AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #1 Skrevet 24. mai 2023 Jeg liker ikke dele at jeg er SM, men folk spør typisk om sånne ting, jobb og hva du gjør ellers… Jeg må lyge for å unngå samtale om sykemeldt. Greien nå er at jeg har nettopp flyttet inn i en leilighet og leier hos en ensom godt voksen person som bor over. Personen og naboene rundt er nysgjerrig på meg som er ny her i nabolaget. Da det er ett lite område. utleier er pratsom, åpen og hyggelig. Men nå har personen merket at jeg ikke er på jobb. Jeg har løyet at jeg var i jobb når jeg var på visning. jeg fikk spørsmålet som jeg ventet på og det var «Har du ferie du?»… og da måtte jeg bare lyge og si ja. men jeg kan ikke ha ferie i evig tid og utleier kan spørre igjen. Hva skal jeg gjøre? Jeg vil ikke avsløre at jeg løy og jeg kan ikke lyge om ferie evig. Jeg er sykemeldt pga stress. Psykisk årsak som jeg IKKE ønsker å snakke om med andre utenom psykologen. Jeg vil ikke få spørsmål om helsen min osv, da blir jeg bare dårligere. Det er ikke noe folk forstår og jeg orker ikke å bli behandlet annerledes eller noe pga jeg er sykemeldt. Jeg vil ikke ha fokus på at jeg er sykemeldt, men heller på å bli bra igjen og tenke på ting som er bra. jeg kommer til å bli sykemeldt veldig lenge og jeg kommer ikke til å dra tilbake til den gamle jobben igjen. Naboen kommer til å spørre igjen og jeg har løyet. Jeg ønsker ikke dele at jeg er sykemeldt. Hva skal jeg gjøre Anonymkode: 1595f...dca 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #2 Skrevet 24. mai 2023 Hvis du føler at du må si noe, kan du si at du har hjemmekontor? Anonymkode: 3f46b...3ba 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #4 Skrevet 24. mai 2023 Andro skrev (3 minutter siden): Si at du har hjemmekontor. Jeg har sagt jeg jobber i barnehage. Ikke hjemmekontor der. Aner ikke hva jeg skal gjøre Anonymkode: 1595f...dca
Eneri Skrevet 24. mai 2023 #5 Skrevet 24. mai 2023 Kan du ikke bare si at det dessverre ble nødvendig med en sykemelding pga "en plage du har fått"? Og så ha et eller annet motspørsmål/et eller annet nøytralt tema klart så samtalen dreier bort fra din helse? 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #6 Skrevet 24. mai 2023 Eneri skrev (5 minutter siden): Kan du ikke bare si at det dessverre ble nødvendig med en sykemelding pga "en plage du har fått"? Og så ha et eller annet motspørsmål/et eller annet nøytralt tema klart så samtalen dreier bort fra din helse? Men utleier kommer til å spørre hva det er. Det passer ikke inn å bytte tema. Skal jeg si det er noe fysisk? Nakkesmerter og rygg? Men jeg kommer da til å få spørsmål videre om hvordan det går med ryggen. Off… Det frister å bare være ærlig å si: «Jeg er blitt sykemeldt, men har ikke så lyst til å snakke om det» Men vet ikke om det er bra heller🙄 Anonymkode: 1595f...dca 1
Daria Skrevet 24. mai 2023 #7 Skrevet 24. mai 2023 Jo mer du lyver, jo vanskeligere vil det bli å opprettholde en troverdig og konsistent historie, og jo verre risikerer du at det blir når det blir avslørt, Vær ærlig, si at du er sykemeldt og avstå fra å gå i detaljer. Du skylder ingen å redegjøre for din helsesituasjon, men å lyve for utleier om at du er i jobb er et innmari dårlig utgangspunkt for et ok forhold. 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #8 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg har sagt jeg jobber i barnehage. Ikke hjemmekontor der. Aner ikke hva jeg skal gjøre Anonymkode: 1595f...dca Blir man virkelig så stresset i barnehage? Anonymkode: 97044...811 1
Gjest theTitanic Skrevet 24. mai 2023 #9 Skrevet 24. mai 2023 Si at du hadde ferie men at du nå er sykmeldt. Punktum. Spør hun så snakk om noe annet. Det er ikke hennes anliggende.
