spørsmål. Selvom jeg vil vite svaret. Jeg setter så utrolig pris på at andre forteller om seg selv, interesser og både overfladiske ting og dype ting. Da er det lettere for meg å stille noen oppfølgingsspørsmål. Men det er veldig vanskelig å få igang en samtale synes jeg. Jeg blir ofte spurt om familieforhold og diverse, og jeg kan altså gjerne legge ut i vide og det brede, så derfor vil jeg kanskje fremstå som selvsentrert og veldig lite interessert i omverdenen. Og det er kanskje ikke veldig heldig.. Så.. Hvordan kan jeg bli bedre til å stille spørsmål? Er det noen som har samme problemet? Hvordan hadde du som kollega reagert dersom du fikk spørsmål om barn/interesser osv? Jeg har altså startet i ny jobb og snakker med voksne hver dag (har vært hjemme med barn). Dette er i en barnehage, så det er litt lett stemning og man prater jo litt sammen i pausene.. Anonymkode: cfff9...75e Det kan føles pinleg å møte folk som ein må dra orda utav dem på. Sosial intelligens handel ikkje bare å vera saman med andre, men også vera litt oppdatert så ein har noe å diskutere med andre om. Mange velger å snakke om veret om de ikkje har noe annet å snakke om. Er det bekjente, venner o.l som ein ikkje har møtt på en stund så skulle det ikkje mangle på nysgjerrighet. Lær av politikeren som ofte snakker "mye om lite" og still ledende spørsmål som ein jornalistene gjør. Eg var også veldi sjenert tidligere, og blei vel av den mange oppfattet som lite sosial, men dette har jaggu endret seg. Ver gjerne litt frekk, men ikkje uhøfleg når du kommuniserer med andre Anonymkode: a0471...fdd 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå