Gå til innhold

Sitter ofte alene festet i barnestol eller barnevogn i barnehage..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Litt nysgjerrig på hva dere mener om situasjonen her. Når jeg henter dattera mi fra barnehage, sitter hun ofte festet i barnevogn eller i huske helt alene på lekeplassen. Andre barn løper rundt , leker i sand osv... Hun ser selvfølhelig veldig trist ut og det er hjerteknusende å se dette for meg. Hun er 1,5 år og er ikke så flink til å gå på egenhånd, skjønner at hun krever litt ekstra tilsyn men å forlate et barn festet pga dette? Er dette normalt i det hele tatt? Ville dere reagere på det?? :-(  har observert det flere ganger og er litt bekymret. Siste gang hentet henne uten at det var noen medarbeidere til stedet i det hele tatt og hun var bare festet i barnevogn.

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke ok i det hele tatt nei! Ville tatt et møte med styrer med en gang. 

Anonymkode: 7161a...9d6

• Liker 6
Skrevet

Høres rart ut. Kan forstå at hun av og til plasseres i huske når de er ute. Spesielt hvis hun går lite. Slik de kan hjelpe andre barn enn å måtte følge med henne hele tiden. Men da mener jeg kun litt. Feks plassere henne der hvis de må bort å trøste en annen, hjelpe å finne frem noe, ta av jakkene på barna fordi det er blitt varmt o.l. Ikke bruke det hele utetiden. Hun skal jo bevege seg og trene på motorikken…Og det må være tilsyn. Ansatte skal ikke forlate et barn alene på uteplassen. Både når det gjelder vogn og huske. Og skulle de av ulike årsaker måtte ta henne i vogn (feks at den ene ansatte som er igjen på ettermiddagen må skifte bleie på en annen inne) så må nesten vognen trilles inn/rett ved inngang om det ikke er langt fra stellerommet. 

Ville uansett tatt dette opp med barnehagen. De må gi en forklaring. Og selvsagt endre praksis siden dette tydeligvis skjer ofte.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke normalt. Hun lærer seg jo aldri å gå skikkelig, om hun skal sitte fastspent hele tiden. Stakkars 🥺

Hvor mange ansatte er det i barnehagen? I min datters barnehage, blir barna delt opp i grupper på tre med en voksen. Da er det mye lettere å tilrettelegge etter barnas behov. 

Anonymkode: 651c9...82b

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde jeg reagert veldig på.

Noen få ganger satt 1 av de minste i barnevogna si ute - og barnet så ut til å trives og trenge litt avslapning. 

Satt liksom ikke fremoverlent i vogna, men bare avslappet mot ryggen. Veldig sjeldent det skjedde, jeg så det 1 gang på 5 år.

De må jo dele inn i soner tilpasset alder, og dele litt på utetiden.

I vår barnehage ble de minste skjermet mer inne og ute. Det ble for mye at de eldste skulle fyke forbi på sparkesykler og rave rundt. 

Anonymkode: 82b17...311

AnonymBruker
Skrevet

Og det siste du skriver er jo helt drøyt!

Jeg hadde helt ærlig søkt om ny barnehage og heller takket nei til ny plass om de forbedrer rutinene veldig. 

Anonymkode: 82b17...311

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er skikkelig ugreit på alle måter, og jeg synes du skal ta det opp både med ped.leder og styrer. 

Hilsen ped.leder på ettårsavd. 

Anonymkode: 60841...b24

• Liker 5
Skrevet (endret)

Vil si at det kommer helt ann på når du henter.

Om det er i 16 tiden når det er kaotisk med henting og lite personal har jeg full forståelse for at personalet velger det. 

Men om det derimot er i 14-15 tiden når det skal være greit bemannet hat jeg lite forståelse og tenker en liten samtale med ped. fikser opp i det. 

(Selvsagt ikke ok å gå fra henne i vogn uansett, men at hun sitter et fast sted) 

Endret av Gnom
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Little Tomato skrev (1 time siden):

Hei! Litt nysgjerrig på hva dere mener om situasjonen her. Når jeg henter dattera mi fra barnehage, sitter hun ofte festet i barnevogn eller i huske helt alene på lekeplassen. Andre barn løper rundt , leker i sand osv... Hun ser selvfølhelig veldig trist ut og det er hjerteknusende å se dette for meg. Hun er 1,5 år og er ikke så flink til å gå på egenhånd, skjønner at hun krever litt ekstra tilsyn men å forlate et barn festet pga dette? Er dette normalt i det hele tatt? Ville dere reagere på det?? 😞 har observert det flere ganger og er litt bekymret. Siste gang hentet henne uten at det var noen medarbeidere til stedet i det hele tatt og hun var bare festet i barnevogn.

Tror jeg ville vurdert å bytte barnehage. Etter å ha tatt dette opp med ped.leder og styrer. Omsorgssvikt i kommunal regi…

Anonymkode: a809f...9eb

• Liker 2
Skrevet

Som en førskolelærer...husk at du må ikke gå etter det du ser. Når henter du? Om du henter mellom 14-16 er det ofte 1-2 på jobb på den avdelingen...og om det er 2 voksne som skal passe på 5-10 barn så kan det være best for alle at ditt barn sitter litt i vogn eller huske. Og når du kommer kan det være at hun har sittet der i 10 min bare. Hun skal bli passet på .men om hun ikke klarer å gå så bra så må jo 1 voksne passer på henne hele tiden.

Hadde det vært bedre om hun satt alene i sandkassen...for her kan hun spise sand etc...og skulle det skje noe med de voksne være over alt. Og da er jo ditt barn mer sikkert i vogna.

Dessverre ser foreldrene ting når de henter og leverer og går utfra dette 

Om du synes dette er et problem snakk med avdelingsleder. Men de kan eks ikke gå å bære på ditt barn hele tiden...eller sitter med ditt barn hele tiden 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Som andre over skriver, så kan det jo hende du har hatt max uflaks og ungen din kun har sittet der et par minutter. Det kan du ikke vite før du har snakket med ped.leder/ de voksne som er på jobb i den situasjonen du kommer og henter ditt barn. Jeg lurer egentlig mest på hvorfor du spø her, og ikke dem som var på jobb de gangene du observerte dette?

Anonymkode: fb6b5...c37

AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt ikke greit å forlate et barn alene i en huske. Om hun sitter i en vogn så bør den jo plasseres der de andre barna og voksne oppholder seg, flytter de på seg så må jo den voksne trille vogna med videre. Men jeg forstår virkelig ikke hvorfor hun må sitte i vogn eller huske? Jeg har 14 barn på min småbarnsavdeling, på et tidspunkt i vinter hadde vi 5 barn på en gang som ikke gikk. De som ikke går kan jo krype og bevege seg rundt på uteområdet de også, de voksne må ikke sitte konstant med barnet eller ha det på fanget. Men selvfølgelig er det super viktig at de voksne er tilstede i utetiden sånn at ikke farlige ting skjer. 

Anonymkode: 3e897...8ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er absolutt ikke greit å forlate et barn alene i en huske. Om hun sitter i en vogn så bør den jo plasseres der de andre barna og voksne oppholder seg, flytter de på seg så må jo den voksne trille vogna med videre. Men jeg forstår virkelig ikke hvorfor hun må sitte i vogn eller huske? Jeg har 14 barn på min småbarnsavdeling, på et tidspunkt i vinter hadde vi 5 barn på en gang som ikke gikk. De som ikke går kan jo krype og bevege seg rundt på uteområdet de også, de voksne må ikke sitte konstant med barnet eller ha det på fanget. Men selvfølgelig er det super viktig at de voksne er tilstede i utetiden sånn at ikke farlige ting skjer. 

Anonymkode: 3e897...8ee

Så hva gjør du da om et barn sitter i husken , to barn må skikkelig på do? 

Anonymkode: f366b...efe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hva som er så krevende med et barn som ikke går, er jo bare å sette det på gresset eller sandkassen.

Det er da værre med barn mellom et og to år som nettopp har lært å gå hvor det er full rulle hvor de er ustødig og ikke skjønner konsekvenser eller hører etter. 

Anonymkode: 019da...6b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min kunne klatre opp av usken og matstol før han kunne går, livsfarlig å forlate barnet der. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Tar barnet ut av husken! Tar det med eller gir det til en annen voksen. Man er da ikke 1 ansatte på jobb på en hel barnehage? 

Jeg har jobbet på småbarnsavdeling og vi satte aldri barna i vogn og gikk aldri fra dem i feks huske. Selv om de ikke kunne gå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skjønner ikke hva som er så krevende med et barn som ikke går, er jo bare å sette det på gresset eller sandkassen.

Det er da værre med barn mellom et og to år som nettopp har lært å gå hvor det er full rulle hvor de er ustødig og ikke skjønner konsekvenser eller hører etter. 

Prøv å jobb i barnehagen sp får du svar på dette. Bare å sette ned..joda det kan vi ..men vil du også at vi passer på...eller skal bare sette ned barnet og gå?

De som jobber i barnehage et overalt, og kan ikke sitte og passe på dette barnet som sitter i sandkassen. Du har 3 forskjellige vakter og første får hjem klokken 1400.. neste 1530 og siste 163( ca)

Og etter klokken 1530 er det bare 1-2 på jobb...og kanskje 8 barn på avdelingen...da kan ikke en av disse være på den som sitter i sandkassen eller husken.

Flere her inne som skriver omsorgssvikt...men tror dere at de setter barnet der fra 1300-1645? Ikke følger mer, ikke leker med etc? 

Jeg har selv satt mange små i huske...de elsker det, oh om det er et annet barn som vil ha oppmerksomhet..får den det .mens jeg holder øye med barna i huska.

Og tro det eller ei ..mange av disse som sitter i husken eller i vogna..vil ikke bli tatt vekk... kanskje dere skal se dette fra barnet også .at den faktisk liker å sitte der og at de har det gøy. De kommer også høyrer opp og kan følge med på de andre barna.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Sofakona said:

Prøv å jobb i barnehagen sp får du svar på dette. Bare å sette ned..joda det kan vi ..men vil du også at vi passer på...eller skal bare sette ned barnet og gå?

De som jobber i barnehage et overalt, og kan ikke sitte og passe på dette barnet som sitter i sandkassen. Du har 3 forskjellige vakter og første får hjem klokken 1400.. neste 1530 og siste 163( ca)

Og etter klokken 1530 er det bare 1-2 på jobb...og kanskje 8 barn på avdelingen...da kan ikke en av disse være på den som sitter i sandkassen eller husken.

Flere her inne som skriver omsorgssvikt...men tror dere at de setter barnet der fra 1300-1645? Ikke følger mer, ikke leker med etc? 

Jeg har selv satt mange små i huske...de elsker det, oh om det er et annet barn som vil ha oppmerksomhet..får den det .mens jeg holder øye med barna i huska.

Og tro det eller ei ..mange av disse som sitter i husken eller i vogna..vil ikke bli tatt vekk... kanskje dere skal se dette fra barnet også .at den faktisk liker å sitte der og at de har det gøy. De kommer også høyrer opp og kan følge med på de andre barna.

Bedre at de spiser sand enn at de detter ned av huska. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bedre at de spiser sand enn at de detter ned av huska. 

De sitter da i en baby huske..de kan ikke falle ned derfra ....

• Liker 1
Skrevet

Vårt første barn hadde det slik i sin første barnehage. Én gang eller to? Greit. Ikke når det skjer hver bidige dag. 

Byttet barnehage, og skjedde aldri igjen. Flere barn har kommet til nåværende barnehage fra den gamle, av både lignende og litt andre typer årsaker. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...