Tipaa Skrevet 24. mai 2023 #10 Skrevet 24. mai 2023 Sykemeldt pga vondter i ryggen. Tror alle voksne kan forholde seg til det😅 »Blir jo så mye løfting på disse barna i barnehagen vet du.. jadda jadda…» 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #11 Skrevet 24. mai 2023 Hvorfor er folk så redde for å være ærlige? Jeg hadde blitt gal av å være rundt slike, helt ærlig. Om noen rundt meg hadde løyet og skjult slik så hadde jeg fjerna dem fra min verden. Anonymkode: cf88e...16a 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #12 Skrevet 24. mai 2023 Hvorfor kommer utleier til å spørre? Anonymkode: 05f3d...bfe 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #13 Skrevet 24. mai 2023 Lyv på deg en prolaps i ryggen og si at du ikke kan jobbe i barnehagen da, for eksempel. Eller lyv på deg studier ved siden av jobb og at du har permisjon for å lese... Litt avhengig av hvor lang sykemelding du kommer til å ha.... Eksamensunnskyldningen funker ikke hvis den varer over sommeren.... Anonymkode: 9cdff...4b7 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #14 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hvorfor er folk så redde for å være ærlige? Jeg hadde blitt gal av å være rundt slike, helt ærlig. Om noen rundt meg hadde løyet og skjult slik så hadde jeg fjerna dem fra min verden. Anonymkode: cf88e...16a Fordi dem er psykisk syk og ved å grave i såret til andre kan gjøre vondt verre. Det er det samme som å la noen pirke i ett blodig sår på kneet ditt, det gjør vondt og såret får ikke gro i fred. Sår skal få fred til å lege seg både fysiske sår og psykiske sår. Men folk med mangelfull livserfaring forstår ikke dette, og slike mennesker er derfor de aller viktigste å holde munnen igjen for. Anonymkode: 1595f...dca 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #15 Skrevet 24. mai 2023 theTitanic skrev (1 time siden): Si at du hadde ferie men at du nå er sykmeldt. Punktum. Spør hun så snakk om noe annet. Det er ikke hennes anliggende. Jeg tror jeg går med på denne. «Jeg hadde ferie men er sykemeldt nå.» «Åja Hvorfor det?» skal jeg da si denne setningen: «Det har du ikke noe med» eller denne : «Jeg ønsker ikke å snakke om sykemelding og sånn» Anonymkode: 1595f...dca
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #16 Skrevet 24. mai 2023 Fikk du ikke en smell i ryggen når du flyttet da? Bære på kasser og møbler osv. Får se hvordan det går... Anonymkode: bff94...564 2
Hedda-78 Skrevet 24. mai 2023 #17 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror jeg går med på denne. «Jeg hadde ferie men er sykemeldt nå.» «Åja Hvorfor det?» skal jeg da si denne setningen: «Det har du ikke noe med» eller denne : «Jeg ønsker ikke å snakke om sykemelding og sånn» Anonymkode: 1595f...dca "Det er privat" eller "Det er ikke noe gøy å snakke om. Kan ikke heller du fortelle om barnebarna dine, hvor gamle er de nå igjen?" 9 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #18 Skrevet 24. mai 2023 Hedda-78 skrev (3 minutter siden): "Det er privat" eller "Det er ikke noe gøy å snakke om. Kan ikke heller du fortelle om barnebarna dine, hvor gamle er de nå igjen?" Tusen takk. Anonymkode: 1595f...dca
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #19 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men utleier kommer til å spørre hva det er. Det passer ikke inn å bytte tema. Skal jeg si det er noe fysisk? Nakkesmerter og rygg? Men jeg kommer da til å få spørsmål videre om hvordan det går med ryggen. Off… Det frister å bare være ærlig å si: «Jeg er blitt sykemeldt, men har ikke så lyst til å snakke om det» Men vet ikke om det er bra heller🙄 Anonymkode: 1595f...dca Si at du er sykemeldt no men til vanlig jobber i bhg. Og så går du inn på ett annet tema. Fortsetter personen sier du at det er personlig. Enkelt og greit! De som ikke skjønner det mangler en del mellom øra! Anonymkode: 22f0b...a3d 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #20 Skrevet 24. mai 2023 Hvis han spør om hvorfor du er sykemeldt og du ikke ønsker å svare så si: DRT ØNSKER JEG IKKE Å SVARE PÅ! Hvorfor er folk så redde for å si det de mener? Samme om folk spør om man vil være med på ting så skal man liksom måtte finne på unnskyldninger. Bare si at du ikke kan. Du pleier vel ikke å spørre andre hvis de sier nei? Anonymkode: 30fe4...247 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå