Gå til innhold

Tips når man har mistet matlysten av psykiske årsaker.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg skal gjøre noe jeg er veldig redd for om noen dager, og har veldig sterk angst. Sliter derfor med å få i meg mat, synes alt smaker rart og gjør meg kvalm. I tillegg er jeg så tørr i munnen at det er vanskelig å få ned noe særlig. Bør få i meg mat, for jeg trenger krefter for å komme meg gjennom dette. Noen tips?

Anonymkode: 87748...a3f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spis yndlingsmaten din og noe frukt

Anonymkode: 06ccc...856

AnonymBruker
Skrevet

Bestill deg peppes pizza og oreo kake 

Anonymkode: d8ff8...86e

• Liker 1
Skrevet

Hvis du synes det er lettere å drikke, kan du jo lage smoothie? Ellers fungerer ofte kjeks og energibarer bra for meg når det er sånn. 

AnonymBruker
Skrevet

For meg funker det som regel å drikke masse, gjerne smoothier eller milkshakes. Samt mat som er enkel å spise, i slike perioder lar jeg dog være å bry meg om kallorier, blir en del usunnt - da handler det om å få i seg mat og overleve😅👍🏻

Anonymkode: 2127c...002

AnonymBruker
Skrevet

Smoothie,  yoghurt, egg og supper er lettere å få ned når man ikke har lyst på mat. Er også ganske næringsrikt en del av det.

Anonymkode: 30179...d27

AnonymBruker
Skrevet

Drikk kaloriene. Da slipper du å tygge og bli tørr ogg ubehagelig i munnen. Smoothies, supper og yoghurt. 

Anonymkode: 2228d...c19

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei, jeg skal gjøre noe jeg er veldig redd for om noen dager, og har veldig sterk angst. Sliter derfor med å få i meg mat, synes alt smaker rart og gjør meg kvalm. I tillegg er jeg så tørr i munnen at det er vanskelig å få ned noe særlig. Bør få i meg mat, for jeg trenger krefter for å komme meg gjennom dette. Noen tips?

Anonymkode: 87748...a3f

Flytende kalorier. Smoothies, med helmelk eller kokosmelk, proteinpulver, vaniljekesam, nøtter, nøttesmør etc

Alternativt - kjøp næringsdrikker på apoteket. Gode næringsstoffer på relativt liten mengde drikke 

Skrevet

Smoothie er det eneste jeg får ned når psyken messer til matlysta mi.

Lykke til med det du gruer deg til 💜

• 3 uker senere...
Skrevet

Støtter smoothies! Jeg tar oppi en skje eller to med nøytral olje for å få opp kalorinivået, det merkes ikke på smaken i det hele tatt

AnonymBruker
Skrevet

Når det bare er noen få dager, så trenger du bare fokusere på å få i deg nok drikke. Velg drikke med kalorier så får du litt energi. Ellers anbefaler jeg å småspise mens du ser på tv eller mobilen. Da blir du litt avledet. Kjøp noe som er enkelt, feks kjeks, noe nybakt brød og noe godt pålegg. En sjokomelk eller gå innom et bakeri og kjøp noe som ser litt fristende ut. Og selvfølgelig søk hjelp for angsten, det trenger ikke å være sånn som dette. Eller mener du egentlig reell frykt som er forbundet med akkurat dette krevende du skal gjennom? Da vil jeg bare si at det du opplever nå er helt normalt, hjernen fokuserer på det som er viktig, og det er ikke mat akkurat nå. 

Anonymkode: c8848...91c

AnonymBruker
Skrevet
nix skrev (6 timer siden):

Støtter smoothies! Jeg tar oppi en skje eller to med nøytral olje for å få opp kalorinivået, det merkes ikke på smaken i det hele tatt

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når det bare er noen få dager, så trenger du bare fokusere på å få i deg nok drikke. Velg drikke med kalorier så får du litt energi. Ellers anbefaler jeg å småspise mens du ser på tv eller mobilen. Da blir du litt avledet. Kjøp noe som er enkelt, feks kjeks, noe nybakt brød og noe godt pålegg. En sjokomelk eller gå innom et bakeri og kjøp noe som ser litt fristende ut. Og selvfølgelig søk hjelp for angsten, det trenger ikke å være sånn som dette. Eller mener du egentlig reell frykt som er forbundet med akkurat dette krevende du skal gjennom? Da vil jeg bare si at det du opplever nå er helt normalt, hjernen fokuserer på det som er viktig, og det er ikke mat akkurat nå. 

Anonymkode: c8848...91c

Ts har fullført det hun skulle.

Anonymkode: 7164c...ac8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...